4 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

4 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 AKŞAM Yunanistanda 4 Ağustos bayramı Metaksas hükümeti, üç sene zarfında B. Metaksas, her devlet o adammı yıldıracak olan bu vaziyetten yılma» dı, memleketine karşı beslediği de- rin muhabbete, kuvvetli azim ve iradesine, geniş bilgi ve ihatasına ve (vatanperver Yunan milletinin göstereceği itimat ve (o müzaherete güvenerek bu ağır yükü omuzlarına aldı ve üç yıl gibi az bir zaman zar- fında, dostlarını sevindiren, odüş- manlarını da dü- şündüren (dahili huzur ve süküna kavuşmuş, kuv- vetli, mütesanid, müreffeh bir Yu- nanistan yarattı. Dahilde vahdet nasıl temin edildi? B. Metaksas memleketin ida- resini eline alınca her şeyden evvel dahili huzur ve sükünü da fırkaların hırs ve gârezleri yüzünden sarsılma- ğa yüz tutan mili vahdedi temine ehemmiyet verdi, Bunun için kör dövüşüne benziyen nifak ve nizala- rile memleketin milli istihsal kuvvet ve kudretini baltalayan eski fırkala- rı dağıttı. Ve fırkaların fevkinde hakikaten mil- NM bir hükümet kurdu. B, Metaksas, bu işi yaparken, fırkacılık gözile ha- reket etmemiş, hangi fırkaya men- sup olursa olsun her Yunanlıya mü- savi müamele yapmış, yalnız iktidar ve kabiliyeti hareket düsturu olarak kabul etmiştir. İlk defa fırkacılık hırsları ile hareket etmiyen ve her kese müsavi muamele yapan bir Baş- vekil bulan Yunanlılar, en nihayet milli bir hükümet şefine kavuştuk. larını görmüşler, ve kendisine dört elle sarılmışlardır. İşte netice B, Me- taksasın muvaffakıyetinin başlıca sır ve hikmetini bu bitaraflığında ve bütün efal ve icraatında yalnız mil. let ve memleket menfaatlerini düşün- mesinde ve aramasında aramalıdır. Sol cenah propagandasile mücadele Komşu memleket Başvekili, mini vahdedi, bu musip icraatile perçimle- mek için içtimal bünyeyi kemiren müfrit solcuların gizli tertibat ve pro- pagandalarile de mücadeleye giriş- miş, komünist faaliyetlerini kanun harici ilân etmiştir. Fakat bunda da şefkat ve adalet hislerinden katiyen ayrılmamıştır, Bir defa müfrit solcu- lardan nedamet gösterenlere ve yeni nizam aleyhine hareket etmemeği teahhüd edenlere katiyen dokunma- mış, böyle bir vaidde bulunmıyanları da faaliyette bulunmaktan menet- mek için Yunan adalarına gönder. mekle iktifa etmiştir. Mazideki faa- 4 ağustos bayramı münasebetile Atinanın muhtelif s0- koklarına yapıştırılan afişler liyet ve hareketlerinin hesabını sot- mamıştır. affedilmekte ve evlerine iade edil. mektedir. Bugün Yunan adalarında sürgünde bulunan komünistler, son derecede azalmıştır. B. Metaksasın bu azimkâr, fakat şefkat ve adaletten ayrılmıyan tarzı harekti, komşu mem- lekette, üç yıl evvel pek faal bir hal- de bulunan müfrit solcu propagan- dayı, tamamile söndürmüştür. Memleketin milli müdafaası 'B, Metaksas, iş başma gelinciye ka- dar Yunanistanın mili müdafaa iş- leri tamamile ihmal edilmişti, Çünkü eski hükümetler, sık sık patlak veren dahili kıyam ve iğtişaşlar yüzünden ordunun tensiki İle uğraşacak vakit bulamıyorlardı. Fazla olarak eski hü- kümetler, iş başında kalmak ve fırka liderleri iktidarı ele geçirmek için or- duya fırkacılığı sokmuşlardı. Ordu zabitanı, biribirine düşmüş iki üç tarafa ayrılmışlardı. Bu şerait altın- da ordudan zapturapt, sırf askeri va- zifelerile uğraşmak beklenemezdi. B. Metaksas, iş başına geçince, or- duda bu tezebzüb ve disiplinsizliğe bir nihayet vermek için Harbiye Ne- zaretini de uhdesine aidı, bütün za- bitan da eskiden hangi fırkaya men- sup olurlarsa olsunlar hükümetin emirlerine mutlak bir itaat, kali bir disiplin ve münhasıran askeri vazi- felerile uğraşmağı talep etti, bundan sonra ordunun techizatmı, tesliha- tını tamamlamağa koyuldu ve itiraf etmelidir ki, bu işte de muvaffak ol- du. Bugün Yunan ordusu, askeri vazi- fesinden başka bir şey düşünmüyor. başardığı işlerle iftihar edebilir ve deniz kuvvetlerinin teslihat ve tec- hizatına 9,5 mliyar drahmi sarfet- miş, İngilterede iki yeni torpido muh- ribi yaptırmış, hava hücumlarına karşı müdafaa tertibatı almağa baş- lamış, Staramanşas koyunda, inşaatı bahriye tezgâhları kurdurmuştur, Bu yeni tersanede harb gemileri ta- mir edilmekle beraber küçük harb gemileri ve hattâ küçük kruvazörler inşa edilebilecktir. Memleketin mali vaziyeti B. Metaksas iş başına geldiği zaman açık bir bütçe bulmuştu. Memleket iflâs eşiğinde bulunuyor, drahmi gün- den güne yuvarlanıyor, bütçe açığı ancak istikrazlarla kapanıyor, mem- leketin düyunuumumiyesi seneden seneye kabarıyordu. Hükümet ilk iş Olarak sıkı bir tasarrufa baş vurdu. 1937 - 38 mali bütçesindeki açık mikdarı 569,600,000 drahmi tahmin edilmiş iken sıkı bir tasarrufa riayet edilmek suretile ve milli müdafaa tahsisalının arttırılmasına rağmen sene sonunda 85 milyon drahmiye ya- ni bir milyon Türk lirasma indiril. miştir. 1938 - 39 mali senesi açığı da milli müdafaa için munzam tahsisa- tın ayrılmasına rağmen takriben 150 milyon drahmiyi yani 1,800,000 Türk lirasını geçmiyecektir. 1930 - 40 mali senesi bütçesindeki Açık, milli müdafaa için ayrılan bü- yük fevkalâde tahsisata rağmen as- gari bir mikdara indirilecektir. Yu- nan maliyesindeki bu inkişaf, üç s6- nedenberi (omemleketin kavuştuğu dahil huzur ve sükünelin, hükü- metçe tatbik edilen siki tasarruf sisteminin bir eseridir. Hükümetin işçilik ve köycü- lük siyaseti Metaksas hükümeti, sol cenah pro- pagandasına karşı esaslı tedbirler alırken, amele ve köylülerin haklı di- leklerini, refahlarını ihmal etmemiş, amele ve patronların hak ve men- faatlerini telif ve tevzin edecek bir siyaset takib etmiş, bu maksadla iş müsteşarlığını ihdas etmiştir. Bu iş müsteşarlığnın ilk işi amele ile pat- ronlar arasında kollektif konturatlar usulünü vazetmek olmuştur, Bu kon- tratlar sayesinde 385,000 işçi ve 34 bin memur ve müstahdim terfih edil- miştir. Bundan başka günde sekiz saatlik mesai usulü, hafta tatili, amele ile patronlar (oarasındaki ihtilâflarda mecburi hüküm usulü vazedilmiş, amele birlikleri islah ve tensik olun- muş, işsizler iş bulma yurdlari kurul- muştur. Bu işbulma yurdları sayesinde 1936 temmuzunda Yunanistanda 135,000 işsiz mevcud iken 1939 senesi nisa- nında işsizlerin adedi (15,000) e yani yüzde ikiye inmiştir. Yunanistanda işçilerin adedi seneden, seneye 30,000 artmaktadır. z Yunanistanda içtimai sigorta teş- kilâtı da kurulmuştur. Amele ve.me- memurlardan 315,000 ve bunların ef- radı ailesinden 409,000 kişi içtimal sigortaya bağlanmıştır. Son üç sene- de hususi sandıklara ayrıca 157,158 kişi sigorta edilmiştir. Hükümet köylü borçları meselesi. ni de köylülerin lehinde bir tarzı ha- le bağlamış bundan 650,000 köylü istifade etmiştir. Köylüler için birçok kooperatifler, kredi sandıkları kurul- muştur. Yunanistanda 939 senesinde ekilen saha mikdarı 1937 senesine nazaran 490,000 ve 1936 senesindenberi 1 mil. yon 493,000 dönüm artmıştır. 1920 senesinde Yunanistanda ekilmiş sa- ba 15,974,000 dönümden ibaret iken 1997 de 23,894,000 dönümü bulmuş. tur, Yunanistanın harici siyaseti B, Metaksas, Türk . Yunan dost- Tuğunun ve teşriki mesaisinin en kuy- yeli ve ateşli bir tarafdarıdır. Tür- kiye ile Yunanistan arasındaki dost- tuk münasebatı hiç bir zaman Eee 4 Ağustos 1939 Maliye memurları Son tayin, nakil ve ferfileri yazıyoruz Ankara 3 (Telefonla) — Maliye Vekâleti mensupları arasında yapı- lan son tayin, nakıl ve terfileri bildi- riyorum: Ankara mektepler muhasebecisi B. Kâ- m Tüzüm maliye muhasebat müdür mumrinliğine, Hariciye Vekâleti muhase- be müdürü B. İbrahim Seyerman Nafia Vekâleti muhasebe müdürlüğüne, topu ve kadastro umum müdürlüğü şef ve mütecrimi B. Adnan Çifçi bütçe ve mali köntrol umum müdürtüğü şube müdür muavinliğine, Devlet şüram ikinci sınıf mülâmmlarından B. İhsan Uçlu tahsliğt müdürlüğü tahsil konirol momurluğuna, #a4 işleri müdür muavini B. Şefik Menteşe zak işleri müdürlüğü şube müdürlüğüne, muhasebat umum müdürlüğü kontrolörü Mustafa Gürer meskür umum müdürlük şube müdürlüğüne, zat işleri müdür mu- avini B. Cafer Sayit zak işleri şube mü- dürlüğüne, zat işleri birinci sınıf mümey- yizlerinden B. Hasan İnal mezkür müdür- lük şube müdür muavinliğine, ikinci sınıf mümeyyizlerden B. Tevfik Şenol birinci sınıf mümeyyizliğe, muhasebat umum müdürlük birinci sımf mümeyyizlerinden 'B. Kehaleddin Süleyman mezkör umum müdürlük şube müdür muavinliğine. Adliye Vekâleti muhasebe memuru Hik- met Senefe mü be memurluğu hameddin Adliye V murluğuna, Niğde tahsilât şefi Fazl Bay- san Hükküri tak * kontrol memurluğuna, Hakkâri tahsilât kontrol memuru Hikmet Pulat Hakkâri tahsilât şefliğine, Gazlan- tep kambiyo memuru Halil Sertoğlu ve Trabzon kambiyo memuru İhsan Muradlı İstanbul kambiyo emurluklarına, zat işleri müdürlüğü birinci sınıf mümeyyizi Hikmet Dinçman mezkür müdürlük şube müdür muavinliğine, Yenişehir varidat memuru Hâmid Çankır İpsala malmüdürlüğüne, Urfa gümrük muhasebecisi Necmeddin Kangur İskenderun gümrük başmüdürlüğü muhasipliğine, Devlet demiryolları Afyon muhasebe kalemi şefi Yusuf Hakkı Berk- man Devlet demiryolları işletme umum müdürlüğü İzmir muhasebe müdekkikli- ğine, Malatya muhasebesi müdekkiki Zahit Akalın Afyon muhasebesi kalemi şefliğine, bütçe merkez dairesi muhasebe müdürü Zihni Suay Adliye Vekâleti muhasebe müdürlüğüne, varidat umum müdürlüğü varidat kontrolörü Halit Vehbi Türkeri mezkür umum müdürlük muhasebe mü- dür muavinliğine ikinci sınıf maliye müd tişlerin İhsan Arat, İsmail Özüt, Faik Ökte, Hakkı Ataman, Cemil Batır birinel sınıf maliye rnüfettişliğine tayin ve terfi ettirilmişlerdir. Maaşları arttırılanlar Bunlardan başka bir kısım maliye men- supları da maaşları arttınimak suretile terfi ettirilmişlerdir. Bunlar da şunlardır: 90 liradan yüx liraya terfi edenler: Mun- sam borçlar umum müdürü B. Emin Cinkok, 70 liradan 80 liraya terfi edenler: Vari- dat umum müdür muavini B. Nihad Âl Üçüncü, maliye müfettişlerinden B. Abbas Idil 70 Uraya terfi edenler: Munzam borçlar umum müdürlüğü kontrolörlerinden B. Mümtaz Unutmaz. 60 liraya terfi edenler: Üçüncü &inıf maliye müfetlişlerinden B. Nizameddin Üremez, Ferid Melen, Celâl Erçukin, Said Ergin, Suad Yaşar, Zeki Kerempe, Hüsnü Bengi, İhsan Baç, Salih Gölet, Fazıl Agan, Tekirdağ dellerdarı B. Cemal Gölge, Rize cdftardarı o Pertev Yücel, oBıvaz det- terdarı o Celâl Engin, Maraş. defterdarı Galib Aktuğ, Denizli defterdar İsmail Hakkı Ayaşlıoğlu, Çankırı defterdarı Zi- ver Beli, Giresun defterdar Sald Yeldan, İsparta defterdarı Faik Özerdem, Erzu- rum defterdarı Hâmid Kars, Eskişehir detterdarı Nusret Tuncay, Kastamonu defterdarı Sadık Güven, İzmir tahsilât müdürü Ahmed Mileyyed Ar, Bilecik def- terdarı B. Avni Alay, Zonguldak defter- darı Hüseyin Hüsnü Poray, Tunceli def- terdarı Şükrü Ömer Dümer, tahsilât mü- dür muavini Sami Nenekli, Ordu muha- sebe müdürlerinden Fehmi Pırat, 7 nel kolordu muhasebecisi B, Halim Demirağ, 2 nei kolordu muhasebecisi Zihni Süral, Necat Öz, İstanbul üniversitesi muhnsebe- cisi İhsan Ünal, Ankara levazım âmirliği muhasebecisi Nuri Soler, hukuk müşaviz muavinlerinden Hamdi Eralp, muhasebak umum müdürlüğü kontrolörlerinden Ha- Hm Tura, bütçe mall kotrol şube müdürle- Finden Ekrom Şahenk ve Fevzi Moga, Malatya defterdarı Muhiddin Balkan, Ko- caeli defterdarı Rüştü Ege, 50 liraya terfi edenler: Teftiş heyeti kalem müdürü Muammer Tayşi, dördüncü sınıf maliye müfettişlerinden Esad Gürsa, Bülend Yazıcı, Lütfi Kamu, Bedri Bakuni, İsmail Oksal, Muhiddin Gürün, Mehmed İzmen, Afyon varidat müdürü Hikmet Uyanık, Ankara varidat kontrol memuru Mazhar Tug, Sinop deflerdarı Hikmet Koç, Samsun tahsili şefi Süreyya İrlen, Sıvas varidat kontrol memuru Sabri Arda, Muğla defterdatı İnayet Buğdaycıoğlu, Ordu defterdar Abbas Halim Özmen, Ordu muhasebe müdürü Enveş Tüzel, Mardin defterdarı Halil Taşcieğin Biga mal müdürü Rıfkı Benderli, Çorum def- terdarı Salih Kuşkucu, Eskişehir varidat müdürü Salih Özdamar, Gaziantep defter- darı Salim Seçkin, İçel tahsilât şefi Sey- feddin Kocakanad, Kayseri varidat kontrol memuru Server Tümerkan, İzmir varidat kontrol memuru İsmali Fikri Tiske, İs mir varidat müdürü Talât Tekeli, Kasta- monu muhasebe müdürü Halil Cankıf, d M. Kemalpaşa mal Bursa tahsilât gefi Izzet Tokyay, Trabron muhasebe müdürü Rasim Bengidal, Urfa defterdarı Fazıl Or- hun, milli emlik müdürlüğü muavini Mu- zaffer Akbıyık, milli emlâk müdürlüğü kontrolörü İzsedin Tekin, levazım müdür muavini Kadri Emin, merkez muhasebeci- Mi muavini Salb Sunay, merkez muhase- beciliği veznedarı Abdürrahman Eren, mu- hasebat umum müdürlüğü şube müdür muavinlerinden Niyazi Özak Rifat Gülçür ve Osman Nuri Sösge, muhasebat umum müdürlüğü emrinde Raif İlez, İstanbul komutanlığı muhasebecisi Memduh Çetin- göz, altıncı kolordu muhasebecisi All Rıza Görkan, Kırıkkale askeri fabrikalar muha- #ebecisi Ahmed Fuad Sözer, İstanbul yük- sek mektepler muhasebecisi Rakim Onay, İstanbul leseleri muhasebecisi İbrahim Kas sadaroğlu, İzmir müstahkem mevki mu- hasebecisi Cevdet Büyükaycan, deniz filo- ları muhasebecisi Nuri Soler, merkez mu- hasebe müdür muavini Madelet Gün- say, Kırklareli deflerdarı Abdullah Atuk, Kırşehir defterdarı Şerif Özartam, Konya tahsilât şefi Kadri Gökçel, darphane ve damga matbaası muhasebecisi Osman Nuri Işinbark. 45 liraya terfi edenler: Hariciye Vekâleti muhasebe müdür muavini Hulüsi Arpağı- oğlu, 40 liraya terfi edenler: Levazım müdür- lüğü ayniyat muhasibi Sabri Yolcu, mili emlik müdürlüğü şube müdürlerinden Hasan 35 liraya terfi edenler: Levazım müdür- lüğü ikinci mümeyyizi Derviş Ataizi, büt- çe ve mali kontrol umum müdürlüğü bi- rinçi sınıf mümeyyizlerinden Kâtibe Er- tan, hukuk müşavirliği birinci sınıf mü- meyyizlerinden Sadri Öztün, muhasebat umum müdürlüğü emrinde Celileddin Alparman, evrak müdürlüğü ikinci mü- meyyizl d i , leva sım izlerinden İbrahim Ay dat müdürü Nuri Onur 30 liraya terfi edenler: Mumzam borçlar umum müdürlüğü ikinci mümeyyislerin- den B. Lütfi Aktürk ve Zekâi Utku, zat işleri müdürlüğü ikinci mümeyyizi Tevfik Şenol, muhasebat umum müdürlüğü em- rinde İzzet Ersan ve Ali Ulvi Çulban, de- hiz muhasebeelliği ikinci mümeyyiz nam- sedlerinden Şükrü Bıçakçı ve Celâl Bulut, tahsilât müdürlüğü tahsilât kontrol me- murlarından İhsan Öralay, Ankara güm- rüğü muhasebecisi Hikmet Akgöl. 25 liraya terfi edenler: Hukuk müşavip- liği memurlarından Altıok, milli emlâk müdürlüğü memurlarından Binan Erdem. 20 liraya terfi edenler: Zat işleri mü- dürlüğü memurlarından B. Şerif Tokat ve Fehmi Gören, levazım müdürlüğü sayici- larından Hayreddin Südur ve Seniha Zeymoğlu, munzam borçlar umum mü- İstanbul levazım âmirliği muhasebecisi i dürlüğü memurlarından Nedim Demirel. dostluğuna ve Balkan paktına daya- nıyor, B. Metaksas, Balkan devletleri arasmda mesud neticeler veren Bal- kan antantının daha ziyâde sıkılaş- tırılmasına tarafdardır. B, Metaksas, ecnbi seyyah celbi için turizm müsteşarlığını kurmuş, Yunanistana giden ecnebi seyyahlara âzami kolaylıklar gösterilmekte bu- lunmuştur, Kültür İşlerine de büyük ehemmiyet verilmiş son üç senede yeniden 3,287 ilkmekteb öğretmeni tayin edilmiş 1,739 yeni okul açıl mıştır. Son üç sene zarfında Yunanistan- da birçok nafia eserleri de vücuda getirilmiştir. 1,853 kilometre uzun- luğunda yeni şoöselr yapılmış, Make- donyada yapılan bataklık kurutma ameliyatı sayesinde 273,000 dönüm- lük kabili zer arazi meydana çıkarı). mıştır, Hükümet 1938 - 39 senesinde yeni şoseler inşası için 558,296,675 drahmi tahsis etmiştir. Yunanistanda hayvan yetiştirme ii gö > ar ai yön Yunanistan senede 938,000 ton buğ- day yetiştirmekte ve memleket ihti- yacatının yüzde Altmışını karşıla” maktadır. Pamuk zeriyatı da 773,000 dönümü bulmuştur. İşte 3 sen zarfında Metaksas hü- kümetinin başardığı işlerin kısa bir şöllânçosunu çizdik. Dost ve müstelik Yunanlılar, bu eserden ne Xadar if- tihar etseler yeri vardır. Ahmed HEğHi Yugoslav gazetelerinin makaleleri Belgrad 3 (A.A.) — Yunanistanda yapılacak olan 4 ağustos şenlikleri münasebetile bütün gazeteler, Me taksas hükümetinin Yunanistanın Iktısadi, kültürel ve sosyal bakımdan kalkınması ve memleket vaziyetiniğ normalleştirilmesi sahasındaki icrai tına uzun makaleler tahsis etmişler” dir, Gene bu münasebetle gazeteler, Yunanistan İle Yugoslavya arasmd# mevcud olan dostluk rabıtalarında$