9 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Haziran 1938 Çek- (Baş tarafı birinci sahifede) Mebus B. Kund, Başvekil B. Hod- zaya bir muhtira vermiştir. Bu muh- tırada Südetlerin B. Henlein'in Karls- bad'da formüle etmi; olduğu sekiz nokta esas ittihaz edilmek suretile Meri sürdükleri talepler vardır, Bu firka, esas hakkında müzakere- lere girişmeden evvel bu müzakerelerin Kendi tekliflerinin istinad etmekte olduğu esaslara mı dayanacacağı, yoksa esas olarak Çekoslovak hükü- metinin nasyonalistler istatüsünün mü esas ittihaz olunacağını bil mek istiyor. Bu son takdirde fırka, ha- reket serbestisini muhafaza edecektir. | Çünkü bu statünün ne olduğu malüm değildir. Alman mahafilinin mütalâası Berlin 8 — Çeksolovakyada nahiye | seçimi bu hafta bitecektir. Almanya, bundan sonra Çekosioyakyanın tuta- cağı yolu beklemektedir. Alman ma bafili Almanyanın harp istemediğini, Açık şehirlerin (Baş tarafı 1 İnci sahifede) devletler tarafından her nerede olur- sa olsun açık şehirlerin bombardır man edilmesine mani olmak mak- s#adiyle kati bir harekete geçilmesidir. Japonyada hiddet Tokyo 8 — Kantonun bombardı- manı karşısında ecnebi memleket- lerde hasıl olan aksülâmellerin şid- deti, Tokyoda hiddet tevlid etmiş Yeni Konoye hükümetinin Çindeki harakâta faaliyetle devam ve Japon- yanın diğer devletlerle münasebetle- rini tanzim etmeğe teşebbüs ettiği da Tokyodaki İngiliz ve Fran- i müracaatı ve Kordel | Hull tarafından yapılan beyanat va- siyetin nazikliğini meydana çıkar- mıştır, Askeri mahafil Kantonun "bombar- dımanını haklı göstermek için harp haklarından bahsediyor. (Halbuki Japonya Çine ilânı harp etmiş değil- dir. Amerika bitarafık kanununu tatbik ederse Japonya harp malee- mesi alamıyacağından vaziyeti güç- leşecektir. Yeni bir akın Kanton 8 (A.A.) — Bu sabah Ho- nam adasına kadar uzanan Japon tayyarelerinin bir akını esnasında bir Amerikan müessesesi olan Ling- nan üniversitesine ait araziye üç bomba düşmüştür. Bombalardan ikisi binaları sarsarak patlamıştır. Bir Çinli kadın ölmüştür, Bir kaç ecnebi, sarsıntıdan hastalanmıştır. İngiliz amelesinin karari Londra 8 (A.A.) — Gal memleketi- nin cenubundaki maden işçileri fede- rasyonu, İspanyol Cümhuriyet hü- * Trakyada Gülcülük faaliyeti Edirne (Akşam) — İspartalıların 1935 te başlıyan gülcülük yardımları Trakya gülcülerini olduğu kadar yer- li halkı da sevindirmiştir. Bu arada en iyi bir tesadüfle de Karaağaçtaki eğit-| İhen kursu pratik dersleri arasında | gülcülüğü de dikkatle takib etmekte- dir. Bu sene fik olarak ve bol miktarda gül veren Gülbahçesinde . Kızanlıklı gülyağı ustası Muratoğlu, Lüleburgaz kazasından kendi takımlarile davet esl İş münasebatı maamafih Alman istekleri kati olarak tatmin edilmedikçe Almanyanın bu me- seleyi dalma mevzuubahis edeceğini söylemektedir. Bu hal Çekoslovakya- nın ve garp devletlerinin maddi ve m&- nevi mukavemetini yıpratacaktır. Henlein döndü Prag 8 (A.A.) — Henlein, Aşe avdet etmiştir. Salâhiyettar Südet mahfille- rinde söylendiğine göre, Henlein, karı- s1 ve iki çocuğu İle Almanyada Bade- ister'de birkaç gün istirahat etmiştir. Almanyada hiçbir siyasi görüşme ya- pılmamıştır, Sovyetler aleyhinde tezahürat Varşova 8 (A.A.) Polonya ajansının bildirdiğine göre, Çekoslovakyada Pres- burgda muhtariyetçi Slovakların top- lantısında Sovyet aleyhtarı tezahürat yapılmış ve Çekoslovakyanm Sovyet birliği ile olan ittifakı protesto edli- miştir. Bu münasebetle birkaç kızl bayrakla Çek - Sovyet ittifakının bir sureli yakılmıştır. bombardımanı kümeti için toplanan İaneye iştirak ederek 50,000 İngiliz lirası vermiştir. Federasyonun İcra komitesi bun. dan maada bir karar sureti kabul ederek açık şehirlerin mütemadiyen bombardımanını protesto etmek Üze- re Japon eşyasına boykotaj yapılma- sını bütün İngiliz maden emelesin- den taleb etmiştir. Bu karar suretinin birer nushası, Başvekil ile Hariciye Nazırına gönderilecektir. İlkokul çocuklarına yardım birliğinin kongresi Cümhuriyet Halk Partisinin hima- yesinde teşekkül eden İstanbul ilko- kul çocuklarına yardım birliğinin Beyoğlu kurulu dün akşam 18de Beyoğlu Halkevi binasında senelik kongresini akdetmiştir. İdare raporu Okunmuş, hesaplar tedkik edilmiş ve ki uktan sonra bazı dilek- lerde bulunulmuştur. İdare heyeti geçen senekinin aynidir. Alman Londrada hava hücumundan korunma talimi uwuudra 8 (A.A) — Niyüz Kroniki gazetesi, yaz mevsiminde Londrada iki büyük pasif müdafaa talimi yapi- lacağını haber vermektedir. Ayni ha- ber, Londra halkının bu talimlere iş- tirak etmeleri icabettiğini ilâve eyle- mektedir. Almanyanın nüfusu Berlin 8 (A.A.) — Neues Volk ga- zetesinin bildirdiğine göre, Almanya nufusunun yekünu 73.144.233 kişiye bali golmaktadır. 17 mayısta yapılmar sı mukarrer umumi tahriri nüfus, an- şulus dolayısile 1939 senesinde yapıla- caktır, | olunmuş ve İnhisarlar müdürlüğün- ce her türlü kolaylıklar gösterilerek İ çok muvaffakıyetli neticeler alınmış- tır. 23 gün umumun misafiri olan us- tabaşı bugün sevinçle Lülebürgazda- cek sene orada da bir gülcülük istas- ,yonu açılacaktır. Trakyalılar İspartalı kardeşlerine bu tarihi kaynağın Trak- yada tekrar uyandırılmasından ötü- rü ne kadar teşekkür etseler azdır. AKŞAM Cenubi Amerikada harp tehlikesi Peru askerleri Ekatör hu- dudunda toplanıyor EultoB (AA) Buraya gelen haberlere göre, Peru kıtaatı Ekuntör hududunda toplanmaktadır. Bilhas- sa Tumbez civarına üç alayla dü bombardıman tayyaresi gelmiştir. Perunun Pizarro limanını tahkim etiği bildiriliyor. Keza Perunun Guvayakil körfezinin o medhalinde Matafalo adasını da işgal etmek fik- rinde olduğu söyleniyor. Ekuntör hükümeti bu tedbirlere karşı protestoda bulunmuştur. Peru hükümeti henüz bu protestoya cevap vermemiştir. Fransız faşist teşkilâtı Mahkeme Fransiz sosyal partisi aleyhinde karar verdi Paris 8 — Miralay del la Rok'un fa- şist esası üzerine kurduğu cemiyet dağıtıldıktan sonra miralay «Fransız sosyal partisi» namile bir fırka kur- muştu. Bu fırkanın eski cemiyetin başka bir namla ihyası demek oldu- Kundan bahisle mahkemeye müra- csat edilmişti. Mahkeme bunu varid görmüştür. Kararda şu cümleler vardır; Fransız sosyal partisi 936 tarihli kanunla menedilen şekilde milis teş- kilâtı yapmıştır. Irlandada seçim 220 kışi namzetliğini koydu Dubün 8 (A.A.) — 17 Haziranda icra edilecek olan teşri intihabat nam- zetlerinin resmen t i muamelesi dün yapılmıştır. 220 kadar namzet var- | dır: B. dö Valera fırkasından 96 kişi, 'B. Kosgrav'ın fırkasından 80 kişi, ame. le fırkasından 19 kişi ve 14 müstakil, | Son parlâmentoda fırkaların vaziye- i tişuldi: Dö Valera taraftarları 67, Kosgrav | taraftarları 48, amele fırkası mensup- | ları 13, müstakiller 8, Üsküdar ilkokul çocuklarına yardım bir- İ leri, | Ankara Borsası 4—6—933 Esham ve Tahvilât (Kapanış flati) 1993 Türk borcu 1 peşin 19— 1993 ikramiyeli Ergani 05.— Çekler. (Kapanış fiatleri) Londra 1 İngiliz lirası Nevyork 100 Dolar Paris 100 Pransız Frangi Milâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre F. Amsterdam 100 Florin Berlin 100 Rayhşmark Brüksel 100 Belga Atina 100 Drahmi Bofya 100 Lera Prag 100 Çeköslevak Kr. Madrid 100 Peseta Varşova 100 Zioti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 100 Ley Belgrad 100 Dinar Yokohama 100 Yen Stokholm 100 İsveç Kronu Moskova 100 Ruble 68.50.19 50,58,75 2128/15 114 153,18 438,29 75015 01425 249 043.50 23415 36,29,25 212,25 216 8/6/938 Çarşamba günü İstanbul Hâlinde toptan satılan yaş sebze ve meyva flatleri: m Mm Emsal aşağı yüksek fiatı Kr. 8. Mi ”— 3— s8 — 150 250 — iy 1 — sığ 250 *— Cinsi Sakız kabağı Çalı fasulyesi Ayşe kadın fasulyesi Kır domatesi Bakla Araki Bezelye Semizotu Ispanak Taze yaprak Enginar Yeşil salata 100 Marul Biyar Pancar Taze soğan 'Taze sarmısak Maydanoz Dereotu Nane 'Tarp Kiraz an eriği Yerli çilek Ereğli çileği Kilo , Timon ecnebi 100 Adedi YENİ NEŞRİYAT: 350 — 400 — | ÇOCUK DUYGUSU ! Memleketimizde en çok okunan bu gü- gel çocuk mecmuasının 37 mel sayısı İki | renkli resimler ve çok faydalı yazılarla bugün çıkmıştır. Het yerde fiati 5 kuruş” tur. Çocuklarımıza tavsiye ederiz. İiğinden: C. H. Partisinin himayesinde bulunan birliğimizin kongresi 10/6/9598 cuma günü saat 17 de Üsküdar Halkevi salonunda yapılacaktır. Üyelerin gelme- Po-im-. Sahife 13 BULMACAMIZ Boldan sağa: 1 — Sermaye sahibi, 2 — Düz ve geniş erazi - Beyhude, 3 — Üçüncü ay - Radyo aksamından, 4 — El e kolun birleştiği yer - Familya 5 — Otürmâ - Nota. 8 — Hareketle ifade etme - Sorgu edati, 77 — Başına «Çe korsanız kuru yemiş olur - Şimali Afrikada bir mes, Jeket, 8 — Şüphe - İlerisi - İkametgâh. © « 9 — Balıkçının âleti - Meyli ettirme, 10 — Ekin biçme âleti - Söz. > Yukardan âşağı: 1 — Kadınların iç çamaşırlarından. 2 — Müşküller - Cemi edatınin teğsl, $ — Mebusan meclisi, 4 — Pak - Ulanma. 5 — Uzak nidasi - Fena. z 6 — Kuba kumaş - İnce yumuşak yün, 7 — Rusyanın şimalinde bir nehir « Ayakta duran. m 8 — Dizi - Kırmızı, 9 — Şimdi - Bir göz rengi 10 — Aded - Kof. Geçen bulmacamızın halli; Soldan sağa: “ 1 — Sivrihisar, 2 — İaşe, İka, 3 — Maps, Konak, 4#— Esat, Ari 5 — Ruj, Aman, 6 — Er, As, 7 — İncir, Yat, 8 — İl Tabam ka, 9 — Yeke, Sakız, 19 — İrade, Yah, Yukarıdan aşağı : “ 1 — Semere, İri, 2 — Asurler, $ — Viraj, Ka, 4 — Rast, Ac, Ed, 5 — İş, Ast, 8 Yaka, 9 — Akar, Çak; , 10 Öğretmen okulunda 1937 askeri kampından aldığım 10158 No. k orta ehliyetnamemi kaybettim, ye” ini alacağımdan eskisinin değeri yoktun. Öğretmen: Ziya Yamaş Zayi — İstanbul Yeni telefon numaralarımız Gazetemizin telefon numaralarında değişiklik olduğu için yeni numara- Jarı okuyucularımızın dikkatine ar- sediyoruz: Başmuharrir Yazı işleri 2s İdare, Hin ve abone 20051 Akşam matbaası (Müdür) 20497 KUMBADA CAN KURTARIR