20 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

20 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife $ AKŞAM Bütün Siyam bayram yapıyor Bunun sebebi ormanlarda bir beyaz fil bulunması ve Bangkoka getirilmesidir Asyanın mühim memleketlerinden Siyam, şimdi büyük bir bayram yapı- yor. Sebebi kesif ormanlarda bir be- yaz fil bulunmasıdır. Bu memlekette vahişi olsun ehli olsun her fil mukad- destit ve kralm malı sayılır. Filin biri bir pirinç tarlasına girip tahribat ya- pacak olsa sahibi mesul olamaz. Çün- küşfiller kralın malı olduğundan her şeyi yapabilir. Bir adamın fili telgraf direklerini devirecek olursa o adam devletin: emvalini zarara uğratmış sayılamaz. Çünkü tahribatı yapan fil- dir. Her filin mukaddes sayıldığı bu memlekette beyaz filin hususi bir kud- siyeti vardır: Tanrı tarafından kralın saltanatı uğurlu olacağını tebşir için gönderilmiş elçi sayılır. Beyaz filin keşfedildiği hususi bir postacı ile devletin merkezi olan Bang» kok şehrindeki saraya bildirilmiştir. Kral kendisine uğur saydığı bu haberi getiren adama ağzı ve burnu ve ku- Jakları alabildiği kadar altın ihsan et- miştir. Beyaz fl! büyük merasimle payı tahta getirilmiş ve kralın sarayında» ki hususi ahıra konulmuştur. Filin buraya gelmesi bütün müllet tarfam- dan en büyük mili bayram olarak kutlanmıştır. «Tanrının elçisi» sayı- lan file altın işlemeli örtüler örtül- müştür. Şimdi beyaz fil sarayda ikinci bir hükümdar gibi yaşıyor. Hergün iri vü. cudüne kokular sürülüyor. Hortumu önüne, altın tepsiler içinde pirinç bö- rekleri, şeker kamışları ve Hindistan cevizleri getiriliyor. İçtiği yasemin ko- kulu en nefis çaydır. Beyaz fil arasıra şehrin haricine saltanat kayığı ile tenezzühe çıkarı- lir, Avdetinde kral tarafından büyük merasim ile karşılanıyor. İlk payıtah- ta gelişi esnasında kral, bütün prens ve prensesler, generaller, nasırlar ve bütün şehir halkı kendisini karşıla- mış, 100 pare top atılmıştı, Beyaz file hergün memleketin hex tarafından hediyeler (gelmektedir. Kendisine elmas ve zümrüd ve ya- kutla süslü altın bir örtü hazırlani- yor. Fil tenezzühe çıktığı zaman ka- fası güneşten müteessir olmaması için büyük bir şemsiye yapılmıştır. Beyaz fil Tanrı tarafından kralın saltanatının uğurlu olacağını tebşire gönderilmiş elçi imiş ! Beyaz fil kıymetli örtülerle örtülü olarak sokaklardan geçiriliyor Bu şemsiyeyi bir düzüne uşak tutu- yor, Siyamda hükümdarlardan ziyade beyaz fillerin şeceresi ve tarihi kay- dedilir. Bir beyaz fil öldüğü zaman yüreği ve beyni yakılıp külü mukad-- des Budda mabedinde muhafaza edi- lir, aylarca bütün millet matem tutar, Beyaz fillerin zadegân gibi rütbeleri vardır, Bu rütbeleri kral büyük me- rasim ile verir. Hülâsa beyaz filin Si- yam memleketinin devlet hayatında ve içtimai ahvalinde çok büyük rolü vardır, Beyaz fillerin yaşadıkları şimaldeki gayet sık ormanların yerli halkı ga- yet vahşidir. Bunların başka kabilele- re benzemez garip âdetleri vardır, Meselâ bu adamlar başka insan- lara yüzlerini göstermezler. En büyük günah, erkek olsun kadın olsun, baş- ka kabilelerin efradına yüz gösler- mektir, Şimdiye kadar ancak mister Smith isminde bir Amerikalı bunlara yaklar şabilmiştir. Kralın balıkçıbaşısı oldu- ğundan nâdir balıkları avlamak üze re bu kesif ormanların derelerini ta- kip eden-Amerikalı ormanların asıl sekenesini yakından görebilmiştir. Beraberinde büyük bir muhafız kuv- veti bulunduğu halde birçok defa ha- yatı tehlikede kalmıştır. (Sarı yaprak adamları) adını taşı yan bu vahşiler ağaç koğuklarında ve dallar üzerinde yaşarlar. Ticaret u- Sulleri de gariptir. Tacirler muayyen bir yere kap kacak bırakırlar, Ertesi günü bunların yerinde bal ve yağ bu- Jurlar. Bu yerli halk ile münasebatta © bulunmak ne kadar zor ise bunların içinde yaşıyan beyaz filleri bulup av- lamak daha güçtür. Fakat bir beyaz fil avlandı mı bütün Siyam halkı soti- suz sevinç duyar ve şenlik yapar. — P, Kütahya temiz suya kavuşuyor | Sınır kavgası Kütahya (Akşam) — Kütahya ya- kında #emiz suya kavuşacaktır. Kasar baya su getirilmesi 90 bin liraya bir İngiliz şirketine ihale edilmiştir. Ey- lâl ayında su gelecektir. Şirketin mü- hendisleri işe başlamışlardır. Kütah- ya şehir meclisi mutat toplantısını be- lediye reisi Etem Yücelin başkanlı- ğında yapmıştır. Bu toplantıda bik hassa şehrin imarını ve güzelleştiril- mesini temin için bütçeye ayrıca bir tahsisat konacağı söylenmektedir. - Kütahyada yeni açılan Istasyon caddesi Bütçe müzakeresinin bir ay kadar devam edeceği anlaşılmaktadır. İşitil- diğine göre, belediye cumhuriyet mey- dan ittihaz edilen mahallin tevsii için bütçesine bu iş için de ayrı bir tahsi- sat koyacaktır. Yeni açılan, istasyon- dan şehre giden bülvarın iki tarafın- da modem evlerin yapılabilmesi için belediye halka kolaylık olmak üzere bu toplantıda faydalı kararlar vere- ceği kuvvetle ümid edilmektedir, i | Bir genç, hayvan otlatan üç kişiyi ağır yaraladı Akhisar 18 (Akşam) — Dün burada bir sınır kavgasından üç kişinin ağır surette yaralanmasile neticelenen bir vaka olmuştur. Beyoba köyü civarın- da Hurşit paşa çifliği denmekle ma- Tüf 10,000 dönümlük bir çiflik vardır. Bundan bir sene evvel bu çiflik Kırşe- hirli Fahri namında bir zat tarafm- dan satın alınmıştı, pek yakında bu- Tunan Beyoba köyü ile aralarında da- ima sınır münakaşaları oluyordu. İş- te bu münakaşa dün kanlı bir safha- ya girdi. Köylülerin sığır hayvanları bu çif- liğin hududuna girdiği iddia edilerek çiflik sahibinin akrabalarından Halil adında bir genç bir mavzer alarak çif- lik sınırlarını dolaşmağa başlamış, o civarda hayvan otlatan Hüseyin, Saffet ve altmış yaşlarındaki Ceyri- yeye huduttan çıkmalarını "söylemiş ve bu yüzden aralarında münakaşa çıkmıştır, Bu sırada Halil tüfeğini bunlar ü- zerine çevirerek üçünü de yaralamış- tır. İçlerinde Saffetin, yarası çok ağır olduğu için hayatı tehlikededir. Va- kaya müddelumumilik vaziyet etmiş- tir, Hâdise muhitte derin bir teessür uyandırmıştır. Binicilerimizin son hazırlık müsabakaları münasebetile Avrupaya hareket eden binicilik ekipimizin hazırlık müsabakaları büyük bir alâka ile karşılandı. Dün- yanın en tanınmış binicilik ekiplerile boy ölçüşmeye giden subaylarımızın bu hazırlık konkurları hakkında gâ- zetelerde lâzım gelen şeyler yazıldı. 'Bu husustaki teferrüata girişecek de- dilim; yalnız kıymetli binicilerimizin Avrupada alacakları neticelerin daha, iyi anlaşılabilmesi için konkur hipik- ler hakkında bir kaç şey söylemek is- tiyorum: . Bazı gazetelerde yarışlar denip ge- çilen ve halkımızın bir çoğunca iyice bilinmeyen konkur hipikler bu saha- * da çalışan binicilerimizin gösterdik: leri beynelmilel muvaffakiyetler yü- sünden en başta gelen ik at koşusu değildir Konkur hipik (at yarışı) veya (at koşusu) demek değildir. Burada ko- şuların aksine her binici teker teker müsabakaya girer ve muayyen mesâ- fe dahilinde dizilmiş müteaddit mâ- niaları hatasız atlamıya mecburdur, Demek oluyor ki, böyle müsabakalar- da hem atın hem de binicinin kudre- ti netice üzerinde tesir eder. Halbuki koşularda ise atın sürati, kudreti ve kanı rol oynar. Meselâ bir koşuda bir yarın kan ile bir saf kan İngiliz ko- şamaz, çünkü saf kan İngiliz mu- hakkak yarım kanı geçer. Halbuki konkür hipik terbiyesi almış bir saf kan İngiliz ile yarım kan veya yerli at pekâlâ ayni parkura iştirak eder ve aldıkları terbiye veya binicilerin kud- retine göre kazanmak şansları vardır. Bununla konkur hipiklerde atların kanlarının ehemmiyeti haiz olmadığı anlaşılmasın. Bilâkis, hattâ bir nevi atlayıcı (sauteur) atlar diye ayrılmış gruplar vardır, Şu farkla ki yapılışı ve atlama kabiliyeti yaradılıştan iyi teşekkül etmiş bir yarım kan, bir yer- li ve bir saf kan İngiliz at iyi yetişti- " rilmek şartile mükemmel bir sauteur olmak imkânına majiktirler, Şüphesiz ki; yüzde itibarile Irlanda, Fransız ya- rım kanları ve son zamanlarda yetiş- tirilen 3 Alman sauteur ırkları diğer kan hayvanlara nazran daha fazla atlayıcı yetiştirmektedirler, Tercih edilen hayvan ırkları Bu itibarla bütün dünya binici e- kipleri şu saydığım hayvan ırklarına bilhassa rağbet etmektedirler. Kon- kur hipiklerle koşuların belli başlı farklarından biri de neticeler üzerin- den yapılacak tahmin tarzlarıdır. Me- selâ bir koşuda hir hayvanın alabile- ceği derece aşağı yukarı bilinir, fakat konkur hipiklerde en usta bir at gene usta bir binici altında herhangi ufak ruhi bir tesirle, veya buna benzer başka bir sebeple hata yaparak daha acemi bir binicinin altına düşebilir. Bu hiç bir zaman o usta binicinin kıy- metini düşürmez. Bu tibarla konkur hipikler koşula» ra nazaran daha ziyade bir şans İşi- dir. Herhangi hayvan konkur hipikle- Te girebilmek için esaslı bir terbiye devresi geçirmiye mecburdur. Yaşı as- gari 4 dü bulduktan sonra usta bir binici tarafından en aşağı (1) sene lk biniş ve atlayış terbiyesini alır; bundan sonra, evvelki yazılarımın bi- rinde (*) anlatmış olduğum (Varlık sporlarımız Yazan: Melâhat Aksel # İsmet İnönü Kayseri atlı spor klü- bünde tertib edilen Konkur hipiği Seyir için hakem kulesine çıkarken ve Uygunluk) müsabakaları gibi u- fak konkurlara girer ve buralarda göstereceği kabiliyete göre büyük mü- sabaknlara hazırlanır, Konkur hipiklerin tertip esasları Konkur hipikler iki esas üzerine ter- tip edilir: 1) Hata tasnifi, 2) Sürat tasnifi. Hata tasnifinde muayyen İzli parkuru, kur'a ile çektikleri sıra nu- marasile ve teker teker yapan binici- ler mâniyi devirdikleri takdirde 1 ha- ta yapmış olurlar ve 4 puan kaybe- derler. Atın yaptığı ilk redde 3 puan, 2 ci redde 6 puan kaybederler. 3 cü redde ise müsabaka harici olurlar, Binicinin yalnız olarak düşmesi 6 pu- an, atile beraber düşmesi 10 puan kaybettirir. Şu halde bir binicinin'parkur esna sında 2 mâni devirdiğini ve 2 münide de red yaptığını (yani atın mâniyi atlamayıp sağa veya sola kaçması ve- ya önünde kaziklanıp kalması) tasav- vur edelim. 2 düşürmeden, 2X4-8 ptü- an, ve 2 redden 3-6-9 puan ki ceman 849-17 puan kaybetmiş olur ve bun- dan daha fazla puan kaybedenin üs- tüme çıkar, daha az puan kaybedenin altına düşer. Puanlar müsavi olür- sa, ve yahut müsabıklar parkuru ha- tasız bitirmişlerse, o takdirde süratli bitiren Kazanır. Zamanlar da müsavi çıkarsa bu takdirde mâniler yükseles, Tek baraj yapılır. (Sürat tasnifi)nde hâkim olan 2a- man meselesi olduğundan, böyle bir parkurda her müsabık azami sürat- le binmeye çalışır. Bu parkurlarda mâni devirme 15 saniye kaybettirir. Redler ise kendi kendine xaman kaybettirdiğinden ayrıca cezalandırıl- maz. Yalnız üç defa red yapan gene müsabaka harici olur. Gerek hata tas» nifinde, ve gerek sürat tâsnifinde bi- nici" parkur izini şaşırırsa müsaba- ka harici addedilir, ( Devamı 11 nci sahifede ) (*) 18 kânmeevvel 1936 tarihli Akşam) gazetesi, mmm Konkur hiyiklerde güzel bir atlayış