5 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No, 7292 — Finti her yerde 5 kuruş Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yam işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: “0497 B.Roosevelt'in beyana- tından kopan fırtına Bir İtalyan gazetesi <Amerikanın hududu Avrupada ise, İtalya ile Almanyanın hududu da Panama kanalındadır » diyor B. Roosevelt ittifaklar aleyhinde bulunduğunu, Amerikanın hududu. Fransada olduğunu söylemediğini tasrih etti Fakat bazı Amerika âyanı, Cümhutreisinin Amerikanın ilk müdafaa hattı Fransada bulunduğunu söylediğinde ısrar ediyorlar Roma 4 — Giornale d'İtallanın hu- Susi nüshasında Virginilo Gayda B. Rooseveltin beyanatına cevab olarak bir makale neşretmiştir. Bu makale K Amerika, hududlarını AY- kadar uzalmakia Almanya için, kati hududlarını Pana mA Kanalına kadar uzatmak mecbu- riyetini doğurmuştur. İşte Roma, B. Roosevelte böyle cevab veriyor. Popolo d'İtalia gazetesi, B, Roose- veltin hattı Hareketini, Amerikay& muazzam kazançlar temin edecek ve işsizliği giderecek mükemmel bir iş diye tavsif ediyor, İtal; i rin mukabil harekete geçmesi lâzım geldiğini yazıyorlar, B. Roosevelt beyanatını tavzih ediyor Vaşington 4 (A.A.) — B. Roosevelt, matbuat mümessillerine beyanatfa bulunarak bir çok kimselerin hadise- ler hakkında kasden gayri sahih ha B. Roosevelt Kabine azasile beraber berler vermiş Olduklarını söylemiş- tir. Müşarünileyh, -mili müdafaa ms selesile harici siyaset meselesinin 1940 senesinde yapılacak intihabaf mücadelesinde hesaba katılmaması Stoyadinoviç Kabinesi istifa etti Naib Prens Pol yeni Kabineyi teşkile B. İsvetkoviç'i memur etti İstifaya sebep Kabine azaları arasında Hırvat mese- lesinden çıkan ihtilâftır. B. Stoyadinoviç yeni Kabinede Hariciye yahud da Maliye Nazırlığını deruhte edecek Belgrad 4 (AA) Kabinesi istifa etmişti filde Zannedildiğine göre 'nalp prens Pol derhal Koroşetz ile temasa gele- rek yeni Kabinenin nesil teşkil edil- mesi lâzım geleceğine dair şahsi mü- talâasını alacaktır, Belgrad 4 (A.A) D.N. B. — Stoym dinoviç Kabinesinin istifası netice- sinde hükümet, partisinde ikilik çıkıp çıkmayacağı siyasi mahafilde merak- la bekleniyor. Filhakika gerek parti reis vekillerinden olan Spaho, gerek bizzat Koroşetz metkeziyet idaresi aleyhinde bulunuyorlar, Mebusan meclisinin * bugün” için yapması mukarrer olan içtimaı geri bırakılmıştır. Belgrad 4 (A.A.) — İçtimal mun Venet Nazırı, Zvetkoviç de islifa et- tiğinden Kabine buhranı vahimleş- miştir. İstifa eden nazırlar bir beyanname neşrederek, isttfalarına sebeb olarak Hırvat meselesi hakkında Kabinede çıkan ihtilâfı zikrediyorlar. yaret etmiştir, Belgrad 4 (A.A) — Havas: Kabine buhranı son haftalar zarfında ve bil- hassa Maçek'in Hırvat partisile bir- leşen Sırp muhalefet partisinin kuv- yetini açıkça ii a kânunu€r- B. Stoyadinoviç vel 1938 intihabındanberi için için kaynıyordu. Filhakika buhranın esa- Stoyadinoviç naip prens Paulu zi | sı, Stoyadinoviç kabinesi ve hükümet partisinde bu mesle hakkındaki nok- tai nazar ihlilâfıdır. Bunun neticesi hakkında daha şimdiden bazı şayl- alar dolaşmaya başlamıştır. Muhalif Hırvat ve Sırp partilerinin de iştira- (Devam 13 üncü sahijede) & Yâzım olduğunu ilâve etmiştir. B. Roosevelt, Amerikanın harici siyaseti hakkında yanlış bir intiba tevlid etmiş olan Amerikan gazetele- rini şiddetle tenkid etmiş ve bu gür (Devamı 13 üncü sahifede) Mebusluk Namzed gösterilmelerini isti- | yenlerin sayısı yüzü geçti Ankara 4 (Telefonla) — Mebus s6 çimi hazırlıklarına baytam tatili ol- masına rağmen devam edilmektedir. Cümhuriyet Halk Partisi adına mebus namzeği gösterilmeleri için müracaat edenlerin sayısı yüzü geçmiştir. Diğer taraftan bütün memlekette müntehi. bievvellerin defterlerinin tanzimi Par- tinin verdiği direktif dahilinde (bu- gün) bitmiş bulunmaktadır. Defter. ler intihab dairelerinde vazifeye başlı. yan teftiş heyetlerinin tedkikinden geçtikten sonra bu ayın onunda ası. lacaktır, nbikkamtler; Mektep kitaplarına alınacak parçalar Maarif Vekâleti müsabaka imtiha- ni açmış; tarih, yurdbilgisi ve okuma (karaat) kitaplarını en iyi şekilde ya- gücaklara yüksek paralar vadediyor, Bir cihetin dikkate alınmasını di leriz: Kitaplar ne kadar değişse; ge- çen : nesillerin okuduğu parçaların hiç olmazsa yüzde ellisi yeni kitap- lara da intikal etmelidir. Meselâ eş- kiden Hâmidin «Tarık» 1, Fikretin «Sim i, mekteb görönlerce beheme- | hal okunurdu. Bu da klâsiklerin teeö- | süsüne doğru bir adımdı. Şimdiki de- vir tahsilinin de kendine göre böyle demirbaşları olmalıdır. Esasen hangi milletin çocukları aynı eserleri oku- yarak yetişmez? Kültür vahdetini doğuracak bir âmil de budur, Bu kalacak eserleri #€çörken, bil- hassa ölmüş müelliflerin 'yazıları ara-i sından bir inlihab yapmak, haksız hıkların, yanlışların önüne geçecektir. Maarif Vekili matbuat erkânile hasbıhal etti Teknik tedrisat Vekâletin başlıca gayesidir, mektep kitapları ve gramer müsabaka ile yazdırılacak Istılahlar düzeltilecek, ecnebi dil derslerinde tek kitap usulü kabul ediliyor Kiymetli Maarif Vekilimiz mafbuat Bayram tatilini geçirmek üzere şehrimize gelen kıymetli Maarif Ve- kilimiz B. Hasan Âli Yücel bu ak- şamki ekspresle Ankaraya dönecektir. | Maarif Vekili, şehrimizde bulunduğu esnada maarif işlerile meşgul olmuş, WVefada — yüksek muallim mektebine İ ilâve edilecek yeni binayı, Güzel sa- | natlar akademisini ziyaret etmiş, aka-| deminin dahil işleri hakkında bir ta- limatname yapılıp Vekâlete gönderil- mesini alâkadarlara emretmiştir. Mek- | tep yapılmak üzere satın alınacak bas | zı yerleri de gezmiştir. 5. Hasan Âli Yücel, dün öğleden sonra da Halk partisi binasına gele- | lerek İstanbul mstbust mümessille- | rini kabul etmiş, muhtelif maarif iş- leri etrafında uzun hasbıhalde bu- lünmuş, . muhtelif kültür meseleleri hakkında kendilerini tenvir etmiş ve | bu husustaki düşünce ve etüdlerini anlatmıştır. Bu hasbihal gazetecileri İrşad et- mek bakımından çok faydalı olmuş- 7 ! gelmiş ecnebi mütehassısların / am000s00anEENA BE AAANEEAASNUA BANNER ARANNANAN0 erkânile hasbıhalde bulunurken tur. Maarif Vekilimiz, gazetecilerle yaptığı hasbihal esnasında bu yas içinde Maarif şürasının toplanacağı hâberini teyid etmiştir. Maarif Şurasına hazırlık Maarif şürasının içtima tarihi he- nüz tesbit edilmemiştir. Mamafih Maarif Vekâleti, şüraya hazırlık tey kil etmek üzere mdiden başlamıştır. Bu £ esaslar dairesinde 1 A — Alatürkün ve Reis İsmet İnönünün Milli mücağeleden- beri maarif meselelerine dair muhte- lif vesilelerle söyledikleri nutuklar ve beyanat bir kitâp halinde toplanarak neşredilecektir. Bu suretle liderleri- zin memleketin leri etra- ındaki noktai-naza toplu bir halde gösterilmiş olacaklır. B Muhtelif tarihlerde ve -âlern- Şumül şöhreti haiz olârak Türkiyeye ver. dikleri . raporlar da neşredilecektir. (Devamı 13 üncü sahifede) 0004010500000000000000000040 000000000 Baskın!...