9 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

9 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

e 8 Şubat 1938 MEMLEKET HABERLERİ İçel mıntakası tarih hazinelerile doludur Cenubi Anadoludaki höyüklerin en büyügü ve kıymetlisi Silifke höyüğüdür İçel bölgesinde Seleko şehri sütunları ve bir mabed harabesi Adana (Akşam) — Akdeniz kıyır sındaki şimdiki Silifkeye, milâddan sekiz bin sene evvel «Seleks; adı ve- rilmişti. Seleko şehri, yani Silifke, Silifke, adını tarih ölçüsüne göre çok yakın bir zamanda almıştır. Bu havalide çok büyük bir Eti me- deniyetinin yaşadığı, son günlerde yapılası arkeolojik hafriyat neticesin- de anlaşılmıştır. Cenubi Anâdoluda- ki hüyüklerin en büyüğü ve en başta bulunanı «Silifke hüyüğüs dür. lifke kalesi, binlerce yıl evvel burada Si. | hüküm süren medeniyetin hâlâ canlı | bir şahidi halindedir. Bu kale, İsanın doğmasından tahminen 800 - 1000 sene sonra Bizanslılrın elile yapıl mış, ve daha sonraları Karamanoğul- ları, Konya Selçukileri, ve hattâ Os- | manlılar tarafından da tamir göre- rek kullanılmıştır. Silifke içindeki Meryemlik ve Sahrınçlar her ne ka- dar Roma eseri iselerde temel taşın- da kullanılmış yapılar bu eserlerin &ski bir medeniyet eseri üzerine ku- Tulduğunu göstermektedir. Silifke dağlarında oyulmuş me- zarların tipleri, Eti örneği mezar tip- lerinin aynıdır. Bundan başka Mer- sinden Silifkeye giden eski ve tarihi yolun üzerinde sağlı sollu görülen hüyüklerden çıkarılan çanak çömlek | Parçaları ve Lâmasın Aseli mevkiin- deki «Hitit kapısı» ve Silifkeden Atamur, Mut ve Ermeneğe doğru yük- selen yolun vaziyeti ve etrafındaki çok eski tarih yapıları, hep Silifkeyi merkez gösterecek ve eskiliğini teyid edecek delillerdendir. Bugün tarih kitaplarında Helmi adı ile yaşıyan Uzuncaburç ilk gün“ den son günlerine kadar «Ruhahi- ler» merkezi olarak yaşadığına Eti- lerin en büyük krallarının «Tanrı» lardan teşekkül ettiğine, Tanrıların bulunduğu yerlerin mukaddes bir yer olduğuna nazaran bu düşünce biraz variddir. Halihazırda bu havalide arkeoloji hafriyatı yapmakta bulunan profe- sör Garstanp'ın Etiler İndeksi adlı kitabında bu bölgeye aid çok mufas- sal ve müsbet malümat vardır. 'Bu bölgeden çıkan esaslı 80 parça kadar eser şimdiki halde Adana mü- zesinde bulunmaktadır. İzmir limanının bir senelik ihracatı İzmir (Akşam) — İzmir ticaret ve sanayi odası tarafından 937 senesi zarfında, İzmir limanından dış mem- leketlere yapılan mahsul © ihracatı hakkında bir istatistik hazırlamıştır. Bu istatistiğe göre, geçen bir yıl için- de limanımızdan 34,000 ton üzüm, 20265 ton incir, 28600 ton palamut ve hülâsası, 27,000 ton tütün, 50,000 ton zahire, 13,000 ton (okuru sebze, 14,000 ton miyan kökü, 7000 ton bu- bubat, 3800 ton zeytinyağı, 4050 ton badem, 6500 ton pamuk, 750 ton yaş meyva ihraç edilmiştir, Balıkesir Çocuk Esirgeme Kurumu her yıl olduğu gibi bu yıl da 120 faklf talebeyi tatile kadar devam etmek üzere her gün sıcak yemekle beslemektedir. Kurum bu yıl içinde 460 çocuk giydirmiş, 500 çocuğun okul levazımını temin etmiş, 1280 çocuğa parasız bakmış, fakir çocukların ilâcını vermiş, 50 yavru sünnet ettirmiştir. 2400 çocuğa türlü türlü yardımda bulunmuştur. Sahife 11 Cizre köylerinde kalkınma faaliyeti Temizlik temin edildi, su yolları temizlendi, lağımlar açtırıldı Cizre (Akşam) — Kaymakam Baki Başaran, Köy aknununu hemen bü- tün Cizre köylerinde tatbike muvaf- fak olmuştur. Bu değerli muvaffakı- yetten sonra Cizre köylerinin çehresi değişmiştir. Allhassa temizlik tamamile temin edilmiştir. Su yolları (otemizlen- miş, lâğımlar yaptırılmış, bütün bi- nalar badanalanmıştır. Her köyde bir yardım sandığı da açılmıştır. Çalışma programının kültür faslı çok e Bu yıl mektepsiz köylerden ye- ni ve plânlı okullara kavuşmuş ola caklardır. ; Kaza merkezindeki faaliyet durma» dan sürüp gitmektedir. Memurlar klübü, Cümhuriyet meydanı, Ata- türk heykeli, plâj, Belediy& bahçesi, spor sahasından sonra bir Çocuk par- kı da açılmıştır. Daha birkaç sene €v- velisine kadar pislikten geçilmiyen caddeler şimdi on ikişer metre geniş- Miğinde ve kaldırımlı olarak döşenmiş, birçok sokaklar açılmıştır. Ana yol üzerindeki pürüzler de Kal- dırılmıştır. Hemen her köşede resmi, hususi yeni yeni binalar yükselmekte- dir. Bu yıl bir futbol takımı da tesis edilmiştir.” Belediyece girişilen akrep mücade- lesi de çok iyi sonuçlar vermiştir. Ak- replerin imhası için bu sene daha ge- niş bir programla çalışılacaktır. On binlerce senelik bir tarihin malt olan Türk Cizre trene kavuştuktan sonra şüphesiz daha seri bir terakki izmirin imarı Herşeyden evvel müstakbel plân hazırlanacak İzmir (Akşam) -— Şehir meclisi, şubat devresi toplantılarına başlamış. tır, İlk toplantıda belediye reisi B. Dr. Behcet Uz, İzmirin imarı için hazırla- dığı bir teklifini mecliste okumuştur. "Teklif, İzmirin imarı için muhtelif mütalâaları ihtiva etmekte, evvelce de yazdığımız gibi dokuz milyon dört yüz bin liraya ihtiyaç göstermektedir. Şe- hir meclisinde bazı üyeler. bu kadar mühim işleri başarmak için bütçe va- ridatının kâfi gelmiyeceğini söyliyerek teklifin bir dilek şeklinde kabulünü izahat vermiş, İzmirin imarı için ye- pılması lâzım gelen işler bu suretle ka- bul edilirse hükümetten yardım iste- nebileceğini söylemiştir. Bazı Üyeler belediye reisinin noktal nazarını tas- vip etmişlerdir. Her şeyden evvel şeh- rin müstakbel imar plânı için bütçe- den kırk bin lira ayrılması muvafık gö- rülmüştür. Teklifin en mühim kısmı- nı hayatı ucuzlatmak, İzmiri bir tu- rist şehri haline sokmak için yapılma- sı muvafık görülen müesseselerin inşa- atı ihtiva etmektedir, Adana Türkkuşu 30 bin liraya modern bir bina yaptırılıyor Adana (Hususi muhabirimiz. den) — Adana her işte olduğu gibi havacılık bakımından da büyük alâ- ka ile iş gören bir muhittir. Şehrimiz Türkkuşu şubesinin ye- ni sene faaliyeti başlamış bulunuyor, Aldığım malümata göre; bu yıl teğ. risatı için kaydedilen talebenin ye- künu 981 bulmuştur. | Türkkuşu, bü talebelerin sıliki mu. ayenelerine başlamıştır. Bu yıl Ada- na Türkkuşunun telebe sâyısı her seneden daha fazla olacaktır, Türk hava kurumu, Adana Türk- kuşu için modem bir bina inşa et- tirmektedir. Bu bina 30,000 liraya çıkâcaktır. Binanın inşaatı için ihale yapılmış ve müteahhid hazırlıklara başlamış- tır. İnşaata bu hafta içinde başla nacaktır. muvafık görmüşlerdir. Belediye reisi | İzmir 7 (Akşam) — İzmir Kınlay | merkez heyetinin yıllık balosu, bu hafta hükümet konağı salonlarında verilmiş, çok parlak olmuştur. Kızılay balosunda Şark salonu, Amerika bar, Piyango dairesi çok güzel ve özenile- rek hazırlanmıştı. Mükemmel bir or- kestra, çiftleri durmadan dansa da- vet ediyordu. Büyük salonda şimdiye kadar verilen balolarda görülmemiş bir dekor vardı. Orta yerde suni bir Salyada bulunan Lüab dişlerin en birinel düşmanıdır; dişlere yapışarak yosun peyda eder, Mineleri aşındırır, yavaş yavaş dişleri ve kökleri çürütür, diş etlerinde iltihaplar peyda olur. Diş- lere yapışan yemek artıkları ve ecne- bi maddeler de temizlenmezse birer mikrob yuvası haline gelir. Eğer dişler muntazaman «Radyolin» le fırçalan- | madığı takdirde çok çabuk mahvol- mağa mahkümdur, Umum Mütekaldini Askeriye Cemiyeti Umumi Kâtiptiğinden: Cemiyet yasasının 18 ci maddesi mu- elbince cemiyete mukayyet ve aidatı şeh- riyelerini muntazaman tediye etmiş olan Azanın hüviyet yarakalarile merkür gün ve saatte teşrifleri rica olunur. İzmirde Kızılay balosu Baloda bulunanlardan iki grup ve eşya piyangosu havuz yapılmıştı. Burada rengârenk ampullerin aksetliği suyun içinde balıklar yüzüyordu. Balo, sabaha ka- dar devam etti, varyete numaraları- nın “zenginliği baloya gelenleri çok memnun bıraktı. Şık tuvalet ve balo güzel müsabakaları yapıldı, kazanan- Jar alkışlar arasında ilân edildi Vali 'B. Fazlı Güleç ve müstahkem mevki komutanı tümgeneral Rasim Aüto- gu da baloda bulundular. Dişleri niçin fırçalamak lâzımdır? Çünkü bir defa dişler haricden alınan mikroplara karşı müdafaasızdır. Saniyen ağızdaki “salya,, denilen mayide milyonlarca mikrob doludur Deniz tam ehliyetlilerini çağırma Beyoğlu yabancı Askerlik şubesinden; Deniz sınıfına ayrılan ve taşra askerlik şubelerine mensup olan tam ehliyetname- Mer 1 Mart 936 gününde Deniz hazırlık kıtasında bulunmak üzere Beyoğlu yas bâncı askerlik şubesine mfracaatları ilân olunur.