19 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

J Haziran 1939 AKSAMDAN AKŞAMA Türk tipi maarif a dur muhteri Edison, malyetine ĞI gençlere on kadar garip Sual tüy; bu da gazetelerde dedikodu Y nucip olmuştu. Mesela; kahta boylu bir erkeğe kaç metre ın elbise çıkar», oUmumi har- da Almanyanın Başvekili «Arı soksa ne yaparsınız?», en büyük iki vapuru Ka- | ç onluktur?., «Bulunduğunuz oda- İş "irafmıza dikkatle bakın; gözleri- kapayın; pencerelerde ve Sair l lerde kaç aded cam olduğunu Ürleyin:,, eTakoz nasl çakalır?e, ittek hasıl etten ve ne şekilde pişi- ** Bibi sorgular. “ zamanlar, demişlerdi kiz >> Edison, resmi o mektep mezunu İ Vin iğ, agiz i ilya mezunlarının yanlış cevap yahut hiç cevap vereme- isbat ederek, Maarifi haklı l kide maruz bırakmamış mı? Mm sene dirsek çürüterek öğreni- " MW, öğreniyorsun; bir takım mü- edat belliyorsun: > İşte bugünkü cemiyetin yetiştir. Mir en mükemmel adam! - diye seni © pehpehleye ortaya çıka” a Akat ömrünün - âciz çocuklukla ihtiyarlık arasındaki - faal işgal eden koskoca bir tahsil €snasında, mektep sana, en bir gıdanı pişirmeyi, çorabını ya- IYI, yaranı sarmayı, odanın içi- | katle bakmayı, yaşadığın devrin derecedeki şahsiyetlerini ve sanayi eserlerini öğretmeyi, ezmeden sağlam bir çivi Yı temin edemiyor. Ki, en bü- Şeyler! şaşırtıcı derecede haklı tesi- Yeren bu iddiaların mukadder ce-| da malümdur: Şayet insanlar Robinson gibi bir hayat yaşasalardı, bu derece bilgileri bir insanın nefsinde cidden lâzımgelirdi. Fakat hayatı yaşıyoruz. Bir ferd öteki hastabakıcılığı, üçün- hi, , ahçılığı İlh. öğreniyor. Yekdiğeri- noksanı tamamlıyoruz; hiz- İNİ görüyoruz. Demek bu tenkid geniş ölçüdeki iş bölümü- Zaruri bir neticesi! Keza bu itiraz da öteki kadar haklı uy >vr. Fakat o nasıl ifratsa, bu da yağar tefrit, Zira çorabındaki deliği Ye tamir ettirecek, en ufak bir ârızasında ille eczaneye koşa- her dolaştığı yerde ahçısile bera- iy, zecek kimse yoktur. Vatandaş- haya “ hattâ mektep görmüşlerin - larını, evlerini, köylerini şöyle Yi, SÖZ önüne getirin. Pratik bilgile- yg ksanından doğmuş nice “bin İçinde helâk oluyoruz. Ansiklopedik malümata malik “in- Mi Hele eskiden bunlar da- uş: Bir âlim bütün beşeri Rkesebalı nefsinde cemedebilirmiş. “ Şimdi ihtisaslar dallandi, bu- 1. Böyleleri zuhur edemiyor, Raye Pratik hayatın ansiklopedik tar, bilgileri koca koca cildler #tmekten, ömür törpüsü ol- Ni çok uzaktır. Tahsil seneleri insanlara pekâlâ kendi ken- kinfeyt edecek derecede meleke . Malümat aşılanabilir. Bu, ortaoku- HELE, 71 “ini bedi fe 7 SEE, 7 FEEL? e iL) daa, Bekârlardan ; vergi alınacak, Mey Amma aslı çıkmadı bay Yeni istimlâkler Balıkhane : binası da istimlâk edilecek Belediyeler bankasından beş mil yon liralık istikraz mukavelesinin. bugün Vali ve Belediye Reisi doktor Lütfi Kırdar tarafından imzalanaca- Eını yazmıştık. Belediye bü paraya mahsuben ilki taksit olarak alacağı dört yüz bin lira ile Eminönünün Balıkhaneden itibaren Unkapanına doğru kısmi nın istimlâkine devam edecektir. Şimdi istimlâkine başlanan eski Valide hanının arkasındaki on dört parçadan ibaret binanın istimlâk muamelesi tamamlandıktan sonra bu dört yüz bin lira İle istimlâk edile cek binaların kıymetleri, tesbit edile- ce, ve bundan sonra bunlar hakkında «menafii umumiye» kararı âlınarak istimlâk muamelesine başlanacaktır. İslimlâk edilecek bu kısım arasın- da Balıkhane binası da vardır. Bi lıkhane binası İçin hükümetle Bele- diye arasında bir temâs yapılacaklır. Ancak İstanbul için modem, sıhhi tertibatı haiz yeni bir Balıkhane bi- nası yapılmadan evvel eskisinin kal- dırılmasına imkân görülemediğin- den şimdilik Balıkhane binasının İs- timlâki tehir edilecek, yalnız etra- fındaki binalar kaldırılacaktır. Otomobil kazaları Bir otomobil kanalizasyon çukuruna yuvarlandı İstiklâl caddesinde bir aparlıman kapıcılığı yapan Hakkı, Ağacami ci- varında şoför İsanın idaresindeki oto- mobilin sadmesine, uğrıyarak yaralan- mıştır. Şükrü isminde birinin idaresinde- ki otomobil Unkapanında sekiz yaş- | larında Yoşua isminde bir çocuğa çarparak yaralamıştır. Tarlabaşında “oturan B. Koçonun idaresindeki hususi bir otomobi!, Har- biyede açık bulunan bir kanalizas- yon çukuruna yuvarlanmış, otomokil buradan çıkarılıncıya kadar on da- kika tramvay münakalâtı sekteye uğ- ramıştır. 2100000000000 SAANEN ANNAN lun, hele ilk öğretimin belkemiği ol- malıdır. Bahusus bizim memlekette! hallelerimiz, evlerimiz var ki, bü Ro- binson'ların oralara yayılarak yeme- dinden ütüsüne, çivisinden bada- nasına, arıcılığından aşısına, yara sar- masından çocuk büyütmesine kadar her şeyi tamim etmesini dört gözle bekliyoruz. «Filânca tip maarif, filânca mem- leketin ihtiyacından doğmuş!» deni. yor, Bizim memleketin ihtiyacı da böy-)- le bir Türk tipi maarif doğurmayı âde- ta emretmektedir. Bu, bütün Şark milletlerine bilâhare nümune olucak. tır, 5 (Vâ - N0) .. Halbuki halki evlenmeğe (eşvik edecek usullere çok ihtiyaç var... i | AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları “Susturucularını,, çıkaran motosikletler İstanbul Belediyesinin fazla gü- rültüye meydan vermemek için her türlü çareye baş vurduğu şu sırada motosikletlerin, «sırf fiya- ka içine esusturucularının çıka- rarak büyük bir gürüllü ile beş. aşağı on yukarı dolaşmaları in- sanan asabını haylı bozuyor. Be- lediyenin bu hususta nazarı dik- katini celbelmenizi sayın gazete- nizden rica ederiz. Tarabya Nazime C. Kunt ... Peynir pahalılığı En iyi peynirin şu sırada tene. kesi 450 kuruşken keçi peynirinin kilosunu 50 kuruştan aşağı ala- miyoruz. Belediyemizin kontro- Tunu rica ederiz. ... Numarasız bisikletler Numarasız bisikletlerin şehri- mizdeki muhtelif sayfiye asfalt- ları üzerinde dolaştıkları, ötekine berikine çarpıp takılıp kaçtıkları görülmektedir. Bunların belki resmi masrajların; azaltınalı, fa- kat hepsinin behemahal pldkal - hemde okunur cinsten plâkı - olmasını temin etmelidir. Kemal Rutan Feci bir kaza Bir işçi, kamyonla elektrik direği arasına sıkışarak yaralandı Dün Boyacıköy civarında feci bir kâza olmuştur: Baltalimanında bir kulübede yatıp kalkan ve Boyacıköy- de Tokmakburnu denilen mahalde açılan bir yol inşaatında çalışan on yedi yaşlarında İbrahim; dün sabah, bu inşaat işinde çalışan bir kamyo- nun basamağına asılarak işi başına gitmekte iken kamyon Glikoz fabri- kası önünden geçmekte olduğu bir sirada bir elektrik direğine gayct ya- kin geçmek meeburiyeti hâsıl olmuş, işte bu sırada, İbrahim, direk ile kam- yön arasında sıkışmış ve kaburga ke- miikleri ezilmşitir. İbrahim Beeyoğlu hastanesine yatırılmış, şoför yaka- lanmıştır. Maarif Şürası 17 temmuzda toplanâcak “Maarif Vekâletinin içtimân dayet etmeğe karar verdiği Maarif Şürası- | na ald hazırlıklar ikmal edilniiştir. “Vekâlet, Maarif Şürasını 17 tem- muzda içtimaa çağırmıştır. Bu mâk- sadla Şürada bulünacak muruhhas- lara o gün için davetiyeler gönderik- Bir kamyonun tekerleği ye- rinden çıktı, tramvay sefer- leri yarım saat durdu Şoför Ekremin - idaresindeki odun yüklü kamyon dün Pangaltıdan ge- çerken arka tekerleği yerinden fırla» mış, bu suretle hareketten sakıt kal- masile yarım saat kadar tramvay münakalâtı sekteye uğramıştır. .. İsraf olmasın, diye düğün şata- fatı kalktı, bari şu vergi konsal,, evlilik masraflarına Gülhane parkı B. Prost ıslah için bir proje hazırlayacak Gülhane parkının Soğukçeşme ta- rafındaki kapısının yanındaki duvar- lar, son senelerde kalın sıva tabaka- larile örtülmüştür. Halbuki parkın etrafını çeviren bu surun tarihi bir kıymeti vardır. Belediye, surun ilk inşa zamanındaki tarihi hüviyetini meydana çıkarmak üzere bu sıvaları kaldırıp surun asıl vaziyetini mey- dana çıkarmağa karar vermişlir. Bu maksadla bir keşif yapılacak ve he- men işe başlanacaktır. Diğer taraftan Taksim bahçesinde olduğu gibi Belediye, Gülhane parkı “ dahilinde de bazı ıslahat ve tadilât yapmak fikrindeir, Gülhane parkı, vaktile general operatör Cemil To- puzlu zamanında ilkdefa tanzim edildikten sonra bir daha hiç imar yüzü görmemişti. Yalnız geçen sene dahildeki yolu biraz düzeltilmekle iktifa edilmiştir. Gülhane parkı İs tanbulun halk için en mütena bir te nezzüh yeri olmak itibarile esaslı surette tanzim edilmeğe lâyıktır. Şehircilik mütehasssı B. Prost, Eminönünden başlıyarak Yenikapıya kadar uzanacak büyük turistik yol için nâzım plânda bir istikamet çiz- mişti Gülhane parkının deniz kenarına tesadüf eden kısmının da bu sahil yoluna girdiğini gören B, Prost sahil turistik yolunun plânını çizerken Gülhane parkında yapılacak ıslahat etrafında da bir proje hazırlıyacaklır, üsküdar, Kadıköy. B. Prost, nâzım plânı yakında te tamamlıyacak Şehircilik omütehassısı B. Prost, bir kaç ay evvel Parise gitmezden evvel Üsküdar ve Kadıköyünün nâ- zım. plânlarını hazırlamağa başlmış ve bu semtlerde açacağı yeni yollar ve caddeler için bazı istikâmetler çiz- mişti. Fenerbahçe ile Kalamış arasındaki açılacak gehiş cadde ile havali hak- kında evvelce mütehassısın yaptığı plânda bu semtlerin kismen müs- takbel şeklini gösterdiğinden Kadr köyünün nâzım plânının bir kısmı tamamlanmıştır, Fakat Nafla Vekâleti, İstanbul ve Beyoğlunun nâzım «.plânını - tasdik ederken B, Prost'un Yenikapıda gös». terdiği müstakbel Ilmanın Haydar. paşa ile Salacak arasında tesis edil. mesine lüzum görmüştür. B. Prost, Kadıköy ve Üsküdarın nâzım plânla- rını yaparken müstakbel limanın da vaziyetini düşünmek. mecburiyetinde. dir. Bu itibarla şimdi Üsküdarın nâ- zım plânı hazırlanırken liman öile liman hinterlandı nazarı dikkate alı- nacaktır. B. Prost, bir taraftan lima- nı Haydarpaşa ile Salacak arasında tesis etmek için plânını hazirlârken diğer taraftan liman yapılmasından vazgeçilen Yenikapı civarının da va- ziyeti yeniden tedkik edilecek ve plâ- nın bu kısmı son vâziyete göre tadil edilecektir. ». Hem bekârlar da evlenmeden Alışmış olurlar!., | BSahif Tir sarpa |) SA YGISIZLIK Küçük bir polis havadisi gözüme ilişti, Yatağında hasta yatan bir adamcağızın evinin kapısı acı acı ça- lınmış. Evde başka kimse olmadığı için, hasta bin müşkülâlla yatağından kalkmış, merdivenleri inmiş, kapıyı açmış... Bir de ne görsün? Karşısın- da bir dilenci... Ev sahibi, hastalığını unutup, ken- disini ağrılar, sızılar içinde aşağı in- dirten dilencinin yakasına yapışmış; etrafından yelişenler dilenciyi hasta adamın elinden güç halle kurtarmış- lar... Bu küçük polis havadisi, aklıma Hocanın bir hikâyesini getirdi: Bir gün Hoca, evinin damında kiremitleri aktariyormuş. Kapısı çalınmağa baş- lamış, Hoca, damın kenarına yaklaş- mış, aşağıya bakmış... Kapıda bir adam görmüş... Sormuş: — Ne istiyorsun? Kapıdaki adam, başını yukarıya Kaldırarak, Hocaya cevap vermiş: — Aşağıya gel de söyliyeyim... Hoca, işinin yarıda kalması yüzün. den, söylene söylene aşağı kata im miş, Kapıyı açmış, bir daha sormuş: — Ne istiyorsun yahu?... Karşısındaki adam cevap vermiş: — Bir sadaka... Bu söz üzerine Hoca, evvelâ bir şa- şalamış, sonra dilenciye: — Peki... demiş, yukarı gel!... , Dileneiyi içeri almış, merdivenler- den çıkarmış; en yukarı kattan da birlikte dama çıkmışlar... Hoca, evin damında dilenciye dön- müş: — İnayet ola!... cevabını vermiş. Hoca haksızlık mı etmiş dersiniz? Ne münasebet? Mâlâ öyle saygısız dilenciler var ki bunlar Hocanın yaptığı muameleyi tamamile hakediyorlar. Hikmet Feridun Es Belediye garaj muamelâtı da teftiş edildi. * Belediye makine müdürlüğünde İ yapılan tefitşlerden sonra Belediye İ garajı muamelâtı da Belediye müfet- tişleri tarafından teftiş edilmişti. Müfettişler, garajda Ledkike muh- taç gördükleri bazı hususlar için fen bakimindan da bu muamelâtın tedkikine . lüzüm görmüşlerdi. Bu maksada “Belediye fen müşaviri. B. Mustafa Hulki, bir müddettenberi yaptığı tahkikatı ikmal etmiş ve ra- porunu Belediye Reisliği makamına vermiştir. Bu rapor, Belediye müfettişlerinin yaptığı tahkikatı fenni hususat ba- kımından ikmal edecek ve rapor üze- rine Belediye müfetlişleri tahkikat fezlekelerini hazırlıyacaklardır. Çocuk bahçeleri Şehrin -mühtelif yerlerinde açılacd- ğını yazdığımız çocuk bahçelerinin | mahalleri Belediye ve Maarif müdür- | lüğü tarafından müştereken - tesbik edilmişti. Bunların plânları Belediye İmar müdürlüğü tarafından hazır- lanmağa başlanmıştır. Plânlara göre çocuk bahçelerinin inşasına hep birden başlanacak ve bu bahçeler, mümkün olduğu kadar kısa bir müddet içinde hazırlanacak- tır. Çocuk bahçelerinin en geç son- bahara kadar ikmal edilmelerine ça» lişılacaktır. B, A. — Aksi de olabilir: Bekârlik vergisi evlilere de kârlı görünebi- liri,, f