19 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

KÜÇÜK ILÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defâsı 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 Sene 20 — No, 7005 — Fiati her yerde 5 kuruş SALI 19 Nisan 1938 © ROMANYADAKİ TEVKİFLER Rumen faşistlerinin reisi Codreanu kimdir? Fırkasını nasıl kurmuştur? Codreanu ve arkadaşları Romanyada siyasi mücadeleye komiteciliği ve tedhiş usulünü Romanyada «Demir muhafız» namı al- fandaki faşist teşekkülünün bir hükümet darbesi yapmağa teşebbüs ettiğini ve hükümetin bunu daha evvel haber alarak Demir muhafızların şefi Codreanu- Yü ve 200 arkadaşını tevkif ettirdiğini dünkü nüshamızda yazmıştık. Codreanu bugünkü Romanyanın dikka- Me şayan simalarından biridir. Geçende nyada bir tedkik seyahati yapan ta- Mintuş Fransız muharrirlerinden Jean 'Tharond kendisile görüşmüş ve Rümen faşistlerinin reisi hakkında uzun bir ma- Kale neşretmiştir. Fransız muharriri di. | yor ki: Codreanu aslen rumen değildir. Babası Lehli, annesi Almandır. Uzun boylu, açık mavi gözlü, çehresinin bâtları keskin bir adamdır. 15 sene €Wvel Yaş üniversitesinde talebe idi, Bu şehrin 120 bin nüfusundan 70 bini Yahudi idi. Yahudilerin çoğu lehistan ve Rusyadan gelmişlerdi O zamanlar üniversitede hoca olan Profesör Cuza gençlik arasında Ya- hudi düştnanlığı fikilerini yayıyor- du. Profesörün en hararetli çömezle- Tinden biri genç Cornelius Codreanu #di. Üniversitede kavga ve gürültüsüz hemen hiç bir gün göçmiyordu. Bu- Mun üzerine hemen Yaş şehrine Zor- Mu bir polis müdürü gönderildi. Yeni Müdürün adı Minclu idi. Codreanu bir gün arkâdaşlarile birlikte babasının bahçesinde iken Minclu, yanında birkaç polis olduğu hâlde içeriye girdi. Hemen bu genç- yakalandılar ve polis merkezine Bönderildiler. Orada bir temiz dövül- düler, Dayak o kadar şiddetli idi ki Pransz karakollarındakiler bunun Yanında, hiç kalır. Dövülenlerden biri sokmuşlardır Codreanu taraftarlarını teftiş ediyor iki gözünü, birisi bir gözünü kaybet- ti. Dayaktan sonra bunlar bacakla. rından tavana asıldılar, Bağırmaları işitiimemesi için kafaları soğuk su içine sokuluyordu. Bu işkenceden kurtulduktan sonra Codreanunun ilk işi bir tabanca sa- tın almak oldu. vet ettiler. Codreanu mahkeme huzu- runa çıktığı sırada içeriye polis mü- dürü Minclu ve iki polis girdi. Polis müdürü hâkimleri selâmlamazdan evvel Codreanuya doğru yürüdü ve Bütün Belediyeler birer ikraz sandığı kuracaklar Bu sandık kâr gözetmeden bütün menkul mallar mukabilinde Atikara 8 (Akşam) — Hükümet, balkın, bilhassa ailelerin her hangi sebeble sıkıntıya düştükleri za “Man kölaylıkla para bulabilmeleri İçin mühim bir kanun projesi hazır- r. Nüfusu yirmi binden fazla vlan her şehir ve kâsabadaki beledi- Ye, muhakkak bir ikraz sandığı Açar para ikraz edecek Bu sandık bütün menkul mallar iki yanağına şiddetli Iki şamar in- dirdi. Bunun üzerine Codreanu ce- binden tabancasını çıkardı, polis mü- dürünü ve Iki polisi öldürdü. tı. Fakat her taraftan buraya o ka- dar çok insan akın etti ki muhake- menin hududda küçük bir kasaba olan Turn Severinde yapılması mu- yafık görüldü. Mahkeme beraet ka- rarı verdi. (Devamı 4 üncü sahifede) Hariciye Vekili Dün sabah Mısırdan Ankaraya döndü Ankara 18 (A.A) — Hariciye Ve- Kilimiz doktor Tevfik Rüştü Aras bu sabah beraberindeki zevatla birlikte | Toros ekspresile şehrimize dönmüş ve istasyonda Hariciye Vekâleti Veki- İM ve Adilye Vekili Saraçoğlu Şükrü mukabilinde para ikraz edecektir. Bu | ve Hariciye Vekâleti ileri gelenleri ve ikraz mus&melesi çok sade ve basit bir formül dairesinde olacaktır. Tasarruf olmıyan ve nakdi mevcudu bulunmi- yan âileler, hâstalık vesair ân! ve beklenilmiyen hadiseler karşısında evindeki her hangi bir menkul ma- (Devamı 13 üncü sahifede) Şeker ve kâğıd sanayii hakkında bir müzakere | Başvekil B. Celâl Bayar Mecliste mühim bir nutuk söyledi Ankara 18 — Büyük Millet Meclisi bugün toplanmış ve bazı maddelerin gümrük resimleri hakkında hükü- Metçe ittihaz edilen kararların tas- ine aid kanun lâyihasını müzake- Ye etmiştir. Bu kararlar gazetelerin Ve Masrif Vekâleti tarafından resmi kitab listesine ithal edilen o mekteb kitaplarının bastırılmasına mahsus gıdlara, kömür yanan vesait bey- helmilel sergisi münasebetile getiri- len eşyaya, küp şeker için şeker fab- Tikaları tarafından ithal edilen ke meislere, matbuat umum müdürlü günün Almanyada bastırdığı fotoğ- raflı Türkiye eserine, orman çifliği bira fabrikası için bir defaya imah- sus olmak üzere getirtilecek bira şi- şelerine ve hariçten ithal edilecek şekerlere dairdi, Başvekilin izahatı Muğla mebusu Hüsnü Kitapçı ve Or- do mebustı Ahmed İhsan Tokgöz ta- rafından bu münasebetle ileri sürü- len mütalâalar üzerine Başvekil B, Celâl Bayar şu izahatı vermiştir: Devamı 4 üncü sahifed diğer bir çok zevat tarafından karşı- | Janmıştır. MO iü ix Meyva ve sebze Dünkü toptan satış fiatleri; tim Domatesin kilosu 110, fasulyenin 110, kabağın 100... Vakıa turlanda amma, nedir bu ateş pahası? Hele turjanda olmayan iyi meyva- larınki: Amasya elması 40, ferik 48, muz 120... Bir de perakendesini düşünün... San- ki ziraat memleketinde yaşamıyo. ruzl.. Sanki ucuzluk mücadelesi dev- resinde değiliz... Cemal Nadir hasta Karikatüristimiz Cemal Nadir iki günden beri gripten hastadır. Arka. daşımız çalışacak vaziyette olmadı- gı için bu günkü nüshamızda karika- türü ve Amca Bey çıkmamıştır, Cemal Nadire çabuk iyileşmesini temenni ederiz, ALEMDAR'da MiHRAGENİN GÖZDESİ YARIN BAŞLIYOR Bugün sahife Telefon; 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazi işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Istanbul ile Ankara yeni bir şimendifer yolile birbirine bağlanacak Adapazarı - Bolu - Kızılcahamamdan geçecek olan bu hat, yolu sekiz saate indirecek kiklere başlamıştır. Bu hat, Ankara ile İstanbulu en kısa yoldan birbirine bağlıyacaktır. Tayyare seferlerinin kışın yapılma» sına imkân olmaması; diğer taraftan bugünkü Ankara - İstanbul yolunun çok dolaşması ve ne kadar tedbir alınsa gene İstenildiği kadar zaman tasarruf elde etmenin imkânsız ol- e. Kız 1k HARAP, GAKARYA NE kv, - ması dolayısile, İstanbul - Ankara arası için yeni bir hat inşası düşü- nülmekte idi. Bu hattın güzergâki, avan proje halinde, tesbit edilmiş gibidir. Hat, Kızılcahamam üzerinden Boluya uğ- rıyacak ve düzçede geçecek Adapazarı» na varacaktır, Bu hat inşa edildikten sonra, İstanbul - Ankara yolu sekiz saate kadar düşecektir. 20 dolara satın alınan küçük bir adaya 10 milyon dolar veriliyor Büyük Okyanustaki küçük adalar tayyare seferleri dolayısile birdenbire kıymetlendi Büyük Okyanusta Kıngsman kaya- lıklarile Föniks adacıkları arasında 'Tomis namında küçük bir ada vardır. Bu adanın sahibi San Fransisko bor- sasında çalışan Edvard namında biri- dir. Bu adacık Edvarda babasından intikal etmiştir. Adayı Edvardın ba- başlıyacağız. Hikmet Feridun Es Meksika'da Birkaç aydanberi Amerikada Hollivutta bulunan muharririmiz Hikmet Feridun Es, bir fasıladan istifade ederek Meksikanın garp havalisinde de bir seyahat yapmıştır. ir .ahati esnasında çok dikkate şayan şeyler görmi üştür| KÜTÜPHANE U Yarınki nm lrir baren bu yazıları neşretmeğe