December 3, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

December 3, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

B. Menderese açık mektup ğ » Genel merkez asbaşkanı - "Türk Spor Kurumu nizamlarıni ol- duğu kadar beynelmilel spor nizam- iarını da, hiçbir sporcunun ve hiçbir klübün hakkını zıyas uğratmıyarak sporumuzun nef'ine tatbik için uğraş- tığınızı biliyoruz. Sayiniz meşkür ol- sun Fakat... Türk Spor Kurumu teşkii- lâfı geniştir. Her şeyle, en ufak nok- talarla bizzat meşgul olamazsınız. Bu- nun için teşkilâtın disiplin ve nizam- severliği, ciddiyeti, sürati bazı haller- lütfünde bulunursanız bu terazinin ber zaman ayni şekilde tartmadığını siz de görecek ve bize hak vereceksi- miz; ,1 — Pera klübü federe midir? 2 — Şişli klübü federe midir? 3 — Romanyanın Trikolor klübü federe değil midir? 4 — Galatasaray klübü federe de- ği midir? 5 — Romanya federasyonu Triko- Sol haf Laköç gibi ilk maç cumartesi günü Şişli fle ikinci maç pazar sabahı Pera ile ve üçüncü maç ta pazartesi günü öğle- den sonra Galatasarayla yapılacaktır. Maçların üçü de Taksim stadında oy- nanacaktır. Rumen profesyonel liginin en kuv- vetli ekiplerinden biri olan Trikolor, bu mevsim çok muvaffakıyetii mag- Jar yapmış bir takımdır. Takımın en güzide oyuncuları merkez muavin, merkez muhacim ve. sağiçidir. Bu oyunculardan meşhur sol haf Laka- toç tem yirmi defa beynelmilel olmuş çok kıymetli bir futbolcudur. Kosiç ismindeki diğer bir oyuncu 24 defa beynelmilel olmuştur. Bunlardan baş- Galatasaray son Avrtipa turnesin- de bu takımla Romanyada kendi sg hasında karşılaşmış ve 4-1 gibi büyük bir farkla mağlüb olmuştu. Fenerbahçe - Beşiktaş Lig maçlarının ilk haftasında kar- şılaşarak 1-1 berabere kalan Fener- bahçe - Beşiktaş takımlarının bay- ram tatilinden istifade edörek pazar- tesi günü bir maç yapmiak üzere ol- dukları söylenmektedir. Mutabık ka- andığı takdirde maç Fenerbahçe sta» dında oynanacaktır, cemiyetleri (Baş tarafı 9 uncu sahijede) meydana çıkarınca merhametsizce tenkit etti, askerler, (dama mahküm edilmiş kardeşlerine ataş etmekte te- reddüd edince başlarındaki zabit mit- ralyöz ateşi açılmasını emretti. İdam cezasından kurtulabilen Iki Kânuncu, Sibiryaya sürgüne gönderilmişlerdi. İrlandada Fenianlar cemiyeti ve boykotaj Irlandada gizli cemiyetler man- tar gibi türemektedir. 1838 sene- sinde Fenlanlar cemiyeti kurul muştur, Bu cemiyet azası, bütün ha- yatlarını Irlandayı İngiltereden ayır- üç günlük bayramda) spor hareketleri Cumartesi günü: Şişli - Trikolor maçı, Taksim sta- İ) dında, saat 16 de. Altınordu - Doğan- İÜ spor (Şazi) ikinci küme maçı Beşik- M taş stadında. Pazar günü: Pera - Trikolor maçı, Taksim stm- dında sabah saat 10 da. Lig maçlarının beşinci haftası Beşiktaş stadında: 1 — Davudpaşa (o - Karagümrük İ) (Satb ikinci küme maçı 3 — Güneş - Fenerbahçe (Nuri) 3 — Beşiktaş - Beykoz (Suphi). Taksim stadında: 1 — Galatasaray - Vefa (Said Sa- Madamasile beraber nümayişçi ka- fllesi arasında kalmış olan Rusya kon- solosu da şikâyette bulunur. Nâzım paşa Bağdaddan kaldırılır. Gürültü yatışır, Meşrutiyet ilânı siralarında Hicazda «Beynelharemeyn» demiryo- İu inşaatını muhafaza için 900 kişilik maiyetile Şamda bulunmakta olan Meyiht aşireti relsi İbrahim paşanın artık Diyarıbekir taraflarına iade edil- memesi mahallince taleb olunmuştu. Bu İbrahim paşa dördüncü ordu müşürü Zeki paşanın ortaya çıkardı- ğı bir adamdı. İbrahim paşa nüfuzu- nu arttırdıkça cüretini de arttırmış, kendisinin merkezi olan (Viranşehir) de bir defa askeri muhasara ettiği gi- bi diğer bir defa da Diyarıbekiri ku- şatmıştı. Hükümet bu gaileleri defe- dinciye kadar hayli endişeye düşmüş- tü Mihaddin) 3 — İstanbulsapr - Eyüp (Ahmed Adem). | Fenerbabçe stadında: vaziyet nesinde Dublin ihtilâlini çıkarmışlar, Irlanda köylülerini 1870 senesinden 2 — Topkapı - Süleymaniye (İzzet) önü; 1881 senesine kadar süren büyük çif- İh ay tedibinde aciz gös- terildikçe o da hükümet içinde hükü- m e met kurmağı ihmal etmiyordu. Dava- ları fasleylerdi; Kürt köylerinden ver- gi tahsil ederdi; ağnam resmi alırdı; fakat aldıklarından hükümete bir şey Rasih Arsenala karşı oynamadı Arsenal'ın iki kurdu: George Hunt ve Drake (dinl ). Banı çam sakızın diye aşiret mahsu- lünden hediyeler gönderirdi; bu hu- susta padişah musahiblerini de ihmal etmezdi. Derebeyi İbrahim paşa «Bey- nelharemeyh» hattın muhâfazasına memur edilmekle Kürdistan kendisin- den kurtarılmış olacaktı. Halbuki ne o oldu, ne bul Şamda beşinci ordu kumandanlı- ğınca İbrahim paşayı izale fırsatı araş- tırlacak yerde maliyetine yüzlerce mavzer tüfeği dağıtılarak bir kat da- ha takviye olunmuştu. Meşrutiyetin ilânından sonra İbra- bim paşa İstanbula davet olunmuştu. O bu davete icabet edöcek yerde mal- yetile birlikte Şamdan uzaklaşarak Viranşehir yolunu tutmağı tercih et- vw. : Çardaş Liszt: Rapsudi No. 12; 4 - Siede: Fatima, 2215: Ajans Do 2230: Plğkla solo- lar, ve parçaları, 2250: Son sihe dair hiçbir şey yoktur ve takımın | haberier ve ertesi günün programı, 23: BON. AP MR hepi 1280 2 İRAN Muhtelif yatı, — 1348: Esasen 2-0 neticesinden, yani Ra- | plâk: Türk musikisi ve bele yarka Cing'in gol yapamamasından, her oy- | 13.15 - 13.30: Dahili ve İ Akşam neşriyatı: Bant 1830 - 1840 PJâk madığı maçta me Yapıp YAPIP bİr göl | çasyatı 1840 - 19 İngilizce ders: Azime yapmanın yolunu bulan Rasihin Oy- | ipek. 19 - 1930 'Türk musikisi ve halk gar- natılmadığını tahmin oetmekliğimiz | ları (Servet Adnan ve arkadaştarı). 1930- lâzımdı. Racing takımı ilk devreye şu şekli. | zeyyen ve arkadaşları). 20,15 - 2030 Kon- de çıkmıştır: z Bunun üzerine âsl sayıldı; o zaman- ki tabirle «hayyen, ineyyiten istisali, emri verildi. Rütbesi refolundu. Halebâen sevkolunan askeri müf- reze İle çatıştı. Daha ileride de mütfre- zeleri hezimete uğrattı. Nihayet Viranşehirde öldü de hükü- Fransız gazetelerinin verdiği tafsi- Yata göre, Racing iyi bir oyun çıkara” madığı kadar Arsenal de beklenen Oyunu gösterememiştir. Hattâ ilk dev- rede iki dakika içinde biraz da meş- hur Hiden'in hatası yüzünden gelişi- güzel yapılan goller seyircileri tatmin etmemiştir, Şunu da kaydedelim ki Arsenalde bazı ihtiyat oyuncular da yer alrtış- lar, Bastin ve Drake gibi en iyi muha- cimler oynamamışlardır. Bastin'in Oynamaması Arsenal - Leeds maçın- da sakatlanmış olmasından ileri gel- mektedir. Drake ise hafta içinde iki Ziya Nuri, Beşiktaş: Nali, Fener: Ba- latta Merkez, Beyazıt: Cemil, Kadı- timbotunu ziyaret eden edene idi! Hü- kümetin hiç bir memuru sesini çıka- maç yaptığı için Arsenalin meneceri Tamıyordu. B. Allison onun saha kenarında 5 i yirei kalmasını tercih etmiştir Evvelce aleyhinde bulunanlar şimdi SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 57 Basrada Talib beyin vaziyeti - Ratib paşanın meşrutiyet hakkında düşüncesi | ayaklarına kapanasak kusurlarının affını rica ediyorlardı. O bazılarının dehaletini kabul etmeğe tenezzül et- miyordu. Böyle redde uğuyanlar İran toprağında Muhammere şeyhi Haz'âl bana iltica ederek tavassutunu istire ham ediyorlardı. Haz'âl han bizzab gelip Talib beyle görüşerek bunların affını istihsal eylemişti. Basralılardan sonra etraftaki aşirete lerin reisleri de fevç, fevç Basraya ge- lerek Talib beye itaat yemini ediyor- lardı! Bü hal ile karantina müddeti hitama ermişti! Talib bey şehre gire- cekti Bir alay tertib olunur, beyefendi par- lak, bir mevkib ile konağına götürü- Yür. İki gün sonra gene Haz'âl han ve Küveyt emiri Mübareküssabah paşa ziyarete gelirler. Saatlerce gizli müza- kerede bulunurlar. Talib bey Basrada hükümetin aciz ve zâafından, idaresizliğinden tama- mile istifade ederek başına topladığı beş, altı bin Kişi ile dâyüs'el amma yefai, geçinmeğe başlar. İstediğini tazyik eder, istediğine Tütfeyler. Şımardıkça şımarır. Yalnız kendisine değil, akrabasına da muha- Tefet edeni, dokunanı öldüreceğini ilân edecek derecede bir kudret sahi- bi olur; ahaliye köleleri imiş gibi mu- amele etmekte devam eder, durur. Bu halile önu millet mümessili saymamak mebus intihab etmemek kimin haddi- ne düşmüştü! Uzak vilâyetlerde bütün derebeyleri hükümetin aciz ve meskenetinde ken- dilerine böyle bir kudret kaynağı bul- makta idiler, Hicaz ise büsbütün aykırı bir durum- da görünüyordu. Hicaz valisi Ahmed Ratıb paşa meş- rutiyetin ilânna dairilk telgrafı (Cidde) de iken almıştı. O yazın ek- seriya Ciddeye gider, şerif ile memur- larda (Taife) çıkarlardı. Mekke emiri altı ay kadar Taifde vali vekâletini ifa ederdi. Bu telgrafnameyi okuyunca Ratıb paşa garib bir işmizaz ve istihza ile kendi kendisine şu sual ve cevabı irad eylemişti: (Saltanat makamında kim? Kany- nu esasiyi ilân eden kim? İkinci Sultan Abdülhamidi Sadaret makamında kim? Said paşa.) Bu padişah ile bu sadrazamın Mit- hat paşanın kanunu esasisile imtizag etmelerine onun nazarında zerre kâ- dar imkân yoktu! Sadaretin telgrafı- nı resmen havale ederken Ratıb paşa daire reislerine hususi sürette (bunu çekmelerinin gözünde saklamalarını) tembih etmeği ihmal etmemişti. Ratıb paşaya göre meşrutiyet siya- st bir muthikeden ibaretti! O günler- de devletin dahili işlerine pek ziyade müdahale eden Avrupa kabinelerini ve Rumelideki vtafrafuruşları, bir müddet oyalamak için ibda edilmiş âcil bir tedbirdi; yavaş yavaş iş eski de bırakmağa fak ta olacağını) gizlice tebşir etmek ten kendini alamıyordu. , (Arkası vari