21 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA İngiliz - Japon gerginliği Japonya ile İngilterenin arası tekrar gerginleşti. Bu gerginlik de eskileri Bibi Çindeki imtiyazlı ecnebi muıntaknlarınn vaziyetinden neşet etmiştir, İngiltere ve diğer büyük devletler Japonyanın Çindeki askeri harekâtına * ie etmiyorlar, Yalnız ecnebi muntakalarınma yahud ecnebi resmi e dokunulduğu zaman lâkayıd kalamıyorlar. Çin hükümeti. Din son çekildiği Hindistan hududuna yakın Çung King şehrine son zamanı larda yüzlerce Japon tayyaresi defaatle hücum ederek şehiri harabeye ve Murulamıyacak bir hale getirmişlerdir. Bombardıman esnasında İngiliz konsoloshanesi binası da barap olduğundan İngiltere Tokyo sefirile protesto Bu hadisenin akabinde Japon hava filoları Çinin merkezini bombardı. Man ederken bir deniz filosu da Şanghay ve Kantondan sonra Çinin en mü- limanı Amoy'da İngiliz. Amerikan ve Fransız idaresindeki imtiyazlı bulunduğu Kulangsu adasını da işgal etmiştir. Beynelmilel Muntakaya Japon bayrağı çekilmiş ve birçok Çinli tevkif edilmiştir. Uzak İtrktaki İngiliz ve Ameriken filoları amiraileri birer kruvazörle buraya gel- Mişlerdir. Fransızların Hindi Çini filosu buraya hareket etmiştir. Japon- kun imtiyazlı mıntakayı Çinli çetelere melce olduğunu ileri sürerek daimi Bürette işgal altında bulundurmak istediklerini İngilizler anlamışlardır. Bu mntakamın üzerinde şimdi Japonya ile devletler ve bahusus İngiltere Arasında şiddetli bir ihtüâf çıkmıştır, Japonların böyle bir tehlikeli gerginliği göze aldırmalarına asıl sebeb; in mukavemetini kırmak için yapacakları son bir kati harekette İngi. İllerin Çinlilere yardım etmelerini menetmek düşüncesidir. Çin hükümeti Bankova karşı otuz fırkalık bir ordu tahşid etmişti, Bu orduya karşı mer- kesi Gindeki Japon ordusunun taarruz ettiğini Çinliler tasdik etmektedir. İt. Fakat bu fırkaların Japan ordusu tarafından kıskaç içine alınıp yirmi imha edildiğin? dalr neşredilen haberleri Çin hükümeti tekzib “ilyor. Hakikat ne olursa olsun Çindeki harbin kati bir safhaya girmekte Hduğu anlaşılıyor. AKŞAM Feci bir cinayet Burgaz hadisesi Aydın civarinda sarhoş bir | Kocasını yaralamakla maz- Yolcu bir şoförü öldürdü nun Vasfiye beraet etti Adın (Akşam) — Gece yarısı Ay- civarında 37 numaralı otomobil Şe sarhoşluk yüzünden bir cina- Olmuştur. İçtiği içkinin tesirile hi halde sarhoş vaziyette bulunan adam, otomobile binmiş, şoföre lobi Tellidede yoluna sürmesi- bildirmiştir. tör, Hüseyin Babayiğit adında ei Avdette sarhoş yolcu, ta- in Burgaz adasında sanatoryormda ça» bşan Hüsnünün karısı Vasfiye, koca sının Semiha adında bir kadınla mü- nasebet peyda etmesinden hiddetle. nerek tabanca ile kocasını elinden yaralamıştı, Vasfiye dün adliyeye verlimiş ve Sultanahmed birinci sulh ceza mah- kemesinde muhakeme edilmiştir. Mahkemede kocası Hüsnü ile Semi- ha adındaki kadın Vasfiyeden dava- cı olmadıklarını söylemişlerdir. Vas fiye de: — Ben kocamı veya başka bir kim- seyi vurmak istemiyordum. Kocamın bazı hareketleri beni kıskandırıyordu. Fakat onu öldürmek arzusunda de- gildim. Hiddetle kocamın yastığının altından tabancasını alıp odama gir- dim ve kapıyı kapadım. Bu sırada kocam Hüsnü de arka taraftaki ban- yo odasının kapısından odaya girdi ve elimde tabancayı görünce üzeri. me atıldı. Ben kendisine tabanca ile bir şey yapmıyacağımı, ilk hiddetle tabancayı aldığımı söyledim. Fakat o tabancayı elimden almak için uğ- raşmağa başladı. Bu sırada silâh ka- zaen palladı ve kocam Hüsnü elinden yaralandı, Bunda benim kabahatim yoktur, Demiştir, Şahid olarak dinlenen kocası Hüsnü de aynı ifadeyi vermiş, kazada Vasfiyenin alâkası görüleme- diğinden beraetine karar verilmiştir, Zorlu bir sarhoş Sirkecide David adında biri dün gece sarhoş olarak öetekine berikine sarkıntılık yaparken bekçi Ali ken- disini yakalayıp karakola getirmek istemiş, yolda David bekçiye küfür ettiği gibi üstünü başını da parçalar mıştır, Bekçi Ali kendisini mahkemeye gö- türürken koridorda David bir fırsat bularak bekçi Alinin önünden kaç- muştur. Davidin yakalanması için za. Delilik alâmetleri göstermiş Küçükpazarda oturan İbrahim İs- minde biri, Fatihte Şeyh Osman sokar ğında satılık bir eve bakmak Üzere gitmiş, bu evde oturan Aziz ismindeki genç, İbrahimin eve bakmasına manl olduğu gibi, üzerine de hücum ederek dövmüştür, Hâdise yerine gelen polisler, Azizin ayni zamanda delilik alâmetleri de -asını ateş ederek şoförü başın- Yaralamış, otomobil, idaresiz kal- tu, “bir hendeğe saplanmış ve sar- k Yolcu da başından yaralanmış- “ Yaralı şoför, hastaneye gölürü- iken yolda ölmüştür, Kati tutul ştur, >“ Bir kadın kuyuya düştü a dikte Taşlıbayır mevkiinde otü- kırk yaşlarında bayan Münire, ci- Hira bir arsada dolaşırken, üzeri açık #4 ii 1$ bir kuyuya düşmüş, istimdadı ağa yetişen komşular tarafından a k üzere iken kurtarılmıştır. iin Münire hastaneye yatırılmış» iç İki sarhoşun marifeti ka “*şilköyde oturan Rifat ve Hüseyin Yürek inde iki kişi, son derece sarhoş A bir kahveye girmişler, elleri Beçen saksıları kırmak suretile ji istirahatini selbettiklerinden, Yeriş mallar sergisi komitesi aya birinci Yerli mallar sergisi ko- , yarın saat 16 da Vali ve Bele- Kay elat B. Lütfi Kırdarn riyase. İlk toplantısını yapacaktır, İyi tertip eden Milli Sanayi bir» İlare heyeti, komiteden evvel yar ağ inde sergi hazırlıkları et- görüşecektir. Sergi komitesi Mint Sanayi birliği kâtibi asi B, Halid Güleryüz, hazırlık” ay atinda komitede izahat vere pi Yerti mallar sergisinin Senelere faik olması ve bir çok ay ihtiva etmesi gayesi Üze- gayret sarfedilmektedir. | Denizyolları göç tarifesi i başladı İk hizyolları umum müdürlüğü şe- Karında göç tarifesini tatbike bap itibaren başlamıştır. Bu sa- ayavok kimseler göç eşyalarını makletmişlerdir. h Y gösterdiğini gördüklerinden, kendisi- A yüzde elli tenzilâtlı olan göç tarife- | ni yakalamışlar ve Adliyeye vermiş- Zâr, salı, perşembe olmak üzere | lerdir, Üç gün tatbik edilecektir, Me Lapa e hik Hayriye, göç eşyalarını ara- Zi Heroin paketi Yapurile parasız naklettiği için, Üsküdarda Şemsipaşada oturan İbrahimin üzerinde bir paket heroin görülerek polis tarafından müsaderâ edilmiş, kendisi hakkında tahkikatın derinleştirilmesine lüzum görülmüş- tür. Baz, tarifesi yoktur. Bu sene Bo- ipe rağbetin biraz daha arttığı Mmekterir, Dün ve bugün sabah- tatilden istifade ile birçok kiri- Boğaziçine göçetmişlerdir. 1939 mali yılı Posta, Telgraf ve Telefon bütçesi Muhammen varidat 12,322,000 küsür lira olup geçen seneden 2,373,000 lira fazladır Ankara 2) (Akşam) — Posta, telgraf ve telefon umum müdürlüğü 1939 mali yıl bütçe projesi meclis ruzmameşine slin- mıştır, Yeni bütçe projesine göre idarenin 1939 mali yılı muhammen varidatı 12 miyon 372 bin küsug liradır. Be yekün 1938 mali ml muhammen varidatından $ miyon 373 bin küsug lira fazladığ, Varidatta artış Bütçe encümeni tarafından hazırlanan asbabı mucibe mazbafasında da zikredil- diği üzere pasla, telgraf ve telefon ida» resi bütçesinde seneden seneye artan bir inkişaf görülmektedir. Filhakika bu ida- renin 1935 senesinde 68 milyon liradan Mbaret olan bütçesi 1938 de 9 milyon D49 bin küsur rayı bulmuştur oVaridatta görülen fazlalık posta ve telgraf muhabe- ralının, son senelerde, mütemadiyen art- masından ve bilhassa İstanbul telefon şirketinin sâtın #lınmasından sonra bu şebeke muhaberatının ve şehirler arasi konuşmalarının tezayidünden ileri gel- miştir, Radyo işlerinin idareye intikal etmiş ol- ması da bu artışta müessir olmuştur. 1936 senesinde posta, belgraf ve telefon idaresine geçmiş olan radyo servisinin © seneki varldatı, daha evvelki senelerdeki varidatına kıyasen 09 bin lira olarak tah- min edilmişken tahsilât yekünu 170 bin lirayı geçmişti. Bu Artış müteakip sene- lerde de devam etmiş ve 1088 senesi tah- silâtının 500 bin lirayı bulacağı anlaşıl- mıştır. Bu yekünun 1030 da asgari biz kaç yüz bin lira daha artacağından şüphe edilmemektedir. iv N Masraf bütçesine gelince Bütçenin masraf kısmına gelince, varis Gatin mütevazin olarak tertip odilen mas- raf cedveline göre geçen sene bütçesine hasarın fazla tahmin edilen 2 milyon 373 bin küsur liranın 360 bin lirası yeni Akay idaresi (GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Bir sene sonra Belediyeye devredilecek Tramvay, tünel ve elektrikten son- ra hükümet Anadolu yakası ve Ada. lar hattına işleyen eski Akay idaresi işletmesini de belediyeye devretmeği esas itibarile kabul etaniştir. Ancak bu hatlara ve gemilere ald bazı ıslahat vücude getirileceğinden bir sene içinde yapılacak bu ıslahat- tan sonra bu vapurların devir muame- lesi yapılacaktır. Bu itibarle gelecek 940 senesi Denizyolları idaresi bütçe- sile bu ayrılma keyfiyeti tahakkuk et. tirilecektir. Ancak, İstanbul ile Yalo- va arasında işleyen vapurlar, şehre devredilmiyecektir. Yalovanın İstan. bul vilâyetinden aymlarak Bursaya bağlanmasına karar verilmesi üzerine şehir harici münakalât ile belediye. nin alâkadar bulunmaması bu istiş- naya sebep teşkil edecektir. Haliç vapurlarına gelince: Haliç münâakalâlı 936 senesi sonundanberi belediye tarafından idare edilmekte. dir Haliç şirketinin bu gayri tabii va» ziyetine nihayet verilmesine esas iti. barile karar verilmiştir. Eski Akay iş. letmesile beraber Haliç de satın alına, rak kali surette belediyeye devredildik. ten sonra belediye şehrin deniz müna- kalâtı için mültehid bir idare teşkil edecektir, Diğer taraftan belediye Av- rupadan sipariş edeceği otobüslerin işliyeceği mıntakaları tayin ederken Haliç ashilleri için ihtiyatla hareket etmek mecburiyetindedir. Çünkü be» lediye -şimdiki vaziyete göre- şirket namına haliç vapurlarını idare etti ginden vu vapurların mürettep olan servislerini muntazaman İşletmek meo- buryetindedir. Halbuki Haliç vapurla ri da belediyeye kati surette geçtikten sonra Haliç sahillerinde vapur ve oto» büs münakalâtını ihtiyaca göre tan, zim etmekte serbes bulunacaktır, Tabancalı adam Hadımköyde bir çiflikte çalışan Hü seyin adında birinin müsaadesiz ta banca taşıdığı haber alınmış ve Üzeri aranarak fişeklerile beraber tabanca müsadere edilmiş, kendisi de mahke- meye verilmiştir, yapılacak inşaata, 1 milyon 392 bin küsur Mrası telgraf ve telefon şebekelerinin ge- nişletilmesine tahsis edilecektir. 21 yeni bina yapılacak. Bütçenin inşaat ve tamirat faslına ko- nulan 600 lira lira ile önümüzdeki mall sene içinde yeniden 2! posta ve telgraf binası yapılacaktır. Bu binalar şunlardır: Umumi müdürlük binası, Çankaya, Ce- beci, Keçlören binaları, Lojiman binası nın ##üdyoları, Bursa, Eskişehir, İzmit, Anadoluhisarı, Adapazarı, Balikesir, İz- | Ücretli memur alımıması kararlışmış ve mir, Rumelihisarı, Payas, Böremit, Na- | bunun için yeni yıl bütçesinin daimi müs- zilli, Ağrı, Arhevi, Ulubey, Kırşehir bina- | tahdemler faslına 128 bin lira fazla tah- lar ve Yeşliköy telsiz binası. #isat konulmuştur z : Umum müdürlüğün 1988 yılı bütçe ka- Yeni telefon hatları tesis © | nunu, nöbet vasifesile mükeller olmadık. edilecek ları halde siat ?2den solma posta fren- Gene 1939 mali yılı içinde yehiden te- lerinde müraselâtı alıp vermeğe mecbur sis edilecek telefon devlerinin başlıcnla, | olan, posta memurları Hr amd telgraf ga keşidesile mükellef tutulan memurlara Balikesir © Çanakkale devresi, Ankara - | fazla mesi ücreti verilmesini mümkün Kayseri ikinci devresi, Erzurum - İran kılacak hükümleri ihtiva etmemekte idi. hududu devresi, Nazilli - Dinar devresi, Yeni bütçeye ilâve edilen bir fıkrz ile bu Konya - Ulukışla devresi; Çorlu - Yunan | v#siyette bulunan memurlara da fasla hududu (iki devre), Alpullu - Yunan hu- mesai ücreti verilmesi temin edilmiştir. dudu devresi. Bütçe kanun Jâyihasınım bu hususa Bütçenin bu faslına konulan paradan bir | dair olan ve bütçe encümenince de aynen kısmı da; Bursa, Adana, Mersin, Zonguldak kabul edilen maddesi şöyledir: Eskişehir, İzmit ve Samsun telefon şebe- «Hastalıklarına mebni kısa müddetle kelerinin genişletilmesine ve Bursa, Ada- | nöbet vazifelerine gelemiyen posta, telgraf na ve Zonguldakta otamatik santraller | ve telefon memurlarının yerlerine çalıştı tesisine tahsis olunacaktır. rılan memurlarla, muhabere, mükâleme Posta vagonları satın alınacak ve müraselâtın kkesreti dolayısile mesai zamanı haricinde çalıştırılan memur ve Posta müraselâtının gün geçikçe art- | müvezzilere ve gece nöbet vazifesile mü- makta olduğunu yukarıda kaydetmiştik. | kellef bulunmayıp ta saat Z7den &onrâ Bunun maddi bir delili'de, Devlet demir- | posta trenlerinden müraselât alıp vet» yolları idaresince posta nakliyatına ayrı- | meğe mecbur olanlara ve telgraf merke- lan furgun bölmelerinin bu müraselâtı | zinin kapalı bulunduğu saatlerde rasad istiap edemiyecek bir hale gelmesidir. Bu | telgrafı alıp yazmakla mükellef tutulan vaziyet karşısında idare sırf posta nakli- yatma mahsus olmak üzere posta va- memurlara umumi idare encümenince gonları satın almak mecburiyetini duymuş ve bunun için yeni bütçesine 180 bin lira tahsisat koymuştur. İdare satın alınacak bu vagonları bires seyyar posta merkezi haline getirecektir. | Yeni memur alınacak ve fazla mesai zamları verilecek Muamelâtın arşması, memurin kadro- genişletilmesi zaruretini doğur- karşılamak Üzere içinde yeniden 163 tensip edilecek mikdarda yevmiye veya Ücret verilebilir.» Antikomintern pakt Ne zaman aktedildi ve hangi maddeleri ihtiva ediyor? Antikomintern pakt, B. Ribhentrop'la Japon sefiri arasında imzalanırken a ve ran Sang 3 1 — İki taraf, kominternin faali. âkdettikleri antikominlern pak- 4 bir ittifaka çevirmeğe çalıştıkları bildiriliyor. şı sıkı surette mesal birliği meydana Şimdiye kadar meri Alman » Jâ- | getirmek için mütekabilen fikir is pon antikomintern anlaşması 25 teş- timzaç edeceklerdir. rinisani 1936 da Berlin Japon sefiri 2 — Diğer devletleri de ayni ma- Muşakoji le B, Ribbenitrop arasında hiyette anlaşmak üzere davet ede- Pl ceklerdir, Şu > 3 — Bu anlaşma beş seneliktir. Ta- : rafeyn, müddet bitmeden evvel, İş- birliklerine devam etmek üzere tek- rar anlaşacaktır. Almanya ile Japonya, enternasyonalinin mevcud devletleri her türlü vasılaya müracaat ederek İnhilâle uğratmak hususundaki mak- sadını ogözönünde bulundurarak, komintemin yalnız mevcud devlet ler dahilinde iğtişaş uyandırmakla kalmayıp ayni zamanda cihan sulhü- nü tehdld ettiğini görmüş, komüniz- me karşı aşağıdaki esaslar dahilin- de müştereken mücadeleye karar ven miştir; : Bundan maade, efkârı umumiyeyi komünizm aleyhdarı faaliyet husus sunda aydınlatmak, komünistlere karşı şiddetli davranmak, propagan- dada teşriki mesai mMaksadile biş daimi komisyon bulundurmak üzere de bir munzam madde kabul edil. miştir,