May 19, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

May 19, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

— 19 Mayıs 1919 senesi mayısının 19 uncu salı günü sabahı... Yalnız bu sene değil, yalnız bu hattâ yalnız bugün ve bu sabah
 Başvekilimizle İngiltere devlet adamları arasında temaslar Türkiye ve İngiltereyi alâkadar eden konuşmalar iki tarafı memnun
 e mühim diplomatik ;meler başlıyor Görüşülecek meselelerin başında orta Avrupanın vaziyeti bulunuyor...
 Iktisad vekili bugün Ankaraya dönüyor Vekil dün de muhtelif ziyaretlerde ve mühim tedkiklerde bulundu Şehrimizde bulunan —
 19 Mayıs bayramı nçler jimnastik hareketleri yopıyorlar Bugün memleketin her tarafında Anadolu tarafındaki mektepler tapor ve
 Italyan Kral ve Kraliçes Budapeşteye gidiyorlar İtalyan gazetelerinin artık Macaristan için adaletten bahsetmemelerinin...
 Hariciye vekilinin mühim beyanatı “Milletler cemiyeti bir mecburiyettir,, diyor Bükreş 18 (AMA) — Havas ajansı muhabiri...

" va Bugün sahife Sene 19 — No. 6675 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 19 Mayıs 1937 Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir)— 24248 (Müdür) — 20113 (Kilşe) 19 Mayıs bayramı 19 Mayıs 1919 senesi mayısının 19 uncu salı günü sabahı Yalnız bu sene değil, yalnız bu ay, | hattâ yalnız bugün ve bü sabah vak- ti değil; Mustafa Kemalin Samsunda yatan topraklarına ayak bastığı an, © küçük ve bölünmez zaman, Türk tarihinde yeni bir devrin başlangıcı ölarak her Türkün can evinde yaği- ğor ve yaşıyadaktır. Osmanlı “devleti gibi çürük, pusulası bozuk bir vapur galib devletlerin hakkımızdaki duygul ibi kudurmuş, coşmuş Karadenizin amansız dalgaları ara- sında yol alın büyük insan, vâpurun çürüklüğüne bakmıyarak ve denizin kudurmu: rerek nasıl selâmet k ıyorsa gene O kapıldığı müt- layıp şerefi- ğına kavüş- top yok, tüfek yok, pa- yok. Sadece mil- milletini kendi yüreğin- t duyan Var olan mil- n bir baş arı vermeğe let, kendine milleti yor; için canını Aziri olan Mustaf Kemal, ondan, mill ık tanımıyor Onun Mustafa Ke- mali anıt hama- katle aklığa; © öldü- renlere ve ölümlere isyan; ettiği ve mili an ettirdiği gündür. Türk mi fa Kemalin şahsında kendini buluyor ve gene onun şah- sırkla, öz varlığına tecevüz edenlere taarruz etmek dretini Türk tarihinde ha yılının 19 may lamıştır Mustafa Kem: msuna çıkı- $ı; korkunç bir felâketin pençesinde inliyen - bir sevgiliye, vatana, onu kurtarn koşup gelen bir âşığın Bu ardan sonradır ı istiklâl savaşı başlıyor. Bu-savaşla yurdda b yor “ve yeniden “hayat şeref başlıyor, haysiyet baş- devlet başlıyor. - Savaş çe- tindir. Düşman yaman, hainler inat- çı, Osmanlı devletini hâlâ yerlerde sürünse de muhafaza etmeğe çalı şanlar duygusuz, akılsız ve insafsız“ dır. Fakat bunların topuna birden İs- yan eden mületin başındaki büyük insar İ, samimi, fedakâr, azimli, cesur kahramandır, Mustafa Ke- tepeden tırma hlanmış bir O; yenilmiyor, yeniyor. dış bütün düş- ir. Cumhuriyet, bu galebenin ebedi remzidir Mustafa Kemal, bu mucizeyi yas Samsuna ayak basali, yıl geçti. Demek bugün (Devamı 4 üncü Sahifede) Hasan « Âli Yücel mal im kahir arı yeni Gençler jimnastik hareketleri yopıyorlar Bugün memleketin her tarafında spor ve gençlik bayramı kutlana- caktır. Sabah ve öğleden sonra bü- yük merasim yapılacaktır. Sabah- leyin mektepliler ve sporcular ken- dilerine tahsis edilen mahallerde top- landıktan sonra Cumhuriyet âbide- sine çelenk koyacaklar ve saat do- kuz buçukta Taksim stadında umu- mi bir geçid resminden sonra jim- nastik hareketleri yapacaklardır. Anadolu tarafındaki mektepler ta- lebesi ve sporcular Fenerbahçe sta- dında geçid resmi ve jimnastik ha- reketleri yapacaklardır. Öğelden sönra bu iki stadda fut- bol maçları yapılacak, Halkevi spor- cuları, spor hareketleri yapacaklar- dır. Topkapı, Şişli, Bakırköy, Şem- sipaşa, Şeref, Üniversite, Beyoğlu spor sahalarında da merasim yapı- lacak, akşam — Halkevlerinde istifa- deli toplantılar yapılacaktır. Başvekilimizle İngiltere devlet adamları arasında temaslar Türkiye ve İngiltereyi alâkadar eden konuşmalar iki tarafı memnun edici bir hava içinde yapılmaktadır Londra 18 (A.A) — Türkiye Başvekili İsmet İnönü ile İngiltere devlet adamları arasında sık sık temaslar devam etmektedir. Ayın 14 ünde Hari- ciye nazırı Eden ve Maliye nazırı Çemberleyn ile yapılan konuşmalar müteakip günlerde Baldvin, Çemberleyn ve Eden ile tekerrür etmiştir. Ba- 4 defalar uzun süren bu temaslar esnasında Türkiye ve İngiltereyi alâ- kadar eden meselelere temas edildiği ve konuşmalraım iki tarafı memnun €dici bir hava içinde yapılmakta olduğu anlaşılmaktadır. B. Litvinof, Pa- rise hareketinden evvel Başvekil İnönü İle uzun süren bir mülâkat yapmış eden de hazır bulunmuştur. İtalyan gazetelerinin Roma 18 (A.A.) — İtalya Kral ve Kraliçesi, bu sabah sarâyn £ trenile Budapeşteye bareket o etmişlerdir. Prenses Marie de Savole, Kont Ciano ve Macaristanın Roma sefiri, ayni trenle Budapeşteye gitmişlerdir. Roma 18 — Gazeteler İlalyan hü- kümdarlarını istikbal için Budapeş- tede büyük hazırlıklar yapıldığını yazıyorlar ve İtalyan - Macar dost- luğundan bahisle İtalyanın Macar davasına gösterdiği kuvvetli müza- heretten dolayı Macaristânın İtal şükran borcu olduğu nokta- sında israr ediyorlar Bünunla beraber Budapeştede mü- zakere edi olan meselelere bir nihte bülunulmamaktadır. Siyasi müşahidler, İtalyan gazete- erinin şimdiye kadar Romanın pek mergubu olan «Macaristan için adâ» let mevzuunu» süküt ile geçiştirme- lerini İtalynanın ahiren Belgrad ile yaya akdetmiş olduğu muahedename ve adaletten bahsetmemelerinin sebebi nedir? ve bu mülükullan iki taraf beşuş bir sima ile ayrılmıştır. Londra 18 (A.A.) — Türkiyenin Londra büyük elçisi bu akşam Başve- kil İsmet İnönü şerefine bir ziyafet vermiş ve bu ziyafette Hariciye nazırı İtalyan Kral ve Kraliçesi Budapeşteye gidiyorlar artık Macaristan için < ; NE A İtalya kral ve kraliçesi Bükreş ile mukarenet vücude getir- mesi ihtimalleri dolayısile Macaris- tanın eraziye müteallik metalibatı üzerinde ısrar etmenin Roma hükö- metince mevsimsiz telâkki edilmekte Pariste mühim diplomatik görüşmeler başlıyor Görüşülecek meselelerin başında orta Avrupanın vaziyeti bulunuyor Paris 18 (A.A.) — Gazeteler, Lon- dradan sonra, bir kaç gün için Parisin diplomatik faaliyet merkezi olacağını kaydetmektedir. Excelsior gazetesi diyor ki: Bu sabah B. Delbos, Hariciye nezaretinde B. Litvinovu kabul ede- cektir. Öğle üzeri Hariciye tarafın dan verilecek ziyafet esnasında da devam etmesi muhtemel olan gö- rüşmelerde İspanyada vaziyetin in- kişafları ile Fransız - Sovyet paktı mevzuu obahsolacaktır. Fransiz - Sovyet paktı etrafında, muhakkak olan cihet, Fransayı Sovyetler birli- gine bağlıyan bu anlaşmanın halen yapılmakta olan beynelmilel görüş- meler çerçevesi dahiline ne suretle girebileceğinin ve yahut hiç olmaz. sa iki numaralı Lokamo misakinın akdine ne suretle engel olamıyaca- ğının görüşüleceğidir. B. Delbos, yarın sabah da Avustur- ya Hariciye nazırı B. Guido Seh- midt'i kabul edecektir. Sanıldığına göre, Avusturyanın bugünkü vazi- yeti, bu fikir teatisini mecburi bir hale getirmiştir. - Bu görüşme esna- sında, orta Avrupayı ve Tuna hav- zasını alâkadar eden bütün mesele- ler mevzuu bahsedilecektir. Diğer taraftan, evvelce Avusturya ve Ma- caristan devlet adamları arasındaki görüşmeler» mevzu teşkil etmiş olan bir Avusturya - Macaristan oyakın- laşması ihtimalinin de, bu görüşme- lerin devamı ve bunların yerinde (Devamı 4 üncü sahifede) Hariciye vekilinin mühim beyanatı “Milletler cemiyeti bir mecburiyettir,, diyor Bükreş 18 (AA) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: Dün akşam Cenevreye hareket eden B. Tevfik Rüştü Aras, evvvelki gün B. Tataresko ile mühim bir görüşmede bulunmuştur. B. Tevfik Rüştü Aras, gazeteci- lere beyanatta bulunarak ezcüm- le demiştir ki: «Türkiye ile Sovyetler birliği arasındaki mükemmel münase- bat, suth eserine yardım eder ma- hiyettedir. Milletler Cemiyeti bir mecburiyettir. Bulgar - Yugoslav paktı tabil bir şeydir. İtalyan - Yugoslav paktı katiyen Balkan paktına ktisad vekili bugün Ankaraya dönüyor Vekil dün de muhtelif ziyaretlerde ve mühim tedkiklerde bulundu Şehrimizde bulunan İkti- sad vekili B. Celâl © Bayar tedkiklerine des vam ediyor, Vekil dün sa- bah ve öğleden sonra saat dört te İş bankasın- da meşgul Ol- muştur, İktisad vekili B. B. Celâl Bâ- Olar Baya rılarak beraberinde Eti Bank umum müdürü B; İlhami Nafiz olduğu hal de üniversite konferans salonuna git- miş, kömürden petrol İstihsali hak- kında verilen konferansı dinlemiştir. İktisad vekili bugün öğle trenile Ankaraya dönecektir. Liman işleri B. Celâl Bayar, liman işleri etra- fındaki etüdleri sırasında liman iş- letme idaresinin hazırladığı projele- Tİ tedkik etmiş ve muvafık bulmuş- tur. (Devamı 4 üncü sahifede) Dara ii Ni