14 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

14 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

14 Kânünüevvel 1938 << Biri Pariste, diğeri Berlinde çevrilen iki film Garib bir sanat filiminden iki sahne: Solda sahte prens mükellef hayata alışıyor, sağda sahte prens Son zamanlarda biri Pariste, diğeri Berlinde iki filim çevrilmiştir. FPilim- lerden ikisi de çok beğenilmiştir. Fran- sız filminin adı «Garip bir sanata tır. Oynuyanlar Lucien Bârroux, Andrö L£- faur, Pierre Larguey, Alerm gibi $a- nınmış sanatkârlardır, Filmin mev- zuu şudur Avrupanın bir köşesinde Vedonya da küçük bir hükümet vardır. Bu ikümet para sıkıntısı içindedir. istikraz yaparak işlerini yoluna koy- mak is r. Bunun için maliye nazi» rı, Avrupanın en büyük bankeri olan Bardas (Alerme) ile Kema gölü sahi- linde bir otelde görüşüy 750 mil yonluk bir istikraz istiyor. Almacak paraya karşılık olarak şimendifer ve gü varidatını gösteriyor: Banker bu teminatı kâfi bulmuyor, diyor liahtınız prensin halidir. Prens kadın. larla dü; yapmiyor. Yarın kral olunca her şeye kadınlar | hâkim olacak. Başlıca gözdesi Beatri- ce Vemon her şeye hâkimdir. Bu ka- dın da hurçın, aklına geleni yapanin biridir. Binaenaleyh işler çorbaya dö- necek, Memleketinizin istikbalinden endişe ettiğim için istikraza yanaşmı- yorum.» Maliye nazırı bu kati cevap üzerine memleketine dönüyor, işi Kabine er- kânına anlatıyor. Bunlar düşünüp ta. şiniyorlar, bir hileye baş vurmağa ka- rar veriyorlar. Pariste veliaht prense çok benziyen Castin Lucien Bar- Toux) âdında bir gömlekçi vardır. Bu İ gömlekçiyi kandırarak bankerin bu- Yunduğu şehre götirmek ve uslu bir hayat sürdürmek, bu suretle bankeri prensin akıllandığına ikna ederek 750 milyonu almak. Bir | ki: «Beni endişeye düşüren ve- | p kalkmaktan başka bir şey | Lucien Barroux ve banker (Alerm) Plân muvaffakiyetle tatbik ediliyor. Banker sahte prensle dost oluyor. Dİ- ğer taraftan bankerin oğlu ile kim Ol- duklarını bilmeden gömlekçinin kızı sevişiyorlar, İşler yolunda giderken hakik! prens meydana çıkıyor. Meğer en çok sevdiği Beatrice kendisini aldatınış. Kadını başka bir erkeğin kolları arasında yakalamış. Prens ar- tık kadınlardan nefret ediyor, Çalış- maâğa karar veriyor. Bu karar üzerine Karışan işler tekrar düzeliyor. Bardas istikraza muvafakat ediyor. Gömlek- çi de kizi ile Parise dönüyor. Fakat gömlekçinin kızını büyük bir aşkla se- ven bankerin oğlu kendilerini takip ediyor, Pariste evleniyorlar. Diğer ta- raftan Vedenya da aldığı para ile iş- lerini yoluna koyuyor, film de tatlı bir surette bitiyor. ### Berlinde yapılan filme gelince, bu- nun adı Nanondur. Filmin başlıca yıl- dizi meşhur muganniye Erna Sacktır. Bu filmin de mevzuu şudur: On dördüncü Lui zamanında Paris.. Fransanın en parlak zamanı, Sarayda sık sık müsamereler, balolar veriliyor. O sırada da Pariste Nanon ve Ninon adında iki meşhur aktris vardır. Bun- ların ikisi de güzel bir Markiyi sevi- yorlar, Bu yüzden aralarında kıskanç- ık başlıyor. Ninon, Nanonu herkesin ortasında tahkir ediyor, bir rezalet çı- kıyor. Bunu bir düello takip ediyor, nihayet. bir idam kararı veriliyor. Fa- kat kralın çok sevdiği Mollöre işi dü- zeltmeğe muvaffak oluyor. Bunun için göyle bir yol buluyor: Bir akşam sarayda büyük bir su- vare veriliyor. Kralın önünde danse- den bale heyeti iki kadın arasındaki rekabati gösteriyor. Bu rekabat yü- zünden düello, tevkif ve idam kararı veriliyor. Kadın kralın ayaklarına ka- panarak affını rica ediyor. Moliğre'in tartip ettiği bu sahneler kralın çok hoşuna gidiyor ve idam mahkümunun affını emrediyor. suretle filim iyi bir şekilde neticeleni- yor. Bu filmde mevzudan ziyade dekor- lar ve Ema Sack'ın şarkıları vardır. Dekörlar çok müketnmeldir. Sarayda- ki balolar, eğlenceler, o zamanki Paris hayatı çok iyi canlandırılmışlır. Er. na Sack da tatlı sesile dinliyenleri teshir etmektedir. Sinema haberleri * Holivutun tanınmış yıldızların. dan Lily Damita Parise gelmiştir. As- len Fransız olan artist âilesini gör- mek için geldiğini, Fransada birkaç hafta kalacağını söylemiştir. Artist bundan sonra filim çevirmi- yerek tamamen ev işlerile meşgul ola- cağını, kocası filim artisti Errol Fiynnden ayrılacağına dair çıkan ha- berlerin aslı olmadığını söylemiştir. * Holivuttaki Fransiz artistlerin. den Fernand Gravey birkaç hafta is tirahat etmek için Fransaya gelmiş- tir. Artist senebaşına doğru Amerika» ya dönecektir. * Meşhur komik Laurel ve Hardy yeni bir filim çevimnişlerdir. Bu filimde iki komik peynir tüccarı ro- Yü oynuyorlar # Joan Cravförd «Çilgınlıklan adında bir filim çevirmiştir. Artist bu filimde bir çok şarkılar söylemek- tedir. * Bir müddettenberi Holliyudda | filim çeviren Macar artisti Franciska Gaal senebaşına doğru Avrupaya ge- lecek, bir kaç hafta Budapeşlede al lesi yanında kalacaktır. Nanon filiminden İki sohne: Soldan Erna Sack ve güzel Marki, sağda elbise dolabından çıkan bir âşık Bu | Erzincan mektupları Erzincan şehri, günden © güne güzelleşiyor Garib bir sanat - Nanon Halkevi için 98,000 Tira sarfedildi, şehirde bir kitapsaray da yapılacak | Erzincan (Akşam) — Şarkın en gü- | zel şehirlerinden birisi olan Erzincan | şimendflerin girmesile günden güne modernleşmekte ve güzelleşmektedir. Esasen tablatın kendisine vermiş oldu- ğu zümrüt ovası, mümbit ve verimli bağlarile temiz havası güzel ve bol sularile İsviçreyi andırır. Her sahada ilerlemeye müsait olan bu güzel şehre trenin girişi her gün bir yenilik ve bü- yük bir varlık yaratmıştır. Buna kü- çük bir misal olarak şunu söylemek kâfidir. Şimendifer girmezden evvel her mevsimde vesâiti nakliyenin işliye'me- mesi yüzünden burada ne bir fabrika ve ne de bir tesisat vücuda getirmek imkânı bulunanuyordu. Şimdi ise bir çok sosyeteler memlekette iş aramak için akın etmekte ve tedkikatta bu- | Junmaktadır. Erzincan şimendifere kavuştuğu için bugüne kadar vesaitsizlik yüzünden çürümeğe mahküm bir vaziyette kal- mış olan bol ve nefis meyvalarını da ihraç etmek imkânını bulmuştur. Cümhuriyet Halk partisi merkez 1)- çesi idare heyetine B. Mustafa Hatun- oğlu, bayan Zekiye Özen, B. Rasım Özkutlu, B. Ahmed Bahadır, B. Ha- san Özaslan, dava vekili B. Cemil Cam, Abdürrahman Gürel seçilmiş, başkan Lığa ittifakla B. Mustafa Hatunoğlu seçilmiştir. Vilâyet kongresine mü- messil olarak seçilen arkadaşlarda şunlardır: B. Ziya Ulukök, bayan Ha- tice Salim, B. Mustafa Hatunoğlu, Erzincanda yapılmakta olan mo- dern ve muhteşem Halkevi binasına şimdiye kadar 98000 bin lira sarfedi)- miştir. 30000 liranın daha sarfına ih- tiyaç gözükmektedir. Memleketi süs- liyen bu güzel abidenin bina kısmı Ik. mal edilmiştir. Bundan sonra yapıla cak aksamı kalörifer tertibatile elek- trik ve saat kulesidir. Bu binanın yapılmasına çok gayret gösteren va- li B. Fahri Özen bu noksanları da ya- kın bir zamanda ikmal edeceğine şüp- he yoktur. Haber alındığına göre ev. velce bir çok yardımlarda bulunmuş olan Dördüncü umumi müfettiş ge | Alpdoğandan gene Halkevi için yardımları rica edilecektir. Kültür direktörü bay Bedri Ahısba” | lının temadi eden değerli çalışmaları sayesinde memleket modern bir kü- tüphaneye de kavuşacaktır. Bunun için şimdiden hazırlıklar başlamıştır. Belediyeden teberrü edilen arsa üze- rine yaptırılacak kitapsarayın plânlm rı gelmiş ve dördüncü umum müfet- tiş general Alpdoğan bu bina için de mühim miktarda bir paranın yardım suretile müfettişlikten verileceğini kül tür direktörüne vadetmiştir. Bunun ve bu gibi daha birçök resmi ve hususi bk naların yapılmasile Erzincanda imar iasliyeti başlamıştır. Kültür sahasın- da gösterilen çalışmalara bir delil de otuz köyde yapılmakta olan eğitmen mektepleridir. Bu mekteplerin bir kıs mı bitmiş ve bir kısmı da bitmek Üze- redir. Trakyada kredi kooperatif- leri köylüye para dağıtmağa başlıyor Edirne (Akşam) — Trakya köylü. sünün kalkınmasına destek olan ta- rım kredi kooperatikleri bugünlerde köylüye para dağıtmağa başlayacak- tır. Lalapaşa kooperatifi bu hafta içer- sinde ortaklarına (10,000) lira dağıt- mıştır. Manisada yeni bir beton köprü yapılıyor Manisa (Akşam) — Salihli - Borlu yolu üzerinde ahşap Taytan aa yerinde Nafıa vekâletince betonarme bir köprü inşa ettirilecektir. Bu mühim köprünün inşasına yakında başlanacaktır. Yukarıdaki resim 120 metre uzu!» luğundaki ahşap köprünün son vaziyetini göstermektedir.