4 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ağustos 1937. Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elfaberler Yeni bir dünya harbi Ingiltere, Fransaya dostluk teminatı verdi Fransanın da ergeç bu görüşme- lere iştirak ede ak BNN - Fr asasınin e İtalyan - İngi- iadesinden âsla kında Fran- Londra 4 (Akşam) — İr #ız dostluğunun İn, esasını teşkil ettiği Mz samimiyetinin mül saya teminat veri) z Röyterin İstihbarına göre İngiliz - i bir safhada Jendirmek için ya bir İngiliz nazırının Romaya, ve yahut bir İtalyan nazırı- nın Londraya gitmesi mevzuu bahistir. 'B. Çemberlayn ile Mussolini arasında teati edilen mektuplar neşredilmiye- cektir. Paris, 3 — Paris gazeteleri, İngiliz - İyalyan münasebatında hasıl olan iyilik hakkında şu mütalğaları yürü- tüyorl dingili - İtalya anlaşması genişle- tilecek olursa İtalya, İspanyadaki ih- | ağa ve gönüllülerin geri lesini tedkike mecbur olacaktır. İngiliz - İtalyan konuşmalarının inkişafile, ademi müdahale meselesi bugünkü dar çerçevesinden çıkarak daha umumi bir siyasi müzakere saf- basına girebilecektir. İki memleket laydır. İtalya nakalâtı hakk İngiltere de gel da istediği teminatı iyle olursa, İtalya İspanya | işlerinde daha itilâfkâr davranacak, Orta Avrupada daimi rakibi olan Al manya ile münasebetlerini gevşete- cektir. Başliyan sade bir İngiliz- İtal yan müzakeresi değil, fakat Fransayı birinci derecede alâkadar eden ve ergeç kendisinin de iştirak edeceği mübiim bir konuşmadır. Bayan Anglos Romadan Figaro gr zetesine bildiriyor; 4Buradaki mütalâalara göre. İn- giltere ile İtalya arasındaki itilâf ih- ya edilecek olursa şu müsbet ve pra- tik gayeleri olmalıdır: İki tarafın Akdenizde müktesep hak ve mevkile- rine hürmet esasına müstenit ahenk, Habeşistan meselelerinin mantıki bir surette halli, Avrupanın umuli men- İaatlerine uygun olarak İspanya iş“ lerinde uzlaşma... Tiyençin Sovyet konso- loshanesine bir taarruz Salâhiyettar bir Japon adamı, taarruzu Rus -faşistlerinin yaptığını söylüyor. Chanohai 3 (A.A.) — Reuter ajan- Sının hususi muhabiri bildiriyor: Ti- yençindeki Sovyet general konsolos- luğu binasına otomatik tüfeklerle ve el humabaralarile müsellâh eşhas ta- rafından taarruz edilmiştir, Mutaarızlara Japon devriyeleri ta- rafından İlişilmemesi, tâarruzun Ja- pon memurlarmın muvafakatile ya- pılmış olduğu zannını tevlid etmek tedir. Japonya bir tebliğ neşretti Hariciye Nezareti, Ti- ki Sovyet Konsoloshanesine iruz hakkında bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğe göre, Sovyet Konsolosu 1 ağustosta Japon konsolosuna telefon ederek Beyaz Ruslardan müteşekkil bir takım grup- ların konsoloshaneye taarruz edecek- lerini bildirmiştir. Konsolosların ak- dettikleri içtimada Sovyet konsolosu, konsoloshanenin menşeleri malüm ol- mıyan haydudlardan mürekkep bir grupun taarruzuna uğramış olduğu- nu beyan etmiştir. İsveç sefiri Wintherin beyanatı B. Winther Türklerin meziyetlerine meftundur Ankaradaki İsveç sefiri B, Winther Bir İskandinavya gazelecisine beya- natında, Türkiye ile İsveç arasındaki ticari münasebatın günden güne in- kişafından bahsetmiş ve demiştir ki: — Türklerin meziyetlerine meftu- num. Yeni Türkiyenin her sahada vücude getirdiği eserler, bende derin intibalar uyandırmıştır. Türkiye bir taraftan Balkan antlaşması, diğer taraftan da Şark misakı içinde faal bir rol oynadığından, şarkla garp ara- sında köprü vazifesini görüyor. Bursada Kızılay haftasi Bursa 3 (Telefon) — Bir merasimle başlıyan Kızılay haftası devam et- mektedir. Cemiyet dün .63 çocuğu ünnet ettirmiştir. — Yapılan tahkikat, Japonların Beyaz Rusları asla tanımadığını göstermiş- tir. Hariciye Nezareti, Moskovanın her- hangi teşebbüsünden malümattar ol- madığı gibi Tokyodaki Sovyet elçisi de protesto teşebbüsünde bulunmâ- mıştır. Bir Japon hükümet adamının sözleri Tokyo 3 — Harbiye Nezareti namı- na söz söylemeğe salâhiyetli bir zat, Tiyençin Sovyet konsoloshâhesine ya- pılan taarruz hakkında gazetecilere demiştir ki: «Alınan resmi raporlara nazaran taarruz, tanınmış bazı Rus faşistleri tarafından tertib edilmiştir. Suçlula- rın isimleri Japon makamlarınca m2” lümdur. Japon ordusu bu taarruza hiçbir veçhile iştirak etmemiştir. Ja- ponya, Şimali Çinin bolşevikleşmesi- ne muarız olmakla beraber, ecnebi devletlerle hadiseler çıkarmamağa son derece çalışıyor.» Aslı yok! Çöp arabasında yeni doğmuş çocuk ölüsü bulunduğu doğru değil Dün sabahki bir gazete, Halıcıoğlun. ds bir facladan bahsetmekle ve bir çöpçünün arabasına yeni doğmuş bir çocuk ölüsü atıldığını kaydeylemek- te idi. Dün Emniyet direktörlüğünden yaptığımız tahkikatta böyle bir va- kanın külliyen uydurma olduğu kati- yetle bildirilmiştir. Uludağ yolunda bir otomobil kazası Bursa 3 (Telefon) — Bugün Uludağ yolunda müessif bir kaza olmuş, genç mütaahhitlerden bay Ferid geçenler- de 400 liraya satın aldığı ve kendisi- nin kullandığı spor otomobili ile dağ- darf inerken ilk köprüden uçarak ağır surette yaralanmıştır. B. Ferid hasta- “neye kaldırılmış, otomobilde bulunan ek ay Mil | Son dakika Benzin deposunda! yananlar 16 kişi Yananların kemikleri bugün İzmir Memleket hastanesine nakledilecek İzmir 4 den) — Bay benzin nun İştlalinde yanarak ölenlerin sa» yası 16 olduğu kati suretle anlaşılmış» tır. İş bürosi an depoda 13 y şında çocuk çı andan dolâyı mi essese hakkında tahkikata başla- mıştır, Depoda 127 ton petrol, 50 ton ben- zin bulunduğu anlaşıldı. Yangın ye- rinde ölenlerin kemikleri bugün mem- İeket hastariesine nakledilecektir. Bu faciada ölenlerin aileleri, zabıtaya müracaat ederek cesedler ler ise de kemik halindeki tefrikine ve ailelerine teslim eğilme- sine imkân görülememiştir. Japon mektep gemileri geldiler Âbideye merasimle çelenk koyacaklar Amiral Koganım kumai lunan ve mektep gemisi gören Yakumo ve İwate kruvazörleri bü sabah limanımıza gelmişler ve top atmak suretile şehri selâmlamış- lardır, Selimiye kışlası mukabelede bulunmuştur. Bu sabah saat on 'birde 30 bahriye zabit namzedi ile 100 babriyeliden mürekkep bir Japon müfrezesi, Dol- mabahçeye çıkacaklar ve Tophane - Yeniçarsı - İstiklâl caddesi tarikile 'Taksim âbidesine gidecektir. Filo ku- mândanı amiral Köga, öğle vakti Cumhuriyet âbidesine çelenk koya- caktır. Japon amirali ve zabıtanı şerefine bu akşam Tarabyadâ Tokatliyan ote- linde bir ziyafet verilecektir. Yarın saat 19,5 dan 20,50 ye kadar Japon gemisi bandosu tarafından Taksimde Cumhuriyet meydanında halka bir konser verilecektir. Cuma günü akşamı da Japon sefiri tarafın- darı amiral ve Japon gemisi zabıtanı şerefine Perapalasta hir ziyafet veri- lecektir. Tahlil ücretleri I Sıhhiye vekâletince hazırlanan cetvel vekiller heyetince tasdik edildi Ankara 3 (Akşam) — Sıhhiye ve- kâletince Kâzırlanan yeni kimyahane ve bakteriyolojihane tahlilâtı fiat cet- veli Vekiller heyetince tasdik edilmiş- tir. Bu cetvele göre muhtelif madde- lerin tam tahlillerinden aşağıdaki ücretler ahnacaktır: İçme suyu 300, maden suyu 3000, süt 200, tereyağı, sadeyağ 1500, zey- tinyağı 400, şira, limonata, alkolsüz içkiler, marmelât ve saire 1000, pey- nir 400, bal 400, et, suçuk ve salre 500, hububat 300, un 800, ekmek 500, hamurdan yapilan müstahzarlar 500, kahve, çay, kakao 1200, bira 1200, şa- rap 1200, rakı, konyak, likör #500, sirke 1000, © 4lük sirkede kurşun (kefir) 150, duvar kâğıtları ve sairede arsenik araştırması 300, sa- bun 1000, benzin 400, mazot, maden yağları 2000, idrar 100, kan 50 - 500, mide usaresi 200 kuruş. Cetvelde muhtelif maddelerin muh- muhabirimiz İ çözülmez ve sarsılmaz bağların ne ka” | telif bakımlardan tahlilleri İle bakte- riyolojik tahlillerde alınacak ücretler ayrı ayrı gösterilmiştir. Beş ayllık ihracatımız 50,145,485 lira Ankara 3 — Resmi rakkamlara gö- re 1937 senesinin ilk beşayı içinde yaptığımız 50,145,485 liralık ihraca- ta mukabil, ithalatımız 38,019,548 Yirayı bulmuştur. 1936 senesinin ayni ayları içinde ihrâcalımız 36,014,798, iki kişi kazayı hafifçe atlatmıştardır. | itbalâtımız da 35,723,923 lira idi. ihtimalikuvvetleniyormuş Sovyet gazeteleri bugünkü politika vaziyetini çok tehlikeli buluyorlar Moskova 3 — Tas ajansından: Sov- eleri, dünya harbinin başlan- nldönü! nasebetile leler yazıyorlar stia 1914 ile 1937 senesindeki vaziyeli mukayese etlik- ten sonra di; i #Bugün anlaşmalarla biribirine bağlı olan harp müteşebbisleri gerek İspanyada ve gerek Çinde açıkça te- cavüz yoluna girmişlerdir. Siyasi va- ziyet hergün bir parça daha gerginle- şiyor, yeni ve daha kanlı bir harbe başlangıç teşkil edecek bir şekil alı- yor. Mütecavizlere müsamaha göster- | mek ve bunlari cezasız bırakmak bü- | yük bir tehlike teşkil etmektedir.» Pravda gazetesi İspanya meselesi- | nin, Orta Avrupa işlerinin ve Uzak | Şark vakalarının büyük harp tehli- kesi teşkil etliğini söylüyor ve diyor ki: sHarp için büyük hazırlıklar yapılı- yor. Mütecavizler Sovyetler hududla- | rında Sulhü bozmağa teşebbüs edi- yorlarsa Sovyetler birliğini teşkil eden . mİ TE Alevi reisinin - .. oğlu şehrimizde Şeyh Mahmud, Hatayda alevi ve Türk diye ayrı iki zümre yoktur diyor Hatay Alevileri reisi Şeyh Davud (efendi) nin oğlu Şeyh Mahmud şeh- rimize gelmiştir. Çok münevver fi- kirli bir zat olan Şeyh Mahmud şu beyanatta bulunmuşt — Hatayda Alevi ve Türk diye bir- birinden ayrı İki zümre yok Ale- viler Türktür. Aleviler ile Türkler ara- sında düşmanlık yaratmak için sar- fedilen gayretler beyhudedir. Yalnız Hatayda değil, fakat Suriyede aklıba- şi yerinde bütün vicdanlı adâmlar, | Hatay toprakları üzerindeki Türk hakkını tasdik ederler. Yakında Hatayda yapılacak inti- habat Aleviler ile Türkler arasinda dar kuvvetli olduğunu isbat edecektir. Şeyh Mahmud şehrimizde on gün kadar kaldıktan sonra Ankaraya gi- decek, oradan Antakyaya dönecektir, Adana 3 (Akşam) — Adana Mili hars kamitesi bugün fevkalâde bir içtima akdederek bütün Çukurova köy ve nahiyelerinde Eti Türk ço- cuklarnı (Alevi Türkleri) okutmak için yüzden fazla mektep binası inşa- sına karar vermiştir, Bu mekteplerde yüzden fazla muallim vazife görecek- tir. Komisyonlar faaliyete geçmişler- dir. Turizm Ofis Bir heyet teşkilât ve çalışma programını hazırlıyacak Ankâra 3 (Akşam) — İktisad Ve- kâletine bağlı olmak üzere bir (Tu- rizm Ofis) teşkili hakkındaki tasav- vurlar fliliyat sahasına çıkarılmak üzeredir. Turizm Ofisin teşkilâtını ve çalışma nı tesbit etmek üzere müte- hassıs zevattan mürekkep bir heyet teşkili kararlaştırılmıştır. Bu heyet turizmi inkişaf etmiş olan memleket- lerde ve buarada İtalya, Fransa, Almanya, Macaristan, Avusturya ve ve şimal memleketlerinde de tedkik- ler yapacaktır. Bir amele kuyuda zehirlene- rek öldü Kasımpaşada bakkal Tahirin bod- Tumundaki bir sarnıcı temizlemekle uğraşan ameleden Faik ile Ali, bir aralık samıçfa havasızlıktan bunal- muışlar, bunlardan Faik tahammül edemiyerek ölmüş, Ali, müşkülütla kurtarılmıştır. Cesed, görülen lüzum üzerine mor- ga kaldırılmıştır, milletler azmı ile karş ır, için böyle bir ş hi tat Bütün dünya milletleri, bogün. bik edilen harbin bir mıntakada tah» didi prensibinin e anlamak» tadır. Mütfecavize göstermek harbi ali a akta, İ bilâkis yukınlaştırmaktadır.» Kızıl ordunun organı Krasnaya Zvezda gazetesi de diyor ki: «De meden takip etmekte olduğumuz su. siyaseti, Sovyetler birliğinin milel münasebetlerde esas pren ktedir. Sovyetler bi nin yüksek hedeflerine e ihliyacı yoklur yet milletleri, sulh yolundaki delesinde yalnız bulunmadığına. nidir, Hükümetimiz, bütün dü! sulh için bizimle braber mücadı meye hazır olanlara elini uzatmış bu- lunmaktadır.» Rusyada halk düşmanları Beyaz Rusyada bazı kimseler hakkında takibat yapılacak Moskova 3 (A.A.) — Meoskovada intişar eden Kino gazetesi, Beyaz Rusyada faaliyette bulunmakta olan halk düşmanları ve bilhassa Beyaz Rusyada hükümetin teşebbüsile ağır. lan bir sinemanım sabık direktörü olan Gaikin hakkında takibatta lunmak mecburiyeti hasıl olduğunu bu- i yazmaktadır. Kino, Beyaz Rusyayı her ne şekil- de olursa olsun alâkadar eden filim- lerde Bund ismindeki partikülürist Yahudi grupu ve Beyaz Rusyann nasyonal -demokrat Ve nasyonalist grupları lehine evvelce Propaganda yapılmış olduğunu ilâve etmektedir. Yenigün gazetesi haftada iki gün arabca çıkacak Anlakya 3 (Akşam) gazetesi Sancaktaki Türklük al de cereyanların haksızlığın anlat- mak için haftada iki gün arabca in- tişar etmeye karar vermiştir. Bursa orman müdürü beraet etti Bilecik 3 — Muhakemeleri Bürsa- dan buraya nakledilmiş olan Bursa orman müdürü B. Zühtü ile daktilo bayan Nerminin bura mahkemesinde cereyan eden muhakemeleri beraetle neticelenmiştir. Gek - Alman hadisesi Alman matbuatı şiddetli hücumlarda bulunuyorlar Berlin 4 (Akşam) — Çekoslovak- yanın Almanyadaki iaşe müşkülâtını bahana ederek Çekoslovakyadan 600 Alman çocuğunun yaz tatillerin! ge- girmek için Almanyaya gitmelerine müsaade etmemesi burada derin bir infial uyandırmıştır. Alman gazetele- Ti Çekoslovakyaya şiddetli hücumlar- da bulunuyorlar. D.N.B. ajansı, Çeköslovakyanın bu hâreketini kabalıkla tavsif ede- Tek binlerce ve binlerce Çekoslovak işsizlerinin en fakir Almandan daha az yiyecekleri bulunduğunu söyle- mekte, Çekoslovakyadaki Almanların yüzde ellisinin işsiz olduğunu ve kön- dilerine iş verilmediğini İlâve etmek- tedir. İktisat Vekili Ayvalıkta Ayvalık 3 (A.A.) — İktisad Vekil) Celâl Bayar refakatlerinde İş bankasi erkânı olduğu halde İpar yatı ile Mi | dilliden buraya gelmiş ve iktisadi tetkiklere başlamıştır. Vekil burada iki gün kalacaktır.