31 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

31 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

ire İSE il Bozdağa Gölcük yaylasına rağbet artıyor Yakında burası yazın en güzel istirahat ve tebdilhava yeri olacak Bozdağ şosesinin görünüşü İzmir (Akşam) — İzmirin Bozdağ, Gölcük yaylalarından bu sene istifade eden İzmirliler pek çoktut. Denizden ( 1800 metre yükseklikte olanı Bozdağ köyü, şu birkaç yıl içinde İzmirin en güzel sayfiyeleri arasına geçmiştir. * Köydeki evleri yazın kiralıyanlar ve yaz mevsiminin sicak günlerini bura- da geçirenler çok olduğu için varlıklı köylüler, yeni evler inşa ettirmişler- dir. İzmirden her yıl bu güzel sayfiye- ye gelenlerden de ev yaptıranlar var- dır. Ödemiş - Bozdağ yolu, vilâyetçe bu | yıl tamir ettirilmiştir. Tehlikeli viraj- larda ve uçurum kenarlarında müte- tir. Başbaknımız İsmet İnönü, general Kânm Dirğin İzmir valisi bulunduğu sırada otomobille Bozdağa çıkmış ve bü güzel yoldan, önünde her virajda açılan fevkalâde lâtif mahzaraları meydana çıkaran şoseden geçerken general Kâzım Diriği takdir etmiş, memleketimizin güzel (köşelerin- den birini meydana o çıkardığından memnuniyetini bildirmişti. Bozdağ, heybetli mevcudiyetile, ba- ş$1 daima karlı tepesile uzaktan, ovada | oturmuş ihtiyar, ak saçlı bir devi an- | dırıyor, Fakat o, hurafelerdeki gibi tehiğğgeli bir dey değildir, Vaktile eş- kıya yatağı olan Bozdağ, şimdi hal kın bir sıhhat ve eğlence yeri halini Almıştır. Yer yer çağlıyan, temiz kay- nak ve ormanlarile göllerinden halk, en küçük bir korku hissetmeden isti- fade ediyor ve sağlık kazanıyor. Bunu bize bahşeden Cumhuriyet hüküme- tinin kudretidir. İsviçreyi ve Avrupanın dağlık, güzel yerlerini gezen bir zat, Bozdağa çık- addid istinad duvarları inşa ettirilmiş» İzinie (Akşam) — Bu senenin incir mahsulünü işlemek için açılan incir ea ee e tıktan ve buradaki muhtelif varlık- ları, güzel manzaraları gördükten sonra dağın tepesinden tâ uzakta Kü- çük Menderesin akıp geçtiği ovaya bakmış; «Bu kadar güzel manzaralar, İsviçrede ve diğer yerlerde katiyen yoktur» sözlerini söylemiştir. Kışın kayak sporları için geniş var dileri bulunan Bozdağ ve Gölcük yay- Tası, yazın en güzel bir istirahat ve teb- dilhava yeridir. Cumhuriyetin saye- Sıvasta ev idaresi kursu İKadın muallimlere haftada i2 gün ev idaresi gösteriliyor Ev idaresi kursuna devam edenler ve öğretmen Cahide Esin Stoaş (Akşam) — Yaz tatilinden istifade edilerek Halkevi salonlarında bayan öğretmenlere mahsus bir ev idaresi kursu açılmıştır. Dersler per- şembe ve pazartesi günleri verilmek- tedir. Kursun idaresini İstanbul Sel-- çuk Kız sanat mektebinden mezun kıymetli bayanlarımızdan o Cahide Esin üzerine almıştır. Kursun gayesi kadınlarımızın bil- mesi lâzım gelen ev işlerini, temizlik, yemek pişirmek, ev döşemek, ütü, ça- maşır, pastacılık usullerini öğretmek- tir, Dersler muntazam bir metod daire- Sınde İleriliyor, kursa devam edenler çok istifade etmektedirler. Karamürsel köylerinde faaliyet Göçmenler bibercilik, fasulyecilik ve tütüncülük yapıyorlar Karamürsel (Akşam) — İlçemizin Yalakdere nahiyesi evvelce ihmal edilmiş bir nahiyedir, Şimdi yeni bir nahiye müdürü gelmiş ve iyi bir şe- kilde çalışmağa başlamıştır. Yalakdereyi dalma akan bir ırmak ikiye ayırmıştır, Irmak kışın sularını artırmakta ve çok kuvvetli bir şekilde * için sudan Azami istifade edil- mektedir. Bu ırmak üzerinde bir ta- kam su değirmenleri olduğu gibi ırma- ? ğın kenarında sebze bahçeleri de mev- cuttur. Nahiyeye Rumeli mübadillerinden Karacaovalılar iskân edilmiştir. Bun- lar bibercilik, fasulyecilik ile iştigal ederler, Mebzul biber, fasulye yetiştir- mekte mahirdirler. Tütüncülükte ol- Nahiye müdürü tarafından köyün” ortasında istimlâkine çalışılan Cum- huriyet meydanında park yapılmak istenilmektedir. Buranın halkı çalış- kan ve gayretlidir. Güdüzleri halk kat- iyen boş vakit geçirmlez, Köy kahve- leri gündüzleri bomboştur. Akşamları köylüler köy odasına gelirler, hasbı- haller ettikten sonra erkence evleri” ne dönerler. Bir Amerikan tütün kumpan- yasi İzmir şubesinin faali- * yetini tatil etti Akhisar 28 (Akşam) — Ege mın- takasında ötedenberi mühim mik- darda tütün alan Amerikanın maruf tütün kumpanyalarından . (Oliston Amerikan Tabako) tütün kumpan- yası İzmirde faaliyetini tatl etmiştir. Bu kumpanya memleketimizden senevi 3 milyon kilo tütün almakta idi, Faaliyetini tatil etmesine sebep hesaplarda karışıklık görülmesi oldu- imalâthanelerinde on binlerce işçi çalışmağa başlamıştır. Bu seneki incirler, | gu söylenmektedir. Müfettişler ra- küçük taneli ise de çok lezzetli ve ballıdır. İhracatına da başlanmıştır. İLK par. porlarının Amerikadaki merkezler. tide, İsveç, Felemenk ve Hollandaya (50) ton işlenmiş, ambalajlanmış ineir seyk | ne göndereceklerdir. Ancak Avrupa» ve ihraç edilmişlir, Resmimiz bir incir imalâthanesinde çalışan kızlarımışı gös- | da bulunan bazı memurların âvdet- teriyor, şs are Karamürselde göçmenler için yeni evler yapılıyor Yalnız Kızderbend köyünde konforlu 40 ev inşa edildi Kızderbend köyünde inşa edilen göçmen evlerinden bir kaçı Karamürsel (Akşam) — Kazamızde göçmen işlerine fevkalâde önem veril- mektedir. Kazaya bağlı 230 haneli Kızderbend köyünde yeniden 40 göç- men evi yapılmıştır. Göçmenler Rumeli Sarışaban kaza- sının Darlova muhacirleri olup bunlar koyun ve keçi beslerler. Bilhassa asıl gelirlerini teşkil eden tütün mahsu- Tüdür Köyün etrafı ormanla muhattır. İznik | ile Karamürsel şosesinin orta nokta» | sındadır. Toprağı tarıma elverişli ve inbat kuvveti fazladır. Bilhassa bağcı- lığa çok müsaittir, Köy iki mahalleden ibarettir. Göç- menlere yapılan evler üçüncü mahal- leyi teşkil etmektedir. Burada vaktile mebzul keten tohumu, ipek kozası ye- tiştirilmekte ve münbit üzüm bağları yıldan yıla artmakta idi. Fakat şimdi daha fazla tütün ziraati yapılmakta- dır. Yıllık tütün mahsulü 150,000 ki- loyu bulmaktadır. Havası gayet İyi, suyu içilebilir. Son zamanlarda köylünün gayreti- le ve Maarifin yardımile yeni bir ilk- okul inşa edilmiştir. Okul tam teşki- lâtlıdır. Köylüler okulun yapılmasın- dan çok sevinmişlerdir. Hattâ bütün köylü, mektep yaşını dolduran çocuk- larının hepsini köy okuluna göndere- ceklerini söylediler. Halk bünyece çok sağlam ve gürbüzdür. Göçmenler yer- lerinden çok memnundurlar, Karamürsel - İznik şosesi Altı, yedi yıl evvel tesviyei türabi- yesi ikmal edilen ve yalnız taş ferşi- yatı yüzünden sürüklenen İznik - Ka- ramürsel şosesinin böyle yarım bir du- rumda günden güne bozulması cidden şayanı dikkat görülmektedir. Bursa ve Kocaeli vilâyetlerinin birleşerek bu yolu bir an evvel ikmal etmeleri ülke hesabına çok faydalı olur. Hem İznik | kazasına bir kapı açılmış, hemde Ka- ramürsel için varidat membaı temin edilmiş olur. Bu yolun yapılmaması İzniğin ekonomik durumunu bozmak- tadır. On yıl evvel inşasına başlanan İznik - Karamürsel şosesinin ikmal edilmesini köylü ve halk çok istemek- tedir. Bu işin intacı için icab edenlere emir vermesini faal Nafıa Vekilinden bekleriz. Balıkesir çocuk bakımevi Bu kıymetli müessese şehre Balıkesir Akşam) — Balıkesirin bü- yük bir ihtiyacını karşılıyan faydalı müesseselerden biri de, Doğum va Çocuk bakım evidir. Senelerce evvel tesis edilmiş olan bu hükümet müess6- sesi, açıldığı gündenberi yüzlerce ana- rın ve bir o kadar çocuğunu sağlığı- ni ve dolayısile hayatını korumak itibarile memlekete büyük hizmetler- de bulunmuştur. çok faydalı olmaktadır Her gün birçok analar, hasta çocuk» larını muayene ettirmek üzere Bakım- doktoru B. Ahmed, tahsilini Avrupa * da bitirmiş kıymetli bir çocuk müte- hassısıdır. Kendisine getirilen çocuk- ları büyük dikkat ve ihtimam İle mü- ayene etmekte ve her çocuk üzerinde dakikalarca meşgul olmaktadır. Balıkesirde çocuk vefiyatı, en ziya- de barsak iltihabı (Toksikoze) den ol- makta, her yaz mevsiminde süt çocuk- ları arasında hatırı sayılır derecede vefiyata sebebiyet vermektedir, Bakım evi, süt çocuklarının tedavisi husu- sunda âzami gayreti göstermekte va, çocuk analarının dikkatini çekmek için ne yapmak lâzımsa esirgeme- mektedir, Balıkesir çocuk doğumi ve bakımevi Son zamanda Doğum ve Çocug ba- kımevinin daha faydalı bir hale gel- mesi için, yeni bir bina yaptırılması- na karar verilmiş ve bina yapılacak yerin istimlâkine başlanmıştır. Yeni hükümet binasının bulunduğu bulvar üzerinde modem bir şekilde ve bütün teçhizatile mükemmel bir hastane in» şa ettirilecektir, 31 Ağustos 1937