November 15, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

November 15, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İstikamet, metanet ve nefisten fedakârlık zafere isal eder. Zira istikbal, arzu ve İmanı Atatürk olana mevuddur. - AKŞAM Hiç bir medeni devlet yoktur ki ordu ve donanmadan evvel iktisadiyatını düşünmüş ol- masın, Atatürk — Bene 21 — No. 7215 — Fiati her yerde 5 kuruş SALI 15 Teşrinisani 193$ 21 ikinciteşrin matem günü Meclis, cenaze merasimi Atatürkün aziz naaşları yarın ziyaret edilecek Salonda altı meşale gece (Meöusi gündüz sönmeden yanıyor İlk program hazırlandı. Yavuz zırhlısını Türk, İngiliz ve Rus gemileri takib edecek. Büyük Ölü İzmitten Ankaraya giderken tren yolu boyunca bütün istasyonlarda meşaleler yanacak Ankarada yapılacak merasim programı bugün hazırlanacak Ankara 14 (A.A.) — Atatürke yapı- lacak cenaze törenine âid esas prog- ramdır. İstanbulda yapılacak tören: 16 sow teşrin 1938 çarşamba günü; KATAFALK:; Dolmabahçe sarayında Atatürkün ilk defa halk mümessillerini kabul buyurdukları salonda vücuda getiri- len Katafalk'ın bulunduğu salonun kapıları son teşrinin 16 ncı çarşam- ba sabahı saat 10 dan itibaren, aşi Gıda izah edildiği surette, ziyaretlere açık bulundurulacaktır. Üstü Türk sancağı ile mestur, ete rafı gırlant şeklinde güllerle mu- hat ve altı oku temsilen yanan altı meş'alenin yanlarında tâzim vaziy&- tini almış bulunan general, amiral, kara, deniz, ve hava albay ve yarbay- larından müteşekkil altı yüksek rüt- pa subayın höbet beklediği Kafalk'ın âzlm, aşağıdaki Ssi- dahil askeri erkân, ata dahil mülki erkân, tör, dekanlar ve profesör- mak üzere Üniversite ve yüksek okul talebeleri, 4 — Kumandanları, ve subayları b öğretmenleri aşta olmak üzere harb Ii — Mali, ticari ve idari toşekkül- lerin ileri gelen erkânı, 8 — İzciler, Saat 14 den itibaren halk geçme- ğe başlıyacak ve son teşrinin 17 nci perşembe ve 18 inci cuma günleri sâat 10 dan başlıyarak saat 24 e ka- | dar bu tâzim geçidi mekteblilere ve halka inhisar ettirilecektir. Istanbuldan hareket 19 sonteşrin 1938 cumartesi günü: "Tabut, sabah saat 8,30 da 12 gene- ral tarafından kaldımlacak ve Dok mabahçe sarayının dış kapısı önünde bulundurulan top arabasına vazedi- lecektir. 1 — Tören alayının ilerisinde yolu törene açık bulundurmak üzere ge- Diş safda olarak, altı polis kıtası iler- Miyecektir, 2 — 'Tören alayının başında atlı olarak tören komutanı, 3 — Mızraklı bir suvari alayı, 4 — Bir piyade taburu, «bondosu önde olarak» 5 — Bir topçu taburu, 6 — Bir deniz taburu, «bandosu önde olarak » : — Çelenkler, - Cenazenin mevzu bulunduğu iz arabası, denksk 7? nci sahifede) ! Dost milletler Büyük Öndere son hürmetlerini göstermeğe hazırlanıyorlar İngiltere Akdeniz filosu Amiral zırhlısını, 230 kişilik bir müfreze asker, Sovyet hükümeti de bir zırhlı ve asker gönderiyor Ankara 14 (Telefonla) — Büyük Şef Atatürke son hürmetlerini gös- termek için bütün dost milletler ha- zırlanmaktadırlar, İngiltere hükümeti Büyük Şef Ata- türkün cenaze merasiminde hazır bulunmak üzere Akdeniz donanması» na mensup Amiral zırhlısını, Akde- niz filosu umum kumuandanının ne zareti altında Türkiyeye göndermeğe karar vermiştir. Bundan başka İngiltere kara ve deniz kıtaatından ayrıca 230 kişilik bir müfreze asker de gönderecektir. Aynca İngiliz Kralını temsilen bir mareşalın nezareti altında 15 kişi lik bir heyet de Ankaraya gelecektir. İngiliz hükümetinin Türkiyenin Büyük Şefine karşı gösterdiği bu hür- met Ankara halkını ve Büyük Millet Meclisi mahafilini çok mütehassiş ei miştir. Evvelce yazıldığı gibi Yunanistan, Yugoslavya, Romanya da cenaze için askeri kıtaat göndereceklerdir. Sovyet hükümeti de Karadeniz fi- losuna mensup bir zırhlı ve asker gönderecektir, için yapılacak sarfiyat kanununu kabul etti r Atatürk hakkında coşkun ve heyecanlı beyanatta bulundular «Sevinsin, doymak bilmiyen o kara topraklar. Evet sevinsin *ve öğünsün, çünkü şereflenmek, onurlanmak için ihtirasla kucağına çektiği o insan dünya kurulalı- danberi bir eşini görmediği, bir ,ikincisini bulamadığı kahr Büyük Önder Atatürkün askeri ihtiramatla muvakkaten içinde muhafaza edileceği Etnoğrafya müzesi | olan Riyaseticümhur tezkeresi okun- Ankara 14 (A.A.) — B.M. Meçlisi- nin bügün Fikret Sılayın başkanlı- ğından yaptığı toplantıda İsmet İnö- Telefon; Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 nünün Cümhurreisliğine intihabı do- Jayısile, Başvekli Celâl Bayarın İsti- fa ettiğine ve yeniden Başvekil tayin edilen Celâl Bayarın riyasetinde te- Şekkül eden İcra Vekilleri heyetini gösteren listenin sunulduğuna dair | Türkiyenin iki büyük evlâdı: Atatürk ve İnönü Bulgar milleti Ismet Inönünün Cümhurreisliğine seçilmesini sevinçle karşılıyor Bulgar nazırları dün Türkiye orta elçiliğine giderek İsmet İnönünün Cümhurreisliğine seçilmesi münasebetile açılan defteri imzaladılar Solya 14 (A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor; Yarı resmi Dnes gazetesi, Atatürk- le sadık ve fedakâr arkadaşı İnönünü bağlayan tefrik kabul etmez bağları hatırlattıktan sonra diyor ki: Bulgar milleti, İsmet İnönünün Cümhur başkanlığına seçilmesini hu- susl bir sevinçle karşılamaktadır. İn- önünün kendisinin de mühim bir hissesi bulunan selefinin büyük ese- rine yorulmaz bir şekilde devamını dileriz. Gazete müteakiben İnönünün muh. telif vesilelerie Bulgaristana yaptığı, dalma en candan bir şekilde karşı- landığı ziyaretleri hatırlatıyor ve di- yorki:, Başvekil sıfatile 937 nisanında yap- tığı son ziyareti esnasında, İsmet İn- önü Kral Boris ve Başvekil Köselva- nof ile görüşmek fırsatını bulmuştur. (O zaman Sofyadan ayrılırken, yalnız muştur, Bunu müteakib, bütçe encümeâni mazbata muharriri gelen evrak ars- sında bulunan ve Atatürkün cenaze merasimi için yapılacak sarfiyata ald kanun lâyihasının ruznameye alına- rak tercihan ve müstacelen müzake- (Devamı 5 inci sahifede) Bulgaristanda değil, bütün Avrupada en İyi intiba hasıl eden mühim beyâ natta bulundu, Slovo gazetesi, direktörü mebus Kojuhiarofun imzasını taşıyan baş- makalesinde diyor ki; Politika sahnesinde (Atatürkün kudretli çehresi gözüktüğündenberi, dünya onun yanı başında kendisinin ayrılmaz silâh arkadaşı İsmet İnönünü görmeğe alıştı. Buna binaen, kendi. sinin bütün ittifakla Atatürke halef seçilmiş olması pek tabildir. Atatür. kün tek ülküsü vardı: Türkiyenin iti- lâsı, Hayatta ve ölümde yeni 'Türki- yenin iki büyük evlâdı: Atatürk ve İn- önü bu ülküye bağlanmışlardı. Muharrir bundan sonra İsmet İnö- * nünün parlak askeri hayatını ve 10 zandaki diplomatik muvaffakıyetles rini uzun uzadıya anlatıyor ve şu suretle devam ediyor: (Devamı 2 inci sahifede)