4 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

arm nkü ewe du ulan bir ikta irile v0” bü- eşal bu- içisi giliz ildi- arkı rar urla «dha- dere tina agür- ünal nüş- otu. ebir 4 Mart 1989 AKŞAMDAN AKŞAMA | İnönünün halkla temasları Çok etki devirlerdenberi bu mille | tin hayalinde yaşıyan bir demokrasi ; vardı; Devre çıkmak», «lebâil gez mek», «kapısına (başvuranların der. dini dinlemek», «fakir fıkaranın ya- rasına merhem olmak»... Halk, bun- ları şu veya bu efsane ve tarih şahsi- yetine atfederdi. j İsmet İnönü, bu ananevi ve mu- | hayyel milli demokrasi şeklini, Devlet Reisi olur olmaz, Kastamonu köyle- rinde büsbütün tebarüz ettirmekle işe başladı. Şaşılacak bir kolaylıkla ve. basitleştirme ile İstanbul gibi muğ- lik, mürekkeb hayatlı bir şehirde de devam ettiriyor. Türlü türlü vecheleri olan bir dev- keti, hem de devletci bir devleti kur mak, belki de bir şefi bu eserine hasredebilirdi. Bütün O cehdlerden asıl maksadın Ahmede, Mehmede, Ayşeye, Fatmaya refah ve sandet vermek olduğu unutulabilirdi. İsmet İnönü ise, vatandaşları ferd ferd kar- sına alıyor; — Anlat... Derdin me? Türk camiasına, meslek meslek, zümre sümre soruyor: — Eksiklerin? Arzuların? Gerçi, hükümet cihazı, intihab sis- temleri, parti, matbuat serbestisi. bütün bunlar, halkın dileklerini ihti. yaçlarım tuhükkuk sahasına çikar. mayı istihdaf eden maddi manevi müesseselerdir. Fakat hepsine ilâve- ten, cemiyetin sirvesine şeref veren zatın en alt tabakaların doğrudan doğruya temasa geçmek yolunu ara- ıp bulması, bir fevkalâde mürakıb vazilesini bilâvasıla yapması gibi GKâtipler yırtar!» diyememesi... Hal kın kalbine ne büyük bir kuvvet ve- recek; bütün müessesatımızın kon- #zolü için me ehemmiyetli emniyet supabı olacak; battâ Türk demokra- sisine ayrı bir çeşni bahşedecek! Şayeğ ilk tecrübelerde halkın böy- le yüksek bir huzura çıkmasından mütevellid bazı şaşırmular, bocala- malar oluyorsa, bunu tabli görmeli- dir. Âdet istikrar edinme, herkes da- ha hazırlıklı gülecek, daha serbes Konuüşacaktır. oOAmcak, öhtimamla, ssabiyetle korunması gereken bir nokta var: «Dâha Tiyikları şefin kar. şssına çıkaralım!» endişesile ilerde Sun'iyete kaçmıyalım! Yahud da şu Şehircilik mülehassin B, Prost şehrin tatbikat plânını yapmak üze re topladığı melümet arasında şehri- mizde bulunan mevcud mektellerlş bundan sonra yapilacak mekieplerin yerlerini gösteren bir harita İstemiş- Baro heyeti bugün toplanıyor Reisin istifası meselesi görüşülecek İstanbul baro âzası bugün öğleden sonra, ağırceza mahkemesi salanun- da heyeti umumiye içtima yapacak- lardır, İçlimada B. Hasan Hayrinin Baro relsliğinden istifası meselesi gö- rüşülecektir. B. Hasan Hayrinin istifasını geriye alması için bir takrir hazırlanmış ve bir çok avukatlar takriri imzalamış- lardır, Ancak, reisin istifasının Baro heyeti umumiyesinde müzakere mev- zuu olup olmıyacağı etrafında avu- katlar arasında flkir ihtilâfı vardır. Bazı avukatlar bunun heyeti umu- miye tarafından müzakere edilebile- ceğini, bazılar ise Baro umumi he- yttinin böyle bir istifa etrafında mü- zakereye salâhiyeti olmadığını ileri sürmektedirler, Bu yüzden yarınki toplantıda hararetli münakaşalar ola- cağı tahmin ediliyor. İstifanın bu toplantıda müzakere- si kararlaştırilırsa B. Hasan Hayri- nin istifasını geriye alması hâkkım- daki takrir okunacaktır. B. Hasen Hayri istifada vsrar ettiği takdirde yeri Baro reisi seçilecektir, Yeni Baro Teisliğine gösterilen mamzedler arasmda avukat B, Kib- rıslı Celâl, Baro reis vekili B, Mekii Hikmet, eski Baro reislerinden B. Sadettin Ferid, eski adliye müsteşa- rı B. Kenan Ömer, Şirkeli Hayriye avukatı B. Necati ve avukat RB. Ha- bağlı olan imar müdürlüğünün bele- diye relsliğine bağlı müstakil! bir mü- dürlük hilinde idaresine karar veril- diğini yazmıştık. Aldığımız malümsta göre bu iki müdürlük ayrıldıktan sonra imar müdürlüğüne belediye fen işleri mü- dürü B. Hüsmü Keseroğlu ve fen iş- eri müdürlüğüne “de İstanbul sabık Nata müdürü ve şimdi Nafia Vekâle- ti yollar ve yapılar umum müdür mu- avini B. Nuri tayin edilecektir. Her 1ki müdürlük bu suretle birbirinden ayrıldıktan sonra belediye fen ve imar işleri müdürlüklerine sit vazifeler de taksim edilecektir. Tiftik standardize edilecek İhraç maddelerimiz o meyanında tiftiğin de standardize edilmesi karar- taştırılmış ve bir nizamname hazır- Manmıştı. Badema ihraç edilecek tif- tikler, birer nizamname ile standardi- ze edilen diğer bazı ihraç mağdeleri- #miz gili kontrola tabi tutulacaktır. Bu münasebetle kontrol memuru ye- tiştirmek üzere şehrimizde açilan tif- AKŞAM Karilerimizin mektupları Böyle tamir olur mu? mizce sokakların tamirine başlandığı ve temir edilenler arasında Kuzgun- cukta oturduğumuz Simideltahir #0- kağının da bulunduğu görülmüştür. Hakikaten de bu sokağın tamiri yapıl- Tuş isede tamirden üş gün sonr Ar- Davud kaldırımları çökmüş ve yağmur yağdığı zaman “bu çökük mahallere sular dolarak göl halini almıştır. Esasından fenerden mahrum olan bu karanlık sokaklan geceleri gelip ge- genler müşkül vaziyette kalıyorlar. Acaba bu gibi tamirler yapıldıktan sonra bir kere de belediyece temirin na kanast hasll olsa daha iyi olmaz mi? Belediyemizin nazarı cikkatini celbetmemizi saygılarımla dilerim. Kuzguncukta Simideitahir sokağında 4 No. dn emekli askeri “rg memuru VAHİT i Yeni vapurlar burada tamir edilecek Almanyadan bunun için bazı teknisyenler gelecek Almanyaya ısmarlanan vapurların kazanları üzerinde tedikikler yapan komisyon çalışmalarımı bitirmiş ve Taporunu hazırlamıştır. o Raporun mahiyeti henüz bilinmemektedir. Diğer taraftan vapurları inşa eden Krup müessesesi iki kişiden mürek- kep teknik bir heyet daha göndere- c8ktir. Güverte ve kazan mütehassıs» larından müteşekkil gian heyet bü- gün, yarın şehrimize gelecekâir. dan heyet, vapurlarda ic eden ta- dikat kabul etmiştir. Tadi- Jâtın esasları tesbit edilmektedir. Va- purların tekrar Hamburga gönderi mesi Yazla masreflı olacağından ya pilması kararlaştımları tedilât kus vetli bir ihtimalle, Alman teknisi- yenleri tarafından , İstanbulda yapı" lacaktır. Etrüsk vapurunun 62 möktadan bozuk olduğu doğru değildir. “Taği- lit bilhassa güverte ve kazanlarda ya- piacaktır. Etrüsk tibi diğer yapur- lar da Almanyada ayni tağilâtı göre- cöklerdir. Müfettişler, evvelki gün de Beyoğ- andaki bütün mağaza ve dükldinları teftiş etmişlerdir. Bu husustaki raporlar bugünlerde belediye reisliği makamına verilecek. tir. Ancak yapılan teftişler neticesin- de Beyoğlundaki esnafın Eminönü müniakasına nisbetle belediye tali. matnamesi ahkâmma daha “ziyade riayet ettikleri görülmüşlür. Mas- mafih Beyoğlu mıntskasında da bazı İ Mermi bir gün, evimin bir çocuk kendini tramvaym altında z en ei Rakıların derecesi düşürülecek Küçük şişe ile satışın da İnhisarlar umum müdürlüğü oi dukça mühim bir meselenin tedkiki- ni bitirmiş ve bir proje hazırlamış- tır. Bu mesele, ispirtolu içkilerin en müessir Takınm derecesini düşür- mek ve şişelefi büyültmektir, Halen Takılar, alkol dereceleri 43 - 45 - 50 olmaâk-üzere, üç çeşiddir. Ev. velce 47 derece rakılar'da vardı. Bun- lar sonradan kaldırılmıştır. Hazırla- nan projede mevcud üç sınıf derecenin de azaltılıp azaltılmağığı ve yeni tes- bit edilen alkol derecesinin mahiyeti henüz bilinmemektedir. Rakılarda alkol derecelerinin azal- tılmasına sebep, tahribatın kismen önüne geçmektir. Rakının büyük şi- şelerle satışa çikarılmasına sebep de her kesin her zaman tedarike imkân bulamamasıdır. İnhisarlar idaresi halkı dnha ziya- de şarab istihlâkine alıştıracaktır. Umum müdür B. Midhat, rakı hak- kımdaki (o projeyi Ankaraya gönder | miştir. Bu proje üzerinde Vekâlete izahat verecektir. İnbisarlar umum müdürü Ankara- dan döndükten sonra Londraya gide- Sömestr tatilinden istifade etmek Üzere Avrupaya giden Siyasal bilgi ler okulu talebesinden 43 Kişilik bir grup dün Basarsbya vâpurile şehri- mize dönmüştür. esnaf için cezalar tertip edilmiştir. devam ediyor. Taksim bahçesi Tanzim işi bir müteahhide ihale edildi diğini yazmıştık. Belediye, Taksim bahçesinin meğhalini büyütmek ve antre “ücreğni almaksızın her 'ke- sin bahçeye ggirebilmesini temin et- mek içi bir plân hazırlamıştır. Bu plân bir Transız mimarına yaptırılmış we şehircilik mütehassıs B. Prost ta- zafından tasvib edilmiştir. Bahçenin tanzimi elrafında bir de keşif plânı hazırlanmıştır. Bu plâna göre, bahçenin tanzimi 12,500 liraya bir mütashhide ihale edilmiştir. İn- şanta bügünlerde başlanacaktır. Şüpheli bir ölüm Fatihde oturan İzzetin karısı Şa- simend dün evinde ölmüştür. Şazi- mendin bundan yirmi gün evvel Fat- ma adında bir kadınla bir tavuk yü- zünden kavga ettiği, Fatmanın Şazi- mende ağır bilkarette bulunduğu ve Şazimendin de bundan son derece müteessir olarak vücuduna Yelç ge- Mp bu yüzden öldüğü iddia edilmiş tür, Müdü hakk giriş milş, adliye doktoru B. Enver Karan tarsfından yapılan muayenede ölüm şüpheli görüldüğünden Şezimendin cesedi morga kaldırilmıştır. Talkiknt ». sYahu, şu caddeyi genişletin, nüfusumuz eksiliyor!» diye şirkete yam an Sahite $ SOHBET: Fuat Köprülü tedris hayalınm yirmi beşinci yih tesid edilen Fuat Köprülü'nün ne yapımş olduğu hakkında seri bir fikir Biz; mukaddime, a "a uzun anlattığı halde kitap bir tezkire Fuat Köprülü gelmeden evvel, Türk Tİ ii ni Hi i : TT i İ vi ln ete ii