30 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1937 SE AKŞAM ——iYASI ICMAL: İKTİSADİ MESELELER: Kuru protesto Esnaf teşkilâtı Mületler Cemiyetinin 1933 senesin- de Uzak Şarktaki ahvali takib için teşkil ettiği 23 devletten müteşekkil komite, Almanya ile Japonya iştirak etmekdikleri halde toplanmıştır. Ge- len komite Çin ile Japonya arasında- ki ihtilâf üzerinde durmamış ve te- ferruat ile meşgul olmuştur. Bu teferruatı da Japon tayyarele- rinin Çin şehirlerini bombardıman etmesine aid bulunuyor. Çin murah- hası bile vaziyetin çok ihtiyatkârane hareket edilmesi icab eylediğini kay- dederek thtilâfın. esası üzerinde gö- rüşülmesini iştememiştir. İngiliz murahhas şehirlerde sivil ahalinin hava bombardımanları €s- nasında siyanet edilmemesinden do- | layı İngilterenin evvelce protesto ey- | lediğini beyan etmiştir. Maamajik murahhas bu iş yalnız bir devlete de- İ İngiliz gazetelerinin satışı İngilterede çıkan bir çok güzete- lerin iki milyon nüsha sattıklarını | biliyoruz. Bu büyük satışı temin için acaba. : ne . yapıyorlar?.. Karilerine | doğru ve İyi haber vermekle mi, gü- zel yazılar neşretmekle mi temi bu satışı | ediyorla. gazeteleri keri- ant te temin eder- Meselâ Deyli Meyil aboneleri, r çok kazaya karşı gazete t dan sigortalıdırlar. Deyli Meylin bir abonesi ölürse silesi gazeteden 10 Yradan 50,000 liraya kadar taxmi- na talıp. Kazalara karşı da gazele abonelerine 1250 lira verir, Evinize hırsız girerse 10,000 liraya kadar taz- min eder. Kırk sekiz saat yaşıyan ikizlerin annesi gazeteden 25 dolar alır Bugüne kadar Deyli Meylin kari- lerine verdiği tazminat çn milyon do- ları bulmuştur. Pisikoloji l Posta güvercinlerinin çabuk gidip gelmeleri için garip bir çare bulun- du. Kuşu, hareketinden bir gün er- vel dişisinden ayırıyorlar, hareket günü gene dişisinin yanina bırakı- yorlar, kuş dişisinin yanında başka bir erkek güvercin görüyor, üstüne hücum ediyor. Tam bu sırada alıp hareket mevkiine götürüyorlar. - Ha- valanıyor ve çabuk gelip rakibinden intikam almak için var hızile uçu- yor ve sahiden de mutaddan çok da- ha çabuk geliyor!... İ | cuklarının dişlerini tedavi ediyor. | Jan kimdir?.. Aklınıza derhal sinema Heybeliâdada arteziyen kuyuları Jül, muhtelif devletlere taallük eyle- diğini kaydetmiştir. Bunun üzerine komite açık şehir- lerin bombardıman edilmesini pro- testo için bir karar sureti kabul et- miştir. Çin ile Japonya arasındaki hadiselerin büyük bir harp halini al- dığı ve şimdiden Çin topraklarında 350,000 kişilik bir Japon ordusunun bulunduğu Çin murahhası tarafın- dan beyan edildiği halde Milletler Ce- miyeti meselenin esasına müdahale etmekten çekinmis olduğundan nü- mayişkârane bir surette toplanan ko- mite beynelmilel sulibi ahmerin yap- ması iödbeden sade protesto ile tkti- fa etmiştir. Komitenin aldığı vaziyet Uzak Şark işlerine devletlerin müda- hale tesavvurundan çok uzakta olduk- | larını göstermektedir. Feyzullah Kazan | Şaka değil, moda Amerikada bir moda kongresi top- landı, Kongrenin müzakeresi hayli | enteresandır, R ! Meselâ size sorsalar: Kaç cins'ço-. | Tap yardır?... Ne kadar düşünseniz, nihayet beş on cins olacaktır, cevabını vereceksi- niz Halbuki yer yüzünde kaç cins ç0- Tap varmış biliyor musunuz?.. On bin | yedi yüz altmış beş cins! ... Seyyar dişçi Çekoslovakya (köylülerinin dişleri | bozuktur. Maarif Vekâleti bunu na- | zari dikkate alarak otomobillerde sey- İ yar diş muayenehaneleri ihdas etti, | Bu otomobiller, dişçi ile beraber köy- Teri dolaşıyor ve mektepli köylü ç0- Bir ayda 15 bin çocuğun dişi teda- vi , edilmiştir. g Kımıldanmayın! Yer yüzünde en çok resmi çıkarı- yıldızları gelecek. Değil. Kanadada doğan meşhur beşizler var ya, işte onların... Bu beş kardeşin resimlerini almak inhisarı da alındı. Bunun için bir sendika teşekkül etti. Senede 50,009 dolara bu kardeşlerin resimlerini çe- kecekler. | Yalnız Amerikada 972 gazete bu senenin sonuna kadar çekilecek re- simleri satın alacaklarını sendikaya bildirdiler... Pazartesi gününden itibaren Belediye Sular İdaresi tarafından Heybeli- adada arteziyen &yuları açılmasına başlanmıştır. Sular idaresi umumi mü- dürü B. Ziya zat işin ilerlemesini tetkik etmektedir. Yukarıdaki resimde kuyu başında B. Ziya ile Sular idaresi kalfası Yorgi Simo kalfa görülmektedir. Yüksek mühendis mektebine | girmek için açılan imtihanlar bugün bitiyor Yüksek mühendis mektebine ali- nacak 30 leyli meccani ve 70 nahar talebe için açılan dühul imtihanları bugün bitmektedir. İmtihanlara 200 den fazla talebe iş- | tirak etmiştir. İmtihan neticeleri ayın | yedisinde bildirilecek ve on birinde de derslere başlanacaktır, Eye 7 iy SİRİ NR İktisad Vekâleti teftiş heyeti , relsi İstanbula geldi İktisad Vekâleti teftiş heyeti reisi B. Hüsnü Yaman dün sabah Ankara- dan şehrimize gelmiştir. B. Hüsnü Yar man Ticaret odasına gelerek bir müd- ” det meşgul olmuş, şirketlerin senelik içtimaları için tedkikler yapmakta İ olan müfettişlerle görüşmüştür. Teftiş heyeti reisi şehrimizde bir- kaç gün daha tedkiklerine devam et- tikten sonra Ankaraya dönecektir. PA ŞAD Rİ e Kik li İş kanunü, 10 kişi çalıştıran yerler- de tatbik edilmektedir: Bu gibi yerler- deki işçilerin hukuki vaziyetleri, sağ- lık işleri kanun hükümlerine tabi tu- tulmuştur. Fakat on kişiden az işçi ça- liştıran yerlerdeki işçiler için de henüz bir şey yoktur. Bu gibi yerler ekseriyet itibarile küçük esnafa aid müesseseler ve dükkânlardır. Bütün bu esnaf meşguliyetlerine ve meslekle- rine göre, ayrı ayrı cemiyetlere dahil- dirler. o Emaf (teşkilâtina, (o dahil kimeleri, “iş'kanununda olduğu gibi, koruyan bir kanun ve nizamname mevcud değildir. Vakıa İstanbul ticaret odasının de- iiletile, esnaf teşekkülleri bir araya getirilmiş, bunların sağlık işleri için de bir dispanser kurulmuştur. Fakat bu dispanser ihtiyacı kâfi değildir. Esnaf teşekküllerine mensup kimse- ler. bu dispanserde ancak ayakta mu- âyene olmakladırlar. Bundan bir iki gün evvel esna! teşekküllerine men- sup kimseler, ticaret odasında: bir top- | lantı yaparak bu dispanserin genişle- | tilmesi etrafında tedkikler yapmışlar- | dır. Bu sene esnaf teşekküllerinin ge- lirleri fazla olduğundan, bahsedil- mektedir. Bir zatında söylediğine göre, böyle | bir hastane yapmak için, esnaf teş- kilâtı bütçesinde, kâfi derecede tahsi- sat vardır. Eğer bu hastane açılacak olursa, esnafa daha geniş mikyasta yardım edilecektir. Buna benzer bir teşekkül de İzmirde bulunmaktadır. *Fakat İstanbul ve İzmir gibi yerlerde, esnaf teşekkülle- rinin bu gibi ihtiyaçlar için yardım müesseseleri kurması kâfi değildir. Diğer vilâyetlerde hentiz buna benter teşekküller kurulmamıştır. Bütün Türkiye esnafına teşmli €- dilmek üzere, esnaf işlerini daha u- mumi bir surette tanzim edecek ayrı- ca bir kanuna ihtiyaç vardır. İ H.A, amaaa Tiyatro mektebi Sahne sanatkârlığının istikbali temin ediliyor Maarif Vekâleti tarafından geçen 86- neden beri Ankatada bir tiyatro - opera mektebi âçıldığı malümdur. Mastrif Vekâleti bu mektebi açmakla sahne sanatkârlığını da, devletin Tes- men tanımış ve istikbalini temin ef- miş olduğu, mesiekler arasına dahil ef- miştir. Opera okulunda temsil, opera şu- | beleri vardır. Bunlar devlet tiyatro ve | operasına lüzumlu elamanları yetiş- tirecektir. Okula; her sene imtihan- la yatılı ve yatısız talebe alınmakta- dır. Okula girmek için en az orta ©- kulu bitirmiş olmak lâzımdır. Temsil şubesinde tahsil müddeti 3, opera şu- | besinde 5 senedir. Tiyatro ve opera okulunda konuş- | ma tekniği ve mimik, tiyabro. tarih estetiği, edebiyat, sanat tarihi, kone- tik, şan ensteroman, Almanca, İtal- yanca, öskrim, ritmik, li ve modem danslar öğretilmektedir. Bu sene mektebe rağbet fazladır. Amerikada bir gemide bir hadise LosAngeles 29 (A.A) — Nevyorka jimnastik mil | gitmekte olan Pioneer adındaki Ame- | rikan gemisi kaplanı, dün akşam mü- | rettebatından 38 kişinin tecavüzüne ve fena muamelelerine maruz kalmış- tır. Mürettebatın hemen hemen hepsi sarhoş idi. Biraz sonra gemi, bir doka çarpmış ve dalga kırana oturmasına ve müret- tebat geminin süratle limana dahil olmasında ısrar etmeleri dolayısile başka bir gemiye çarpmasına ramak kalmıştır. Sahibinin Sesi artistlerinden Meşhur FİKRİYE Her akşam en yeni ve modem NOVUTiDE Fiyatlarda değişiklik yoktur. Sahife 5 Adliye koridorunda bir bayılma Dilenci sanılan adamın cebinden 5500 lira çıktı! Faizle para vererek bütün kazandığını bi Dün Adliye koridorlarında bir ba- yılma vakası olmuştur. Beşiktaşta otu- Tan Süleyman adında elli yaşlarında bir adam, dün İcrada bir işini takib ölmek üzere Adliyeye gelmiştir. Üstü başı pejmürde, ayaklarında yırtık âyakkapları, başında. eski bir kasket bulunan ve ilk görüşte dilenci hissini veren bu adam, bir müddet orta kat- fa İcra koridorlarında dolaştıktan Sönra üst kata çıkmıştır. Süleyman, ceza mahkemelerinin Bulunduğu koridorda kalabalık ara- « sında dölaşirken birdenbire üzerine fenalık gelmiş ve inliyerek olduğu ye- re düşüp bayılmıştır. Vaka Adliye doktora bildirilmiş ve doktor B. | Enver Karah derhal haslağı muaye | ne etmiştir. : > | Bu âdamın âni bir hastalık netice- | sinde Bâyıldığı anlaşılmış ve sıhhi va- siyeti tehlikeli görüldüğünden derhal * telefonla Belediyenin hasta otomobili çağırılmıştır. riktiriyormuş! Boygın adam, kendisine acıyanların arasında hastaneye götürülmek üze- re Adliyedeli çıkarılırken Adliye dok- toru B. Envetf Karan her ihtimale kar- şı bir defa üzerinin aranmasını bil dirmiştir. Bünün üzerine Adliye zâ- bıtası tarafından ihtiyarın yırtık ce- 'keti açılmış ve memur elini cebine 80- karak büyük bir paket çıkarmıştır. Paket açılınca içinde beş bin beş yüz lira bulunduğu görülmüştür, Dilenci kıyafetindeki bu adamın cebinden bu kadar para çıkması her- kesi hayerete düşürmüştür. Derhal paralar sayılarak muhafaza &ltına alınmış ve Süleyman hastaneye gön- derilmiştir. Süleymanın, Beşiktaş civarında & turduğu ve öteye beriye faizle para ve Terek kazandığı parayı biriktirdiği, dün de yine İcrada bir alacak işini ta- kib etmek üzere geldiği sırada bayıl- dığı söylenmektedir. Elektrik Şirkti erkânının. muhakemesi Suçlu vekillerinin cevap- larını hazırlaması için muhakeme başka İ güne bırakıldı İstanbulun Anadolu yakasında kul- | lanılmak üzere gümrükten muaf ola»: | rak: getirttiği elektrik malzemesini şehrin Rumeli cihetinde kullanmak suretile gümrük kaçakçılığı yapmak- tan maznun Elektrik şirketi erkânınm. muhakemelerine dün asliye beşinci. ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede, evvelce ehli vukuf tarafından yapılan tedkikat netice- sinde tanzim olunarak mahkemeye gönderilen rapora gümrük vekilleri cevab vermişlerdir. Vekiller, ehli vu- kufun Şirket muamelât ve kayıtları Üzerinde ince tedkikat yaparak rapo- runu buna istinaden tanzim etmiş olduğunu ve bu rapora karşı bir i razları bulunmadığını söylemişlerdir. Suçlu Şirket erkânının vekilleri ise | ehli vukuf raporlarının ancak sureti- | ni çıkarabildiklerini ve tedkikat yapıp cevplarını hazırliyamadıklarım söyli- yerek yeniden mühlet istemişlerdir. İddia makamı da raporu tanzim eden ehli vukuftan B. Kadrinin mahkeme: | ye çağırılarak kendisinden alınmasını taleb etmiştir. izahat, Mahkeme, suçlü v larını hazırlamaları ve ehli vukuftan B, Kadrinin mahkemeye celbi “için k güne bırakmıştır. Bir esrar kaçakçısı 21 ay hapse mahküm oldu Tahtakale civarında şüpheli bir va- ziyette dolaşan Galib adında biri za- bıta tarafından yakalanmıştır. Gali- | bin üzeri aranınca paketlere sarılı bir- çok esrar bulunmuştur. Bu adamın, esrarları kahvelere girerek esrar müp- telâlarına sattığı anlaşılmış, kendisi mahkemeye verilmiştir. “Dün asliye beşinci ceza mahkeme- sinde yapılan muhakeme neticesinde Galibin esrar kaçakçılığı yaptığı sa- bit olduğundan bir ene dokuz ay hap- sine ve iki yüz lira para cezası öde- mesine karar verilmiştir. Merkezefendi mezarlığı islâh edilecek Belediye Merkezefendi mezarlığını ıslaha karar vermiştir. O civarda bir çok yollar açılacaktır. Fakat bu yok ların çoğu halen mezarlık halinde. Profesyonel güreş müsabakaları Pazar günü taksim stadında üç mühim maç yapılack Profesyonel güreş müsabakaları ö- mümüzdeki pazar günü Taksim sta” dında saat 16 da yapılacaktır. Hindistan şampiyonu Hazal Muhame met Mülâyimle karşılaşacaktır. Te- kirdağlı Hüseyin Türkiye şampiyonu olduğu için Hindistan şampiyonunun. önce Türkiye ikincisile karşılaşması muvafık görülmüştür. Hindistan şampiyonu kendisine pek güvendiğinden ayni günde Te- kirdağlı ile de karşılaşmayı teklif et- miştir. Bu maçta Tlintli pehlivan ye- nildiği takdirde önce Mülâyimle kar- şılaştığı için bir yorgunluk bahane- sinin meydan bulması kuvvetli bir ih- timal dahilinde olduğundan ayni günde iki karşılaşmanın birden ya- pılması muvafık görülmemiştir. Hinte li pehlivan Tekirdağlı İle bir hafta sonra karşılaşacaktır. Maç yapma küzere şehrimize gelen profesyonel güreşçi Yunanlı Panagos, geçen sene Şehrimize gelerek Tak- sim stadında, Mülâyimle berabere kar lan Maksosu mağlüb ettiğini söyle- miştir. Bunun üzerine meydan oku- yan bu delikanlının da önce Tekir. dağlı ile karşılaşması muvafık görül müştür. Panağos 95 kilo ise de teknik itibarile Tekirdağlıdan üstün görü- Yüyor, v Molla Mehmed Balıkesirde Komar ile yaptığı güreşte Cenubt Amerika şampiyonu ile berabere kalmıştı. Bi- naenaleyh Molla, artık baş altı peh- livanı addedilmiyor, o da, Yunanlı profesyonel güreşçilerden Galotis Ne karşılaşacaktır. Şu vaziyete göre önümüzdeki pa- ! zar günü Taksim stadında Mülâyim - | Hintli, Hüseyiri - Panagos ve Molla. Mehmedle - Galotis olmak üzere üç maç göreceğiz demektir, | dir, Belediye bu mezarların kaldır- masını sahiplerine bildirecektir. Belediye bu hususta 15 gün müh- let vermektedir.