4 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Japon kuvvetleri dün dört Çin şehrini zaptettiler Tara Sene 21 No. 7204 — Fiati her yerde 5 kuruş amam — CUMA 4 Teşrinisani 1938 Filistinde kanlı çarpışmalar oldu, Araplardan ve Yahu- dilerden ölenler var Telefon: Başmuharrir; 20665 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Macaristan, isteklerinin büyük Filistinde yeniden birçok bir kısmını elde etti Budapeştede halk şenlik yapıyor, şehir bir hafta donatılacak Ilhak edilen arazi ile Macaristanın nüfusu bir buçuk milyondan fazla arttı Viyana 3 (A.A.) — Hükem kararı. na göre Macaristan, Ukraynasında Munkacevo ile Uzho- rodu ve Slovakyada Kosiceyi elde ete mektedir. Bir haritada Karpatlaraltı Ukraynası oyalarının ekserisinin. Macaristana verilmiş olduğu görül- mektedir. Budapeşte 3 (A.A.) — Başvekil B, İmredi, radyo ile neşredilen bir hita- besinde münaziünfih olan beş şehir- Gen üçünün Macaristana iade edile. ceğini söylemiştir. Başvekil, Macaristanın yüz binler. ce Macar, Slovak, Rüten ve Almanın kendisine iade edilmesinden mütevel- lit memnuniyetine tercüman olmuş, yalnız hakemlerin verdikleri kararın birçok Macarları, ve eskidenberi Ma- car olan birçok şehirleri yeni Çekoslo- vak devletinin çerçevesi içinde bırak. makta olmasından mütevelli hayal İnkisarını gizlememiştir. Budapeştede tezahürat Budapeşte 3 (A.A.) — Viyanada ! Karpatlaraltı Bir hafta donatılacak olan Budapeşteden bir görünüş verilmiş olan hâkem kararı alındık- tan sonra muhtelif cemiyetler, muaz- zam bir nümayiş tertip etmişlerdir. On binlerce kişi, hürriyet meydanın. da, memleketin şimal, şark, cenup ve (Devamı 4 üncü sahifede) Çambörleyn, Almanyaya|(Amerika 4 zırhlı yenitekliftebulunacakmış Bunların arasında açık şehirlerin bombardıman edilmemesi de bulunacak Anlaşma olursa B. Cambörleyn'in Noelden evvel Almanyaya Paris 3 — Ocuvre güzelesinin siya- si muharriri madam Tabouis İngiliz Politikası hakkında yazdığı bir ma- kalede İngiliz Başvekilinin - yakında tekrar Almanyaya giderek B. Hitlerle görüşeceğine dütr bazı İngiliz gaze- telerinde çıkan haberlerin aslı olma- dığını söylüyor. Madam Tabawis di- yor ki: * < «İngiliz Başvekilinin, Alman hükü- meline tevdi edilmek üzere bu gün- gitmesi muhtemel lerde Berlindeki İngiliz sefirine müs- bet teklifler gönderdiği muhakkaktır. Bu teklifler açık şehirlerin bombar- dıman edilmemesi için misaklar ak- dı ve bütün meseleler hakkında iki memleket arasında istişareler yapıl- ması şöklinde olacaktır.» Matin “gazetesi ise Londradan' ak- dığı habere atfen şu malâmatı veri- Or: (Devami 4 üncü sahifede) Amerikada bir panik Merih seyyaresinden devler geleceği ve Amerikada Karaya ineceği haberi heyacan uyandırdı Nevyorktan Fransız gazetelerine Yazılıyor: Muharrir Wells taratından Yazılmış olan «Dünyalar harbis pi- Yesinin Amerika radyo istasyonların- dan biri tarafından temsil edilmesi Ve diğer birçok istasyonlar tarafın. dan naklolunması, birleşik Amerika- da hakiki bir panik doğurmuştur. Bu piyese göre Merih seyyaresinde Meteorlara benziyen bir takım uçu- Cu âletlerle yeryüzüne bir takım dev- ler geliyor ve bunlar Niyocersey vilâ- Yetinde yere iniyorlar. İstasyonun bunun bir hakikat de- l, fakat hayal mahsulü bir piyes Oduğu hakkındaki mükerrer ihtar VE tebliğlerine rağmen, dinleyiciler, ım başına hakiki bir felâket olduğunu zannederek telefon- lara sarılmışlar gazetelerden ve polis merkezlerinden bu felâket hakkında malümat istemişlerdir. Bazıları dünyanın sonu geldiğini sanıyorlar, diğerleri de nerelere Siği- nacaklarını, nerelerde gaz maskeleri bulabileceklerini suruyorlardı. Birçok yerlerde kadınlar ibadet için kilise- lere üşüşmüşlerdir. Niyocersey polisi, bu müthiş ve gö- rülmemiş panik karşısında Merihten ârza Meteorlar geldiğinin aslı ol- madığını, bunun hayal mahsulü rad- yofonik bir piyes olduğunu her vası- ta ve çareye baş vurarak halka bil- dirmeğe mecbur olmuş ve bu sayede paniğin önüne geçmeğe muvaffak ol- muştur, yaptırıyor Yeni zırhlılar 35 r bin tonluk, herbiri 70 milyon dolara mal olacak Yaşington 3 (A.A.) — Bahriye Nezareti, herbiri 70 milyon dolar kıymetinde dört «det 35,000 tonluk zırblının hususi tezgâh- larda inşası için bir takım tek- Mfler almıştır. Bu dört zırhlı, yaş hududuna varmış olan dört cüzütamın ye- rine kaim olacaktır, Yeni zırhlı- larm sürati 25 mil olacaktır. Hepsinde 16 pusluk dokuz top, tayyare dafli toplar. ve tahtelba- bir hücumlarına karşr kullanıla. cak cihazlar bulunacaktır, Emden gemisi Dün gece İstanbuldan geçe- rek Karadenize çıktı Çanakkale 3 (Akşam) — Almanya nın Emden mektep gemisi bu sabah yedi buçukta Çanakkaleden geçti. Gemi 21 pare top atarak selim res mini yaptı. (Emden gemisi dün akşam saat 19 da limanımıza gelmiş ve durma. dan klavuz alarak Karadenize &çıl- mıştır. ) bilkkatlemı Bir hesap İşi Bir riyaziyeci şöyle hesap etmiş: Şayet nafta işlerimiz, şehrimizde- | ki imar hareketinin temposiyle hare- ket etseymiş, Cümhuriyetin on be- şinci yılında, ancak Ankaradan öte- ye bir istasyonluk demiryolunun top- | rak tesviyesi yapılmış olurmuş. Bu betaetle devam edersek, İstan bulun astronomik rakamlarla ifade edilebilir yıllar sonra mamür bir ha- le geleceğini de aynı riyaziyeci iddia ediyor. Sanırız ki, kendişini ancak bundan çarpışmalar oldu 16 Arap, 1 Yahudi öldü, 20 kişi yaralandı Filistin meselesini görüşmek üzere Londrada bir konferans toplanması muhtemel İngiliz askerleri Yafada Arapların üzerlerini arıyorlar Kudüs 3 — Filistinde hüküm sü- Ten umumi grev dün birçok hâdise- lere Asiler, Men- fi mukavemet İle iktifa oetmiyerek Filistinin birçok noktalarında teca- vüzi hareketlere geçmişlerdir. Muh- telif çarpışmalarda 16 Arap, 1 Yahu- di öldürülmüş, 20 asi de yaralanmış- tir. Yüze yakın tevkifat vardır. Yalnız Şarkiyede vuku bulan çar- pışmada 16 kadar Arap maktul düş- müştür. İngiliz askerleri harekâta başlıyalıdanberi Araplar, kütle halin- de mukavemetleri daha az olmakla beraber münferid sulkasdler devam etmektedir. İngiliz makamları, as keri üsülhareke haline koydukları muhtelif merkezleri tahkime devam ediyorlar, Londrada bir konferans fikri Londra 3 — Dally Herald güzetesi- ne göre İngiliz ve yakın Şark Arap dev- letleri murahhaslarının iştirakile Fi- Mstinin istikbalini müzakere etmek Londrada bir konferans akdedilmesi ihtimali vardır. İngilterenin fikrine göre halli muhtaç bazı noktalar mev- cud olmakis beraber, Wistin yakın Şarka ald umumi meseleler ile alâka» dardır. Komşu devletler de bu meselelerle alâkadar olduklarından bunların da fikri ve reyi sorulması münasip ola- caktır, Bu gazeteye göre Suriyenin (Devamı 4 üncü sahifede) (Tutulan toriklerin bir kısmı denilse döküldü) Gazetelerden — sonraki fiiliyat tekzip edebilir... - | Hamsi — İmdaaaaaat!... Hortlaklar o geliyor!...