11 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2<basış AK 5 AM Bene 21 — No. 7211 — Flati her yerde 5 kuruş CUMA 1i Teşrinisani 1938 emme 2 ubasış Telefon: ke 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 l Ismet Inönü bu sabah it fifakla Cümhurreisi seçildi Yeni Cümhurreisi her cümlesi şiddetle alkışlanan çok mühim bir nutuk söyledi “Yeni Cümhurreisinin Meclisin toplantısı çok hüzünlü oldu, mebuslar göz yaşlarını zaptedemediler Birinci celsede yeni Reisicümhur seçildi, ikinci celsede Relsicümhur işinin gi Ankara İİ (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi, yeni Relslcümhuru intie hap etmek için bu sabah saat on bir. de toplanmıştır. Meclis hıncahinç dolu idi. Salonda büyük bir matem hava- &i vardı. Herkesin gözü yaşlı idi, Hıç- kırarak ağliyanlar çoktu. Kordiplömatiğe tahsis edilen lo- calar tamamile dolmuştu. Tam saat 11 de Reisicumhur vekili, Millet moc- isi reisi B. Abdülhalik Renda salona gelerek riyaset mevkiini işgal etti. Yoklama yapıldı, Büyük Önderin ölümüne dair hü- kümetin tezkeresi ve tabiblerin Tar poru okunduktan sonra B. Abdülha- Uk Renda ayağa kalkarak teessür ve heyecendan titriyen bir sesle.şu söZz- leri söyledi: — Sayın arkadaşlar! Büyük Halâs- kârımızın ölümünden hepimizin ve bütün milletin duyduğu edlemin ns ka- dar büyük ve derin olduğunu dün. denberi gerek kendimizde ve gerek millette gördüğümüz büyük acılarla anlıyoruz. Bugün burada bunun için çok lâkırdı söylemek imkânı, teşkilâta «sasiye kanununun bize emrettiği va- xife dolayısile, yoktur. Bunun “başka bir güne talikini rica ederim. Teşkilâ- tı esasiye kanununun bize “emrettiği vazifeyi ifa etmeden evvel bizim için ifası lâzım gelen büyük bir vecibe ve vazife vardır. Bu vazifeyi ifa etmez- den evvel çok Aziz ve Büyük Ölünün hatırasını tebeilen beş dakika ayakta kalmanızı rica ederim. Reis bü sözleri söylerken hıçkırıkla Tini muhafaza edememiştir. Rels — Vazifemize başlıyalım. Teş- Kilâtı esasiye. kanununun 34 üncü Maddesi mucibince yeni Reisicümhu- Tu seçmek için: intihaba başlıyoruz. Mei Şi Bunun üzerine rey verilmeğe baş- Tandi, Reylerin tasnifine İsmail Mehmed Uğur (Sivas), Mebrure Gönenç “(Af- Yon), Falk Soylu (Niğde), Huriye Öniş (Diyarbakır), Yahya Galib Kargı (An- kara), İsmail Hakkı Veral. (Sinop); Numan Aksoy. (Antalya), Nuri Gök- tepe (Aydın), İsmet (Çorum) intihap edildiler, Reis — Reylerin tasnifi ne- ticesini arzediyorum. İntiha- ba 348 arkadaş iştirak etmiş- tir. Malatya mebusu İsmet nönü 348 reyle ve müttefi- kan Reisicümhur intihap edil- diri tok gldeti sü- Yeni Cümhurreisi | İsmet İnönü Kendilerine haber vermek | inci maddesi mucibince şu suretle ye- ve buraya yemine davet et- mek için celseyi yirmi daki. ka tatil ediyorum. Celsenin tatilini müteakip reis B. Abdülhalik renda, intihab neticesini arz ve İsmet İnönünü yemin etmek için meclise davet etmek üzere İsmet Inönünün Çankayadaki (köşküne gitti. İkinci celse İkinci celse saat on ikiyi on geçe açıldı. İsmet İnönü şiddetli ger | | min etti: «Reisiclimhur sıfatile Cümhuriye. tin kanunlarına ve hâkimiyeti milliye esaslarına riayet ve bunları müdafaa, Türk milletinin saadetine sadikane ve bütün kuvvetimle sarfı mesal, Türk devletine teveccüh edecek her tehli- keyi kemali şiddetle men, Türkiyenin Şan ve şerefini vikaye ve ilâya ve derüh- te ettiğim vazifenin icabatına hasrı nefsetmekten ayrılmıyacağıma namu- sum üzerine söz veririm.» İsmet İnönü şiddetli alkışlardan sonra suretini dercettiğimiz nülkunu Söyledi. Nutkun e her ee -bugünk nkü nutku Milletimizi öömeçidya”v ve ebelen uzak, bütün vatandaşlar için müsavi emniyet havası içinde bu- lundurmağı cümhuriyetin en kıymetli nimeti biliyoruz Büyük Türk milletinin muh-| te hasretmiş olan milletimiz terem vekilleri, Arkadaşlığınızla müftehir olan, şerefli vazifenizde ken- di nesli için bahtiyarlık bu- lan bu arkadaşınza devletin en yüksek vazifesini tevcih etmek teveccühünü göster- diniz. Şimdiden omuzlarımda hisse- tiğim ağır vazifeyi ifa eder- ken tek istinadım, büyük Türk milletinin itimadı ve bunun, sizin yardımınızla ve sizin dilinizden ifadesi ola- | caktır. Bu anda Atatürkün hatı- rası, teselli bulmaz acılarla dolu olan kalbimizin aziz timsalidir. Atatürkün fevka- lâde hizmetlerini, bugünkü Türk devletinin bünyesinde tam ve temiz eserler olarak tecessüm etmiş görüyoruz. Kadir bilen ve büyük ev- lâd yetiştiren milletimizin yüreğinde Kemal Atatürk adı sevgi ve hürmet “içinde ebedi olarak yaşıyacaktır. © Şükran ve tazim hislerimi söylemeğe çalışan sözlerimin sizin muhabbet ve takdir duy- gularınızı da aksettirdiğine eminim. Muhterem arkadaşlar! Devlet ve milletimizin insa- niyet ve medeniyetin asil he- deflerine durmadan ilerleyip yürüyeceğine kati inancım vardır. Büyük ve kahraman bir milletin hizmetinde bulu- nuyoruz: Türk vatanının bö- lünmez; milli haklarından, hiç bir tecavüze O taham- mül etmez, hiç bir zor karşı- sinda milli haklarından vaz geçmez mahiyeti her zaman- dan ziyade taze ve canlıdır. Türk milleti devlet kurmak, İ vatan kurmak kudretinde kendi cevherindeki kıymet ve faziletlere istinad eden yapıcı ve yaratıcı bir millet- tir. Sulh ve terakki yoluna bü- mecbur olursa kendisi ve şan- lı ordusu, geçmiş kahraman- ların hayranlığını celbedecek yeni kahramanlarla dolu o- lan fedakâr göğsünü en par- lak zaferlerle süslemeğe ha- zZırdır. - Türk milletini az zaman- da büyük bir medeniyet se- viyesine yükseltmiş, Türk milletine en kisa yoldan te- miz cemiyet hayatını, feyizli terakki yollarını açmış olan inkılâplar kalb ve vicdanımı- zın en aziz varlıklarıdır. Arkadaşlarım, Millet hizmetinde vazifele- rin iyi ifa olunmasını emel edinmek başlıca kaygımız. dır. Sükün, istikrar ve emni- yet içinde çalışmaktan başka arzusu olmıyan milletimizi anarşiden ve cebirden uzak, bütün vatandaşlar için müsa- vi bir emniyet havası içinde bulundurmağı Cümhuriyetin en kıymetli'nimeti biliyoruz. Vatandaşlar arasında mu- habbeti genişletmeği ve de- rinleştirmeği en şerefli vazi- fe sayıyoruz. Arkadaşlar, Türk milletinin en feyizli hazinesi Büyük Millet Mec- lisidir. Geçmişte büyük zor- lukları yenmiş olan Türkiye Büyük Millet Meclisi gele- cekte en büyük saadetlerin, zafer ve muvaffakıyetlerin başlıca kaynağı olacaktır. Kabine istifa etti Reisicümhur yeni kabineyi teşkile tekrar Celâl Bayarı memur etti Ankara il (AA) — Reisicümhur intihabını müteakib Başvekil Celâl Bayar teşkilâtı esasiye kanunu mu- cibinde hükümetin istifasını Reisi. cümhur İsmet İnönüne takdim ete miştir. Reisiçümhur icra vekillerinin vazi- felerinde vekâleten devam etmelerini rica ederek ze ine tekrar evdi ef i Celâl Bayara Gn