28 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 14

28 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 14

| ISTANBUL BELEDİYESİNDEN: Birinci kısım - Umumi hükümler Açık arttırma ve eksütmeye konulacak mallar; 1 — Alınıb satılması Kanunen yasak olmayan menkul ve gayri menkul yealların açik artırma ve eksiltmeleri Belediye kanunu hükümlerine tevfikan İstanbul Belediyesi Meznd İdaresince yapılır. Açık arttırmanın çeşitleri: 2 — Menkul ve gayri menkul malların açık arttırmaları biri (Adiyen) di. geri (Hükmen) olmak üzere iki çeşittir. Adiyen açık arttırmalar sahibinin hük- men açık arttırmalarda mahkemelerin ieva dairelerinin ve Maliye ve Belediye tahsil şubeleri ile resmi dairelerin müracaat ve istekleri ile yapılır. Mahallinde yapılacak açık artırmalar: 3 — Mahkemelere, icradairelerine tahsil şubeleri ile sair resmi dairelere 8il açık arttırma ve eksiltmeler mezad idaresi şubelerinde veyahut sözü geçen idarelerin kararlarına göre malların bulunduğu yerlerde yapılır. Mezad idare- sine getirilmesi kabil olmayan halka ait ev eşyasının açık arttırma satışının ye- rinde yapılması için o yerin mezad yapılmağa müsait olması ve sahibinin bir dilekçe ile izin âlroası lâzcmd'r. İdarece yapılacak inceleme ve âraşlırmada Sa- tılmak istenilen eşyanın başkalarına sit olduğu ve idare vasıtası İle halkı aldat- mak gibi bir yolsuzluk bulunduğu anlaşılırca açık arttırma satışı yapılmaz. Bir muhcur görülmediği takdirde mezad talimatnamesindeki hükümlere göre açık sri0rma satışı yapılır. ğ Malını satmak bulunanların kanuni evsafı haiz olmaları ve işle riri bizzat takip etmeleri gerektir. > İzinsiz yapılan açık'artlırına ve ekslitmeler. 4 — Mezad idaresinden izin almaksızın dişarda yapılan açık arttırma ve ekcsiltmeler sabıtaca menedilir. Ve bu suretle bir şey satılmış ise tahakktk et- tirilecek resim mükelleflerden tahsili edilmekle beraber yapanlar hakkında Be- Jediye kanununun 113 üncü maddesinin hükümlerine tevlikan para cezası hükmolunur. Fenni Temizlik: ». 5 — Tebhire tabi olup da açik arttırma ile satılacak eşyanın tebhirsiz satıl ması yasaktır. Mallara yapılacak muamele: 6 — Mezad idaresine satılmak üzere getirilen mallara ait olduğu şube ta- rafından evvelâ sıra numaralı ve kurşunlu birer Etiket konulur. Ve bunlardan altın ve gümüş olanlartının ayarı tayin ettirildikten sonra şube muhammin- lerine verilmek suretile diğerleri biçtirliir. Malın cins ve nevi ve adedi ile krat ve miktarı vezni ve muhammen kıymeti ve varsa ayıb ve kusuru ve etiketle ve meznd pusulasına yazılır, Bu işler bittikten sonra mal sahiplerinden muvafa- katname alınarak kayıt yapılır. Mal sahiplerinin muhamminlerle temas - et- meleri yasaktır. Mahallinde yapılacak arttırmalar; 7 — Mezağ idaresi dışında yapılacak açık arttırmalara izin verildiği tak- “âirde mezad kontrolörlerinin mürakabesi altında ve bu talimatname hüküm- lerine göre mallerın kurşunlu etiket konulmak suretile açık arttırması yapılır. 8 — Devair ve eşhas tarafından istenildiği zaman tahmin ücreti verilmek şartı ile malların bulunduğu yere muhammin gönderilir. 9 — Mahkemelerle icra daireleri tarafından açık arttırma ile satılmak Üzere getirilen mallara bu daireler tarafından kıymet konulmuş ise o kıymet Üzerinden satışa çıkarılır. 10 — Açık arttırma satışı yapıldığı sırada sâhipleri satış yerinde Tazsa mallar muhammen kiymetlerini bulduğu ve geçliği takdirde alınan mu- valakatname mucibince satılır. Bundan dolayı mal sahiplerinin hiçbir surette itiraz hakkı yoktur. Eski eserlere değer biçilmesi: 11 «— Hakiki kıymetleri ancak mütehassısları tarafından tayin edilebile- cek mallar ücreti ma! sahiplerine ait olmak üzere getirilecek mütehassıslara tahmin ettirilir. i Teşhir ve neşriyat veardiye ve ücretleri: 12 — Mai sahibi istediği takdirde yedi günü geçmemek şartı ile malını teşhir edebilir. Teşhir müddetine malın kaydedildiği ve çıkardığı günlerle ta- til günleri ithal ediriez, Burmüddet için tarife mucibince teşhir ücreti alınır. Müddet sonunda mal açık arttırmaya çıkarılmadan evvel sahiplerinin isteği ile idarece mahzur görülmediği takdirde birinci teşhir parası alınarak teşhir müddeti yedi gün daha uzatır. Ardiye ücreti için malın girip çıktığı günlerin her ikisi bir gün sayılır. Tatil günleri için dahi ardiye ücreti alınır, Açık arttırma ve süâtleri: 13 — Şubelerde cumartesi ve pazardan başka günlerde öğleye kadar mal kaydettirilir. Ve öğleden sonra malların satışı birinciye kadar açık arttırmaya devam olunur. Satış muamelesi bitinceye kadar memurlar vazifesinden ay- rılmaz, dışarda yapılacak her çeşit açık artırmalar her gün yapılır. Açık arttırmaya çikarilan malların hacizleri ve açık arttırmanın geri bıtâkılması: 14 — Alt olduğu maksımdan tebliğ olunan haciz ve mümanaat kârarı satılacak mala taalluk elüği takdirde açık arttırma geri bırakılır. Haciz satış parasına taalluk ettikle açık arttırma tamamlanarak satılan mal alıcı- ya teslim ve parası için sonuna kadar saklânır. Açık arttırma tamamlandıktan sonra tebliğ olunan haciz ve geri bırak- mâ kararı satılan malın âlıcıya teslimine mani teşkil edemez. Şu kadarki satiş parası henüz verilmemiş ise işin sonuna kadar emanet hesabina almarak saklanır. Ve her hal ve şekilde haciz koyan daireye hemen mülümat verilir, Arttırma yerlerinde inzibat ve düzgünlük; 15 — Arttırma yerlerine işi olmayanlar giremez. Hal ve tavrı şüpheli olan kimseler dışarı çıkarılır. Sükün ve intizamı ve temizliği bozacak ahvalde bulunmak ve eşyayı karıştırmak bağırmak ve oturacak yerlede ayağa kalka- rak diğerlerinin girmesine mani olmak gibi arttırmayı işkâl edecek bareket- lerde bulunmak yasaktır. 0 16 — Açık arttırmayı her he suretle olursa olsun işkâle teşebbüs edenler- le arttırmaya fesad karıştıranlar hakkında zabıt varakası tutularak takibat yapılmak üzere müddelumumiye verilir. 17i — Mezat memur ve müstahdemleri alıcı ve satıcılarla ziyaretçilere karşı nezaketle muâmele etmeğe ve sorgularına teyap vermeğe mecburdurlar, Para alıp vermek: bülün- 16 — Satilan eşyanın Şübe baş memürlarının mühür ve imzasını taşi- | yen irat ve masraf kâğıtları muhasebeye gönderilir. Muhasip bu kâğıtların Yekdiğerine mutabakatini ve resim teşhir ve ardiye ücretleri hesaplarını tet- kik elineğe mecburdur. 5 © Paranın vezneden alınması: i Mal sahibi şuhesince imzası tasdik edilmiş baş kâğıdı ile muhasebeye mü- #uesat ederek mauhasebece masraf kâğıdı mühteviyatını kâmilen eldığına önir imzası alındıktan ve musaddak imzası ile tatbik edildikten sonra satış © Paranın vezneye yakması: Yukarda sözü geçen ve iki parçadan ibaret olan irat kâğıdının üst kismi © muhasebede saklanır, Alıcı şubesinden aldığı numaralı pey kâğıdı ile muha- sebeye mtiracant eder. Veznedar malın parasını aldıktan ve irat kâğıdının gis kısmına mühür ve imzasını koyduktan sonra alıcıya verir, Alıcı da bu kâ- On önlem sanırlar ozune Aİ. 1 hareli malı alana veren tesellim memurları (malın parasını alıcıdan tahsil hakkı baki kalmak üzere) veznenin verdiği parayı ödemeye mecburdur, 19 — Tellâllar hariçte tahsil ettikleri rusumu nihayet 24 saat içinde ya- tırmaya mecburdurlar, 20 —- Mezad idaresinin memur ve müstabdemlerden hiçbirisi arttırmaya konulan mallara müşteri olamaz. 21 — Veznedardan mada alici ve satıcı parasına el sürmek mezad me- murlerna yasaktır. İkinci kısım - Satıcıya ait hükümler 22 — Açık arttırmaya çıkarılan bir malın arttırılmasına muhammen de- gerinin yüzde yirmi ve lüzumu halinde daha eksiği ile başlanır. Mezad ida- resi dahilindeki arlitrmalarda bir mal arttırmaya çıkarılarak hiç pey veril meğiği ve sahibi tarafından geri alınmadığı takdirde ikinci defasında eksik Kıymetle arttırmaya çikarılır Sürülen son pey muhammen değeri bulduğu veya geçtiği takdirde sahibi malın değerini bulmadığına zahip olursa müşteri gibi mala pey sürebilir. Ancak mal sahibinin pey sürdüğü tellâl tarafından hazır bulunanlara ilân edilir. Bu suretle arttırma neticesinde mail sahibinin üzerinde kalırsa kendi. sinden resim alınmak suretile malı geri verilir. Son peyi muhammen değerin- den eksik olan eşya ve ma'lari sahibi satmak istemediği takdirde eğer varsa teşhir ve ardiye ücreti alınarak malı kendisine geri verilir, 'Takrir muameleleri: 23 — Muhammen değerini bulmayan ve sahibine resim alınmaksızın ge- Ti verilmesi lâzım gelen bir mah sahibi kaldırmayarak tekrar açık arttırma. satışına çıkarılmasını İsterse 22 inci madde hükmüne göre 3 günü geçmemek üzere artlırmaya çıkarılır. Yine muhammen değerini bulmaz ve satılmazsa İgeçer günler için mühammen değeri üzerinden tellâliye resmi teşhir ücreti we öğer varsa 'erdiye ücreti alınarak malı geri verilir. Arttırmaya çıkarmaktan vazgeçme: 24 — Satış salonlarında arttırmaya çıkarılmadan evvel sahibi kaydet. tirdiği malını geri almak isterse teşhir ve tahmin ücreti alınarak malı geri verilir. Bu mal dısarda muhammen değeri bulunur ise tellâliye resmi dahi alınır. Mezad idaresi dışımda husüsi yerlerde yapılan arttırmalarda tahmin ve kaydedilen malların arttırmasından vazgeçildiği Lbakdirde yukarda yazıldığı gibi tahmin ve teşhir ücreti alınır. Arttırmaya çıkmış ve çıkmamış olup da kaldırılmayan mallar; 25 — Tallmatnamenin 22. ve 23 ncü maddeleri mucibince resim alınma» dan sahibine geri verilmesi lâzım gelen bir malı sahibi kaldırmamış ve ya hiç kaydettirmeden bırakmış olursa 30 gün beklenir. Bu 30 gün içinde mal kaldırılmadığı takdirde idarece gazete ile ilân edilir. ve 15 gün daha bekle- nir. Yine sahibi gelip kaldırmayacak olursa mal arttırmaya satı- ır ve parasından tellâliye resmi ve ardiye ve eğer varsa teşhir ücretleri ilân masrafı çıkarıldıktan sonra kalan para sahibinin müracaatına kadar emanet hesabına alınarak veznede saklanır. Malın eksik para ile satılmasından ve değerine halel gelmesinden dolayı sahibinin itiraza hakkı olamaz. Arttırma maksadı ile almayıp başka bir 56. bep ile efrat veya resmi dairelef ve muhakim ve icra daireleri tarafından bi- rakılan ve ardiyeye konular bütün eşya ve mallar dahi bu madde hükümle. rine tabidir. Kefil gösterilmesi; 26 — AÂdiyen yapilan arttırmalarda mal sahipleri malları arttırmaya çıkarılmadan evvel kefil göstermeğe mecburdurlar, Ancak şube baş memur. ları tereddüp edecek zarar ve ziyanı kabul eylediği takdirde satışı yapabilir. Üçüncü kısım - Alıcıya ait hükümler Pey sürülmesi: 71 — Açık arttırmaya çıkarılan bir mala alıcının süreceği peyin en aşa ğısı şunlardır; 1. Liraya kâdar 5 kuruş. 10. » » 10 » 100. » » 50 » 1000. » » İ00 » fazlası için beş yüz kuruştur. Bunlardan eksik pey sürülmez. Alıcıların arttırma esnasında pey sürdük- lerine dair olan işaretleri bu nisbetler üzerinden muteber olacaktır. En aşağı peyden fazin sürüldüğü takdirde alıcının miktarı söylemesi Tâztmıdır. Açık eksiltmeler hususi şartlara tabidir. , İhale nasıl yapılır: 28 — Arttırmaya çıkarılan mal son pey üzerinden alıcıya katiyen ihale edilir. İhale zil ile katileşir. Zil vurduktan sonra hiçbir suretle pey sürülmi. yeceği gibi satıştan da dönülmez. 29 — Bir malın arttırılmasına başlanırken etiketinde yazılı mal sahip- leri ve malın evsaf ve eksiklikleri tellâl tarafından birer birer sayılır âlıcıla. rı almak istedikleri bir malı incelemek veya beraberlerinde bulunan mute metlerine inceletmek Kusur ve noksanları sormak haklardır. Bunun İçin bir mal ihale olunduktan ve alıcı tarafından tesellüm edil dikten sonra etikette yazılı olanlardan başka kusur ve eksik olduğu iddiası kabül ve muteber olamaz. Alıcıların müli muayene estasında vukua getirdiği zarar kendilerine ödettirilir. Peyden dönmek: 30 — Son pey üzerinde bulunan alıcının peyden cayması halinde aşağı- daki hükümlere göre muamele yapılır. A) Alıcının ihaleden evvel poyden caymasi ve o malm etiketine yazılma- mış görülebilen ayıp ve kusur veya noksandan ileri gelmiş ise peyden cayabi- Mir've arttırma yeniden yapılır. - B) Kusur ihaleden sonra ve malı tesellümden evvel anlaşılırsa mal tek- rar arttırmaya çıkarılır ve iki ihale arasındaki fark ve resim dikkatsizliği gö- rülene ödethir. C) Alıcının :haleden evvel veya sonran peyden cayması o malın etiketine işaret ve teliği tarafından ilân edilmiş ayıp ve kusur veya noksandan ileri ge- lirse tekrar arttırma yapılarak İlk arttırma arasındaki eksiklik ve Yesim ca- yanın teminat parasından ödetilir. Teğiyat ve teminat: Yı — Alıcılar aldıkları malın parasını İhalenin ertesi günü akşamına ka- dar vezneye yatırmağa ve mallarını kaldırmağa mecburdurlar, A) Alıcı arttırma ile aldığı malın parasmı ihalenin ertesi günü akşamı- na kadar vermediği ve malını da kaldırmadığı takdirde ihale tarihinden iti- baren nihayet yedi gün beklenir. Bu yedigün sonunda bir güna ihtar ve ilâ- na hacet kalmaksızın eşya arttırmaya konularak her kaç kürüş ederse satı. ır. Ve parasından resim ve yedi günlük iki kat ardiye ücreti ve iki ihale ara. sında bedel farkı varsa © fark ile mal satılıncaya kadar yedi günden başka geçen günler için hesap edilecek birer ardiye ücreti çıkarıldıktan sonra artan para teminat ve pey akçesi ile birlikte #ahibi gelinceye kadar emanet hesa- bına alınarak veznede saklanır. B) Alıcı arttırma ile aldığı malın parasını tamamen yalırmış ve ertesi günü İL 2 m ği akşamına kadar malını kaldırmamış olursa 30 gün beklenir. Bu 40 YENİ NEŞRİYAT: İlk öğretim Maarif Vekilliği tarafından neşredilen «Haftalık ilk öğretim. gazetesinin ikinci nüshası da çıkmıştır. Bu nüshada Başve- kil B: Refik Saydam 77 İkinci kânün 1939 da Büyük Millet Meclisinde okudu- Bu progrumı ile «Başka memleketlerde köy terbiyesi. «Zonguldak kömür ocağı ve antrasit fabrikası, <İyi bir öğretme- nin vasıfları, cOrta Anadoluda eğitmene başlıklı yazilar ve öğretmenleri alâkadar eden diğer bahis ve resimler yardır. Haftalık Servetifünun Uyanışın bu haf- taki sayısı Ahmed İhsan Tokgöz, İsmall Hakkı Baltacıoğlu, Halikarnas Balıkçısı, Halid Fahri Ozansoy, İlismi Bekir, M. Sami Teziş, Gevsi Halid Ozansoy, Nusret Safa Coşkun, Kerime Nadir, Onüç Ke- remoğlu, Yaşar Sihay'ın yazıları, Necmi Rızanın karikatürlerile intişar eti. Son aldığı şekille memleketin hakiki fikir, sanat, hareket ve aile mecmuası olan Ser- vetlfünun Uyarışı ukuyuculara tavsiye ederiz. Mari Valevska Napolyon Bonapattın çok sevdiği Lehil Kontes Mari Valevska, bu sene İstanbul- da güsterilen bir filime mevzu teşkil et- Gği gibi bu aşk macerası etrafında ya- zılmış eserler de vardır. İşte Napolyonun bu aşk romanı ba- yan Mebrure Sami güzel bir lisan ile Frütisızcadan Türkçeye çevirmiştir. Kita. bin bazı taraflarına o mütertim tarafın- dan ilâve edilmiş olan haşiyelerde. impa- Yatorun yukınlarma, eserde İsmi geçen bazi meşhur bina ve yerler hakkında oku- yucu için faydalı malümat ta vardır. Resimli olarak ve mazbut. bir şekilde bayılmış olan bu tarihi romanı okuyucu- İarımıza tavsiye ederiz. 50 kuruş flatle İkbal Kitapevinde tevri edilmektedir. Türk Yüksek Mimarlar Birliğinden: Şubemiz yıllık toplantısının göçen haf- ta ekseriyet hasıl olmadığından, 28/2/839 sal günü saat 1730 da Alayküşkünde, kati olarak yapılacaktır. Sayın üyelerimi- zin teşrifi rioa olunur. Beşiktaş askerlik şubesinden: Beşiktaş askerlik şubesinde kayıtı mu- habere asteğmen Abdullah oğlu Saba- haddin Aktomin nerede olduğu bilinme- diğinden şubeye müracaatı Hân olunur. —————— Dr. Suphi Şenses İdrar yolları hastalıkları mütehassısı Beyoğlu Yıldız sineması karşısı Lekler apartıman. Fakirlere parasız. “Tel, 43924 Osmanlı bankasından İLÂN Memlekette tasarruf hareketinin inkişafına bizmet arzusunda olan OSMANLI BANKASI, Aile Sandığı (Tasarruf cüzdanı) hesabına tevdiat yapanlara kur'a keşidesi suretile aşa- Zıdaki ikramiyeleri tevzie karar ver- miştir. Keşideler 25 Mart ve 25 Eylül ta- rihlerinde icra olumacak ve her ke- şidede aşağıdaki ikramiyeler o dağıtı- lacaktır: , 1 aded 1000 Türk Tiralık 4» 259 » » 5» » » 25 » ys* * 50 » 25 » » Yani cem'an 85 adede 5.000 Türk liralık ikramiye, Aile Sandığı hesabındaki mevduatı kur'anın keşide edildiği tarihe taknd- düm eden altı ay zarfında 50 Türk lirasından aşağı düşmemiş olan her mudi keşidelere iştirak edecektir. Hafiflik - Rahatlık, ie siyarel ediniz veya va Manu tarim TetepleiE” Fivatiarımanda yük tepelik. NEZLEMİN PAMUĞU MUYÜMADA seha VE marsi den korur ve kurtarır, NEZLE Rahat nefes aldirir, Eczanelerde 25 kr.