6 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

6 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

6 Haziran 1937 &— (Baş tarafı 1 inci sahifede) , Sa Şem- rketi Hayriye ve Akay idareleri- nin hazırladığı hususi vapurlardan bir kasını halkı yor, bir kısı duğu halde Haydarpaşa önünde dus rarâk Atatürkün gelmesini bekliyor- lardı Atatürkün Istanbula gelişi müne sebetile donanmamız başta Yavuz ol- duğu halde, İstanubla gelmiş ve Hay- darpaşa önünde demir atmış bulu- nuyordu. Bütün harp gemilerimiz bayraklarla süslenmişti. Haydarpaşadaki mahşeri kalabalık Öğle vakti Haydarpaşa onu ve civarı şimdiye kadar misli görül- memiş derecede kesif bir kalabakkla örtülmüştü. Polis istasyona girmek istiyen hal kı güçlükle zaptedebiliyordu. Pendikten itibaren bütün hat bo- yu ve Kadıköyünden Haydarpaşaya giden bütün yollar tıklım tıklım halk- la dolmuştu. Haydarpaşa istasyonunda Atatür- kü selâmlamak üzere kara ve deniz müfrezeleri mevki almışlardı. Resmi zevat geliyorlar Saat 14 de Köprüden kalkan hu- susi bir Akay vapuru, Atatürkü kar- şlama merasiminde hazır buluncak | yüksek rütbeli devlet. memurlarını, | Üliversite o dekan ve profesörlerini İ alarak Haydarpaşaya getirdi. Hepsi firak veya jaketatay giymişlerdi. Sant 14,5 de Haydarpaşa istasyo- | iğ AKŞAM Sahife 7 Solda Atatürk müstakbiline İltifat ediyorlar, Sağda: Erden Emiri Atatürkü karşılıyor tam 14,45 de Haydarpaşa istasyonu- nd. geldi ve istasyonda bulunanlar tarafından hürmetle selâmlandı. Emi- rin üzerinde siyah bir maşlah vârdı. Alatürkün . İstanbula gelişi “mü, nasebetile Pendikten Haydarpaşaya kadar bütün istasyonlar ve hat bo- yu binlerce halk ile dolmuş idi. Vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstün- dağ ve İstanbul komutanı, vilâyet hudutlarında Atatürkü istikbal et- tler. Atatürkün treni Pendiğe vâsıl olun- ca halk «yaşa, varol> âvüzeleri İle İ Büyük Önderi selâmladılar. Atatürkün treni burada bir müd- Donanmamız ve tayyarelerimiz Atatürkü selâmlıyorlar nu baştan başa dolmuştu. İstanbul- da bulunan mebusler, bütün gene- raller ve amiraller, yüksek rütbeli kara ve deniz komutanları büyük tni- #ormalarile Atatürkün gelmesini bekliyorlardı. İstasyonda bulunanlar arasında ge | çen hafta murassa havacılık ma- dalyası ile teltif edilen kahraman kâr dın tayyarecimiz bayan Sabiha Gök- | çen de vardı. Herkes heyecan içinde idi, Bu es- Dada elli küsür tayyaremiz, munta- yam filolar halinde Haydarpaşa is- tasyonu Üzerinde ve çok alçaktan uçuşuyorlar, ve havada mütemadi ce- velânlar yapıyorlardı. Emir Abdullah Haydarpaşada Atatürkün misafiri olarak şehri- mizde bulunan Maverayi Erden hü- mdarı Emir Abdullah, Atatürkü nlamak üzere maiyelile seat 14,30 da Beylerbeyi sarayndan emri- ne tahsis edilen motöre binerek saat | Haydarpaşa önündeki mahşeri kalabalıktan det durdu ve kendisine halk namına güzel bir buket takdim edildi. Bura” den hereket eden Atatürkün treni bütün istasyonlardan halkın coşkun tezahüratı arasında geçti, Atatürk Haydarpaşada Saat tam 15 de tren ağır ağır Haydar“ paşa istasyonuna girdi. Bu esnada donanma toplar atarak ve muzika İs- tiklâl marşile Büyük Önderi selâmlı- yor, tayyareler trenin üzerinde mun- tasam bir sıra ile geçid resmi yö pıyordu. Atatürk beraberinde hemişresi ve Dahiliye Vekili ve Parti genel'sek- reteri B. Şükrü Kaya, Mili Müdafaa Vekili general Közum Özelp olduğu halde trenden indiler. Atatürk trenden iniyorlar Atatürk vagonun merdivenlerinde görününce İstasyon alkışlarla in ledi. Atatürk sıhhatli ve neşeli bir yüzle veğondan indiler. Üzerlerinde gayet şık bir jaketatay vardı. Beyaz bir köşe kareli son derece zarif lâcivert bir kravai takmışlardı. Askeri muzika istiklâl marşına baş- ladı, İstasyonda, Atatürkün treni Üze- rinde gayet alçaktan bir çok tayya- re filoları uçuyorlar, Atatürkü, vagonun merdivenleri önünde evvelâ Emir Abdulah karşı- ladı. İki elini Atatürke uzatarak iler- ledi. Atatürk Emir Abdullaha: — Nasılsınız?, diye hatır sordular, Bundan #onra'henüz on, on beş da- kika evvel tajyaresinden inip Ata» türkü görmek üzere koşan ilk Türk kadın tayyarecisi bayan Sabiha Gçk- çen Büyük Şetin elini öptü. Atatürk Sabiha Gökçene: — Ne zaman geldin? diye sordu- lar, 'Tayyaresile Eskişehirden gelen bar yan Sabiha Gökçen: —5Saat yarımda geldim. Yarım s&- at te şehir üzerinde dolaşlım. ce vabını verdi. Bundan sonra Atatürk kendisini karşılıyanların ellerini sıktılar, Ma- verayi Erden Emiri ile yanyana ola- rak askeri teftiş ettiler. Kara ve de- niz askerinin önünden geçerlerken Atatürk yüksek sesle: — Merhaba asker.. dedi... Askor hep bir ağızdan cevap verdi; — Varol... Halkın coşkun tezahüratı Askerin teftişi bitince ve Atatürk halk önünden yürümeğe başlayınca yer yerinden inledi: — Yaşşa,, — Yolundan dönmiyeceğiz... — Dalma peşindeyiz. — Varol. Ve göklere yükselen alkış tufanı arasmda Büyük Şef, Haydarpaşanın merdivenlerinden indiler, Ertuğrul yatı Haydarpaşa rıhtı- mına yanaşmıştı. Haydarpaşanın rıb- tamını ön binlerce Kişi bir insan de- nizi haline getirmişti. Bu esnada bir genç kız: — Onun ayağının tozunu öpce- Zim.. diyerek Atatürkün ayaklarına atıldı. Halkın onu bir kKefecik olsun görmek için gösterdiği candan teza- hürat güzleri yaşartacak kadar kuv- vetli ve candan idi. Ertuğrul yatında Atatürk, yanında Emir Abdullarh maiyeti (O bulunduğu halde yata girerek dümenin önünde bir Okanepeye (Oturdular. Bir yanmda Emir Abdullah, bir ya- nında hemşireleri ve tayyareci bayan Sabiha Gökçen yer almışlardı Tayyareler gayet alçaktan Ertuğ- Tülun üstünde turlar. yapıyorlardı. Bâhildeki on binlerce kişinin: — Varol... Sadeları arasında yat hareket etti, Yolda Emir Abdulah tayyarelerimiz- İe çok yakından alâkadar oldu. Atatürk, Emire en son bombardı- man tayyareleri hakkında izahat verdiler, Bu sirada Sabiha Gökçen yat üzs- rinde uçan tayyareci arkadaşlarını tanımıştı, O da Emire tayyareler ve içindekiler hakkında malümat verdi, Bu sırada Atatürkün küçük evlâ- di manevisi Ülkü hayran hayran Bü- yük Türkü seyrediyordu. Atatürk küçük, sevimli yavruyu kucaklarma aldılar, ve Bu sırada Emir Ülkü içini — Ne kadar sevimli. deği ve Ür küye: — Bana gelmez misin?. Diyerek kucağına davet etti. Ülkü giti. Atatürk Emire: — Bir kere sevdiği aynlmaz.. Ülkü hakikaten Emirden boşlan- mışlı, Sık sik dost hükümdarın izle. rine oturuyordu. Bu sırada Atatürk Sabiha Gökçene sordular: — Eskişehirden ne kadar zamanda geldiniz; insandan hiç Hatayın kurtarıcısı Atatürkü tezaüratla karşıl adı takibe başlamışlardı e binlerce sand Atatürkü sel Vapurlar düdük çalıyorlar Ertuğrul Dolmabahçe ö şınca İlmahdaki bütün vapurlar di dük çalarak Büyük Kurtancıyı selâm- liyorlardı. Ertuğrul Dolmaât önünde dutdu, Evy törü geldi. Ertuğ j Atatürk İle Emir Abdu e geldiler. Ve burada 8 maları çok Atvdullah kla- mimi oldu ayın ndü. Emir Abdullah an se'tâm ordu. Butidan sonra Ertuğrul İstanbul mötörü- yaklaştı Dolmabahçe sarayında Atatürk kendisini karşılaj ellerini birer birer sıktıktan sorira İs- tanbul mofönile Dolmabahçe sarayına hareket etiler, Dünkü büyük bayram gününü-tes- bit etmek vazifesile mükellef olân ga- zeteci İstanbul polis müdürü bü- yük bi ylik göstermiştir. Bü su- retle gazeteciler bu sevinçli günün bü- İn teferrüatını tesbit etmeğe muv fak olmuşlardır. Po lih Kılıca teşekkür ederiz Gece şenlikleri Gece her taraf, lim ki vapurlar, iskeleler, Beyoğlu, t dan itiba- Atatürk asker tarafından selâmlanırken | — Bir saate yakın bir zamanda.. bir saat de şehrin üzerinde dolaştım., Donanma Büyük Şefi selâmliyor Bu sırada Ertuğrul donanmamızın önünden geçiyordu. Ertuğrul evvelâ Zafer torpitamuzun önünden geçti.. Torpitodaki bahriye askerleri hep İ bir ağızdan: | — Yaşasın Cumhuriyet, Atatürk... diye bağırdılar. Ertuğrul sırasile diğer torpitolerın denizaltı gemilerinin, Yavuzun önünden geçti Hepsinden aynı selâmlar yükseldi, | hepsi Ertuğrulu toplar atarak selâm- | ladılar yaşasın Yaşasın Cumhuriyet, yaşasın | Atatürk. Ertuğrul Yavuzun önünde bir tur | yaptı. Bundan sonra Ertuğrul yatı halkla hıncahınç dolu vapurlar ve motörler ve mavnalarla karşılaştı Denizin üstü: — Yaşa Atatürk.. seslerile çınlıyor» du. Atatürk bütün harb gemilerine ve vapurlara elile selâm veriyorlardı | Bu sirada bütün vapurlar Ertuğrulu ren Kadıköy ve civarı ile Boğaz bütün İstanbul wektriklerle donatılmıştı B'rçak yerlerde meydan konserleri ya- pılmıştır. Akay ve Şirkeli Hayriye idaresinin tertib ettiği vapur tenezzühüne saat 21,45 de Köprü Ada isk en kal kan bir vapurlâ başi tr. Bunu takiben muhtelif iskelelerden, saat 19,40 da Anadoluka ndan kalka vapurlar program mucibince iskele- lere uğrıyârak Dolme önüne gelmişlerdir. muhtelif aid muzikalar onuncu yıl marşını çalmışlar, halk coşkun te- zahürat yapmıştır. Münderecâtımızın çokluğu do- layıslle «İttihad ve Terakki» tef- rikamız büğün dercedilemedi. Oküuyucularımızdan özür dileriz. Tayyarelerimiz Krluğrul üzerinden gidiyorlar