24 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| , 7252 -— Fiati her yerde 5 kuruş Italya, Fransaya karşı vaziyet CUMARTESİ 24 Kânunuevvel 1938 almak için ilk adımı attı Roma mahafili, Ingilterenin iki taraf arasında tavassutunu umuyorlar Fransız gazeteleri: “Fransa son sözünü söylemiştir, Italyaya yeni tavizlerde bulunamaz, Ifalyaya veroceğimizden fazlasını verdik,, diyorlar Roma 23 (A.A.) İtalyan hükümeti dün akşam Fransa büyük (elçisine yaptığı tebliğatta İtalyânın 1935 kâ- nunusanisinde Fransa ile akdettiği anlaşmaları hükümsüz telâkki eyle- diğini resmen bildirmiştir. Paris 23 (A.A) — Mavas bildiri. yor: Nazırlar meclisi, B. B. Laval ve Mussslininin Romdaa 7 Kânunusani 1935 tarihinde imzaladıkları Fran- $ız - İtalyan anlaşmalarının faşist hükümeti tarafından denonse eğil mesi ile vücut bulan vaziyeti tedkik maksadiyle yarın toplanacaktır. Reuter muhabirinin iş'arati Roma 23 (A.A) — Reuter ajansi- tan muhabiri bildiriyor: Öğrenildiğine göre, İtalya - hükü- meti, tah bir nota ile Fransa hü- kümetine 1935 tarihli muahedeyi hü- ki en sakit addettiğini bildirmiş- tir. Diplomatik mahfillerde tahmin 6&- dildiğine göre Italya hükümeti bu BSurstle Fransayı bilhassa, “büyük harbe iştirik ettiği için İtalyaya müs- temleke tavizatı vasd eden 1915 tas muahedesindeki mad- İle alâkadar yeni tek- liflerde bulunmağa sevketmek iste 1935 mu nustaki İ si F alından Tibestinin sah- Fransa ile 1935 itilâfım resmen fesheden B. Mussolini ra mıntakesile Kizildenizde, civar sahildeki dar arazi parçası da dahil olduğu halde, Dumeira adasinın ve Cibuti demiryolları hisse senedleri- nin bir kısmının İtalyaya verilmesi derpiş edilmekte idi. Bu mıntakalar, hududları henüz tesbit edilmemiş olmakla beraber İtalyan haritalarında İtalyaya aid Envalid sarayındaki yansın sobadan çıktı Binanın tavan çatısından 80 metrelik kısmı harab oldu Paris 23 — İn- valides sarayinda bir yangın çıkmış- tır. Sular, şiddeli soğuklardan > dön- dukları için it- faiye ateşi sön- dürmekte (müş kilât (o çekmiştir. Başvekli, Dahiliye Nazırı, birçok na- zırlar, derhal yan- gina koşmuşlar- dir. Şiddetli 80- guklara rağmen yangın yeri ctra- fında binlerce halk toplanmıştır. Ate- $i söndürmek için bütün Paris kışla. larından yardım tleri celbe. Görünüşe göre şiddetli soğuklar, bilvasıta bu. yan- gına sebebiyet vere miştir, Bine için- de bir sobanın İaz- la yakılmasından kızışan eski duvar tahtaları tutuşmuştur. Ateş sön- dürülmüştür, Tavan arası 80 metre Uzunluğunda harab olmuştur. İçinde yangın çıkan Envalid sarayının görünüşü TAKŞAM: İnvalides sarayı hakkın- dâki malümat Ansiklapedi kısmımız- dadır.) i imiş gibi gösterilmekte idi. Sureti umumiyede İtalyada hasıl olan kanaala göre Fransanın İtalyan tekliflerini tedkik etmeden reddetme- sine mani olmak ve Akdeniz ile Kızıl denizde sulhu racak olan Fransız - İtalyı asebetlerini İs- âh etmek için İngütere tavassulta bulunacaktır. Notada bulunan mütalealar Roma 23 (AA) — D.N. B. ajansı muhabirinin öğrendiğine göre, 1935 Fransız - İtalyan anlaşmasının me- riyet mevkiinden çıkarılmış olduğu- nu bildiren İtalyan notasında aşağı- daki mütalealar bulunmaktadır: 1935 anlaşmaları hiçbir zaman fili- yata girmemiştir. Çünkü Fransız bü- kümeti bu anlaşmaların metnini ve ruhunu dalma ihlâl etmiştir, çünkü bu anlaşmaların icra mevkiine kon- mâsı için elzem muhtelif iptidai şe- ralt temin olunmamışlır. Çünkü Fransa hükümeti, İtalyayı Habeşis- tan işinde tamamiyle serbes bıraka- cağı hakkındaki vadine rağmen, 260- ri tedbirler politikasında önayaklık etmiştir. Bundan dolayı, İtalya ile Fransa arasında mevcut bütün me- seleler muallâkta bulunmaktadır. O ve meydana çıkan davalar sebebiyle bu muallak meseleler, bilâkis daha (Devamı 9 zuncu sahifede) Reisicümhurumuz havacılığı da yüksek himayelerine aldılar Ankara 23 (A.A.) — Reisicümhur İsmet İnönü on dört yıldanberi fahri | başkanlıklarile şereflendirdikleri Türk hava kurumunu, yüksek himayelerine almak suretile de havacılık davasına karşı, tarihi kıymeti ve derin manası bütün Türk milletince çok iyi anlaşi- Jan, alâkalarını teyid Obuyurmuşlar- dır. Türk kanatlarının yarınki müuvaf- fakiyetlerini kolaylaştıracak değerli bir takdir ve teşvik olan bu büyük teveccüh, milli havacılığımızın, daj- ma iftiharla saklayacağı bir kazanç- tır. Ebilrkikmdtler: Yeni otobüsler nasıl olmalı? Belediye yakında sipariş edeceği oto- büslerin şartnamesini tanzim ediyor- muş. Şartname kesbi katiyet edince otobüsler ıwmarlanacak, Ümid öderiz ki yeni otobüsler şimdi hususi şahısların işletmekte olduğu kamyondan bozma, Rahalsız, sakil ve çirkin. şeyler gibi olmasın, Hiç değil se, tramvay şirketinin işlettiği otobüş- ler tipinde olmalıdırlar, Mümkünse daha rahat ve daha iyilerini getirt- meli, Sokaklarımızın darlığı da dikkate alınmalı; otobüsler, tramvay arabaları gibi bir tarajta çift kanepeli, diğer ta- rafta tek koltuklu olmalıdır. Yani şim- diki otobüslerde “ayni hizada dört ki- şi oturuyor, yenilerde üç yolcu otur- mah, Böylelikle, hem içerde, hem sokak» te rahatlık, serbeslik temin edllir. zamandanberi vukua gelen hâdiseler | ————a Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yam işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Üniversite teşekkülleri bir yerde cemedilecek Hükümet merkezi hir bina yapmak için bu yıl 9 milyon lira tahsis edecek Bu para ile Süleymaniye ile Bozdoğan arasında yeni tesisat yapmak için mevcut binalar istimlâk edilecek 'Tıb fakültesinin Haydarpaşadan | İstanbula neklinden sonra tıb fakül- tesi Iâboraluvarlar ve klinikleri şeh- rin muhtelif semtlerinde olan hasta- nelerde tesis edildiği gibi, diğer fa- kültelerin seminer ve kütüphaneleri de biribirinden çok . uzaktır. Vesalti nakliyenin azlığı itibarile üniversi- tenin muhtelif teşekküllerinin bu da- ğnıklığı çok büyük mahzurlara $e- bebiyet vermek r. Hükümet, üni- versitenin muhtelif teşekküllerini bir merkez binası etrafında toplamak üzere Süleyı iye, Bozdoğan kemeri | ve civarının ile burada yeni tesisat vücuda getirmeğe esas itiba- rile karar vermiştir Ancak bu tesisatın vücuda gelebil- mesi için on milyon liraya ihtiyaç vardır. Fakat bu para defaten verile- mediğirden 939 senesi bülçesile an- cak beş milyon liralık fevkalâde bir tahsisat ayrılacaktır. Bu fevkalâde at ile Süleymaniye, Bozdoğan . “ kemerinde bazı binalar istimlâk edi- lecektir. Bunun için yapılacak proje şehir- cilik mütehassısı B. Prostun da tas- vibinden geçirilecek ve mütehâssısın bu havalinin müstakbel şeklini gös- teren nâzım plânı esaslarına mutabık olacaktır versite Rektörü B. Cemil Bilsel, itenin bugünkü vaziyeti etra- malümat almak istiyen gaze- Tİ dün kabul ederek demiştir ki; — En çok inkişaf eden fakülteler, tıb, fen ve edebiyat fakülteleridir. İktisad fakültesi yeni olduğu için da- ha yeni inkişafa başlamıştır. Talebesi yedi yüze baliğ olmuştur. Üniversite kurulduğu zaman edebiyat fakül tesinde 167 si kız, 122si erkekol- mak üzere 299 talebe vardı, Bu sene 3901 kız, 221 i erkek olmak üzere 614 talebesi vardır. Fen fakültesi talebesi mevcudu 1933 de 336 kişiidi. Bu (Devamı 9 zuncu sahifede) Rumen muhtelit takımı dün geldi Dün şehrimize gelen (Bi? adam metresini 18 yerinden yaraladı. Rumen muhtelit (Yazısı spor sahifemizde) Bir genç metresinim gözünü çıkardı... Bir delikanlı metresinin kolunu kırdı...) »— Bana bak, sen kimin metresisin?... — Gazetelerden —