12 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Meclis lis dün Ismet İnönünü ittifakla Cümhurreisi seçti AKŞAM CUMARTESİ 12 ali 1938 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20661 — Müdür: 20497 Yeni Cümhurreisi dakikalarca süren şiddetli alkışlarla karşılandı Yeni Cümhurreisinin nutku ayakta dinlendi ve her cümlesi alkışlandı İkinci Reisicümhur İsmet İnönü Türkiye Büyük Millet Meclisi, mik let ibtilâlinin kıyamet günlerile baş- ayan, acı tatlı bin bir hâdise ile dolu teşrii hayatında böyle elemli bir gün yaşamamıştır. Yalnız Türkiye Meelisi | değil, hiç bir meclis bu derece büyük milli bir matem haberinin sadmesi altında böyle ağlamamığtır. Atat kün kurduğu - Büyük Millet Meci Atatürkten yetim kalan milletin da- yamimaz hüzin ıztiribina, dün, tam ve asli bir timsal oldu, Fakat Atatürkün kurduğu Büyük ! Millet Meclisi, ayni zamanda, kürü- Tuşundaki saf ve temiz milli ananeye sadık kalarak yüksek vazifesini, her tereddüd götürmiyen böyle nazik zaman- birdenbire kat kat artan şüurlu ti ile ifa etti. zamanki gibi vatanseverlikle, larde diray Mrmisketin bu tarihi dönüm nok- tasmda sükün ve istikrarı bozmamak, Atat eserini devam ettirmek, in- kılâbı yürütmek lâzimdı, Bunün ilk şartı übelerden - geçmiş o şahst kudıot ve i yanında, Türk rail) siki birliğini devam etti- recek nüfuz ve muhabbet sihrini nsf- sinde toplamış, bugün milli vicdanın ilecek bir insanı dev- mekti. Millet Meclisi yetli vazifesini, derin ve ızlıraln içinde, yadedeceği ani bir sevki tabii ile yaptı: “İsmet İnönünü ittila Reisicümhur intihap etli Atatürkten sonra Türkiye devleti- nin.en yüksek vazifesi kendisine tev- di edilen İsmet İnönü iş başına geçmiyor, Türk milleti bu muhterem devlet adamını pek iyi tanır. O dere- ce tanu ki, onu ona ye il bu ka asına tecr mümessili “© matemini S tarihin. takdirle tin takdir Olur Hayata atıldığı milletinin $iperlerde türkün yanın dafaas: ni eseri olarak, eletde dalma Ata- nefsini vatan mü- vakfeden İsmet İnönü Anadolu - ihtilâlinden doğan -yeni Türk devletinin - kuruluşunda, tan. ziminde've işinde Büyük Şefin ilk ve birinci yardımcısı olmuştur. İnönleri, Gay cephesi,“ Mudanya Mmütarel 1, *Ipzan . konferânsı, on dört şıllık Cümhuriyet târihi bu bü- Yük adamını, vatarı hizmetinde, adım adır skivetle yüksi aleleridir. ve © yük: muvn elişinin $8- İnönü, Atatüik i. Öyle samlır ki başında birinin boş bıra /Xine nasib etmek için, bu iki büyük İnsimı yıllardanberi biribiri biribirine derin sevgi - ve ktebini « milletir yanında sarsılmaz (Dev vu 9 uncu sahi/ede) ağı yeri öte-.. Yeni Cümhurreisi Büyük Millet Meclisi dün sabah toplanarak Malatya mebusu İsmet İnönünü 343 reyle ve ittifakla Cüm- hurreisi seçmiştir. Yeni Cümhüurrel- si yemin ettikten sonra çok mühim bit nutuk söylemiştir. Gerek - seçim neticesi, gerek nutuk . dakikalarca süren alkışlarla karşılanmıştır, Dün ikinci tabımızda toplantı hakkındâ malümat vermiş ve İsmet İnönünün nutkunu dercetmiştik. Bü. mühim haberleri: ve nutku, oküyd- mamış olan karilerimizin habetdar olmaları için, bugün tekrar sekizin- ci sahifemizde neşrediyorur. “> Yeni Cümhuretisinin hayatı hak- kında da avni sahifede mâlümat var- dır Dünkü toplantı hakkında Anadolu ın verdiği tafsilâtı burada UZ Reisiciimhür İsmet İnönü refaka- ünde Abdülhalik Renda bulunduğu halde saat 12 de Büyük Millet Mec- lisine gelmistir. Meclis önünde ihtiram resmini ifa eylemek üzere yer almiş ölan bir pi- yade kıtası, yeni lâmlanış ve inunka İstiklâl marşini İsmet İnönü Sabahtanberi Meclis önünde toplan- İ miş bulunan ve Meclis kararları ne- Relsiçiimhürü $e- | cesine intizar etmekte olan kesif bir halk tabakası İsmet İnönüne karşı sevgi tezahürleri göstermiş ve başta Başvekil Celâl Bayar olduğu halde | Büyük Millet Meclisi riyaset diyanı azaları kendilerini Meclis kapısında karşılamışlardır. Reisicümhurun Büyük xe gas Wsine gelişi akabinde ve 12,05 de Abdülhalik Renda res aç- mış ve yeni Relsleümhur İsmet İn- önü riyaset mevkiine gelmiştir. Bu dakika Meelisin arzettiği man- zara tarif edilemiyecek bir derecede idi. Mebuslar ve içtimada hazır bu- lunmakta olan sivil ve askeri erkân ile samiin ve kordiplomatik, yeni Cüm- | hurreisini ayakta ve dakikalarca sü- ren alkışlarla karşıladıkları gibi İs | met İnönünün yemin etmesini müte- akip irad ettikleri nutku da ayni su- rette ayakta dinlemişlerdir. İsmet İnönü nutkunu irad buyur- duktan sonra içlima sâlonunu ayni $uretle sevgi tezahüratı arasında terk etmiş ve bir müddet Meclisteki Riya- setielimhur makamında istirahat ey- lemiştir. muna Hariciye, Dahiliye ve Adliye Vekilleri değişti Reisicümhur Ismet Inönü yeni Kabineyi tasvip buyurdular Ankara 11 (A. A) — Relsicüm-* hur intihabını mü- teakib Başvekil B, Celâl Bayar teşki- lâtı esasiye kanu- nu mucibince hü- kümetin istifasını Relsicümhur İs- 7 met İnönüne tak- ? dim etmiştir, Reisicümh icra vekillerinin vazifelerinde o ves küâleten devam et- melerini rica ede- rek yeni hüküme- ti tekrar Celâl evdi etmiştir. a 1l (A.A.) — Yeni Kabine- memur eğil olan B, Ce- il Bayar teşkil ettiği Kabineyi Rei- sicümhur İsmot İnönünün tasvibine arzeylemiştir.. Relsicümhar, isteyi İasvib buyurmuş ve keyfiyetten Bü- yük Millet Meclisi riyaseti de haber. dar edilmiştir. Yeni Kabine, mürekkeptir: Başvekil B. Celâl Bayar -İzmir», Adliye Vekili B. Hilmi Uran -Seyhan-, Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu aşağıdaki zevattan Ankara 11 (A.A, | Dr. Refik Saydam -İstanbul-, Dahiliye Vekili B. Kefik Saydam Adliye Vekili B. Hilmi Uran Milli Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp -Balkesir-, Dahiliye Vel B. Harici- ye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu -İzmir-, Maliye Vekili B. Fuad Ağralı -Elâ- ziğ-, Maarif Vekili B. Saffet Arıkan can-, Nafia Vekili B. Ali Çetim- -Afyon-, İktisad Vekili B. Şakir Kesebir - “Tekirdağ-, Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili Dr. Hulusi Alataş -Aydın-, Gümrük ve. İnhisarlar Veki- li B. Râna Tarhan -İstanbul-, Ziraat Vekili B, Faik Kurdoğlu -Ma Atatürkün naaşları başında ihtiram nöbeti Ingiltere Kralı cenaze merasiminde kendisini şahsen temsil ettirecek Yugoslavya, Romanya ve Yunanistandan birer askeri kıta geleceği gibi diğer devletlerden heyetler gelecek Dolmabahçe sarayında, dün sabah saat ondanberi Alatürkün maaşları başında büyük üniformaları giymiş subaytlar ihtiram nöbeti beklemektedir ) — Öğrendiğimize göre, Atatürkün cenazesi için Yugos- lâvya, Romanya ve Yunanistandan biter askeri kıta geleceği gibi ayrıca birer | heyet de ayni merasime iştirak edecektir. Alınan malümat, diğer birçok ta- raflardan da heyet izam olunacağı merkezindedir. Londra 11 (A.A.) — İngiltere Kralı kendisini Atatürkün cenaze merasimin- de şahsen temsil ettirecektir. Bu suretle ilk defa olarak bir devlet reisine bir hükümdar gibi muamele edilmiş olmaktadır. Her taraftan büyük mate- mimize iştirak ediliyor Bütün Dünya gazeteleri Atatürkün büyük- lüğünden bahseden : makaleler yazıyorlar Paris 11 (A.A.) — Ecnebi sefaret- | Jer, Atatürkün vefatı haberi üzerine bayraklarını matem alâmeti olarak yarıya indirmişleröir. | © Paris ii (A.A.) — Dahiliye Nazırı B. Sarraut, Türk matbuatına beya- Bâtta bulunarak Atatürkün ufulü i "Türkiye için azim bir zıya olduğu gi- bi Fransa ve sulh için de ncı bir zıya l teşkil ettiğini söyliyerek Türk.mille. | sini dasiun atmalterir Paris 11 (A.A.) — Protokol direk- törü, B. Loze dün Türkiye büyük elçi- sini ziyaret ederek B.-Bone'nin taziyete — Havas ajansı Di e Nünrı 'B. Sarraut, dün öğleden sohra Türkiye büyük elçili- ğine giderek BE. Suad Davaza şahsi taziyetlerini bildirmiştir Pikan 9 stan hilağei