13 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

sahife mama Sene 21 — No, 7241 — Fiati her yerde 5 kuruş Reisicümhur Inönü dün , SALI 13 Kânunuevvel 1938 a... — - Bugün sahife — İTelefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Karabük inşaatını gezdi Inönü buradan sonra Çerkeş kazasına | Başvekil giderek halkla temaslarına devam etti Sumucakta geçirdi Reisicümhur geceyi Reisicümhur İsmet İnönü halk arasında Çerkeş 12 (Hususi) — Relsicümhur İsmet İnönü geceyi Karabükte, tren- de geçirdiler. Sabahın alaca karanlı- ında bütün Karabük amele ve köylü ile dolmuştu. Herkes Relsicümhurtu görmek istiyor. Tam saat sekizde İnönü vagonun. dan çıkarak istasyonda selâm resmini ifa eden bir müfreze askeri teftiş eti, | İ ağır demir sanayii fabrikasına gidil. di. Amele iş başında. Fabrikada büyük bir faaliyet göze çarpıyor.. İnönü fabrikaya girerken Sümer- bank umum müdürü B. Nurullah E- sada sordu: — Buranın amelesi nereden? — Her yerden efendim, İstanbul. Bundan sonra tekrar trene binilerek İ dan da çok var. Bütün İtalyan gazeteleri Fransanın fedakârlıkta bulunmasını istiyorlar Fransız gazeteleri ise “Bir karış yer vermeyiz,, diyorlar Roma 12 (A.A.) — Dün Tunus me. selesi hakkında hiçbir nümayiş yapıl- mamıştır. Gazeteler, Fransadan feda- kârlıklarda bulunmasını istemekte de- vam etmektedir. Maamafih İtalyanın ne istemekte olduğunu tasrih etme. mektedirler. Corriere della Sera, İtalyanın emel- lerile B. Çambörleyn'in yakında Ronin. ya yapacağı ziyaret arasında bir ya- kınlık görmektedir. Bu gazete, yapıla: cak müzakereler neticesinde, İtalyan | Akdeniz ve Süveyş kanalı üzerindeki iddialarının muhik olduğunun kabul ve teslim edileceğini. ümid etmekte dir. İM i Ez Pariste yeni bir nümayiş Paris 12 — İtalyanların Korsika ve Tunus üzerinde ileri sürdükleri taleplere karşı Fransada yeni nüma- yişler yapılmıştır, Hükümetin tezahü- Tali menettiği hakkındaki emir, ken- dilerine vaktinde tebliğ edilmediği için birçok eski muharipler grupu, saat on beşte Etoile meydanında bir alay teşkil etmişler ve Marseyyezi ve Korsika milli şarkılarını söyliyerek geçmişlerdir. Fransız gazetelerinin makaleleri Pariş 12 — Gazeteler İtalyanın is- (Devamı 10 uncu sahifede) Reisicümhur önümüze çıkan büyük tesisatı göstererek: — Burası neresidir? — Kok deposu, 2000 ton kok alıyor. — İçeriye gireceğiz değil mi? Nurullah Esad: — Şayet, yorulmazsanız dedi. (Devamı 10 ncu sahifede) bikikrkmiler: efendim, Tiyatro binası — İstanbul Şehir tiyatrosu çok in- kişaj elti; fakat atsız silvari gibil.. Piyesleri, aktörleri, rejisörü, manevi tarafları var; maddi, lâkin zaruri ci- heti, binası yok!... O da yapılacak. — Paküt tasavvur bir an evvel kuv- veden fiile çıkarılsa... Eğlence yerleri, bu meyanda sinemalar ucuzladı. Ti- yatromuz, ancak güzel binasının in- zımamile, üzerine yepyeni bir alâkağı celbedebilir. Yaprak aşısı Yazan: BURHAN CAHİD Mevsimin en güzel, en en sürükleyici meraklı, romanı Yakında neşrine başlıyacağır. İçki güzel şeydir amma: Tasarruf ve yerli mallar haftası ün Başvekilin mühim bir nutkile açıldı nutkunda dahili kudretimizi ve harici politikamızı etraflı bir surette izah etti Ankara 12 (A.A.) — Başvekil B. Celâl Bayar bugün saat 17 de Halke- vinde söylediği bir nutukla Dokuzun- cu yerli mallar ve artırma haftasını açmıştır. Bu münasebetle Halkevinde yapı- lan toplantıda Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri Refik Saydam ile Vekiller, mel ar, devair rüesası ile Vekâletler ileri gelenleri, yerli ve ecnebi matbuat mümessiileri ve kala- balık bir halk kütlesi hazır bulun- makta idi. Merasime İstiklâl marşile başlan- miş ve bunu takiben kürsüye gelen Başvekil B, Celâl Bayar sık sık sü- rekli alkışlarla karşılanan nutkunu söylemiştir, Nutkun metni ıdadır: Başvekilin nutku Saym vatandaşlarım, Cihan krizi dünyayı sarsıp bizim hududlarımıza girdiği zaman, yani 1929 sonlarında, tediye müvazenemi- zi korumak için bazı iktisadi tedbir- ler almak mecburiyetini duymuştuk. Bu tedbirlerimizin tatbikinde, büyük milletimize rehber ve mürşit olmak ifesini de, milli iktisad ve tasarruf cemiyetine vermiştik. O gündenberi, milli iktisad ve tasarruf ctmiyetimiz, bu önemli vazifesini ifada hepimizin şükranına lâyık surette dirayet gös- termiştir. Bilâhare ulusal ekonomi ve arttırma kurumu ünvanını alan bu cemiyetin yüksek himayesi de, ebedi Şefimiz Atatürkün üzerlerinde bulunuyordu. Milli iradenin kaynağı olan ebedi Şefimizin, her işte olduğu gibi, mili iktisad ve tasarruf cemiyetinde de Tasarruf ve yerli mallar haftasını mühim bir nutukla açan Başvekil B. Celâl Bayar rehberlikleri dilerinin zıyaı hicranı celsemizi açıyoruz. Atatürkü sevmek milli ibadettir Atatürkü anmak, Atatürkten bah- setmek hepimiz için ruhi bir ihtiyaç- tır. Fakat, bu muazzam varlık huzu- rTunda söz söylemek kadar güç birşey tasavvur olunamaz. Bir çok güzide (Devamı 11 nci sahifede) mevcuttu. Bugün ken- içindeki ilk Devlet şürası Sürpagop işi hakkında da lüzumu muhakeme kararı verdi Gerek otobüs, gerek Sürpagop meselesinde suiistimallere vasıta olanlar adliyece takib edilecek Ankara I2 (AA) Devlet şürası umumi heyeti eski İstanbul Belediye reisi B, Muhiddin Üstündağ ile mua- vini B. Ekrem Sevenenn arasından otobüs meselesinden dolayı hakların- da mülkiye dairesi verilmiş olan lüzumu muhakeme kararına karşı serdedilen itirazı tedkik etmiştir. Umumi heyet bu itirazları reddeyle- e dalresinin mucib $8- nde bularak kararı tas- mi veblerini n mülkiye dairesi dolayı da vazife suistimali suçu İle lüzumu muhakeme kararı vermiştir. Gerek otobüs işinde, gerek mezar- lık şersitinin tesbitinde memurin hü- kümete nüfuz ve intisap beyanile dı- şarıda bazı sulistimallere vasıta ol- duklarından dolayı İstanbulda ko- misyonculuk eden Sabur Sami, Ada hanında aynı işle meşgul Kadri ve eski Belediye murlarından ref hakkında takibat yapılmasının Adli- etine bildi Slx Masrafı olmasa, Kızması olmasa,