14 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

14 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

tatbikine Trabzon imar plân nın başlandı Atatürk heykeli belediye parkına dikilecek, Yeni parklar, bahçeler ve caddeler açılıyor Trabzonda belediye parka “Trabzon (Akşam) — Trabzon bele- diyesi şimdiye kadar görülmemiş de- recede bir faaliyet göstermektedir. Su meselesi devletçe halledildikten sonra şehir dahilinde plânlı bir şekilde imar faaliyetine geçilmiştir. Bu yaz Trabzona şehrin müstakbel plânını hazırlamak için gelen müte- hassıs B. Lâmberin tesbit ettiği şekil- de Imara devam edilmektedir. Lâm- berin plânına göre Trabzonda yeni bir şehir inşa edilmiyecek ancak mev. cudu islâh olunacaktır. Bu plânın ta- hakkuku için şehir dahilinde muhte- lif sokuk ve caddeler açılması ve mey- danlıklar yapılması zaruri görülmek- tedir. Mevcud caddeleri de hali hazır- daki perişanlıktan kurtarmak iiçin esaslı tamir işlerine girişilmiş uzun sokak caddesi parke ile döşenmiştir. Gene Lâmberin plânlle şehrin deniz- den hava alması için açılacak olan caddelerden maada muhtelif semtler- de yeni park ve bahçelerin inşasına başlanmıştır. Belediye yeni parkları ve bahçeleri şehir dahilindeki eski mezarlıkların yerinde yapmayı tasarladığından kab- | ristanlardaki mezarları şehir haricin- deki asri mezarlığa nakletmeye karar vermiştir. Ayrıca kabristanlardan ma ada şehrin umumi güzelliğine nakise getiren ve halkın eskidenberi bir ta- kım hurafelerle bağlandığı türbeler de yer yer kaldırılmaktadır. iye şehirde bu tasfiye işlerini yaparken ayrıca bir taraftan da tarihi kıymet taşıyan eserler de ilmi bir heyetçe tes- bit edilerek muhafazası düşünülmek- | tedir. İmaret ve diğer mezarlıklarda- | ki tarihi kitabeler bir müze binası da- hiline konacaktır. Şehrin garb cihetinde bulunan bu | mezarlık İlerde geniş bir” park ola- caktır. Tarihi kıymet taşıyan eserler meyanında eski Trabzonun etrafını çeviren meşhur surların da şimdilik aynen muhafazası düşünülmektedir. Şimdiki belediye parkına büyük bir Atatürk heykeli dikilecektir. Atatürk heykelinin rekzi için lâzım olan yüz kırk bin lira belediye ve hususi mu- hasebe bütçelerinden maada Trabzo- nun hamiyetli fındık ve yumurta tüc- carları tarafından temin edilmiştir. Belediye parkına Atatürk heykeli dikilerek burası geniş bir meydan haline konduktan sonra bu civarda bulunan Taksim mezarlığı da geniş bir park ve çiçek bahçesi haline ko- nacağından şimdiden bu mezarlıkta da ameli faaliyete çirişilmiştir. Çocuk Esirgeme kurumu Çocuk Esirgeme kurumu memleke- tin kimsesi; çocuklarına yaptığı yar- dım itibarije bugün sade Trabzonun değil belki de Türkiyenin faal bir ha- yır müessesesi haline gelmiştir. Trabzon gibi bir muhitte altı yüze yakın çocuğun yiyeceğini temin eden bu kuruma en ziyade hususi muha- sebe ve belediye tarafından yardım yapılmakla beraber hamiyetli halk tarafından da azami yardım esirgen- memektedir. Halk bu kuruma o derece bağlan- mıştır ki, artık yaptığı yardımı bir teberrü halinden çıkararak aldat şek- line sokmuşlardır. Herkes aldatını bu- raya muntazaman öğemekte ve mü- kabilinde makbuz slmaktadır. Dört bin liradan fazla bütçesi bu- Tunar kurum yalnız ilkmektep çocuk- larını değil ayni zamanda elliden faz- la dışardan gelip te binbir mahrumi- yet içinde han ve kahve köşelerinde yatarak tahsile devam etmeye katla- nan lise ve ortamektep gençlerini de ye- dirip giydirmektedir. Esirgeme kurumunda çocuklara yedirilen yemeklerin kalorisi bugün- kü leyli mekteplerimizin yemek kalo- risi derecesinde hattâ onlardan da yüksektir denebilir, Kurum muntazâ- man yemek yedirdiği bu çocukların giyimini de ayrıca bülçe fazlasi para- lar ile temine çalışmaktadır. Beş kişiden mürekkep fakat asıl fa- aliyeti görülen üç azadan ibaret bir idare heyeti bulunan kurumun ayrı- ca beş kişilik te bir memur ve müs- tahdem kadrosu mevcuddur. Biçki ve dikiş derslerini takip eden bayanlardan bir grup Çanakkale (Akşam) — Genç kızlarımızın biçki ve dikiş derslerine bir yıl danberi devam edilmektedir. Kızlarımız, bayan Feriha Ülkümen'in açtığı biçki ve dikiş yurdunda bu dersleri takip ediyorlar, Sivasıda bir sene içinde görülen İşler Sivas valisi B. Nazmi, muhtelif işlere dair muharririmize beyanatta bulundu Sivas valisi B. Nazmi Toker Sıvas (Akşam) — Sıvasın çalışkan valisi B. Nazmi Toker, vilâyetin muh- telif işleri hakkında bana şu beyanat- ta bulunmuştur. Kültür işleri — Sıvaş ve çevresinde kültür faali- yeti yıldan, yıla artan bir hızla devam etmektedir. Bu sene 220 öğretmen, 107 okul, 11450 talebe mevcuttur. Merkez- de, Atatürk okulu inşaatı hitam bul- mak üzeredir, Yeni ders yılında açıl mış olacaktır, Bu okula 47 bin Ira sarfedilmektedir. Yeni yıl içindemem- leketin birçok yerlerinde okul yaptır» mak tasavvurundayız. Ayrıca ilkokul» larda okuyan talebelere kitap tevzi edilmiştir. Selçukilerin değerli eserlerinden 0- lan Gök Medrese vilâyetin müzesi ha- lindedir. Burayı Orta Anadolunun en büyük müzesi haline getirmeğe çalışı- yoruz. Bu yıl Ulus okullarına devam eden talebe 3395 dir. Devam edenler içinde 50 yaşından fazla olanlar bile vardır. Okullarımızda bulunan talebe mevcudunun seneden seneye artma- sından bu sene 14 öğretmen daha kad- roya alınacaktır. Bayındırlık faaliyeti Vilâyetin önem verdiği işlerden biri de bayındırlıktır. Vilâyetin umum yol- larında 10794 mükellef amele çalıştı- rılmış, bu amele ile 75,331 metre mikâ- bı toprak, 7658 mikâb kaya hafriyatı, 34918 mikâb imlâ, 7560 mikâb blo- kaj, 4719 kara şose tamirat, 2634 mi- kâb moloz taş, 1585 mikâb kırma taş, 642 mikâb kuru duvar 49 kilomet- relik yolun kumlanması 29 ahşap ge- çid tamiri yapılmıştır. 443 metrelik parke vüçude getirilmiştir. Emanet su retile 3 betonarme, 9 ahşap köprü ta» mir ve Inşa edilmiş 1050 metre mi- kâb şose tamir, 2000 metre mikâb kır- ma taş, ihzarati ve 179 metre mikâb harçlı duvar inşa edilmiştir. Ziraat ne halde? Vilâyette bir fidanlık vücude geti- rilmiştir. Bunun için bütçeye konan tahsisatla her türlü noksanlar ikmal edilerek vilâyetin meyvalı, meyvasız ağaç ihtiyacını karşılamıya çalışmak» tadır, Bu yıl ilkbaharda büyük bir de arıhane yapılacaktır. Suşehri ve Koy- Mhisarı kazalarında da pamuk ziraatı tecrübesi yapılmak üzere vekâletten iyi cins tohum getirilecektir. İlkbahar- da işe başlanacaktır. İlk defa olarak bu yıl, Koyluhisara Giresundan 5000 aded köklü fındık fidanı getirilerek di- kilmiştir. Buna yıldan yıla önem veri- lecektir. Bu fidanlığın tevsii için 45 dö- nümlük bir saha da istimlâk edilecek- tir. z VWilâyetin hayvan yetiştirmeye çok müsaid sahaları vardır, Umumi hayva nat yekünu 1,798,630 dur, 936 sene- sinde 1,655270 iken tezayüd miktarı 143,960 Ezibde (nahiyesinde bir sıfat istasyonu yaptırılmaktadır. Bu yıl seçilecek yerde bir sıfat istasyonu da- ha yapılacaktır, maçtan evvel Fenerbahçelilerle bir arada tutarken o görüyorsunuz Beşiktaş « Galatasaray: 7 » 1 Beşiktaşin çalibiyet gelünü yapan Hakki Galatasaray, kalesi önünde top kapmağa çalışıyor. Beşiktaş - Galatasaray: 7 - 1 — Hakkı Beşiktaşın ikinci golünü attıktan sonra Gala tasaraylılar müteessir topu kaleden çıkarıyorlar, Eşref de Hakkıyı tebrik etmeğe gidiyor Güneş - Fenerbahçe: 5 - 2 — Dün milli küme maçlarına çok güzel başlıyan Güneşliler Güneş - Fenerbahçe: 5 - 2 — Dün Güneş müdafaasi çek güzel çalıştı, Bu resimde maçın en muvaffak olan oyuncularından Cihadı Reşağın himayesinde tepu Yuçeslavya > Şişli: 1-0 — Cuma günü yapılan Yugoslavya - Şişli maçından bir görünüf