2 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

2 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

2 Mayıs 1934 e Dün süt içenlerden 27 kişi zehirlendi 10 çocuk, 12 kadın, 5 erkek hastanede tedavi altında Müddeiumumilik tahkikata başladı. Zabıta sütü sa- tanları arıyor. Üç kadının sıhhi vaziyeti fenadır Dün, bir mayıs Bahar bayramı gü- nüydi. Ötedenbebi 1 mayıs sabahı süt İçmek, kırlara çıkarak yemek ye- mek âdet olmuştur. Fakat dün hava Yağmurlu idi, Bir kısım halk, ancak saat 14 densonra yağmur durunca kırlara çıkmıştır. Bilhassa Mecidiye- köyü civarında âkşam kahvaltısını yapan kalabalık âile gruplarına ras daniyordu. Dün, bir aralık şehirde feci bir ha- ber çalkandı: «Sütten 27 kişi zehir. Jenmişi!., Fatih kazası dahilinde Samatya, Karagümrük ve merkez nâhiyleri İçinde cankurtarana edilen telefon- Jar birbirini takib ediyor. Belediyenin iki cankurtaran otomobili müracaat- ları bir türlü karşılayamıyor. Polis wmihayet taksi otomobillerinden istifa- de etmek mecburiyetinde kalıyor. Haseki hastanesi doktorları, birbir- lerini takiben gelen zehirlenenleri, derhal birer tarafa yatırıp lâzımge- len müdavatı €vveliyeleri yapıyorlar. Hastanenin kayıd detleri şimdiye kadar İstanbulda görülmiyen bir ze hirlenme miktarı tesbit ediyor: (10 çocuk, on iki kadın, beş erkek olmak üzere yirmi yedi kişi sütten , Sehirlenmiştir.) Bu zehirlenme hadisesi şehrin umumi sıhhatini tehlikeye sokti için derhal Vali, Emniyet mldürü, Müddeiumumii, devirin tatil olma- Sina rağmen evlerinde haberdar edi- am âmirleri yapılması, zehirli — «Zehirlenme sıkı bir tahkikat Sütü satanların yakalanması, hangi mandıralardın mış olduklarının tah- kiki ve buralarda mevcut mühürlenerek derhal sevkolunması.» sütlerin kimyahaneye Zabıta memurları, Fatih merkez Em muntakasından Hasan, Ah- ved, karısı Nazik, üç çocuğu, bayan Şükriye, Hayriye, Hikmet, Mihriban, Meliha, Fehime, Leman; Karagüm- Tükten Mehmed Ali, karısı Hatice ve beş çocuğu; Samatya nahiyesi mın- takâsından Sava, Yorgi,, Sofiya, iki ço- cuğu, Eleni, Samiye İsimlerile hasta- neye yatırılmış olan zehirlenmişlerin sıhhi vaziyetlerine dair âlmiş olduğu kati raporları dün gece geç vakıt nö- betçi müddelumumisi B. Feriduna bildirmişlerdir. Bütün bu zehirlenenlerin hepsi de maalesef, sütü almış oldukları sütçü- lerin seyyar ve yabancı olduklarını, şahsan tanımadıklarını ileri sürmek- te ve ancak eşkâllerin! tarif edebii- mektedirler. Zehirlenenlerin, verdikleri bu ma- Jümata ilâve ettikleri yegâne şey de, sütün kilosunu on kuruştan aldıkları noktasıdır. Zabıta, zehirlenenlerin verdikleri eşkâl üzerine bir kaç süt- çüyü sorguya çekmiş, fakat bunjar zehirlenenlerin oturdukları yerlerde süt sattıklarını inkâr etmişlerdir. Bu- nun üzerine zabıta, şehir haricinde bulunan mandıralar hakkında tah- kikata girişmiş ve bunların sahiple- rinin de malümatlarına müracaat edilmiştir. Dün geç vakta kadar, yirmi yedi kişinin zehirlenmesine sebeb olan sütleri satanlardan hiç bir kimse ele geçirmiş değildir. Bu işten anlıyanlar, sütten zehir- Jenmenin. ya pis Kaplardan, yahut ineklerin zehirli bir ot yemesinden ileri gelebilew söylemektedirler, nafih bü birer tah- mwinden ibaret olup, bu şümullü ze- “himenme vakasının suçluları ele geç- tikten sonra işin içindeki hakiki âmil meydana çıkacaktır, Hastaneye yatırılmış olan yirmi yedi kişiden üç kadının sıhhi vazi- yetleri dün gece geç vakta kadar ve- hâmetini muhafaza etmiştir. Bugün devam edecek olan zabıta ve adliye tahkikatı bu hadisenin me- hiyetini ortaya koyacaktır. M. Remzi Müessif bir kaza (Baştarafı 1 nci sahifede) kıra vardığı oradan gelen telgraftan anlaşılmıştır. 'Tayyarelerin Tebrizde toplanmala- Yi ve hava müsait olduğu takdirde tekrar üçarak memlekete svdet et- meleri mukarrerdir, Harbiye Vezirliği ile Türkiye büyük elçiliği arasında tayyarecilerimize yardam gösterilmesi için te maslar yapılmaktadır. Tayyarelerimizden ikisi mecburi İniş neticesinde kazaya uğramış ğa mürettebatından (birini f şehit vermiştir. er MÜ- rettebat ayi > Taziye ziyaretleri Tahran 1 (A.A) — Anadolu ajan- Sinın hususi- muhabiri bildiriyor; © Tâyyarelerimizin memlekete dün- mek üzere cumartesi günü uçuşları esnasında iki tayyaremizin şehadeti ile neticelenen ve hepimizi mateme gark eden müessif kaza karşısındâ dost ve kardeş İran çok candan alâ- ka göstermiş ve bu acımızı samimi ,v€ içten paylaşmıştır. Müessif kazanın ve Iki tayyareci. Mizin Şehadetinin tahâkküku üzeri- ME dün sabah hariciye veziri Âlâm, Türk heyetinin misafir bulunduğu konağa gelerek heyetimiz reisi B. vi Râna Tarhana ve Türk heyetine ; hazreti hümayun Şehinşah ve Tan hükümeti adına taziyede bu- Junmuştur. ı, Hariciye veziri, genel kurmay baş- nt Ye hava komutanı da Türk he- Yetine ve orgeneral Kâr? Orbaya Ayrıca taziyede bulunmuşlardır. Ha- Ticiye veziri Âlâm, büyük elçiliğe de e büyük elçiyi Şehinşah ve hü oGiğile iti kümet namına taziye etmiştir. Başvekil B. Cem, büyük elçimiz B. Enis Akaygen'e hükümetin tazi- yelerini bildiren bir mektup gönder- miştir. Afgan barlciye veziri, Afga- nistanın Tahran büyük elçisi ve Af ganistanın Moskova büyük elçisi sa- bık Ankara büyük elçisi Sultan Ah- met han da berdyi taziye heyeti ve büyük elçiliği ziyaret etmişlerdir. Irak heyeti ve Irak elçiliği erkânı da berayi taziye büyük elçiliğimizi ziyaret etmişlerdir. Afganistan heyeti matemimiz se- bebile Saadabat Paktı mümessilleri- ne vereceği öğle ziyafetinden feragat etmiştir, Belçikanın bitaraflığı Belçikanın yeniden bir İngi- liz - Fransız ittifak sistemine girmesinden bahsediliyor Brüksel 1 (AA) — Bazı Belçika mahafilinde ve bir kaç gazetede son zamanlarda Belçikanın harlei siyase- , tine yeni bir veche verilmesi lehinde temayüller göstermekte, bir Belçi- ka - Hollanda ittifakından ve Belçi- kanın yeniden İngiliz - Fransız itli- fak sistemine girmesinden bahsolun- maktadır. Vingtieme Siecle gazetesi, Belçika- nın Kati bir bitarafık takib edeceğini ilân eylememiş olduğunu yazıyor ve diyor ki: «Evet İsviçre bitaraf bir memleket- tir, fakat Belçika siyaset. dalgalarına kapılmamak için bir istiklâl siyaseti takib ediyor. Fakat Belçikanın iste. hakkı vardır. Sovyet Rusya İngiltereye mühim teklifte bulundu (Baştarafı 1 nci sahifede) liyetin yalnız bâzı memleketlere in- hisar ettirilmesinde olduğunu yağ maktadır, Meselâ İngiltere ile Pran- sa, Yunanistana yaptıkları teahhüdü ifa etmek mecburiyetinde kaldıkları takdirde Polonya ne yapacaktır? News Chronicle, şöyle yazıyor: «Soy- yel hükümetinin cesaretle ortaya at- tığı yapıcı plânın ameli bir tesir ic- ra edebilmesi için derhal siyasi ve askeri görüşmelere başlamak Jâzım- dır.» » Daily Mail gazetesi ise: «İngiltere- nin de Sovyetler Birliğine karşı neti- Celeri şimdiden tahmin edilemiyecek olan teahhüdlere girişmemesi lâzım- dır.» diyor. İngiliz Başvekilinin Avam Kamarasında beyanatı Londra I — Avam kamarasında sorulan suallere cevaben Başvekil demiştir ki: «Sovyet Rusya ile mü- zakere devam ediyor. Müzakere ted- ricen ilerlemektedir. Sovyet büküme- ti yeni tekliflerde bulunmuştur, 'Fa- kat bu hususta şimdilik fazla bir şey söyliyemem.> Demokrasilerin mali > tedbirleri Londra 1 (A.A.) — Kısmi seferber- Uğin devamı neticesinde hasıl olan iktisadi ve mali vaziyetin uzun müd- det devam etmesi ihtimaline mebni iktisadçılarla maliyeciler demokrasi- lere bu vaziyeti karşılamak imkânt nı vermeğe çalışmaktadırlar, Demokrasilerin ya totaliter devlet- ler tarafından tatbik edilen otarşik metodları tamamile kabul etmeleri, yahud da iktisadiyallarını yarı sefer- rikan ittifakını muhik gösteren hür- riyet bağını tahrib edeceği için mah- zurlüdur, İkinci şık ise, üç memleke- tin yalnız siyasi mevcudlarını değil, endüstri ve ticaretlerinin de inkişa- fını tarsin etmek ile, muk; tatlarına olan emniyeti arttırmağa inhisar edecektir. Bu plânda, kredi seferberliği şek- inde, üç memlekette mevcud dünya altın yekünunun yüzde 85 inin kul- lanılması derpiş edilmektedir, Taymisin makalesi Londra 1 (A.A.) — Matbuat, muh- | temel bir taarruza karşı müşterek cephe tesisi hakkındaki müzakereler- Je meşgul olmakta berdevamdır. 'Times gazetesi, müzakerelerin ağır, fakat memnuniyeti mucib bir tarz- da ilerlemekte olduğunu yazıyor. Daliy Telegraph, Moskovadaki İn- giliz büyük elçisine bu hafta kati ta- limat verileceğini zannediyor, Bu gazeteye göre, Sovyetler üç ta- rafli bir İngiliz - Fransız - Sovyet ittifakının teşkilini teklif etmişler- dir, Amerikanın Italya ve Japonya ile ticareti Şimdilik yüzde 25 fazla resim ç konması düşünülmüyor Vaşington 1 (A.A) — Amerikan hazinesi, İtalyan ve Japon ithalâtına yüzde 25 nisbetinde munzam bir re- sim vazedeceğine dair olan baberi tekzib etmektedir. Amerikan Hazine- si, Alman fthalâtı üzerine bu nevi bir mukabelebilmisil tarifesi tatbik etmek kârarının hazinenin Alman- yaya karşı farklı bir muamelede bu- İuonmak ittihamına maruz kalma ması için diğer memleketlerle Ame- rika arasındaki ticaret münasebetle- rinin heyeti mecmuasını gözden ge- çirdiği bildirilmektedir. Bu gözden geçirme işine devam edilmektedir. Fakat hazinenin muka- belebilmisil tarifesini İtalya ve Ja- ponyaya teşmil etmek tasavvurunda olduğuna dair ortada bir güna ema- re yoktur... is İtalyanın Fransaya teklifler- de bulunduğu doğru değil Paris 1 (A.A) — Bir İngiliz gaze- tesi, güya İtalyanın Fransaya bazı teklilerde bulunduğunu ve bu tek- lifler üzerine yakında Fransa ile İtal ya arasında müzakerelere başlana- cağını yazmış ise de selâhiyettar Fransız mahafili bu haberi kati ola- P Çekte Kiki ri ekzip e a - (Baştarafı 1 nci sahifede) Diğer taraftan dün Varşovaya dö- nen Polonyanın Berlin büyük elçisi Lipski ile de, önümüzdeki hafta Al man muhtırasna vereceği cevab hu- susunda . Londra 1 — Alman gazetelerinin Polonya aleyhinde şiddetli neşriyatı devam ediyor. Polonyanın Berlin 8€- firi, Almanyaya verilecek cevabın hazırlanmasında bulunmak üzere Varşovaya gelmektedir. Polonya ga- zeteleri kati ve azimkâr bir vaziyet muhafaza etmektedir. Almanyanın istekleri Paris I — Matin gazetesinin Ber- inden aldığı habere göre Almanya, Polonyadan şu isteklerde bulunmuş- tur: 1 — Danziğin Almanyaya iadesi, 2 - Polonya Korldorunda Almanya- nın şarki Prusyaya bir yol inşa etmesi, 3 - 25 senelik ademi tecavüz paktı akti. Almanyanın verdiği 15 günlük mühlet bittiği zaman Polonya teklif. leri kabul etmezse cenubi Polonyada- ki ekalliyetler arasında ve Ukrayna- da tahrikât yapılacağı bildiriliyor. Alman ordu ve donanması Memel sahillerinde manevra yapacak Londra | — Kavnastan gelen ha- berlere göre yarından itibaren Memel sahillerinde Alman ordu ve donan- ması tarafından müşterek manevra- lara başlanacaktır. Varşovada iki nutuk Varşova 1 — Ziraat Nazırı söyle- diği bir nutukta ezcümle demiştir ki: «Hududlarımızın ve milliyetimizin bütünlüğünü ne gün ve hangi saatte silâhla müdafaaya mecbur kalacağı- mızı tahmin edemeyiz. Bilhassa Köy- Yülerden mürekkeb olan Leh milleti vazifesini yapmağa hazırlanmalıdır. Leh milletini hiçbir şey zaafa uğrata- MAZ.» Polonya muhalefet partisi lideri B. 'Kovaleski de demiştir ki: 4«— Almanya merkezi Avrupada yalnız kontrol sahibi olmak değil, fa- kat hâkim olmak istiyor. Eğer B. Hit ler, nutkunda sık sik sulh» kelime- sini kullanmış ise bu taarruzunu ha- (Baş tarafı 1 nci sahifede) çesini yapmış ve ezcümle demiştir ki: Asırlar ve asırlar irfan nimetinden Türk milletini güç istifade etlirmek- te en tesirli âmillerden biri olmuş bulunan eski harfleri bırakıp rasyo- nel ve tatbikatile daha kolay bir harf sistemi koymak ve medeni vasıfların ilki olan okur yazarlık davasını Türk- ler için kökünden halletmek hareke tinin başında, yine Onu gördük. E. bedi Şef, ayni zamanda Türklerin, ebedi baş öğretmenidir. Bütün yüre. gimizle bağlı olduğumuz hatırasına sevgi, saygı ve minnetlerimizi tekrar etmek benim için bir zevk, fakat ha- zin bir zevk oluyor. Li Biraz sonra içeri girdiğiniz zaman, Onun başladığı ve Milli Şefimiz Bü- yük İsmet İnönünün sarsılmaz bir inan ve yorulmaz bir irade ile, diğer bütün işlerde olduğu gibi parlak bir surette tahakkuk ettirdiği bu inki- lâbın eserlerini göreceksiniz.. B. Hasan Âli Yücel Mini Şef İsmet İnönünün bir sözünü işaret ederek nutkuna şöyle nihayet vermiştir; «Onun, daima halırında tuttu- gum şu sözünü bir kere daha huzu- runuzda tekrar edeceğim: «Yüksek, medeni, ileri bir millet olmak davası oyuncak mıdır?» Medeni bir millet olmak davasında ve medeniyette ilerlemek iddiasında bulunduğumuza göre, Milli Şefimizin bu sözünü her sahada olduğu gibi Kültür alanında da tahakkuk etlr- mek ödevindeyiz.» B. Hasan Âli Yücel nutkunu bitir. dikten sonra Başvekil B. Refik Say. damdan sergiyi açmak lütfunda bu. yila e Polonya Danzig üzerinde- ki hukukundan geçmiyor | zrlamak, garb demokrasilerinin ve bilhassa Polonyanın uyanıklığını ge şetmek içindir. Polonya, Avrupa mil- letlerine hayat hakkını temin etmek için dövüşmeğe mecbur kalacaktır.» | Litvanya Başkumandani Varşovaya geliyor Varşova 1 — Litvanya ordusu baş kumandanı geheral Raskitis Leh or- dusu başkumandaniı mareşal Smig- Iynin daveti üzerine mayısm ortala- rma doğru Varşovaya gelecektir. Salâhiyettar mahfllerin zannına göre bir taraftan Polonya - Litvanya âskeri münasebetleri ve diğer taraf- tan Sovyet Rüsya İle Baltık memle- ketleri münasebatı tedkik edilecek tir, v Sosyalist partisinin kararı | Varşova 1 (A.A.) — Sosyalist par. tisi yaplığı bir toplantıda, bugün Hitlerci Almanya şeklinde tezahür eden enternasyonal faşist tehlikesine karşı durmak zâruretini kaydeden bir karar sureti kâbul eylemiştir. ) Hitlerin nutkundan beri Alman el- çiliği civarında bulundurulan muha. faza kuvveti, Almanya aleyhine te. zahürat vuku ihtimaline binaen bu gün artırılmıştar. Hâdiseler : Varşova 1 (A.A) — Danziğe gelen haberlere göre bir takım meçhul eş» has Danzigdeki Polonya kilisesinin camlarını taşlıyarak kırmış ve diğer bir çok Polonyalı dükkânların da kapılarını kalrana boyamışıtır. Polis bu hadiselere mâni olmak içim hiç bir teşebbüste bulunmamıştır. Bir Polonya gazetesinin makalesi i Varşova 1 — Express Poranny gör 2etesi yazdığı bir makalede diyor ki: «<Memelin işgalinden ve Danzig hak- kındaki Alman isteklerinden sonra Alman siyasetinin gayeleri pek vas zihtir, Almanya, Polonyanın . Baltık * denizile muvasalasını kesmek, Vistül nehrinin menbaını ele geçirmek, Po- lonyada nüfuzunu kuvvetlendirmek istiyor. Bu sebeple Polonya Danzig- teki hukuk ve menfaatlerini her za- mandan ziyade ileri sürmek mecbu- riyetindedir.; On yıl içinde 16081 eser basılmış 'B. Refik Saydam muvaffakiyet te- mennisile kördelâyı keserek büyük bir muvaffakiyetle tertip edilmiş olan sergiyi gezmiş ve takdirlerini ifade eylemiştir. ? Öğrendiğime göre, on yıl içinde 16081 eser basılmıştır, ER Ziyafet S Ankara 1 (A.A) — Birinci Türk neşriyat kongresi delegeleri şerefine Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel tarafından Gazi terbiye enstitüsünde bir çay ziyafeti verilmiştir. Meksikada İş konfederasyonu liderinin © taraftar ve aleyhtarları arasında kavga vi Mekâiko 1 (A.A) — Meksika İş kom» federasyonu; İderi Lombardo Tole- : dano'nun düşmanları olan sendikalist elemanlar, Mİlli sarayın karşısında kâ» ting tertip etmişlerdir. Mitingi tertip, edenler, zabıtanın mesaisine rağmen, Lombardo taraftarlarının taarruzung uğramışlardır. Miting, zabıtanın me- zuniyeti ve himayesi altında yapıl mıştı ve birçok hatipler, Lombardoya hücum ve kendisini Meksika İş konfe» derasyonunun paralarını çalmış Ol” makla ittiham etmişlerdi. ” Lombardo taraftarı olan mutaar- rızlar, hazırunu taşa tutmuşlar ve hattâ bir bomba atmışlardır. Bereket versin atılan bomba patlamamışlır. Birçok silâh sesi işitilmiştir, Üçü eğır olmak üzere sitı yaralı vardır. 4 K Zabıta, nihayet mutaarrızları ğa muvaffak olmuştur.