18 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

18 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

18 Nisan 1939 B. Rooseveltin mesajının muhtelif memleketlerde akisleri Times: “Bu mesaj totaliter devletlere ihtardan daha fazla kuvveti haizdir,, diyor Londra VI — Times gazetesi başma- | kalesinde Rooseveltin mesajından bahsederek diyor ki: «Mesaj, totali- ter devletlere karşı ihtardan daha fazla bir kuvveti haizdir. İtalya ile Almanya, henüz cevab vermemişler- | dir. Gazetelerle yapılan gürültüleri bir tarafa bırakmak lâzımdır, İtalya | ve / manya matbuatının böyle bir cephe alması zaten beklenirdi. Fakat bu neşriyat, İtalya İle Almanyanın kati ve resmi vaziyetini ifade etmez.» Japon gazeteleri ne diyor? Londra 17 — Japon gazeteleri, B. Rooseveltin mesajı İngilterenin Hhamı eseri olduğunu ve Amerikan ef umumiyesinin hissiyatına tercüman olmadığını iddia ediyorlar, Bulgar gazeteleri müsaid karşılıyor Londra 17 — Bulgar matbuatı B. Rooseveltin mesajını pek müsaid bir surette karşılamakta ve büyük pun- tolu serlevi a ilk sahifelerinde neş- retmektedirler. Sovyet Rusya cevap veriyor Lonrda 17 — Sovyet Hariciye komi- seri B. Litvinof, B. Rooseveltin mesa: Jına cevap vererek dünya sulhünü kur tarmak için yaptığı bu teşebbüsten layı, B, Roosevelte samimi — teşek- kürlerini ve derin teveccühlerii Sovyet Rusyasının bil- kaydetmiştir. harare Sovyet gâzeteleri neşr ve tefsir edi- B. Kaleninin B. Roosevelte telgrafı | Moskova 17 (A.A) bildiriyor Sovyetler Birliği Yüksek Sovyet Meelisi divanının reisi “B. : Kalinin 16 nisanda B. Roosevelte aşağıdaki telgrafı çekmiştir: «Almanya ve İtalya hükümetlerine yaptığınız asilâne müracaattan do- layı derin sempatimizi ve sami tebriklerimizi bildirmek benim iç Maçlarda Türk çocuğunun kendi asil hareketlerini kaybetmemesi lâzımdır Ankara 17 (Telefonla) -— Mektep- ler arası maçlarında sporcu talebe- den bazılarının müsabaka heyedanı- nın tesiri altında biribirlerini renci- de edecek tarzda (hattâ bazan çirkin sözlerle) sahadaki arkadaşlarına ba- Fırdıkları nazarı dikkati celbetmek- mimde ezöümle şöyle denilmektedir: «Türk çocuğuna yarâşan © yiğitçe duyguların ve kardeşlik sevgisinin tezahürüne vesile olması icab eden mekteb sporunun kendi asil hâreket- lerini kaybetmesini mucib olacak bu nevi hadiselerin önüne geçmek için mekteb idarelerinin müsabakalardan evvel talebeyi irşad etmeleri ve spor talimatı hükümlerini kendilerine ha- tırlatmaları lüzumlu görülmektedir.» 'Tamimde, bu kabli maçlarda mek- teb müdür muavinlerile beden terbi- yesi muallimlerinin kendi mekteple- tinin müsabaka günlerinde sahada ve talebe arasında bulunmaları da emredilmektedir. -- Maarif Vekilinin teşekkürü © Ankara 17 (Telefonla) — Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel, İstanbul okulları spor fâaliyetini şükranla karşıladığı hakkında İstanbul maa- rif müdürlüğüne bir teşekkürname göndermiştir. Bu teşekkürname ay- nen şöyledir: . # sİstanbul okulları spor bölgesinin faaliyete başladığı gün daha ilk adım- da elde edilen yüz ağartıcı neticeden dolayı size ve değerli öğretmen arka- m, Tess ajansı / zevkli bir vazifedir. Teşebbüsünüzün cihan barışının muhafazasını samimi surette arru eden Sovyet Sosyalist Birliği milletlerinin kalbinde en de- rin bir akis bulmakta olduğundan emin olabilirsiniz.» Bir İspanyol gazetesi istihza ediyor Madrid 17 (A.A.) — Roosevelt'in mesajı hakkında yalnız Ya gazetesi mütalâa beyan etmektedir. Bu gazete Amerika Relsicümhurunun teşebbü- ile istihza etmekte ve şöyle yazmak: | «Bu mesaj, hayalperest Amerika | reisicümhurunun mutadı olan Ameri- kanvari ve tiyatroya yakışır jestler. dendir, Bu gazete, İtalya ile Almanyanın silâhların tahdidini ve B. Roosevel- tin şimdi tavsiye etmekte olduğu ikti. sadi müsavatsızlığın ortadan kaldırı. masını iltizam etmiş olduklarını ilâve | etmekte, Sovyet Rusyaya tecavüz edil. | memesini talep etmenin kabalık oldu- ğunu yazmaktadır. Meğer ki, bunun i, Rusyanın Fransa ile İngiltere- nıbaşında ve insaniyetperver reisicümhurunun totaliter hına kurban olmak- nek İstediği zavallı kü. | ellerin arasında bulunması ol- Fransada memnuniyet Paris 17 (A.A) i mahafil, B. Rooseveltin m da çok müsaid bir intiba göstermekte ve bu mesajın diktatörleri kaçamaklı yola sorulan B. Herriot, sulh ve müsalemet se- verlerinin Amerika Reisicümhuruna karşı minnettar olduklarını bildirmiş | ve şunu İlâve etmiştir: «Roosevelt ismi her tarafta takdis edilecektir.» Blum bugünkü Populaire gazetesin- deki makalesinde diktatörlere şu suali sormaktadır: «Barışı İstiyor musu- nuz?» Parti kongreleri | Antakya ve İskenderunda merasimle açıldı ve nutuklar | | | | söylendi Antakya (A (AA) Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiri yor: Cümhuriyet Halk Partisi Antakya | kaza Kongresi, Parti binasında mera- | simle açılmıştır. Bu münasebetle teş- | Kilâtı kuran Tekirdağ mebüsu Rahmi Apak bir musahabe yapmış ve Parti- anlıyabileceği şekilde izah etmiştir. | Bundan sonra kaza idare heyetile vi- Jâyet kongre mümessilleri seçilmiştir. Kongre azasının müttefikan ve sü- | rekli alkışlarla © kabul ettikleri bir | takrire göre, Partimizin genel başka- | nı Milli Şef İnönüye kongrenin saygı ve bağlılıklarınm arzina karar veri) miş ve kongre dağılmıştır. Kongre münasebetile Parti binası Türk ve Parti bayraklarile donatıl- muştı. Kongreye bütün köy ve ocak mümessilleri iştirak etmişlerdir. İskenderun 17 — Cühihüriyet Halk Partisi İskenderun Kaza Kongresi, Halk sinemasında büyük merasimle açılmıştır, Kaza idare heyeti reisliği. ne seçilen mebus B, Hâmdi Selçuk bir nutuk irad ederek Partinin altı vasfını izah etmiş ve nutkunu şöyle bitirmiştir: «Halk Partisi, bir fikirdir, Atatür- kün ateşlediği bu fikir mütemadiyen büyüyor. En uzak köylerdeki ocakla- nmız bu fikrin ateşiyle dalma yana- cak ve bizi ısıtıp karanlıklarımızı ây- dınlatacak Bir çocuk rıhtım boyunda oy- narken düştü, başından 2 Yaralandı <5 © Galatada oturan Viâdimir. isminde bir çocuk Tophanede Rıhtım boyunda İ tâzim” telgr AEŞÂ Fransız sosyalist partisi İkiye ayrılması ihtimalleri kuvvetleniyor Paris 17 (A.A.) — Stefani: Grenob- le'dan bildirildiğine göre, sosyalist partisinin ümümi kâtibi Paul Faure, harici siyaset hakkında Daladler ta- rafından söylenen nutku tamamile tasvib etmiştir. Teon Blumun Dâladier'nin harici siyasetine karşı açıkça muhalefeti malim olduğundan bu vaziyetten, sosyalist partisinin iki temayülü ara- sındaki derinleştiği mânası çıkarılmakta ve bu halin partinin kati surette ikiye ayrılmasını intaç edeceği kaydedil. mektedir. Partinin ikiye ayrılınası keyfiyetinin ise yakın bir istikbalde Fransanın dahili siyasetinin inkişafı bakımından büyük & bir ehemmiyeti haiz olacağı ilâve edilmektedir / Harp mükellefiyeti kanunu Ankara 17 (Telefonla) — Harb mü- kellefiyeti kanunu projesini müzakere etmek üzere teşkil edilen Büyük Mil- let Meclisi muhtelit encümeni bugün ilk toplantısını yapmış ve hususi bir | komisyon teşkil etmiştir. Bu komis- yon yarın (bugün) öğleden evvel saat onda toplanacaktır. Ağrının kurtuluşu Ağrı 17 — Dün ilimizin 22 nei kur. | tuluş yıldönümü büyük tezahürat | ve sevinç içinde tesid edi Van ve Erzurum istikametinden geler süvari cüzütamları alkışları: landı. Kurtuluş günü, neşeli Bir ha- va içinde geçirilmiş ve büyüklerimize rı çeklimiştir. Londraya İ ideolojik ihtilân gittikçe | s > İ almak niyetinde bulunduğunu sora- Londra 17 (A.A.) — Başvekil Cham- berlain hafta tatilini geçirdiği Cheg uerssden bü sabah Londraya dönmüş- | | Kabinenin a da Büşve- e bugün ve pacaktır. tür, Çarşambadan evvel toplanması beklenmiy Kabine arkada: yarın mülâkatlar Roma ve Bükreşte yapılacak konkurlar Nis 17 (Hususi) ilk muvaffakıyetlerini bildirmiştim. Bundan sonraki konkurlar 30 nisan, 8 mayısta Romada ve son müsabaka- Jar da 8 haziran, 16 haziranda Bük- reşte yapılacaktır. Adanada belediye seçimi 134 namzedden otuz üç kişi ayrılacak Adana (Hususi) — Aldığım malü- mata göre, ihtilâflı olan Adana Bele- diye seçimi için şöyle bir sureti hal bulunmuştur: Yeniden yapılacak Belediye seçimi için 134 namzed gösterilecek, halk bu İ 134 namzed içinden Belediye meclisi- | nin altı vasfını halkın 'gayet kolay | tedir. Maarif Vekâletinin bu-münase- | betle alâkadürlara gönderdiği bir tar | ni teşkil edecek 33 kisiyi seçecektir. Bu 144 kişilik namzed listesini C, H. P. genyönkurulu tesbit “etmiştir. Lişte yakında tebliğ edilecek, ağlebi ihtimal Belediye seçimine önümüzde- ki hafta başlanacaktır. İntihap hazır- lıkları tamamlanmıştır. Amerika Hariciyesinde faaliyet Yaşington 11 (A.A) Avrupa buhranı dolayısile Hariciye Nezareti 24 saat devamlı surette faaliyette bu- Tunmuştur. Nazır Cordel Hull, dün bütün ha- berleri tasnif ederek Relsicümllüra arzelmiştir. Cenubi Afrikada Ri da müdafaa işlerinde kullanılacaklar Kaptown 17 (AA) — faa nezareti tarafından neşredilen bir tebliğde kadınların da memleketin müdafaa işlerinde kullanılacakları kaydedilmektedir. General Miaja Parise geldi Paris 17 (A.A.) — İspanyol Cüm- huriyet ordusunun eski kumandanı general Mlaja, dün sabah saat 8,25 te Marsilyadan Parise gelmiştir. Yanın- — Süvarilerimizin | | | , i Akdeniz emniyeti ve Türkiye (Baştarafı 1 nel sahifede) Bununla beraber bu mesele hak- kında ortada en küçük bir ihtilâf bile yoktur. Türkiye yeni Akdeniz Ginniyeti sistemindeki mevkiini, hem de pek mühim mevkiin! almaktadır» İngiliz parlâmentosu çar- şamba günü toplanıyor Paris 17 — Londradan bildiriliyor: İngiliz parlâmentosu çarşamba günü foplanacaktır. Lordlar Kamarasında Lord Sesil, hükümetten muhtemel bir tecavüze karşı ne gibi tedbirler caktır. Avam Kamarasının ruznamesinde, siyasi meseleler hakkında herhangi bir istizah veya sual yoktur. Maama- fh bazı mebuslar, muhtelif meseleler hakkında hükümetten münferit su- siler soracaklardır. Çukurovada pamuk ekimi Adana (Hususi) — Çukurovada pamuk ekim faaliyeti hararetle devam etmektedir. Son ay içinde bölgede yağmurların fazla düşmesi, ekime sek- te vermiştir. Şimdiye kadar pamuk ziraati sahasının yüzde altımışı ekii- miş bulunuyor, Ekim mevsiminin ka- panmasına daha 15 gün vardır, Bazı | tarlalarda erken ekilen tohumlar top- rak üstüne çıkmağa başlamıştır. Buğday ve arpa mahsulleri normal bir halde neşvünema bulmaktadır. Yapılan tahminlere göre, bu yıl Çu- kurovada pamuk mahsulü ancak ge- - sene reköltesini Pulahiledekie, Sovyet Rusya ile ingiltere (Baş tarafı 1 inci sahifede) Cebelüttarık 17 (AA) — La lom raine ve La Bretagne adındaki iki Fransız zırhlısı ile Le Fantesgue ve LA 'Terrible ismindeki iki torplto muhri- bi, bu sabahı buraya gelmişler ve mete hali kapatan barajlar sebebile ami. rallık limanına giremediklerinden cenupta dalga kıranın yakınında de- mirlemişlerdir. Bu gemilerin ne ka- dar zaman burada kalacakları malüıg değildir. Fransanın Atina maslahat- güzarı B. Daladier'nin bir maslahatgüzarı Yunan Başvekilini zi- | yaret ederek B. Daladier'nin bir me- sajını vermiştir. İzmitte bir resim sergisi açıldi İzmit VI (Telefonla) Halkevi kütüphane salonunda Türkiye müs- takil ressamlarının eserlerini ihtiva eden bir sergi açılmıştır. Sergi on gün devam edecektir. Bu münasebetle istanbuldan şehrimize gelen BR. İs- mail Baltacı sanat hakkında bir kon» ferans vermiştir. vii Polis. 8 hırsız yakaladı Zabıta, Kadıköyde Kemal, Talât, Emin, Saim, Beyoğlunda Zafiri, Çen- berlitaşta . Sabri, Mehmed, Jamıştır. Haklarında icab eden tah- kikatı yaptıktan sonra ediliyeye ver- miştir. AKŞAM NEŞRİYATI) AKŞAM okuyucuları bu güzel ve faydalı kitapları YÜZDE 20 iskonto ile alabilirler FAİK SABRİ DURAN'ın eserleri i Kuruş Nereden geliyoruz” “0 Çocuklara coğrafya kıraat- leri 50 | Coğrafyada ilk adım s0 Kuruş Yeryüzü Gökyüzü 150 Bir Türk kızının Amerika yolculuğu ” Cüceler ve devler memleke- tinde Gülliver'in seyahat- leri 7 En tanınmış muharrirlerin güzel romanları Meşhur ARSEN LÜPEN serisi Seri tamamlanmıştır. Resimli 6 büyük cild- VA -NÜ © Bermed Muhtar Selâmi İzzet z.İ Bürhan Cahid İskender Fahreddin İskender Fahreddin Sermed Muhtar Belâmi İzzet Halid Fahri sesbusasgsB8ss238 Muhtelif eserlerin listesi Edebi hatıralar Fazil Ahmed e b ti sy