25 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

25 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

Sahife 15 25 Mayıs 1938 e AKŞAM P Büyük Şef dün Adanadan “ifistinde kanlı çarpışmalar Ankaraya hareket ettiler (Baş tarafı 1 İnel sahifede) bir müddet kalarak kaymakam ve bele- diye reisinden izahat almışlardır, Ya- rım saat sonra tekrar istasyona avdet ederek halkın heyecanlı tezahüratı ara» sında trenle Adanaya müteveccihen hareket buyurmuşlardır. Adanada Adana 24 (A.A) — Büyük şef bu- gün 16 ya 10 kala hususi trenlerile Mersinden Adanayı şereflendirdiler. Büyük Atasının geleceğini geç vakit haber almasına rağmen Adananın çeh- resi bir anda değişti, her taraf bir an- da bayraklarla süslendi. Sanki sihirli bir ses bütün şehri dolaşmış ve halk Büyük Şefine karşı duyduğu hasreti gidermek için caddelere ve meydân- lara dolmuştu. Tren istasyona girer girmez bin- lerce halk, Atasının her işaretine her emrine göz kapayarak atılacağını se- sinin bütün kuvvetiie d aya bağıran halk, binlerce genç istasyon unı ve caddesini alkış tufanına Fabrikaların düdükleri şefin şehre girişini selâmlıyor ve Adana hal kının duyduğu mânalı heyecanı çok uzaklara götürüyordu. Atatürk halkın ve askeri kıtaların si- ralandığı istasyon caddesini ağır ağır geçtikten O&onra parkın önün de durdular ve biraz sonra piyade ve topçu kıtaları Büyük Şefin önünde geçid resmine başladılar, Her bölüğün önünde ve her bataryanın geçişi hal | kın yeni bir muhabbet ve takdir teze- | hürüne vesile oluyor ve Büyük Şefin çehresinde memnuniyet ve gurur inti- balari görülüyordu. Büyük Atasının ö nünden geçen her Mehmetciğin tunç- laşmış yüzünde yurdun emniyet ve şere- fi için neler yapmıya muktedir ve he- zır olduğunu anlatan bariz bir ifadeyi görmemek imkân haricinde idi, Geçid resmi bittikten sonra Atatürk Tümko- mütarının elini sikarak Kıtalarda gör- düğü intizam ve canlılıktan dolayı memnuniyetlerini izhar ettiler. Bun- Büyük Şef burada bir saatten fazla kal dılar, Vali ve belediye reis muavininden Şehrin imarı hakkında mufassal mali- mat aldılar, Ulus parkından çıktığı zaman cad- deyi dolduran mekteplilerin teşkil et- tiği büyük kalabalığın gösterdiği hö- yecân tasavvur edilemiyecek kadar büyüktü. Zabıta intizamı temin hu- susunda büyük güçlükle karşılaşıyor- du, Halk ölçüye sığmıyan bir heyecan içinde İdi. Yığın yığın gencin Atatürkün oto- mobili önüne atıldığı görülüyordu. Büyük Şef bir an bile ekslimiyen sevgi ve hayranlık tezahürleri içinde istasyo- ns vardılar. Burada vagonlarında, tüm komutanı, vali, belediye rels mu- avinini kabul ederek bir müddet ko- unuştuktan sonra trenleri coşkun al- kiş tufanı içinde Adanayı terketti, Bu anda topçu alayının balaryaları Şe- fe uğurlu seyahatler diliyordu. Ankaraya hareket Adana 24 (Hususi) — Atatürk 17 buçukta Ankaraya müteveccihen ha- İ reket buyurdular. Halk istasyonda çok coşkun tezahürat yaptı, Hatay işi Atatürkü şahsen alâkadar eden bir meseledir (Baş tarafı birinci sahifede) san alâkadar eden bir meseledir, Çünkü Bundan on sene evvel Türk ana vatanından ayrıldıklarından do- layı mateme bürünmüş olan kadın- lara Atatürk onları kurtaracağını vadetmişti, O zamandanberi on sene geçti. Atatürk gibi, millet mevzuu- bahsolunca hiç bir tereddüd tanımı- yan bir adam için bu, çok uzun bir devredir.» Samo Prava gazetesi, Atatürkün yarın da tereddüd edip etmiyeceğini dan sonra Ulus parkını şereflendiren > Yavrum Oya! eğ be ARE YATA) lirayı bulacak. Taliin varsa, irafi Keşidesinde bu sil birden 1000lita artabilir. soruyor? İ kaları iştirak edecektir. Bir kişi öldü, 18 kişi yaralandı Kudüs 24 (AA.) — Bu sabah Ku- düs'de ateşli silâhlar bombalar ve taş- larla yapılan sekiz arbede esnasında bir kişi ölmüş ve on sekiz kişi yaralan- mıştır, Ölen Yahudidir. Yaralananla- rın on Ikisi Arap, beşi Yahudi, biri de bir Rus rahibesidir. Şam kapısına yarım mil mesafede ve valinin dairesi yakınında vukua gelmiş olan bu hâdiseler, birkaç haf- tadanberi Kudüs dahilinde vukua ge len ilk hâdiselerdir. Belgrad beynelmilel tayyare sergisi Sergiye 11 ecnebi memleket iştirak ediyor Belgrad YA (A.A) — Yugoslav ef- kârı umumiyesi, 28 mayısta mutan- tan bir surette açılacak olan beynel- milel birinci Belgrad tayyare sergisine ait hazırlıkları büyük bir alâka ile ta- kip etmektedir, Bu sergiye 11 ecnebi memleketin muhtelif tayyare fabri- Daha şimdiden ufak avcı tayyarele- rinden Üç motörlü bombardıman tay- yarelerine kadar en modem ve her hacimde birçok tayyareler, Belgrada gelmiş bulunmaktadır. Bunlar, sergi- nin açılacağı fuârın geniş panayır- larına yerleştirilmiştir. , . Viyanada nümayiş Halk sokaklarda ekmek istemiş Zürih 24 (A.A) — Viyanadan ge Jen seyyahların anlattıklarına göre dün Viyana caddelerinde ekmek İsti yen bir takım nümayişçi gruplarına tesadüf 'edilmiştir. Polis askerin de müzahareti ile in- tizamı tesis etmiştir. Beş yüz kişinin tahşid kamplarına gönderilmiş oldu- fu rivayet edilmektedir, le Kel li La büküm. Dün Mecliste sekiz bütçe i kabul edildi Baş tarafı 9 uncu sahifede) İcra İcranın hukuk kısmında son sene rakamlarının kaydettiği selâha rağ- men yapılacak pek çok İşlerimiz bu- lunduğu aşikârdır. Esasen bu Iş için geçen'sene sizlere vadettiğim gibi yar bancı bir mütehassıs celbettik, Bu zat büyük ve küçük muhtelif icra da- irelerini tedkik ettikten sonra hasıl ettiği kanaati ve gördüğü kusur ve noksanların islahı için yazacağı ra- poru bu ayın sonunda göndereceği- ni vadederek memleketimizden ayrı)- dı, Bu mütehassısa vaki olan şifahi temaslarımızda icra ve iflâs kanunu- muzun 50 - 60 kâdar maddesini ta- dil etmek tavsiyesinde bulunacağını ve Türk adliyesinin bu müşkülü ye- nebilecek bir kuvvet ve kudrette bu- Yunduğunu ifade etti, Ceza evleri Pek mütevazı vasıtalarla başlıyan İniralı, Edirne, Zonguldak, . İsparta yeni ceza evleri bugün birer canlı var- lıktır. Üç sene evvel metruk ve hali bir ada olan İmralıda bugün üç büyük bina, iki atelye, üç ahır, iki depo, bir balıkhane, bir idare ve jandarma da- iresi, bir değirmen, müteaddid bina- ları, imar edilen binlerce zeytin ağa- cı, bağları, sebze bahçeleri, iskelesi, yolları ve binlerce dünüm zeriyatı ile bir mamure haline getirilmiştir. Bu- rada mahkümlarbir taraflan kendi kendilerini idare ederken, diğer târaf- tan bu adayı zenginleştirmektedirler. Elyerm İmralı adasmda 400 kişinin ektiklerini toplıyabilmek için gelecek ay oraya gönderilmek üzere 330 mah- küm daha hazırladık. Edirne, kardeşi İmralının tuttuğu yolda emin adımlarla yürümektedir. Biyevm orada bulunan 200 kişinin ek- tiklerini toplıyabilmek için ogele- cek ay gönderilmek üzere 300 kişi da- ha hazırladık. Zonguldak madenlerinde elyevm 350 mahkümumuz çalışmaktadır. Maddi noktadan en müreffeh bir va- ziyette bulunan Zonguldak ceza evin- deki muvaffakıyetin Sirri, Adliye Ve- kâletinden ziyade oradaki maden mü- dür ve mühendislerinin hüsnüniyet ve çalışmalarında mündemiçtir. On- lar bizi, biz onları seviyor ve anlıyo- Tuz. Mahkümlar da her ikimizi sevi- yor ve anlıyorlar. Bu karşılıklı sevgi ve anlaşmadan sağlam köklü bir var- ik fışkıryor: Zonguldak ceza evi, Açık havada serbes bir şekilde çalı- şan bu üç cezaevinin yalnız birinde iki jandarma mevcuttur. O jandarmalar mahkümlardan ziyade İmralı adasına hariçten gelecekleri kontrol içindir. İsparta, İspartada münhasıran halı- cılık ile İştigal ediyoruz. Geçen sene 762 metre murabbaı halı imal eden bu cezaevini bu sene tevsi ve takviye et- mek niyetindeyiz. Bugün bu dört yeni” cezaevinin mevvudu 1023 tür, bundan nihayet Iki ay sonra bü rakam iki mis- line baliğ olacaktır. Açık havada ve serbes çalışan bu zavallı Türk çocukla” rı beden ve ruh itibarile her hangi ağır vatani bir vazifeyi emniyetle yapabi- lecek bir hale gelmişlerdir. 'Bu islahhanelerin en büyük hocası, çalışmak ve çalıştırmak, ondan sonra da kıymetli müdür ve müfettişlerin na- sihat ve dersleridir. Gene bu çeşid icraalımızdan olmak Üzere, geçen sene verilmiş olan bir tah- sisatla Edirnede mahküm çocuklar için bir ıslahhane açtık. Bu yolda atmış ol. duğumuz ilk adımı teşkil eden bu mü- essese elyevm sinesinde 200. mahküm çocuk barındırmaktadır, Bunlar iyi bir mürebbinin nezâreti altında okuyorlar ve tamamen köylü çocuklardan terek» küp ettiği için oradaki çifliğimizin ha- 11f işlerinde çalıştırıyorlar, Bu müesseseye alınanlar mahkümi- yet müddetleri altı aydan fazla olan çocuklardır, daha az bir müddetle mah- küm olan çocuklar için mahallerinde infaz şekli aranmaktadır. Felecek sene bu müessesenin bir kar. deşini de Şark vilâyetlerinde yapmak niyetindeyiz. Arkadaşlar, bendeniz şahsen Adliye işlerimizin, hukuk kısmında olsun, ce- sa kısmında olsun kanun safhasında safhasında, ve hattâ Icra ve in- , gl 5 iza? 'Türkiyesine yaraşır bir yolda ilerle mekte olduğu kanaatindeyim, Adliye Vekili, ceza ve hukuk dava» ları mahiyetleri hakkında izahat ver- dikten sonra ceza evleri mevcudları ve Suçların mukayesesini yaparak iş esa- $i üzerinde ıslâhat etrafında da beya- natta bulunmuştur. B. Şükrü Saracoğlu sözüne devam» la demiştir ki: — Deniz ve'Kara ticareti kanunla- rının ilk tadil lâyihaları hazırlanmış- tır, Son lâyibalar vücud bulduktan sonra bu tatil içinde Meclise sevkedi- lecektir. Nihayet arkadaşlar, devletimizin Büyük Relsinin nutuklarında Adliye ye tevdi ediimiş olan vazifelerin ta- mamen yapılmakla olduğunu arzeder ve iki sene övvel söylediğim bir cüm- le ile sözlerime nihayet veririm: l 'Türk Adliyesi, Türk ordusu giki, 'Türk milletinin gururu olmak istiyor. Evlenme yaş hadleri indirilecek Adliye Vekili B. Şükrü Saracoğlu çok uzun süfen izahatı atasinda ev- lenme yaş hadleri meselesine de temaş etmiştir. Sürücoğlunun söylediğine göre, kanuntn tayin edilmiş olan ev- lenme yaş haddi memleketin bünye sine uymamaktadır. Yaş haddinin İns dirilmesi için bir kanun projesi hazır lanmaktadır. Adliye bütçesinin kabulünden son“ ra Meclis yarmi saat 14 te toplanmak Üzere içtimâa nihayet vermiştir. Ya- rınki (bugünkü) toplantıda bütçe harici olarak ruznamede bulunan maddeler Müzakere edilecektir. Yugöslavyada Radikal: birliğinin toplanti- sında mühim nutuklar söylendi Belgrad 24 (A.A) — Dünkü bütün gazeteler, Yugoslav radikal birliğinin pazar günü Odzaçi'de akdettiği muaz- zam Mmitihg hakkında birçok malümağ neşretmektedirler, Bu miting esnasın- da Ziraat nazırı B. Stovkoviç ile eski nazırlardan B.. Yankoviç 5 binden fazla hazirun “muvacehesinde mü- him nutuklar irad etmişlerdir. , İki nazır; bu nutuklarında Yugos- lavyanm Stoyadinoriç kabinesi za manındaki beynelmilei vaziyetin re sanetinden bahsetmişlerdir, B, Yankoviç, bilhassa B, Stoyadi- noviç tarafindan takip edilmiş olan harici siyasetin Yugoslavya milletine has bir siyaset olduğunu ve bunun Yugoslavyanın beynelmilel siyasi biok« lar arasındaki ihtilâflara neden dola- yı iştirak etmek istememiş olduğunu izaha kâfi bulunduğunu beyan etmiş- tir, Danimarkada iki vapura | suikasd : Kopenhag 24 (A.A) — Dün iki va- purâ karşı dinamitle sulkastte bulu nulmuştur. Failler mechuldür, 900 er tonluk olan bu iki vapur Sen Sebasti. yen İspanyol seyrisefain şirketi hesa- bına yapılmıştı ve 1937 mayısında İs- panyol hükümetinin bu vapurların teslimi hakkındaki talebi Danimarka mahkemesince reddolunmuştur. Polis bu s#likasti aydınlatmak için tahkikata başlamıştır. raçhanede Halil, Karagüm- Tük: Ahmed Suad: Bakırköy: Hu&l, Sarıyer: Asaf, Aksaray: Etem Pertev, Beşiktaş: Halit, Fener: Balatta Hü- sameddin, Kumkapı: Belkis, Küçük- pazar: -Bensison, Samatya: Koca- mustafapaşada Ridvan, Alemdar: aloğlunda — Abdülkadir, Şehremini: Topkapıda Nazım, Kadıköy: Pasaryu- Junda Rıfat Muhtar, Modada Alâad- din, Üsküdar: İmrahor, Heybellada: Halk, Büyükada: Şinasi Rıza, Her geca açik eczaneler: Tarabya, Yenizöy, Emirgin, Rumelihisarı, Or- taküy, Arnavutköy, Bebek, Beykaz, daki e6- İkea ge yenilen iii i ! !