19 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

KDikkatler “Gayri müslim,, Bazı hükümet dairelerinin verdiği Hânlarda, vazifeye davet tamimlerinde vesairede arasıra şöyle
 Atatürk dün gece yarısı Adanayı şereflendirdiler Atatürk Malatyada halk ve mektepliler arasında Adanâ 18 (Husust muhabirimiz-
 Adam Makine devrindeyiz. Her tarafta ve her işte insan kalkıyor, yerini makine alıyor. Tek kolla işleyen basit bir maniyelâ,
 Deniz okulunun162nciyılı büyük törenle kutlandı Mektep komutanı mühim bir nutuk söyledi, denizciliğe ait piyes temsil edildi
 Fransadaki suikasd şebekesi zannedildiğinden çok geniş imiş Yüzlerce bomba ve mitralyöz, pek çok silâh ve mühimmat ele...
 Faşizme karşı — . demokratlar cephesi İngiltere ile Amerika arasındaki anlaşma ilk adım olacakmış Vaşington 18 — Hariciye...

SOĞUĞA KARŞI Son sahifedeki ilânı okuyunuz. Her yerde ve her zaman TABii KANYAK İstanbul hayvanları koruma cemiyeti Nişantaş Şaimigir sokak No. 84 Telefon: 49189 Pukâranın hayvanlarına mahsus parasız muayene ve tedavi pazardan maada her gün saat 9 - 12 ve akşamları 5 - 6 f ER Atatürk Malatyada halk ve mektepliler arasında Adam | Makine devrindeyiz. Her tarafta ve ber işte insan kalkıyor, yerini makine alıyor. Tek kolla işleyen basit bir ma- niyelâ, parmak ucunun dokunduğu küçük bir düğme, bin insan elinin işi” ni görüyor, Ufacık bir'âlet, en zeki in- san dimağının bir şaşırtıcı ameliyede yapacağı karışık hesapları hiç şaşma- dan bir saniyede yapıveriyor. Motörleşmiş ve makineleşmiş hayat, terakkinin ölçüsü oldu. İnsana ihtiyaç | gittikçe azalıyor. Milletlerin ilerley k, ellerinde- ki makine ve motörlerin sayısı ile mi | ölçülecek?. Buna inananlar var, En zengin mll- letler, fabrikası ve her türlü makineli istihsal vasıtaları çok olan milletler de- ğil mi? Devletlerin bugün kuvvetini, motörleşmiş orduları, tayyarelerinin sayısı yapmıyor. mu? Bu sanıya kapılmak milletler için en büyük tehlikedir. En ileri cemi- yetler, makineleri bol olan değil, ada- mi çök olan milletlerdir. “Makine, çalışan, iş gören insanların sayısını azaltır; daha az kemiyette, fa- kat keyfiyeti daha yüksek insanlar is- ter. Cahil insan sürüleri arasında, en mükemmel makineler demir kümesin- den ibarettir. Bu da gösterir ki mâ- kineyi kullanmak bile, ilk devrinde, in- sân seviyesinin bir-derece yüksekliği- ne bağlıdır. Makineyi almak, fabrikayı kurmak her milletin daima elindedir, Terakki- yi gösteren alâmet, bü maddelerin var- lığı değil, maddeye hayat veren âdam- ların var olmasıdır. - Bir milletin fen ve teknik kabiliyeti, satın aldığı tek- nik vasıtaların çokluğu ile ölçülmez. .| (Devamı #4 üncü sahifede) Necmeddin Sadak Dikkatle r “Gayri müslim), Bazı hükümet dairelerinin verdiği lânlarda, vazifeye davet tamimlerin- de vesairede arasıra şöyle bir söz gö- ze çarpıyor: «Gayri müslimler...» Teşkilâtı esasiye nasil tarif ediyorsa, devlet . indinde Türk o değil midir? Bahusus, Halk fırkasının lâiklik prensipi de devlete mal oldu, Yurddâşları dinlerile taş- nifleri uğratmak çifte tenakuza yol açmıyor mu? kanunu, Türkü 20 — No. 6859 — Fiati her yerde 5 kuruş Atatürk dün gece yarısı Adanayı şereflendirdiler Büyük Şef Elazıktan itibaren yollarda halkın coşkun tezahüratile karşılandı Adana 18 (Hususi muhabirimiz. den) — Dün gece Elazıktan hareket buyuran Reisicümhur Atetürk bu ak- | şam Adanayı şereflendirmişlerdir, Va- | live vilâyet etkânı vilâyet hududuna Heybellada Deniz harp okulunda, kuruluşunüm 162 inci yılı münasebeti- 16, dün büyük bir tören yapılmıştır. Saat dokuzda, Adalar iskelesinden Kal- kan vapurda merasime iştirak edecek sinda, Merkez komutanı general İhsan | Tigaz, eski üssübahri komutanı Halim Babacan, eski deniz fabrikalar umum müdürü Hakkı, eski donanma komu- tanı Necati, eski deniz müsteşarı Hü- samettin; eski mektep müdürleri, Emin, Rıza, Salim ve dahâ birçok yük- sek rütbeli zabitlör bilhassa göze çatp- maktaydı. Haranın güzel oluşu ve bah- | Tevfik, bilhassa nazarı dikkati -cel- İ riye bandosunun çaldığı güzel parça- a maa — — CUMA 19 Teşrinisani 1937 Denizokulunun162nciyılı büyük törenle kutlandı Mektep komutanı mühim bir nutuk söyledi, denizciliğe ait piyes temsil edildi İ Mektep komutanı nutuk söylerken ve talebe geçid resmi yaparken | ! olan zevat bulunuyordu. Bunlar arâ- | kadar giderek Büyük Şefi selâmlamış- lar ve şehir namına tazimatta bulun- muşlardır. (Devamı 4 üncü sahifede) lar vapurda bir neşe havası yaratıyor- du. Bir buçuk saat süren yolculuktan sonra Araya gelindi. Davetliler doğru- ca tören mahalline götürüldüler. Merasim başlıyor Merasime şanlı bayrağımızın direğe | çekilmesile başlandı; Bândo İstiklâl maârşını çalarken herkes bir ağızdan söylüyordu. Yaşının bir hayli büyük m — a Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24243 (Müdür) — 20113 (Elişe) ay ” Paris 18 — Zabıta, devletin emni- yeti aleyhine müteveccih ve Lille şeh- rinde bir mühendis ve Parisli bir ta- cir tarafından tertib edilmiş bir sul- kasd şebekesini meydana çıkarmıştır. Suçlular, kukuletalılar çetesine men- supturlar. Paris 18 — Bazı sağ cenah gazete- leri, buridan birkaç gün evvel komü- nistler tarafından hükümete karşı bir suikasd tertib - edilmekte olduğu- nu ve efkârı umumiyeyi ayaklandır- mak için Blum, Chautems ve Dalâdi- er'nin öldürüleceklerini yazmışlardı. Bu haber, gülünç bir masal diye katiyetle tekzip edilmişti. Buna mukabil zabıta kukuletalılar cemiyetinin, feshedilmiş olan cemi- yetlerin iştirakile devletin emniyeti aleyhine müteveccih bir suikasd şe- bekesini zahire çıkarmıştır. Rucil'de yeraltı sığınaklarla, mücehhez olan, içinde mühimmat bulunan gizli bir vilâ ile Maillol'da içinde silâh ve mühimmat dolu bir depoyu keşfetmiş- tir. Birçok tevkifler yapılmıştır. Şebekenin her tarafta şubeleri varmış Paris 18 — Fransada keşfedilen ve bir dahili harp çıkarmak gâyesini takib eden gizli şebeke hakkında ya- pilmakta olan tahkikat inanılmıya- cak neticeler vermiştir. Şebekenin bütün Fransada şubeleri vardı, Bun- lar müfrit sağ cenah ile Cenup liğine mensupturlar, Şebekenin yeraltında müstahkem sığınakları vardı, Ezcümle Rucil'de meydana çıkarı- lan yeraltı sığınağın hapishane ve hastane vazifesini gördüğü sabit ol- muştur, Bundan başka Seine et Olse de Amper caddesinde yeraltında bir tünel iki mahzen, 16 ncı dairede de İ olmasına rağinen ayakta, dinç bir as- i ker gibi'dutmük istiyen okulun 1288 senesi, mezunu, en'emekli bahriyeli ve şimdiki okulun banisi Patrona Mus- tafa paşanın oğlu mütekaid miralay | bediyordu. -(Detâm: 7 adi Fransadaki suikasd şebekesi zannedildiğin- den çok geniş imiş Yüzlerce bomba ve mitralyöz, pek çok silâh ve mühimmat ele geçirildi ni dü İlk tevkiflerin yapıldığı Lille şehrinden bir görünüş: İstasyon meydanı hem hastane, hem imalâthane vazi- fesini gören müstahkem bir sığınak meydana çıkarılmıştır. Bunun ku- manda santralı ve bir de telefon şe- bekesi vardı. Tahkikat şiddetle de- vam ediyor. Mühim miktarda silâh bulundu Paris 18 (AA) — Son yapılan araştırmalarda birçok evlerde. silâh depoluğu işini görecek şekilde mah zenler hazırlanmış olduğu görülmüş- tür. Polis en mühim izi bir aile pansi- yonunun bodrumunda bulmuştur. Burada iki ton siklet'ıde tahmin edi- len harp levazımı ele geçmiştir. Bunların arasında : 400 el bombası, 100 kadar mitralyöz ve 100 bin tane de fişenk bulunmuştur, Faşizme karşı demokratlar cephesi İngiltere ile Amerika arasındaki anlaşma ilk adım olacakmış Vaşington 18 — Hariciye Nazırı B. Hull İngiltere “le Amerikanın yeni bir ticaret müahedesi akdine karar verdiklerini söylemiştir. İki târaf birbirlerine müsaadelerde bulunacak- lardır. İngiltere, Amerika mühsulâtı- na, dominyonlar hakkındaki müâme- leyi tatbik edecektir. Bu beyanata büyük bir- siyasi ehemmiyet veriliyor. Çünkü bu, Ak man - İtalyan - Japon anlaşmasına demokrat hükümetlerin bir cevabı ilk adım sayılıyor. Anlaşma yapıldığı zaman İngilizlerin Alman zirâi mah- Siyasi bilmeceler!.. (2) sullerine yapacakları fedakârlıklara mukabil Amerika mamul İngiliz eş- yası tarifelerini indirecektir,