9 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bene 21 —. No, 7296 — Fiati her yerde 5 kuruş m Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20165 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 PERŞEMBE 9 Şubat 1939 Totaliter devletler al bulamıyacaklar mı ? Amerika bunun için Meksika ile anlaşma yapmağa hazırlanıyor Amerikada halk, B. i politikasını açıkça ilân Vaşington 8 — İyi malümatlı ma- hafilde beyan edildiğine göre totali- ter devletlerin Amerikaya karşı yap- tıkları tehdidler, B, Roosevelti Ame- Tikan petrol kumpanyaları yüzün den Meksika ile olan ihtilâfı dostane bir surette hal için teşci ediyor. Salâhiyettar menbalardan alınan haberler, harb vukuu takdirinde Meksikadaki tükenmez petrol men- balarındari totaliter devletlerin isti- fâde etmemelerini temin için Ame Tika hükümetinin Meksika ile bir uz- lâşma çaresi aradığını gösteriyor. Amerikan petrol kumpanyaları, demokrat. devletlerin petrol ihtiyaç- n etmeğe bir takım mu- ile bağlı bulunuyorlar. Şa- yed Amerika hükümeti Meksikadaki Petrol (o kaynaklarınm işletilmesini tekrar ele almağa muvaffâk olursa totaliter devletleri Meksikadan pet- Yol tedarik etmekten fiilen menetmiş olacaktır. Bütün alâmetler, Meksika Cümhur- Teisinin Avrupadaki demokrasilere karşı Amerikan sivasetile ayni fikirde e zannettirecek mahiyst- Roosevelt'in etmesini istiyor 1 Meksikadaki petrol kuyularından bir kısmı Meksika petrol şirketlerinin Ame- rika petrol şirketleri ve hükümetle birlikte hareketinin esasları, B, Roo sevetle Meksika sefiri B. Nazetas ara- sındaki mülâkatta kararlaştırılmış- tır. Meksika ile müzakereler kati bir safhaya girmezden evvel Amerikan şirketlerinin kendi aralarında bir an- laşma zemini bulmaları bekleniyor. Amerikanın dış politikasi Vaşington 8 — Dünya vaziyeti ge- çen hafta siyasi mahfillerde ve ga- zetelerde büyük bir heyecan ve rahal- sızlık uyandımıştı, Bu heyecan he müz sükün bulmamıştır. Halk, Ame- rikanın tutacağı yolu bir an evvel öğ“ renmek istiyor. (Devamı 13 üncü aahifede) Italya, Tunus hududunda! Yeni yıl bütçesi asker topluyor Kont Giano, İngilterenin Roma sefirinin bu İusustaki teşebbisüne cevab vermekten çekinmiş Trablus ve Bingaziye de yer de yeniden Italyan askeri kıtaları gönderildiği bildiriliyor Yunus huduğunda yerli askerlerden mürekkep bir İtalyan © müfrezesi we 8 — Franko hükümeti, Fran- ile siyasi münasebetler tesisi ve Patyadaki İtalyan gönüllülerinin il Çekilmesi için bir takım şartlar bik, sürmektedir. Bu tlerin Franko hükümetinin mer- tam ölün Burgos İle Romadan ayni o bildirilmesi salâhiyettar uyandırmıştır. ii konun bir İtalyan &Xi altında olduğu mutalâasında» Mamafih bu hususta kati bir fi- | husustaki | kir edinmek için Fransa tarafından Burgos'a gönderilmiş olan eski Nazır- lardan B. Berard'ın Parise dönmesi bekleniyor, Fransız hükümet adamlarının ek- serisi, Franko hükümetini resmen | tanımak derecesinde ileri gitmemek- le beraber bu hükümetle muntazam temaslar tesisini istiyor, Frankist ordunun muvaffakiyetin- den sonra İspanyadaki İtalyan kıta- (Devamı 4 üncü sahifede) Denk bütçe esası göz önünde bulundurularak arak hazırlanıyor Ankara 8 (Telefonla) — Bütün Ve- kâletler yeni yıl bütçesini hazırla. makla meşguldürler. Yeni yıl bütçesi Başvekil doktor B. Refik Saydamın hükümetinin programında izah etti. ği gibi (hakiki ve samimi manasile denk bütçe esası) göz önünde bulun. durularak hazırlanmaktadır. Yeni bütçede muhtelif fasıllar. dan yapılacak tasarruflarla Milli Mü- dafaa, Ziraat ve Maarif Vekâletleri bütçelerinin tabsisalı artırılacaktır. Bir Fransız kruvazörü torpito ile çarpıştı Lorent, 8 (A.A) — Georges Ley. gues kruvazörü ile Bison torpito muhribi, müsademe etmiştir, Hasa- ratın mühim olduğu söylenmektedir, İki kişinin öldüğü haber veriliyor, ——— a — Ebilkikmtle nr; —2şz Milyonların temettüü Val diyor ki: — Eeinönü meydanına bir milyon 80- kiz yüz bin ilra sarfeltik; bu para istim- lâke gili, Meydanın yapılması da henüz bitmedi. Diğer taraftarı öğreniyoruz ki, o civar- daki kiralar yüzde elli fırlamış, Binası istimlâk edilen mal sahibi, çeh- rin imarı namına fedakârlık yapmış gi- bidir. Bundan münhasıran umum (yani Belediye) istifade etmelidir. Şayet daha geniş bir İstimlâk yapılsaydı, meydanın etrafı Belediyenin inşa ettireceği binalar» İs bezenseydi, şimdi, kiraların yüzde elli fırlaması suretinde hâsıl olan fark, gene Belediyeye rücu edecekti, Eminönü misalinde görülüyor ki, Bele- diyenin sarfettiği koca servetin temettü bazı talihli mal sahiplerine kalmış gibi- dir. Açılan sahalarda derhal imar plâm- nın tatbiki suretile böyle fültleri önliyecek esbabın bir an evvel kuvveden flilş geti. rilmesi lazımdır. (Cümhurreisi artı Perpignan 8 (A.A.) — İyi malümat alan bir menbadan öğrenildiğine göre, B. Azana, Negrin hükümetinin İspan- yada harbe devam etmeğe karar ver. mesi takdirinde, Reisicümhurluktan istila edecektir. Zannolunduğuna göre, B. Azana cümhuriyetçi İspanyanın muzaffer olmak için güvenmekte olduğu de- mokrasilerin yardımına artık itimad edemiyeceği cihetle bu andan itiba- ren mücadeleye devamın faydasız ol- duğu kanaatindedir. Binaenaleyh Re. isleğmhüur artık beyhude yere kan dö- külmemesi mütaleasında bulunmak- tadır. Cenevre 8 (A.A) — İspanya Reisi- çümhuru B. Azana Parise gelmek üzere bu akşam ekspresle bura dan hareket etmiştir, (Devamı 4 üncü sahifede) Tramvay İki şirketin edecek ve 5 sena sonra Ispanyada hü arasında ihtilâf çıktı kümetçiler k beyhude yere kan dökülmemesini istiyor Başvekil ve hükümet erkânı ise sonuna kadar mukavemete devama faraffar Cümhurreisi B, Azana ve tünel satınalınma mukavelesi dün imzalandı İşletmeyi 1 marttan itibaren Nafia Vekâleti idare Belediyeye devredecek Nafiâ Vekili şirket mümessilleri şerefine dün bir arasında samimi n Ankarg 8 (A.A.) — İstanbul Tram- | vay ve Tünel şirketlerinin hükümet | tarafından satın alınması hakkındaki müukavelename, bu akşam Nafia Ve- | kâleti binasında merasim salonunda Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya ile şir. ket delegesi B. Speclal tarafından im- zalanmıştır. Bu münasebetle Nafia Vekili B, All Çetinkya aşağıdaki nutku irad et miştir: — İstanbulu kaldırımlamak için 43 , — Tevekkeli, İstanbulun — taşı, ziyafet verdi. B. Ali Çetinkaya ile B. Special utuklar irad edildi B. Special, Belçikada Sofina şirketinin mü- messili ve İstanbul Tramvay ve Tü- nel şirketlerinin murahhası olarak sizleri hürmetle selâmlarım. Sizinle Nafia Vekâletinin bu salonunda iki imtiyazlı şirketin mukavelesini imza» lamak üzere ve ikinci defadır ki, kar- şılıklı bulunuyoruz. (Devamı 13 üncü sahifede) milyon lira lâzımmış!... toprağı altın, dememişleri...