15 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Almanya, müstemlekeye mukabil Ukraynayı istiyecekmiş Bundan başka Avusturyada hükümet şekli hakkındı halkın reyine müracaat
 Türk ediblerine dair bir Fransız münekkidinin makalesi Matbuat umum müdürlüğü tarafından iki sene evvel neşredilen fransızca
 Elâziz muhakemesi bitti 'Se id Rıza ile 6 arkadaşı bu sabah idam edıldıler 4 idam mahkümunun cezası 30 seneye indirildi on
 Nikel 25 lik ve bronz 10 kurîş_l_ulîlar 11 teşrinisani 937 tarihli nüshamızda Dikkatler sütununda - değiştirilecek 10 ve 28
 (Büyük Önder Malatyadan Diyarıbekire hareket etti Atatürk Malatyada bez ve iplik fabrikaları inşaatı hakkında mühendislerden

En Sağlam Muavin defterler satılır. En Ucuz Yevmiye, Kasa defterleri, Detteri Kebirler, AKŞAM matbaasında Telefon: 24240 KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ Akşam ilân servisi, telefon 24240 En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası: 125 kuruş — —e — Sene 20 -- No, 6855 — Fiati her yerde 5 kuruş —— mm PAZARTESİ 15 Teşrinisani 1937 oan ma ———————— Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (ELişe) amman — Almanya, müstemlekeye mukabil Ukraynayı istiyecekmiş Bundan başka Avusturyada hükümet şekli hakkında halkın reyine müracaat edilmesini, Çekoslovakyadaki için tam muhtariyet talep edecekmiş Alman ekalliyeti Londra 15 — Hariciye nazırı B. Eden, yakında Berline gidecek olan Lord Halifax ile görüşmüştür. İki'ne- zir Berlinde nasıl bir yol takib edile- ceğini kararlaşlırmışılardır. Buraya gelen haberlere göre B. Hitler şu is teklerde bulunacaktır; 1 — Oriu Avrupada ve bilhassa Avusturyada hareket serbestisi, Al manya, Avusturyada hükümet şekli hakkında halkın reyine müracaat edilmesini istiyor. 2 — Çekoslovakyadaki Alman ekalliyeti için tam muhtariyet veril- mesi, Bunlar kabul edilirse Almanyanın ki müstemlekelerinin iadesi mese i ortaya atmaktan vaz geçeceği Diğer taraftan Daily Herald gaze- tesi diyor ki «Lord Halifaz Almanyadan ne is- tediğint soracaktır. Almanyanın. is- tediği meydandadır; — Ukranya... Al manya U tiyor. Buna mu- rleke isteğinden, Berlin - Roma mihveri sarsılamaz Berlin 14 — Nasyonal sosyalist fır- kasının gazetesi olan Correspondence Offielelle, Lord Halifaxın Berlini zi- yareti münasebetile neşrettiği bir ma» kalede bu seyahatin, umumi menfa- at namına, geri.bi ılması lâzım ge- lip gelmiye or. Bu gazete diyor ki Ecnebi gazeteler bu ziyareti, hu- susi maksadlara müstenid kombine- zonlarla, heyecan uyandırıcı bir va- ka i gösteriyorlar. Halbuki lordun açık ve samimi görüşmeler Türk ediblerine münekkidinin makalesi Matbuat umum müdürlüğü tarafından Iki sene evvel neşredilen fransızca anto- loji Le Temps gazetesinde tenkid edildi Tenkidde stayişle bahsedilen ediblerimizden: Yahya Kemal Beyatlı, Falih Rıfkı Atay, Yaküh Kadri Karaosman ve Faruk Nafiz Çamlıbel Matbuat umum müdürlüğü Türk Şair ve nasirlerini garbe (tanıtmak üzere fransızca bir antoloji neşret- miş ve bu kitab iki sene kadar evvel matbuatımızda hayli (dedikodular uyandırmıştı. Fransızca “Le Tömps (<Lö Tan) | gazetesi kitgb tenkidlerine hasrettiği | klâsik sütununda bu eserden kâh lâ- tifelerle, kâh bahsetmekte dir. Lâtifeler arasında antolojinin mukaddemesindeki şü prensipe itiraz ettiği göze çarpıyor «Türk inkılâbi gibi bu'derece velâd bir inkılâb, büyük, orijinal ve kuvvetli! Er Berlinin umumi görünüşü B. Hitler ve lord Halifax muhtelif meselelere dairdir. Bu ziya- rette Almanyayı İtalya ve Japonyaya dair bir Fransız. | bircedebiyatı da doğurmamazlık ede- mezdi.» Le-Temps'ın münekkidi Andre Th&- | rive, bu iddianın doğru olmadığını, netekim - Fransız inkulâbı esnasında (Devamı 6 ncı sahifede) Pazartesi konuşmaları PAUL VALERY'ye Açık mektup Yazan: Hasan Âli Yücel | Altıncı sahifemizde okuyunuz bağlıyan siyasi dostlukların görüşü- leceğini iddia etmek vaziyeti bilme- mek demektir. Hiç kimse Berlin - Ro- ma mihverile komünizm &leyhinde Japonya ile yapılan misakı bozamaz. Garbin dört büyük devleti arasın- da görüşmeler yapmak mevzuubahs değildir. Son konferansın akamete uğ- ramasını setretmek üzere Almanya- mın yeni bir konferans toplaması için hiç bir sebeb yoktur.» İtalyan gazeteleri ne diyorlar Roma 14 (A.A.) — Roma'lle Londra ve keza Londra ile Berlin - arasında müzakerelere tekrar başlanması, Ro- ma gazetelerinin dikkatini celbetmek- tedir. Gazeteler, Lord Halifaxın Ber- lini ziyaret ettikten sonra Romayı da ziyaret edeceğini yazmaktadırlar, (Devamı 10 uncu sahifede) Nikel 25 lik ve bronz 10 kuruşluklar 11 teşrinisani 937 tarihli nüshamız- da Dikkatler sütununda değiştirile- cek 10 ve 25 kuruşluklar hakkında bir fıkra neşretmiştik. . Bü hususta Maliye o Vekâletinden -şu izahname- yi aldik: Bu ayın sonunda tedavülden kaldı- rılacak olan bronz on ye nikel yirmi beş kuruşluklar hakkında yapılan ik ilân haziran 1936 ayı içinde Cumhu- riyet, Akşam, Tan ve Sonposta güze- telerinde üçer gün fasıla ile ikişer de- fa ve kânunusani 1937 ayı içinde de keza Ulus, Cumhuriyet, Tan, Akşam, Kurun, Sonposta, Haber, Anadolu, Yeniasır ve Ulüsal birlik gazetelerile birer gün fasıla ile beş defa meşredil- migtir. Bundan başka aynı tarihlerde bil- umumi valiliklerle defterdarlıklara da telgraj've tahriralla lâzım gelen teb- Uğat yaptimış ve keyfiyetin — vilâyet merkezile mtlihakatında da münasip | vasıtalarla halkın ittilâğa bazedil- mesi ehemmiyetle bildirilmiş ve bitti. | bi vilâyetlerce de icabı yapılmıştır. Kaldı ki 2257 numaralı yeni ufaklık para kanununun 8 inci maddesinin 2 İ inci fıkrasında tedavülden kaldırıla. | cak olan paraların müteakip bir sene | | zarfında malsandıklarile hazineye dev- redilmek üzere. Cümhuriyet Merkez | Bankası ve şubelerince kabul edilece- ide tesbit edilmiştir. | Bu vaziyet gösteriyor ki memleke. | limizin en hilera köşelerinde bulunan vatandaşların dahi en ufak bir zara- | rına meydan bırakmıyacak tedbir alın. | miş bulunmaktadır. “emma Hakikat budur. İBüyük Önder Malatyadan Diyarıbekire hareket etti Matürk Malatyada bez ve iplik fabrikaları inşaatı hakkında mühendislerden malümat aldılar Malatya 14 (A.A.) — Dün geç var kıt Çetinkayadan aynlan Atatürk, refakat ve maiyetlerindekiler ile saat 13 de Malatyayı şereflendirdiler. | Atatürkün Malatyayı teşrifleri top. | atılmak suretile selâmlanmış ve ken- dileri vali, kolordu komutanı, memur- lar ve çok kalabalık halk tarafından karşılanmıştır. İstansyondan şehre doğru bütün şaseyi dolduran kadın, erkek bütün Malatyalılar Önderi selimlamak ve | alkışlamak için toplanmışlardı. Atatürk istasyondan itibaren yüz- lerce metre mesafeyi yürüyerek geç- mişler, askere, izcilere, mekteplilere ve halka iltifatta bulunmuşlardır. (Devamı 10 uncu sahifede) Elâziz muhakemesi bitti Seyid Rıza ile 6 arkadaşı bu sabah idam edildiler 4 idam mahkümunun cezası 30 seneye indirildi on dört Suçlu Ankara 15 (Telefonla) — Elâziz den bu sabah saat dört buçukta bil- diriliyor: 'Tunçeli hadisesine ait muhakeme hitam bulmuştur. Tunçelide isyan eden 58 suçluya alt karar tefhim edildi. Bu kararda suçlulardan ili idama mahküm edilmiş, içlerinden dördü hakkında idam kararı yaşları» nun çok ilerlemiş olması dolayısile 30 sene hapse indirilmiştir. İdam mâhkümları şunlardır; Seyid Rıza ile oğlu Hüseyin, Sey- hanlı aşireti reisi Haso Seydi, Yusuf Hanlı aşiret reisi Kamer oğlu Fındık, Demirelli aşiret reisi Cebrail oğlu Hasan, Kirişanlı Ulihiyer oğlu Ha- san ve Mirza Ali oğlu Alidir. İdam hükümleri bu sabah infaz li suçlu hakkında beraet kararı verilmiştir. Diğer suçlular da muhte- lif ağır cezalara mahküm edilmiş- lerdir, aman 11998 yılının güzel kadını — Dün gece bir kadınla tanıştım! ... — Kaç modeli?... da berast etti Seyid Rıza Mahkemeye sevkedilirken uzun boylu, sarışın!.) — Gazetelerde —