21 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Teş Inlsani 1937, Çin Hükümet merkezi Nankinden Şungkinge Çin hükümeti Japn boyunduruğuna girmemek için sonuna kadar harb edeceğini ilân etti Nankin 20 (AA) — Takriben 1,200,000 kişinin Nankinden çıkması Üzerine şehir boşanmıştır. Dükkünler kapalı ve camekânları tahtalarla ör- tülüdür. Gazeteler ancak küçük for- malarda çıkıyor. Nezaretlerde ise an- cak onar memur kalmıştır. Sona kadar harb Nankin 20 (A.A.) — Hükümet mer- 'kezinin Şungking'e nakledildiği bu- Çinin hiç bir zaman haysiyetşiken şartları kabul etmiyeceği okaydedil- mekte ve Çinin Japon boyunduruğu- na girmesi ne milli mevcudiyet ve $€- ref ne de beynelmilel sulhun idamesi ile kabili telif olduğu ilâve edilmekte- dir, İngilterenin bir tekzibi Tokyo 20 (A.A.) — Reuter ajansı- mn muhabiri bildiriyor: Çin ile Ja- ponya arasında doğrudan doğruya müzakereye başlanması için İngiliz gefirinin tavassutta bulunduğu hak- kında bir Japon gazetesinde çıkan haber İngiltere sefaretince tekzib edilmektedir. nakledildi Japonlar Soşovu aldılar Nankin 20 (AA) Japonların Soşöv'u zaptetlikleri burada teyid edilmektedir. Nankinde tenhalık Nankin 20 (A.A.) — Reuter ajansı- nin muhabiri bildiriyor: Japonlar Nankini zaptettikleri tak- dirde boş bir şehirden başka bir şey | bulmıyacaklardır. Şehirde az çok kıy- meti olan her şey nakledilmek üzere bulunuyor. Hükümet (dairelerinin tahliyesi hemen kâmilen bitmiştir. Hicret büyük bir sükünet içinde ce- reyan etmektedir. Yağmur Japon bombacılarının - yaklaşmasına mâni olmaktadır. Japon mahtillerinin dolaştırdıkarı şayialara rağmen sivil ahali arasında karışıklık ve yeis yoktur. Sureti umumiyede Çin efkârı umu- miyesi muharebeye devam etmek a7- mindedir. Teslim olmak aleyhindeki cereyan o kadar kuvvetlidir ki Çinin mağdu- riyetini mucib olacak şartlar kabul edilmesi lehinde vukubulabilecek her teşebbüs merkezi hükümeti muvafik racaktır. Hariciye vekili Bir iki aya kadar Mısıra gidecek Bir haftadan beri şehrimizde bulu- nan Hariciye Vekili B, Tevfik Rüştü Aras, bu akşamki ekspresle Ankaraya avdet edecektir. Bir refikimiz, Harici- ye Vekilinin ilkbaharda Kâbili ziyaret edeceğini yazmış ise de tahkikatımıza göre böyle bir sehayat henüz kararlaş- tarılmış değildir. Mısır hükümetinin evvelce vaki olan daveti üzerine Hariciye Vekili B. Tev- fik Rüştü Arasın bir iki aysonra Mısıra gideceği haber alınmıştır. İzmir körfezinde işliyecek vapur İngiltereden yola çıktı Ankara 20 (A.A) — Deniz nakliyat umum müdürlüğünün İzmir körfez işletmesi için İngiltereden satın aldı- ğı vapurun tesellüm muamelesi ya- | 'pılmıştır. Bayraklı adı verilen vapur İngiltereden yola çıkmıştır. Doğunun kalkınması Valiler, umumi müfettişin riyasetinde toplanacaklar Trabzon 20 (Hususi) — Doğu vali- leri umumi müfettiş B, Tahsin Öze- Tin relsliğinde salı günü bir toplantı yapacaklardır. "Toplantıda doğunun programlı kalkınma işleri etrafında görüşülecek, bu arada gençlik ve spor işleri de tedkik olunacaktır, Toplan- ,aların kaç gün süreceği belli değil- dir, Jandarmalara saldıran Receb — Siz benim işlerime bakmıyorsu- nuz. Diye jandarmâlara saldırmağa ve küfretmeğe başlamıştır. Recebin vazi- yeti şüpheli görüldüğünden kendisi jandarma muhafazasında İstanbula gönderilmiştir. Dün Receb adliye dok- toru tarafından muayene edilmiş ve ..z" Hatay intihabatı Nisan başlangıcında yapılacağı tahmin ediliyor Antakya 20 (A.A.) — «Havas ajan- sının muhabiri bildiriyor»: İskenderun sancağının intihaba- tını hazırlamağa memur olan Millet- ler cemiyetinin komisyönu pazartesi günü Marsilyaya hareket edecektir. Komisyon âzaları buradan Cenevre- ye gideceklerdir. Komisyon intihabatın mili şartla- rmı dikkatle tedkik ettikten sonra | intihab şartlarını ıslah ve ameli ah- kâmmı tesbit etmeğe matuf teklif- lerin metnini hazırlıyabilecektir. Milletler cemiyeti konseyi yakın- da bu hususta bir karar verecek ve bundan sonra komisyon verilen ka- Tarı tatbik etmek üzere ağlebi ihti- mal son kânun içinde Sancağa av- det edecektir. İntihabatın nisan baş- langıcında yapılabileceği Otahmin edilmektedir. | Japonlar afyon alıyorlar Bu mübayaa, Çine Afyonun istimalini yâymak istediklerine delil imiş Bakü 20 (AA) — (AA) — İrandan alınan mevsuk malümata göre, «Mitsubişi» Japon firması İran firmalarile bir mu- kavele akdederek İrana 267 bin ster- Ming kıymetinde Japon mensucatı sat- mayı ve İrandan da buna mukabil 115 bin sterling kıygietinde afyon almayı turucu maddeler kullanılmasını yay- mak yolunda Japonya tarafından sar- fedilen gayretlerin arttırılacağına bir delil addeditmektedir.” Aydında iki katil idam edildi Aydın 20 (A.A.) — Parasına tama- an çakmak fitili ile boğarak bir va- tandaşı öldüren Çinenin Demirci kö- yünden Ahmed ile Osman hakkında- ki idam hükmü bugün infaz edilmiştir, Alman askeri heyeti Berline hareket etti Bir müddettenberi memleketimizde bulunmakta olan Alman askeri he- yeti bu akşam saat 10 da ekspresle 'Berline hareket etmiş ve istasyonda uğurlanmıştır. akli muvazenesinin hakikaten bozuk olup olmadığının tesbiti için müşahe- de altına alınmasına lüzum görülmüş. | Ankarada balet mektebi ve muhalif olmak üzere iki kısma ayı- | temin eylemiştir. Bu afyon Çinde uyuş- | GÜNÜN HADİSELERİ Faşist cephesine karşı | o Amerikan - İngiliz I cephesi mi? — Hayır! İngiltere ile Amerika, aralarında ticari bir anlaşma yapmak üzere müzakere ede- cekler. Bu havadis 'ntişar eder etmez, rın dört bir ta yürütülmeğe başla dukları Röma - Beri karşı, demokrat devletler yorlar, Evvelâ Londra - Vaşington girlice hnlinler doğru mudur? Vaziyet gösteriyor ki, hayır ! Zira, evvelâ Roosevel'in gayretlerine | rağmen, Amerikan efkârı umunuyesi, Av- Tapa siyasetile uğraşmak istemiyor. Eski dünya entirikalarına müdahale etmemek eereyani, Okyanusun ölesinde gittikçe kuvvetlenmektedir. Suniyen, İngiltere, fa-. şist “devletlerin zıddına değil, suyuna git- mek polilikâsını takibe başladı: İngiliz Başvekilinin son nulku de, Lord Halifaxın Berlin seyahati de butlu anlatıyor. Demek ki, İngiltere ile Amerikanın ikti- sadi anlaşmasını büyük bir siyasi mâna vermek doğru olamaz. Esasen bu anlaşma bir sürpriz değildir, Evvelce, paralar ayni seviyeye indirilmişti, Şimdi de karşılıklı alişveriş yapılmak isteniyor. O birinci adımdan sonra, bu, ikinci adırmdır. İngiltere, Amerikanın erzak ve buğdayı- ni - kendi tevablile akdettiği Ottavo mu- abedesinç tezad teşkil etmiyecek dere- cede - satın alacak; buna mukabil, kon- tenjan wsüllerile sürümü atalan kalitesi İ yüksek ikumaşlarını zengin Amerikaya sa- tacak. Her halde; mesele bu kadar basittir; bundan nafile yere siyasi mahiyetler te- vehhüm ediliyor. Hadiselerin umumi mat- zarası bu iktisadi anlaşmanın gizli siyasi emelleri olmadığını göstermektedir. A Ispanyaya cephane götüren vapur Bir İngiliz mu muhribi tara- fından yakalanarak maltaya götürüldü | Londra 20 (A.A.) — İngiliz amiral- Mğihden bildirildiğine göre Greyhound na muhalif hareket ettiğinden dolayı African Mariner ismindeki yük gemi- sini tevkif etmiştir. African Mariner vapuru, nezaret altına alınmıştır. Londra 21 — İspanyay: mat götürmekte iken tevkif edilen va- pur İngiliz bandıralıdır. Odesadan İspanyaya gitmekle idi. Belçikada kabine buhranı devam ediyor Brüksel 21 (Akşam) — B. Jansen kabineyi teşkil etmekten vazgeçmiştir. Alman - macar dostluğu Macar Başvekili ve Hariciye nazırı Berline gittiler Budapeşte 20 (A.A.) — Başvekil ve bayan Daranyi refakatlerinde Hari- ciye nazırı Kanya ve maiyetleri oldu- ğu haled sazt 13,30 de Alman hükü- metini resmen ziyâret etmek üzere 'Berline hareket etmişlerdir. İtayan - Macar anlaşması Roma 20 (A.A.) — <İnformazione * Diplomatica» nın neşrettiği bir no- tada kont Ciano ile Macaristanın Ro- ma elçisi arasında, iki memleket ara- sındaki tediye usullerini tanzim eden ayi itilâflar akdedildiği bildirilmek- Maltada AM pılan umumi iktisadi görüşmeler ne- ticesinde imza edilen bu vesikalar muhtelit komisyonun son çalışmala- rı esnasında tedkik ve tanzim edil- miş olan bir teknik itilâflar grupun- dan ibarettir, kabine buhranı Brüksel 20 (A.A.) — Janson ümit- lerinin hilâfına olarak kabineyi teş- gym ismindeki İngiliz muhribi İspanyaya | cephane nakliyatı hakkındaki kanu- ; İngiliz - Alman konuşması mühim netic eler verecek Alman mahafili: “ Alman - İtalyan anlaşması ve antikomünist paktı garp devletlerile anlaşmaya mani değildir, diyor Berlin 21 (Akşam) — Cord Halifax'in Almanyayı ziyareti çon iyi neticeler verecek gibi görünüyor. Bı ziyaret İngiltere ile Almanya arasındaki itimadsız- lıkları kaldırmıştır, Şimdi müsaid bir hava içinde konuşmalar yapılacaktır. Al man mahafilinm kanasti şudur; Mitler - Halifax mülâkatı açık ve biribirine inanır bir şekilde olmuştur, Ak man - İtalyan anlaşması ve antikomünist paktı birer hakikattir. Fakat bunla- rın mevcudiyeti garp devletleri arasında anlaşmaya mâni değildir. İngiliz - Al man konuşmaları, çok faydalı resmi neticeler elde edilmesini ümid ettirecek bir vaziyet temin etmiştir. Bunun için yaret etmesi kararlaştırılmıştır. Alman Hariciye nazırının Londrayı 3i- Yugoslavya bütçesi 12,180,000,000 dinar ve mütevazin olarak meclise verildi Belgrad 20 (A.A.) — Maliye nazırı Letitza parlâmentoya 12.180.000.000 dinar olarak tevzin edilmiş olan 1937 « 38 senesinin bütçe projesini tevdi etmiştir. Yeni bütçe bu senenin bütçesinden bir milyar 270 milyon di- nar fazladır. Bu münasebetle matbuat mümessil. lerine beyanatta bulunan maliye na- zırı gelecek sene için derpiş edilen fazlalığın memur maaşlarının arttırıl- masının ve memleket iktisadiyatının inkişafı ve milli ekonominin kurtul- maâsi için hükümet tarafından alınan mali tedbirlerin mantıki bir neticesi olduğunu beyan etmiştir. B. Roosevelt fiatleri tetkik ettiriyor Vaşington 20 (A.A.) — Roosevelt, flatlerin tesbitinde trüstlerin tesirle- rini anlamak üzere tahkikat yapılma- sını federal komisyondan rica etmiş- tir. 'Tunusta düsturcuların grevi Tunus 20 (AA) — Neo Düstur tarafmdan tertib edilen umumi grev sükünet içinde geçmiştir: Bütün ma- gazalar kapanmıştır. Şehirde seyrü- sefer normaldir. Bütün umumi ser- visler fasliyettedir. Profesör Piccardın konferansı Belgrad 20 (A.A.) — Dün öğleden sonra Belçikalı profesör Piccard Stra- tesferdeki uçuşlarının neticeleri hak- kında Zagrebde bir konferans -vermiş- tir. Profesör bugün Belgrada gelerek burada da bir konferans verecektir. Bulgar kralı Zürihde Zürih 20 (A.A.) — Bulgar hüküm- darları Zürihe gelmişlerdir, Burada bir müddet kahicaklardır. Frankocular Fransadan çıkarılıyor Paris 20 (Akşam) — Frankocu 40 İspanyol Fransadan çıkarılmıştır. İçinde kumar oynanan bir kahve kapatıldı Sirkecide bir kahvede zarla barbut oynandığı haber alınmıştır. Memur- lar kahveye girdikleri zaman Tahir, Adli, Rasim ile Mehmed ve Sald işim- lerinde altı kişinin bârbut oynadığını görmüşler ve bir taraftan zarları, di- ğer taraftan da ortada dönen yedi lx raya yakın parayı müsadere etmiş- lerdir. Kuhvecinin evvelce bir defa daha ayni şekilde kumar oynattığı tesbit edildiği cihetle kahve derhal mühür- lenmiş, kendisile birlikte kumar oy- mıyanlar da adliyeye sevkedilmişlerdir. İsviçre ve Letonya ile ticaret anlaşması Ankara 21 (Telefonla — Türki- ye « İsviçre kaliring anlaşması $1 mart 938 Larihine kadar uzatılmış- tır. Letonya ile ticaret anlaşması müzakeresi neticelenmiş, harızlanan metin parafe edilmiştir. Sellüloz ihti- yacımızın bir kısmının Letonyadan temini için anlaşmaya kâfi mikdar« da kontenjan konmuştur. . © İzmir İstasyonunda bir kaza Hademe Alinin yaralan- masında kimsenin suçu yok İzmir (Akşam) — İzmir civarında 'Hildi istasyonunda bir kaza olmuştur. Devlet demiryollarında hademe elli dört yaşlarında Ali, vazifesini bitirdik- ten sonra Karşıyakadaki evine gitmek üzere Hilâl istasyonunda Karşıyaka- ya gidecek treni beklemeğe başlamış- tır. O sırada bir arkadaşile görüşüyor- muş. Karşıyakaya gidecek trenle Bor- novadan İzmire gelmekte olan iki tren ayni zamanda Hilâl istasyonuna gel- mişlerdir, Hademe Ali, Karşıyaka tre- nine binmek üzere koşarken Bornova treninin ön tarafına çarpmış, başın: dan tehlikeli ve ağir surette yaralan- mıştır. Basmahane garı şefi B. İbra- Mim, derhal hâdise yerine koşmuş, yaralıyı hastaneye naklettirmek için bir otomobil tedarik etmiştir. Fakat o srada - hâdise yerine yetişen polis memuru Cavid: — Müddelumumi gelmeden yaralı- yı hiç bir yere kâldıramazsınız. demiş, gar şefi de: — Yaralının vaziyeti ağırdır. Bıra kın da ilk sıhhi tedbirler alınmak üze- Te acele hastaneye kaldırtalım, ceya- bını vermiştir. Bu yüzden polisle gar şefi arasında münakaşa çıkmıştır. Gar şefi polisin, polis memuru da gar şefinin kendisini tahkir ettikleri- niiddia etmişler ve ikisi de meşhud suçlar kanununa göre. mahkemeye verilmişlerdir, Tren kazası tahkikatı sonunda hâ- disede makinist ile ateşçinin suçları bulunmadığı neticesine varılmıştır, Mera yüzünden cinayet İzmir (Akşam) — Foşada bir cina- yet olmuştur. Foçanın Bağarası kö yünden İsmail Akkayanın çobanı Niğ- dell Hasan, bu köyden (Fazlı ağa) nın çifliğinde Selih Uçara ait araziye hayvanları sökmüş ve oOtlatmışlır. Bunu gören Salih Uçar kendisine küf- rTetmiş; çıkan kavgada çoban Hasan, Salihi dövmüş, Salihin komşusu Fe- rid hâdise yerine. yetişerek kavgaya mâni olmağa çalışmıştır, Hasan, ya- nında taşıdığı Karâdağ tabancasını ateş etmiş, mermilerden Ferid ağır surette göğsünden yaralanmıştır. Yas ralı İzmir memleket hastanesine geti- rilmiştir. Yakalanan Hasan adliyeye verilmiştir. Akay ölliiyeye geçiyor Akay idaresinin yıl başından Son- ra belediyeye geçeceği haber verili. “yor. Şehirlerde bu gibi müesseselerin belediyelere geçmesi esas itibarile ka- bul edilmişti. Akay ilk olarak bele- diyeye geçecek demektir, Botanik ve zooloji istilâhları Ankara 21 (Telefonla) — Külür Bakanlığı riyaziye ıstılahlarından sonra botanik ve zooloji ıstılahlarile meşgul olmaktadır. Bu ıstılahlar yar kında mekteplere bildirilecektir. .