2 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bene 21 — No, 7464 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 2 Ağustos 1089 HER TARAFTA MANEVRA İngiliz donanması hazırlandı, Alman kuvvetleri Polonya hududunda manevra yapacak Italyan ordusu da Fransadan gelecek bir taarruza karşı müdafaa manevrası yapacak Bir Polonya piyade kıtası teftiş esnasında Londra 1 — Silâh altına alman İngiliz bahriye ihtiyatları dün ak- Şam 133 harp gemisinden mürekkep olan ihtiyat filosunu tecrübe etmek İçin Portsmouth, Chatham, Deven- Pori, Gorport limanlarındaki depo- Yarına iltihak eylemişlerdir. İhtiyat filosu visamiral Sir Max Hor- tonun kumandasında Weymouth ko- yunda kral Jorj tarafından 9 ağus- tosta teftiş edilecektir. Silâh altına çağrılan 13,000 bahri. ye zabit ve fradı ağlebi ihtimal eylül sonlarına kadar silâh altında kalas caklardır, Harp vaziyeti kadrosuna iblâğ edilen İngiliz ihtiyat harp ge- inileri şunlardır: Effingham kruva- (Devamı 11 inci sahifede) Sinema filimleri nasıl kontrol edilecek ? İstanbulda Verilen kararlara bir kontrol komisyonu kuruluyor. Dahiliye vekâleti nezdinde itiraz edilebilecek Ankara 1 (Telefonla) — Filimlerin | Ye filim senaryolarının kontrolü hak- kındaki nizamname Vekiller Heye- tühce tedkik ve tasvip edilmiştir. Bu- Günden itibareri meriyete giren bu hizâmnameye göre, filimlerin kon- İ Üvlü* İstanbul vallliğines, İstanbul da daimi olarak seçilecek hususi bir İ salon veya muayyen bir sinemadâ, teşkil edilecek kontrol komisyonu İa- rafından yapılacaktır. Kontrol ko- misyonu, İstanbul valisi veya vilâyet erkânından tevkil edeceği bir zatın reisliği altında Dahiliye Vekâleti na- mınâ emniyet ve matbuat umum (Devamı 10 uncu sahifede) Rumen - Macar hudu- dunda yeni İki taraf hudud muhafızları arasında bir hâdise bütün gece kurşun atıldı ay kreş Ii (AA) — Bugün neşre- | Ma resimi bir. tebliğ, Romanya ile | tan arasında vahim bir hudud| di, *Sİ vukua geldiğini bildirmekte taya taralı Rusyası ile hududu İ eden Tissa nebrinin Rumen yg sinde kâin Teceyilmic'de Rumen | hudud muhafızları arasın- İ da dün bütün gece kurşun teati edil- miştir. Hadisenin çıkmasına sebeb Macar makamları tarafından teşvik ının, Karpatlar- yasının Macaristan tarafın- dan işgalini mütcakib Rumen ma- kamları tarafından konulan yasağa rağmen Tissa üzerinde dün gece sal (Devamı 11 inci sahifede) Hatayda dağ ala- yımızın manevrası Antakyada Halkvinde büyük bir toplantı yapıldı İskenderun 1 (A.A.) — Dağ alayi- nın bir kaç gündenberi yapmakta ol- duğu manevralar sona ermiştir. Bu sabah burada kahraman alayımız bü- yük bir geçid resmi yapacaktır, Halkevinde bir toplantı Antakya 1 (A.A.) — Vali Sökmen- süer dün sabahı parti binasında toplan- mış olan Antakya hâlkı mümessille- rile cümhuriyet rejimi üzerinde fay dalı bir hasbihalde bulunmuş, anaya» tan kanunlarına zaten kendiliklerin- den uyarak ctimhuriyetin yüksek pren- siplerini benimsemiş bulunan Hatay- ların bütün inkılâp safhalarında (Devamı 11 inci sahifede) Ankara görüşmeleri Fransız Başveki! Huntziger'i Pariş 1 (AA) — Havas ajansı bil. diriyor: Başvekil B. Daladier, bugün Tür- kiyeden dönen Fransız askeri heye- tine riyaset etmiş olan Orgeneral Huntzigeri kabul etmiştir. Orgeneral Huntziger, Türk hükümeti ve yük- sek askeri makamları ile yaptığı gö- rüşmelerdeki çok iyi neticeleri teyit eylemiş ve Başvekil B. Daladier Or- generali bu mesut neticelerden dola- yı tebrik etmiştir. Orgeneral Huntzi- ger çarşamba günü Londraya gide. cektir, 2Dikirmtler: Zabıtadan beklediğimiz bir hizmet Dünyanın her yerinde polisin esaslı va- zifelerinden biri, halkı nöbete rayet et- tirmektir. Bir gişenin önünde kalabalık olunca, ahali zaten kendiliğinden teker Leker, biri ötekinin arkasına geçer, sonra» dap gelenler en arkaya dizilir. Poiisde uzaktan bu intizama nezaret eder, Şayed ihlâl den biri çıkarsa yola getirir. Bizde umumi harpte firin önlerinin ka- labalığı bile valandaşlara nöbeti öğret- medi, Zaman zâman matbustia yanlar çikar, Faka* bütün hemşehrilerin bunları okuyarak intibah hasıl etmesi kabil değilse dir. Bu İşin tansimini zabıta üzerine al- malıdır, (Yankeslelliklerin de önüne ge- çilir) Pazar günleri Sirkeci istasyonunda, Ka- dıköy iskelesinde, at yarışları gişelerinde ve bu gibi yerlerde esasen polis eksik de- gildir. Ufacık bir zahmetle: — Sıraya'dizilin!, Sırasız yok! - derse ve bunda bir iki ay sebat ederse, nöbet beklemek şehrimizin ifiyadları orasına girer. Ingiltere ve İngilizler Parlâmento ve âzaları Yazan: HALİDE EDİB Yarınki nüshamızda Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Kıymetli bir misafir Ingiliz Akdeniz kuvvetleri başkumandanı Istanbula geldi Amiral cuma günü Ankaraya giderek I Cümhurreisi tarafından kabul edilecektir mn Warspite zırhlısı ve amiral A, B. Cunningham İngiliz Akdeniz kuvvetleri * başku- mandanı amiral sir A, B. Cunningbam bu sabah Warspite dritnotile limanı muza gelmiştir. Amiral, İstanbulda beş gün kalacak, bu müddet zarfında şerefine ziyafetler verilecek, eğlence- ler tertip edilecektir. Amiral Cun- ningham cuma günü Ankaraya gide- | rek hükümet erkânını ziyaret edecek ve Cümhurreisi tarafından kabul edi. | lecektir. Ayni zamanda Akdeniz İngiliz filo- İ sunun en kuvvetli gemilerinden Ma- İ Jaya dritnotu da bugün İzmiri ziyaret edecektir. i (Devamı 11 inci sahifede) Bir şişe bira on üç gün sonra 16 kuruşa satılacak Ankara bira fabrikası dünden itibaren İnhisarlar idaresine geçti Gümrük ve İnhisarlar Vekili diyor ki: «Bira fiatinin tenzili ile takip eylediği. miz gaye, müskirat İstimalini itiyad edinmiş olanların derecesi daha hafif iç- kilere rağebetlerini temindir. Yoksa biz, müskirat istimalini itiyad etmemiş olam lara bunu İiyad etmelerini tavsiye edecek değiliz. Sadece, içenlere biranın rakıdan daha iyi olduğunu ifade etmek istiyoruz.» Ankara 1 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekili bu sabah geldi ve Ankara bira fabrikasının tesellü- mü işlerile meşgul oldu. Kendisini ziyaret eden gazetecilere dedi ki; — Bugün iİnhisarlar idaresi bira fabrikasını devlet ziraat işletmeleri kurumundan teslim almış ve fabri- kayı fiilen idareye başlamıştır. İs- tanbul ve civarında bira satışı yap- makta olan müteahhitlerin, taah- hütlerini ibka etmediklerinden dola- yı mukaveleleri feshedilmiştir. Bu fesih üzerine o mıntakadaki satış işi de inhisarlar teşkilâtı tarafından ele alınmıştır. Diğer mıntakalardaki sa- tış mukavelelerini otetkik ediyoruz. Neticeye göre icap edeni yapacağız. Ancak bu tetkikatın sonuna kadar bu müteahhitlerle kurum zamanın. daki gibi muameleye devam edeça- giz. (Devamı 11 inci sahijede), Şehirde sivrisinek mücadelesine başlanıyor Vali B. Lütfi Kırdar neşriyatımızı ehemmiyetle nazarı dikkate aldı Sıhhiye müdürü, Taksim, Şişli, Nişantaşı, Maçka ve Beşiktaşın on beş güne kadar sivrisinekten temizleneceğini söyledi Şisli, Nişantaşı, Maçka, Beşiktaş ve civarının sivrisinek İsti- lası altında kaldığı hakkındaki neş- riyatımız Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdarın ehemmiyetle nazan dikkatini celbetmişi Doktor Lütfi Kırdar, derhal Vilâyet sıhhiye müdürü doktor Ali Rızayi nezdine celbederek bu havalide sivri- sineklerle mücadele etmek ve çok kı- sa bir zamanda bu havaliyi sivrisinek iştilâsından kurtarmak için mümkün Taksim, | olan her türlü sıhhi ve fenni tedbiw lere müracaat etmesini bildirmiştir, Bunun üzerine Vilâyet sıhhiye müs dürü, nezdine Belediye sıhhiye müs İ dürü Osman Saidi ve Beyoğlu, Bes şiktaş Belediye hekimlerile hüküme$ doktorlarını davet ederek yapılacal$ mücâdele etrafında bir mesai progra» mı hazırlamıştır. Diğer taraftan Sıtma mücadele hge yeti reisi doktor Mithat da gazete» (Devami 11 inci sahifede),