26 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

26 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

B takımları şampiyonluğu Fenerbahçe Galatasarayı 3 - 0 yenerek kazandı Dün, Galatasarayla Fenerbahçe (B) takımlarının lig maçı vardı. Dünkü nüshamızda da yazdığımız oyuncularla çıktılar. Fakat tam ta- | kımla değil de on kişi olarak... Nubar ve Sarafim yoktu. Cezalı olan Adnan da oynamıyordu : Osman - Lütfi, Cemil - Ekrem, | Bedii, Musa - Necdet, Süleyman, | Mehmed Yılmaz, Salâhaddin, Bu takım oyun esnasında mütema- diyen değişti. Cemil ve Musa hücum hattında oynadılar. Bedii beke geçti. Osman ve Lüfiden başka yer değiştir- | miyen oyuncu kalmadı. * i Buna mukabil Fenerbahçe de beş birinci takım oyuncusu ile sahaya çıkmıştı. Eski oyunculardan oCavad ds takımda yer almıştı: Hüsameddin - Saim, Lebib - Fethi, Ali Riza, Cavad - Haldun, Muzaffer, Naci, Basrı, Vahid. Son kararın klüplerdeki faal ele- manlar: azalttığı malümdur. Fakat bütün bir mevsim birinci takımlarda yer almış oyuncuların (B) takımlar rında görülmeleri bu hususta bir ka- cuların hazırlanmalarını temin et- mekten ibarettir. Eğer bir klübün (B) takımı herhangi bir sebebden teşkil edilemiyorsa bu maçlara iştirak et- mez. Bir kaç defa birinci takımda yer almış bir futboltunun (B) takı- mında oynamasına müni olacak bir kaidenin ; mevcut bulunmayışı da doğrusu rayanı hayrettir. OYUN Birinci takımla, fakat kimbilir na- sıl bir mülâhaza ile, sahaya on kişi olarak çıkan Galatasaray takımı oyuna lükayd bir şekilde başladı ve bu Iâkaydisi uzur müddet devam etti, Penerbahçe takımındaki genç ele- manlar işi daha ciddi ele almışlardı. Atak ve enerjik bir oyun oynuyorlar. Galatasarayllarm koşmağa lüzum görmedikleri bir çok toplara yetişi yorlar ve sarı kırmızılıların kalesini tehlikeye sokuyorlardı. Bir aralık Galatasaray kalecisi Osman başına tehlikeli bir tekme yedi. On dakika kadar kenarda tedavi edildikten son- Ta tekrar sahaya avdet etti, Galata- saray takımında santrfor ve bek oy- nıyan Cemilin, eski bir kaleci gibi güzel blokajlar yaptığım seyrettik. Galatasaray müdafaasında Ekrem ve kısmen Lütfiden başka faal oyun- cu yoktu. Maç bozuk ve zevksiz bir şekilde devam ediyor. Fenerbahçeli- sıfır sıfır berabere bitti. Bu devrede Galatasaray bir gol atmış, fakat ha- kem bunu ofsayd addederek sayma- mıştı. Halbuki bu golde ofsayd ola- cak bir yaziyet yoktu. İkinci devrenin başında Galatasa- ray takımında ayni lkaydi devam ediyor. On beşinci dakikada solaçık- tan gelen bir kornerde Naci kafa ile İ Fenerbahçenin birinci golünü attı. Bu sayı Galatasaraylıları biraz ha- rökete getirdi. Fakat Fenerbahçeliler bu gölden cesaret almışlardı. Biraz sonra Naci geriden aldığı derin bir pasla Galatasaray müdafaasını &at- ladı. Sıçrıyan topu Galatasaray kale- sinin ağlarına gönderdi. Bu ikinci gol Galatasaray takımını büsbütün bozmuştu. Takımda değişmeler olu- yordu. Fenerliler bu fırsattan istifa- de ettiler. Ali Riza uzaktan sol hava köşeyi bularak güzel bir şüt çekti ve takımına üçüncü gölü kazandırdı. Üstüste yenen üç gol Galatasaray takımını tamamile bozmuş ve sinir- lendirmişti. Son bir gayret safetmek istediler, fakat Iş işten geçmişti. Ne- ticeyi değiştiremediler, (B) takım- Tarı hami altında cereyan eden bu zevksiz ve garip maç (3-0) Fenerbah- çenin galibiyeti ve şampiyonluğu ile neticelendi. Galatasaray, takım itibarile iyi oy- nayamadığı gibi, oyuncular içinde de Ekremden başka muvaffak olanı yoktu. Fenerbahçe takımı, galibiyeti hak €den atak ve enerjik bir yun oynadı. Lebib, Ali Riza, Naci en fazla muvaf- fak olanlardı. Oyun Klas itibarile düşük ve zevk- sizdi. Adnan Akımın idaresi de tat- minkâr değildi. Ulvi YENAL Galatasaray klübünde bir intihap, bir istifa Galatasaray klübü idare heyetinde yeniden ufak bir değişiklik olmuştur. Matbuat takımı, Şiş T mü tekaitlerile Mi sileğiyör Matbuat takımı (7-2) mağlüp ettiği “Taksim stadında Galatasaray mü- tekaidicrini (1-0), Anadoluhisarında İ, Spor müteksidlerini (3-1), Bekyoz çayımnda Beykoz omütekaldlerini (7-2), Yenibahçe sahasında Süley- maniye müteksidlerini (6-2), Bursa- da müteksidler muhtelitini (3-2) ye- nen Matbuat takımı : bugün altıncı maçını oynuyor. Gazetecilerin bu defaki rakibi Şişli Beykoz mütekaidleri ile bir arada mütekaidleridir ve maç Taksim sta- dında oynanacaktır. Yeni türnelere hazırlanan Matbuat takımı bugün karşısında cidâ! bir rakib bulmuştur. Mütemadi galibiyetlerle namağlüp takım unvanını kazanan gazetecile- rin, ilk mağlübiyet acısını tatmamak için âzami gayretlerini sarfedeçekle- rine şüphe yoktur, Bugünkü spor hareketleri TAKSİM STADI: Matbuat takımı - Şişli Saat j tekaüdleri Pera - Şişi > Mi Anadoluhisar - Kasımpaşa » 13,30 ŞEREF STADI. Süleymaniye-Boğaziçispor > 10 Topkapı - Karagümrük » 1145 Beykoz - Davutpaşa «13 Vefa - Ortaköy « 15,5 FENER STADI: Beylerbey!-Galatagençler » 1145 HA - Eyüp » 1315 Fenerbahçe-Pener Yılmaz » o 15 Şild maçları bugün başlıyor Cümhuriyet Halk Partisi tarafın- dan on sene olmak üzere ihdas edi- len şild maçlarının son senesinin ilk müsabakaları bugün üç stadda Dir den başlıyacaktır. Kuvvet esası göz önünde bulundurularak tanzim edi- Jen fikstüre göre bugünkü müsaba- kalar birinci küme klüplerle kinci küme klüplerini birbirile karşılaştır. maktadır. Galatasaray ile Beşiktaşın yapı muyan üç senenin tekrar edilmesi yo- Tunda itiraz ederek şildlere girmek- ten İmitina etmeleri zalen son karar yüzünden zayıfıyan ve seyircisini kaybeden futbol maçlarının büsbü- tün ehemmiyetini kaybetmesine 6€- beb uldu, Bugünkü karşilaşmalar arasmda yegüne kayde şayan maç Taksim stadmda yapılacak olan Anadoluhi- sar - Kasımpaşa müsabekasıdır. Bu Klüpler A ve B namı gltmda iki grup halinde yapılan ikinci kümenin grup” birincileridir, Bugünkü karşılaşma- nın neticesi mıntaka başkanlığı tara- fından bu iki klüp arasında bem bi- Tinci kümeye terfi ve hem de şild kar- şlaşması olarak kabul edilecektir, İkinci küme şampiyonunun tayyün etmesi için bu iki grup birincisi ara- sında ikinci bir maç daha yapılacak- tır. Diğer sahilarda yapılacak karşı- Jaşınaların birinci küme klüplerinin galebesile nihayet bulacağı tahmin edilmektedir. Bu hafta yapılacak sekiz karçilaş- 'mada mağlüb olan takımlar tasfiye. ye uğnyacaklar ve önümüzdeki hafta geriye kalan #ekiz takım arasında şildlerin kar dö final maçları yapı. Jacaktır. vj Pera - Şişli şampiyonluk maçı Taksim stadı müdürlüğü tarafın. dan federe olmıyan küpler arasında tertib edilen Tig maçlarının bugün sonuncu ve en mühim müsabakası yapılacak ve finale kalan fki ezeli rakib Pera - Şişli bir kere daha kar- şılaşacaklardır. Galatasaray - Fenerbahçe rekabeti kadar kök salmış bir iddiaya ve 6 nis- bette çök bir tarafdara sahib bulu. nan bu iki klübün karşılaşması hele bir şampiyonluk için olunca ehem- miyeti tezayüd etmektedir. Bu mü- him maç saat 11 de yapılacaktır. Beygir, bekçinin dudağını ısırarak kopardı İzmir (Akşam) — Kemer mevkiin. de Hilâl un fabrikası arkasındaki hay. van abırlarında bir vaka olmuşlur. Semt bekçiesi Sabri, geceleyin kontrol vazifesini ifa ederken ahırda bulunan bir st üzerine hücum etmiş, bekçiyi altına almış ve alt dudağını ısırarak koparmıştır. Yaralı hastaneye kaldı. rılmış, hayvan da kuduz ihtimaline binaen. inüşahede altına alınmıştır. Egede 10,000 ton üzüm stoku var İzmir (Akşam) — Ege mıntakasın. da bu sene mahsulünden 10,000 ton üzüm stoku vardır. İki yortu müna- sebetile Almanyadan mühim sipariş. ler bekleniyor. Fakat üzüm satış flat. lerile Almanya kontrol dairesinin f atleri arasında mühim farklar vardır. Onun için fiat kontrol dairesinin üzüm fiatlerini yükseltmesi bekleniyor. Ah- nan haberlere göre Avustralya, Ka- liforniya ve Korent üzüm #latleri de son zamanda yükselmiştir. SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 290 Mithat paşa nasıl yakalandı ? - Arap İzzetin anlattıkları Evrakı emin bir yerde sakladı. (1) Mithat paşa Fransa konsoloshane- sine iltica edince Kliçen de oraya sı- ğındı ve paşasile buluştu. Mithat paşa Cevdet paşa ile arala rında cereyan eden muhabere üzerine teslim olmağa razı olduğu sırada Fran: sız konsolosu Pelissier, Kliçeni çağır- dı, — Aldığım haberlerden pek meyu- sum. Bunları paşaya ârzetmeğe cesa- ret edemiyorum. Hükümetimin bana tahmil ettiği şartlar dairesinde hare- ket etmeğe utanıyorum. Vadington konsoloshanedeki mültecileri Osmanlı hükümetine teslim etmemi emrediyor. Ben hiç bir ibtiraziğ kayıd beyan et. memeğe mecburum. İstanbul elçisi 'Tiso da Paristen aldığım talimatı te- yid ediyor... dedi. Kiiçen: " — Paşa buna intizar ediyor olmalı. Çünkü kendisini Osmanlı memurları- na teslim etmeğe hazır bulunduğunu İstanbula bildirdi. Yalnız ben bunu Fransanın nesabetinden beklemiyor- dum. g Cevabını verdi. Konsolosun sözlerini Mithat paşaya açtı. Paşa: — Ah! Tunus! Diye murıldandı; Kliçen ne yapıp yaparak serbes kalmasını tavsiye et- ti, — Senin serbes kaldığını ne için is- tediğimi bilirsin. Senin bildiğin şeyle- ri mahvetmek için benden kurtulmak istiyorlar, dedi, Hilmi paşa padişah yaverleri ve üç miralay ile konsoloshaneye geldi. Mit. hat paşanın tesellümüne dair bütün konsoloslar huzurunda bir zabıtname tutulup imzalandı. Kâtip Kliçen orta- dan kaybolmuş, İzmir İngiliz konso- losunun yardımile İzmirden savuş- muştu. AAbdülhamidin mahremi olan ikinci kütip Arap İzzet paşa meşrutiyetin ilâ. nı üzerine Avrupaya savuşluktan son- ra görüştüğü bazı zevata Abdülhâmi- din hususi ahvalinden bahsederken Mithat paşaya dair şu malümaltı ver. diği bana nakledilmiştir: (Mithat paşayı zaten hiç sevmiyen Abdülhamid her vakit paşa aleyhin- de birçok sözlerle tahrik ediliyordu. Abdünhamid sırf Mithat paşadan kurtulmak için Yıldız mahkemesini -Abdülazizin katli davam- teşkil et- miştir. İstintaklar ve muhakeme Abdülha. midi çok meşgul ediyordu. Mithat pa. şanın evzaı, etvarı İyice tecessüs ve tedkik olunuyordu; ancak müdafaa ları o kadar samimi görülüyordu, ki Abdülhamid nihayet husumet hisleri- ni yenerek muhakeme işini kapatmak cibetini bile düşünmeğe başlamıştı. Bu düşünce piltikçe kuvvetlendiği için Mithat paşaya ilifatlı haberler gön- deriyor, hatlâ paşayı gene sadarete ge- tireceğini etrafındakilere söylüyordu. Paşanın ikbali avdet ederse kendi- lerinin akibetlerinden endişeye düşen- ler padişahın bu fikir ve meylini fiile çıkarmaması için tertipler düşündü- ler. Hususi kâtibi Reşid bey Mithat pa- şanın hakiki his ve fikirlerini meyda- na vurdurup kendisine dinleteceğini padişaha arzeder. Abdülhamid bir gün (Nöbet yeri) denilen binanın büyük odasına gelir, Mithat paşaya padişa- hın kendisile görüşmek istediği haber verilir. Paşa büyük odanın ittisalinde- Ki odaya getirilir. Orada Reşid bey Ab- Gıllügıştan azade Mithat paşa Re- şid beyin maksadını anlıyamaz; sözle. rini ciddi telâkki eder, derunumu iz- hara başlar: — Evet öyledir, Vaad ve vadına inan- mak caiz değildir. Sultan Muradın haslalığına binaen saltanalta tebed. dül zaruri olunca bize öyle şeyler söy. lemiş, öyle valdlerde bulunmuştu ki, bunlara bakarak biz de kendisini tah. ta geçirmekte hiç bels görmedik. Fa- kat padişah olunca bunların hepsini unuttü, Bu sözleri saklandığı yerden duyan Abdülhamid bulunduğu odadan kalın sesile: — Reşld bey! Mithat paşaya söyle- yiniz! Bugün kendilerini kabul ede miyeceğim! Diye bağırır. Mithat paşa yerine gönderilir. Bir daha huzura davet edil. mez. Abdülhamid bu hâdiseyi bizzat Arap İzzet paşaya anlattıktan sonra; — Safiyane sözlerine bakarak bu herifi -Mithat paşayı. sadarete getir. meğe niyet etmiştim; mahkemenin dağıtılmasına karar bile vermiştim. Fakat ağzından o sözleri işitince mah- kemeyi devam ettirdim; haini mahv ve perişan eyledim! demiş!) Bir tarih Abdülhamidin (Sultan Azizin kat- li) davasında zamanın bir kısım mü. nevverlerinin padişaha yaranmak için neler ihtiyar ettiklerine bir nümune olmak üzere vakanüvis Ahmed Lütfi efendinin (Tarihi adnleti seniye) baş- lığı altındaki şu manzumesini derce- diyoruz: Hazreti Abdülhamld hanın bu esnada gene Mihri adlinden mehi âfak oldu müstefldi Koymadı sultan Azizin kanını yerde o şahl Bak tecelli azizi züntikam oldu bedid! Öyle bir divanı alü adalet açtı kim, Görmedi ahdi saadetten beri çerhi anidi Mahzarı Memede ol divanda hainleri Haddei kanunu adile çekti ol şahı vahid Hamdülllâh oldu zahir hükmü gergi Ahmedi, Bayel Abdülhamidi hanide bervefki ümid! Haşredek tahtında şevketie hüday! müstean Ömrünü, #kbalini etsin mezld ender mesidi Zıllı seyfile zelamı zulmu udvun mahvolup Suphi Asayiş açılsın, kalmasın gürtü şünldü Bilbedaho söyledi işbu iki tarihleri Devtetin vakanürisi bass LAM Abid: Beytini arşa asıp ımahveyledi canileri (1200) Hakkını sultan Azisin aldı Han Abdülhamid (1208) Böyle dalkavukluklar görüldükçe Osmanlı tarihindeki tahriflere şaşıl- maz! Ne bu, ne o! Abdülhamid kızı Naile sultanı (do- gamu H. 1301) Gazi Osman püşanın üçüncü oğlu Cemil beye nişanlanmıştı. Fakat Osman paşa ailesi gözden düş- tükten sonra (2) Abdülhamid bir kiz- nı daha bu aileden birisine vermekten vaz geçmişti, Valide paşa -Mısır Hidivi Abbas Hilmi paşanın validesi. Naile sultanı oğluna almak, Osmanlı ve Mehmed Ali hanedanları arasında bir sıhriyet rabıtası hasıl etmek istiyordu. Abdülhamid ise hiç de bu fikirde de- gidi. O böyle bir karabette mahzur görüyordu. Valide paşanın talebi kendisine bil. vasıta srzedilince Abdülhamid gönül kırmıyacak bir cevap İle geçiştirmişti. Haremi hümayunda kendisine verilen bir ziyafette valide paşa isim zikret- 'miyerek bu sihriyet emelini tekrar edince Abdülhamid talebin Naile sul- tan hakkında değil, kendi kızlarından başka bir sultan için vaki olmuş bu- Yunduğu zehabını izhar İle yanlış an- lamış gibi davranarak: — Pekflü! Fakat... Sultan için aile- sinin büyüğü .... efendinin muvafa- katını da almak icap eder. Cevabını verdi. Bununla valide pa- şayı: — Hayır efendim, ben o sultanı de- gil, Naile sultanı istiyorum. Diyemiyecek bir mevkide bıraktı. Valide paşa bir daha bu mesele hak- — Gel benim vezir fbnivezir oğlum! (Arkası var) (4) Kilçen: Mithat paşa. Bu bavulların nerede saklanmış olduğu eserde gösteril- memiştir. (2) Sebebini evvelce izah eylemiştik. Bir düzelime — 295 nuraralı tefrika- mın - 16 Şabat tarihli Akşamda - birinci sütununda (Taymis) Balowitehin Ifşaatından bahsedilen fık- rada (istiklâlini tehdid yolunda) sörlerin- den sonra bir kaç kelime eksik (Babilliyi) diye başlayıp (bulendu) e biten bu cümlenin asıl ve tam şekli şudur! (Babılliyi tazyik, Osmanlı devletinin istiklâlini tehdid yolunda kaleme alınmış olup gizli kalmak Jâzmgelen madde dik- katsizlikle protokolun Babiâliyo tebliğ edilen metnine kaydedilmiş bulundu.)