18 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Mali vaziyetimiz seneden — seneye salâh buluyor Yeni sene bütçesinin müzakeresine bu hafta İçinde başlanacak, encümen...
 Atatürk, tabiinin fevkinde büyük bir adamdır Fransanın en çok okunan gazetesi -yazdığı bir makalede böyle diyor Est-ce le f
 Kont de Martel ransanın Surıye iye fevkalâde komiseri dün Parise gitti Türkiye ile Fransa — arasında — cereyan edecek olan
 Politika vaziyeti iyileşiyor Mareşal Blombergin konuşmaları ümid verdi Yakında bir konferans toplanması, Almanyanın Milletler
 Hariciye vekilimiz dün Romanya kralı tarafından kabul edildi BBulgaristanla münasebat meselesi, karadeniz, boğazlar, akdeniz

vim iy j e-19 — No. 6674 — Fiati her yerde 5 kuruş — a —— —— BALI 18 Mayıs 1937 ——— Atatürk, tabiinin fevkinde büyük bir adamdır Fransanın en çok okunan gazetesi yazdığı bir makalede böyle diyor EY 7 III TT İMA 720 A UNE PASSIONNANTE FİGURE ; : KEMAL-ATATURK LIBERATEUR ET PERE DE | LA TURGU!E MODERNE A (vi MUSSOLINI ENVOLE SON. GENDRE PAR ROBERT PRANÇOIS ET LOUIS COMBALUZİER Fransanın en çok okunan gazetesi olan Paris - Soirde Fransiz muhar- Firlerinden -B. Robert François ile Lauis Combalujier «Calibi dikkat bir sima: Modern Türkiyenin kurta- reis ve-Atası Atatürk... Mussolini dnmedıni kendisine gönderiyor» ser- İevhasile yazdıkları bir sahife tutan Uzun bir makalede Büyük Önderden bahsederek diyorlar ki: *Reisicumhur Kamâl Atatürk bü- Gün dünya siyasetinde birinci plânda Belen bir simadır. Bilhassi Milletler | Cemiyeti 1936 ilbaharında "Türkiyeye *| Boğazları tahkim etmek sslâhiyetini -| Verdikten sonra bütün Akdeniz me- | #elelerinde söz sahibidir. Akdeniz ile Karadeniz arasında yegârle geçit ye- Paris Soir'ın sahifesinin üst kısmı rini teşkil eden Çanakkale ve Kara- deniz Boğazları dünyanın en hassas noktalarından biridir. Gelibolu ve İstanbulu elinde tutan devlet, Cebe- lüttariki, Süveyişi ve.-Panamayı elle- rinde tutan devletlerle müsavi bir su- rette konuşâbilir. Daha. düh Kamâl Atatürkün şahsi dostu olan mümtaz Türk devleti ada- mı İsmet İnönü, Pariste B. Leon Blum ve nazırlarımızla mühim ko- nuşmalarda bulunmuştur, Yarın Duçenin damadı ve murah- hası Kont Ciano mühim müzakere- lerde bulunmak için Ankaraya gide- cektir. Türkiyenin kurtarıcısı Atatür- kün portresini çizmek tam zamanı- dır» Bu mukaddemeden sonra - Paris - Soir gâzetesi Büyük Önderin bilhassa 1919 senesinden sonra istilâiya ve taksime uğramış Türkiyeyi kurtar- mak için yaptığı hizmetleri, zaferden sonra başardığı büyük inkılâpları bi- rer birer sayıyor. ve tercümei halini uzun uzadıya yazdıktan sonra diyor ki: «Türkiyenin gayrı kabili inkâr şefi olan Kamâi Atatürk şimdi salonlar- dan ve sefarethanclerden uzak bulu- nuyor. Gecelerini ilk zamanlardaki eski dostlarile konuşarak geçiriyor. Hesabsız derecede çalışıyor. Kamâl Atatürk Thomas Mannın tarif ve tav- sif ettiği büyük mikyasta, tablinin fevkinde büyük adamdır.» Mali vaziyetimiz seneden seneye salâh buluyor Yeni sene bütçesinin müzakeresine bu hafta içinde başlanacak, encümen mazbatasını hazırladı Ankara 17 “Telfton) — Büyük ; Millet Meclisi önümüzdeki hafta İçinde yeni ene bütçe projesini mü- | Zakereye başlıyacaktır. Projenin bütçe encümeninde müzakeresi sırasında hükümet ba- 21 masraf tertiplerine ilâve yapılma- Sını istemiş ve encümen bunların bir'kısmını kabul ederek yeni yıl büt- Şesinin masraf've varidat kısımlarını denk olarak 231 küsur milyon lira Olarak tesbit etmiştir, Bu mikdar Hü- | kümetin teklitimden 1 milyon 300 | küsur birilira fazladır Bütçe encümeni, proje hakkında hazırladığı mazbatadı projenin 1936 mali yılı bütçösile mukayesesini yap- MŞ, vakidat Ye masraf kısmındaki değişiklikleri ayrı ayrı gösterdikten Wnra hazine vaziyeti İle harici ti- taret ve döviz işlerini tedkik etmiş İİr. Muzbatada hazine vaziyeti hak- Mmda Şu şayanı dikket ve memnu- MİYet satırlar göze çarpmaktadır. Geçen yıllar 2 nci kânun ve nisan | Aylarında daima borçlu görülen ha- Sine bu yil ayni aylarda alacaklı numa bulunmaktadır. e Yapılan neelemelere göre muamelâtı nakdi- Ye kolaylıklarını temin için hazine. | Ç verilen kredi salâhiyetlerinin mü- | im bir Hasmı istimal edilmediği devlet taahhütleri günü günü- | ne ve tamamen İfa olunmuştur. Mazbatada, harici ticarette 936 yı- lında ihraç maddeleri kıymet tutar- | larının diğer senelere nazarn şayanı kayıt bir surette arttığı yazıldıktan sonra da şöyle denmektedir: Encümenimiz tarafından yapılan | tedkikat neticesinde döviz vaziyetinin | geçen senelere nazaran 1936 yılında kayde şayan bir iyilik arzetmekte olduğu müşahede olunmuştur. Bu malümatın heyeti umumiyesi bir arada tedkik ve muhakeme olu- nur, 1936 mali yılı içinde vergi nig- betlerinde değişiklik yapılmadığı ve yeniden vergi ihdâs olunmadığı göz önünde bulundurulursa sene içinde elde edilen varidat, fazlasını maemle- ketteki iş hâcminin genişlemesine ve ihraç mallarımızın iyi para etmiş bulunmasına, binnetice halkın iştira kabiliyeti artarak istihlâkin tezayüd etmiş olmasına hamletmek lâzım | gelir. Mazbatada, umumi vaziyetin hü- kümetle birlikte bu şekilde mütalâa edildiği ve görüşte mutabık kalın- dığı zikred'dikten sonra varidat kalemleri üzerinde ayrı ayrı incele- meler yapılmaktadır. Bu kısımda Ka: zanç vergisi hakkında şu satırlata tesadüf olunuyor: (Devamı 5 inci sahifede) | Fransanın Su Kont de Martel Fransanın Suriye fevkalâde komiseri dün Parise gitti Türkiye ile Fransa ara” sında * cereyan edecek olan müzakere lerde hazır bu- lunmak © üzere riye o fevkalâ- dö komiseri Kont de Mar- tel dün akşam- ki Toros eks presile © şehri- mize gelmiş ve Kont de Martel Haydarpaşa istasyonunda vali mua- vini B. Hüdai, Fransız sefaret ve konsolusluk erkânı tarsfından kar- şılanmıştır. Kont de Martel- bir saat kadar şeh- rimizde kalarak dün akşamki sem- plon ekspresile Parise hareket et- miş, vali muavini B. Hüdai ve Fran- sız sefaret ve konsolosluk erkânı ta- rafından uğurlanmıştır. Kont de Martel istasyonda kendi» sile görüşen gazetecilere, ayın 28 in- de Cenevrede bulunacağını ve dö- nüşte tayyare ile geleceğini söyle miştir, Faydalı yağmurlar Kırşehir 17 (A.A.) — Vilâyetimizin lar yağmaktadır. Fenerliler geliyor | Cİzmiri17 (Telefon) — Fener her tarafına bol ve faydalı yağmur- | — Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Londra 11 — İngiliz gazeteleri, Ak man Müdafaa nazırı Mareşal Blom- bergin İngiliz devlet adamlarile yap- tiğı konuşmalardan uzun uzadıya bahsediyorlar. Gazeteler diyorlar ki; «Vaziyette resmen hiç bir değişiklik olmamakla beraber gerginlik hüfifle- da yakında bir konferans toplanma- sı zemini hazırlanmıştır. Bu konfe- rans bir garp paktı akdine ve belki de Almanyanın tekrar Milletler cemi- yetine dönmesine imkân hazırlıya» caktır, Daily Express gazetesi, yakında bir İngiliz - Alman itilâfı akdedileceğine ihtimal verme: le beraber Londrâ ve Berlinin dünya iktisad konferansı için iptidai müzakerelerde bulunduk- larını kaydetmektedir. Bu konleran- sin sene nihayetinde veya 1938 senesi ilkbaharında akdedileceği söylenmek- tedir. Daily Mail diyor ki: «İngiliz nazır- larının, silâh imalâtının büründüğü surı meydana çıkarmak için bütün Avrupa devletlerinin silâhlanma büt- çelerinin teferrüalını neşretmelerini ileri sürdükleri ve silâhlanma masraf- larının yüzde on azaltılmasını teklif ettikleri söylenmektedir.» News Chronlcle gazetesi, yakında mühim müzakereler cereyan edeceği- ni ve bunların ilk neticesi olarak ta Almanyanın Fransa ile bir pakt ak- detmeği kabul edeceğini yazmaktadır. Bu gazele, Fransiz - Sovyet paktinn Almanyaya açık bulunduğunu anlat- Bükreş 17 (AA) — Rador ajansı bildiriyor: Başvekil -B. Tataresko dün saat 17 de Türkiye Hariciye ve- kili doktor 'Tevfik Rüşlü Arası kabul etmiştir. Saat 18 de B. Antoneskoda gelmiş ve üç hükümet adamı ara- sındaki konuşmalar 19,30 a kadar devam etmiştir. B. Tevfik Rüştü Aras, bugün kral tarafından öğle ye- meğine davetlidir. B. Tevfik Rüştü Aras bu akşamki ekspresle Cenevre- ye hareket edecektir, Bükreş 17 (A.A) — Türkiye Ha- riciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras bu- | ARA Yaa miştir. Mareşalın yaptığı konuşmalar» | | | Politika vaziyeti iyileşiyor Mareşal Blombergin konuşmaları ümid verdi Yakında bir konferans toplanması; -Alman- yanın Milletler Cemiyetine dönmesi umuluyor Mareşal Von Blomberg mak için ağlebi ihtimal yeni gayretler sarfedileceğini ilâve eylemektedir. Diğer cihetten Morning Post gazetesi, Mussolininin nutkundan sonra İngi- Viz - İtalyan münasebetlerinin atisini bedbinlikle derpiş etmekte ve okuyu- cularına herşeyin iyi bir şekilde neti- celeneceğini ümid etmekle beraber (Devamı 5-inci sahifede) Hariciye vekilimiz dün Romanya kralı tarafından kabul edildi Bulgaristanla münasebat meselesi, karadeniz, boğazlar, akdeniz vaziyetleri tedkik olundu gün Büşbükun Talüresko ve Hari- cİye bakanı Antonesko ile mütead- dit mülâkatlarda bulunmuş ve yanın- da Başbakan ile Hariciye bakanı da bulunduğu halde kral tarafından kabul olunmuştur. Bu mülâkata Bulgaristanla müna- nasebat meselesi ve Karadeniz, Bo- gazlar ve Akdeniz vaziyetleri tedkik olunmuştur. B. Tevfik Rüştü Aras, bugün zevce- sinin tedavide bulunduğu Viyanaya hâreket etmiştir. Oradan gidecektir. Bü sene sayfiyeye gitmemeğe karar verdiki., istirahat mu tavsiye etti? pon