4 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

4 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

Kırşehir Halkevi yeni bir faaliyet devresine girdi Yeni Vali B. Baran bilhassa köycülük işlerine ehemmiyet veriyor Kırşehir Halkevi binası Kırşehir (Akşam) — Kırşehir Halk- €vi binası memleketin en modem binalarından biridir. Üç yıl evvel açılan ve elli bin liraya inşa edilen Halkevi binasına, Kırşehir elektriğe kavuştuğu zaman elektrik tesisati da alınmış, böylelikle güzelliği bir kat daha artmıştır. Evin şimdiye kadar göslerit, sosyal yardım, kitap sarayı've spor gibi dört kolu faaliyette idi. Bu sene Vali ve B. Baran'ın teşebbüsü ile bir de köy- cülük kolu açılarak Halkevinin 5 faal kolu olmuştur. Merkeze bağlı bütün köy öğretmenleri köycülük şübesine iza kaydolmuşlardır. Komiteye ope- ratör B, Etem Sönmez, baş öğretmen Turgut Erbaş ve Haydar Göçen seçil mişlerdir. Şubenin Komite ve âzaları şimdiden faaliyete geçmişlerdir. Bü tün komiteler altı aylık bir yaz prog- ramı tertip etmişler ve faaliyetlerini kışa nisbetle bir kaç misli arttırmış- lardır. Geçen yıl 3423 lira olan Halkevi bütçesi, bu sene 2000 ilra daha ilâve edilerek 5423 liraya baliğ olmuştur. Vali B, Baran her Sahada olduğu gibi köy ve köycülük işlerine çok ehem- miyet vermektedir. Halkevi şubele- rinden en çok tahsisatı olan köycü- lük ve sosyal yardım şubeleridir. Bu sene Halkevi bütçesnie 50 lira Maaşlı bir idare memuru kadrosu ko- ülmuştur. Bir ihtisas sahibi olacak olan idare memurunun vazifesi Halk- evinin bütün kollarınmn faaliyetiyle yakından alâkadar olmak ve gösterit İşlerinde rejisörlük yapmaktır, Gösterit kolu 23 Temmuz Hatayın haki günü, bir müsamere vermis ve (Gün doğuyor) piyesini muvaflaki- yetle temsil etmişlerdir. Halkevi genç- leri bu müsamerede yüzlerce Seyirci tarafından şiddetle alkışlanmışlardır. * edilir. Fazla tafsilât sine müracaat. Sazlı hi, Lokantacılıkta yüksek San'atkâz İ rek kaydolunmalarını MATBAASI Rotatif makinelerinde resimli ve renkli gazete ve mecmuaları, baskı adedi yüksek risale, kitab ve her nevi matbuaları en temiz şekildeen ehven şeraitle basar. Devamlı işler için hususi şerait tesbit Şirketi Hariyeden: Tenezzüh Seferi Bay ve Bayanlardan mürekkep 8 kişilik en güzide bir saz hey'eti- Kırşehir parti başkani seçildi Geçen hafta Kırşehir C. H. P. iiyön- kurul üyeleri Parti kurağında bölge müfettişi B. Hilmi Çoruhun başkanlı- ğında bir toplantı yapmıştır. Bu top- lantıda ilyönkurul başkanlığından valilerin ayrılması ile noksan kalan Üyeliğe yedek üyelerden aczacı Vahap Araz ittifakla o seçilmiştir. Bundan sonra tamamlanan C. H. P, ilyönku- rulu Parti başkanlığına ittifakla Halkevi başkanı B, Ahmed Baytok'u seçmişlerdir. Açık kalan Halkevi baş- karilığına da ilyönkurul üyesinden it tifakla orta okul yardireklörü B. Sırrı Kardeş seçilmiştir. Beyoğlu Halkevinin yüzme yarışı Beyoğlu Halkevinden: Evimiz spor şube- 8i tarafından teriip edilen Adalılar ara- #ındaki yüzme yarışları 13/3/89 pazar günü Heybeliada plâjında oyapılacaktır. Bu yarışlara girmek İsteyenlerin yarış ta- rihinden nihayet Ikl gün evvelisine kadar hüvviyet cüzdanlariyle evimize veya Hey- belinda plâjında İ. Bakıra müracsat ede- rica ederiz. Tayin edilen tarihe kadar müracaat etmiyenler yarışa iştirak edemezler. Program şudur: Küçükler — 16 yaşına kadar (16 dahi) 50 metre serbes 100 metre serbes 200 metre serbes N 100 metre sart üstü 100 metre kurbağalama 4Xx100 metre Bayrak yarışı Büyükler — 17 yaşından itibaren (17 dahil) 100 metre serbes 400 metre serbes 1400 metre serbes 100 metre sırt üstü 00 metre kurbağalama 4x200 metre bayrak yarişi Atlama 3 metfe tremplen Bayanlar: 100 metre serbes 100 metre sırt üstü 100 metre kurbağalama Atlama 3 metre tramplen için matbaa idare- Telefon :20497 ağı memleketimizde maruf olan Pandeli tarafırüan ihzâr edilen nefis büfeyi hâmil 74 numaralı vapu- Sunu yakinki Cumartesi günü Köprüden saat 14,30 da kalkarak mu- Ayyen İskelelerimize uğradıktan sonra Boğaziçi ve açığında cevelân ya: ak, 20,45 te Köprüye gelecektir. AKŞAM Taşova tütün piyasaları Satışlar müstahsili memnun edecek vaziyettedir Bafra (Akşam) — Taşovada (To- kat, Niksar, Erbaa) ambarlama İşi sona ermiştir. 938 mahsulünün sâ- taş devresinin sonu olması hasebile Taşova tütünleri üzerinde kısa bir tedkikte bulunmak faydalı olacaktır. Evvelâ şurasını kaydedeyim kİ Taşova tütünleri ötedenberi her har- manâ girer ve her alıcıyı tatmin v6 memnun eder bir maddedir. Bu ck betle Türkiye tütün mıntakalarında fiatler düşük olduğu, bazan da tü- tün üzerine hiç satış yapmak lınkânı mevcud olmadığı 24manlar bile Taşova tütünleri alıcı bulur, Tokat, Niksar ve Erbaada deranbar bu sene çok geç başlamıştır. Bu sebeple İlk fatler müstahsili memnun etmekten uzak kalmış olduğu gibi, büyük alı- cilar da piyasalara muvakkat bir za man için girmemişlerdir. Umumiyet #tibarile piyasalarda müstahsili mem- nun edici inkişaf ancak mayıs iptida» Jarında başlamıştır. Fiatler görmezden imaâhsule doğru 1 kuruştan 130 kuruşa kadar yüksel- miştir. Vasati 35 - 45 arasındadır. Alıcılar, başta İnhisarlar olmak üzere Austro Türk, Felemenk-Türk, Şevki Önder, Şahin Oğulları, Hâkim Oğulları ve yerli firmalazdır. Erbaada yeni mahsulden stok kal- mamıştır. Niksar ve Tokatta stok azdır. Satışlar umumiyet itibarile müstahsili memnun bırakmış sayıla- bilir. Parti satışları eski senelerden mev- cud stoklar üzerinde bazı alivreler olmuş, bu meyanda şehrimizden İb- rahim Hakkı Tarhan ve bir Alman firması parti mübayaatında bulün- muşlardır. Taşovada yeni mahsul Yeni 939 tütün mahsulü geçen se- neye göre her bakımıdan daha olgun yetişmiştir. Mikdar itibarile “© 20 kadar tezayüd olacağı tahmin edili- yor. Zeriyat öshasında've çapa dör. resinde havaların mutedil ve bol yağmurlu gitmesi mahsulün çabuk neşvünüma bulmasına yardım et- miştir. Yeşil tahririne henüz çıkılmamış- tır. Bu sebepten her üç mınlakada miktarın şimdiden belli olması im- kânsızdır. BULMACAMIZ 3 — Başına «Ş» gelirse çağlıyan olu - Amerikada bir hükümet, 4 — Yuva - Yutulan ilâç. 5 — Alp verme - Hediye, 6 —bBir azamız - İsyan eden - Cesrin aksi, Japon parası - Çadır. Ütüleme vasıtası - Ekli Nota - Bir ermeni ismi, Üç yüz kuruş eder, kardan aşağı: 1 — Yavaş yürü. 2 — Futbol sayısı - Tersi çentikli değ- nektir. 3 -— Uvuşturur - Çıplak resim. 4 — Tumu, yağlı, sirkeli yemek - Ka- fanın yarım, 8 — Şimendifer katlarını yağma eden. 6 — Tersi bir notadır - Bir kaş kelime bir arada, 7 — Tutacak yer « Emeller. 8 — Teneke yapıştırır - Âbidenin başı, 9 — Nöbete Intizar eder, 10 — Ceza - Buşma «K> gelirse adanın büyüğü olur, Gecen Bulmacamızın halli Soldan sağa: İ — Aleşiyakan, 2 — Balikesir, $ — İz, Manasız, 4 — Riyasi, Ta, 8 — Uyar, i, 8 — Dağıtmamak, 7 — Ön, Ka- — Kes, Rumi, 8 — Ukalalar, 10 — GU EPO DE LLANO > Sahife 13 Genubi Amerikaya gönderilmesine sebeb ndir? Franconun emniyet müdürü krallık lehinde bir hareket yapılmasından endişe etmiş İspanya dahili harbinde general Franconun sağ kolu hükmünde olan general Çulepo de Llano'nun Buenos Ayrese sefir gönderilerek İspanyadan uzaklaştırılması bir çok dedikodulara sebeb olmuştu. Pariste çıkan Gringorie sebep olmuştu. Pariste çıkan Grin- e ghzetesi bu münasebetle diyor İspanyada dahili harbe başlıyan yedi general, yâhut albaydır. Bunlar hayatlarını tehlikeye koyarak İspan- yayı bolşevizmden kurtarmak için yemin etmişler, İ8 temmuz 936 tari- hinde işe başlamışlardı. Bu yedi za- bitten reis mevkiinde olan Sanjurjo harbin ilk günlerinde bindiği tayyare | ile beraber yanmıştır, Goded ve Balet yakalanarak kurşuna dizilmişlerdir. Mola da bir tayyare kazasında ölmüş- tür. Bu suretle yedi kişiden üçü kal- mıştır: Franco, Sevil kumandanı | Gulepo ve İspanyol Fası kumandanı Beigbeder, Bu üç kişi birbirini sever, karşılaşınca öpüşür, İspanyol usulü birbirlerinin omuzlarına vururlar, Bu dostluğa rağmen Franconun polis müdürü albay Ongria bir gün Francoya şu sözleri söylemiştir: — Oulepo de Llano Sevilde, Belg- beder Fasta kendilerine sadık mühim Askeri kuvvete maliktirler. Bunların yerine isimleri pek duyulmamış kim- seleri tayin etmek muvafık olacaktır. Franco bu sözleri dinlemek isteme- miş, fakat polis müdürü bir çok vesi- kalar göstermiştir. Bunlara göre bir askeri kıyam yapılarak Kral on üçün- cü Alfonsun ikinci oğlu kral ilân edi- İ Jecekmiş. Krallık, son galibiyet üze- rine sukutu hayale uğrıyanların ümi- di imiş. Bu hareketin başına kim geçecek? İşte polis müdürü bunu tahayyül edi. yor, yahut keşfediyor. Salı akşamı Çuiepo de Llano acele Burgosa çağrılıyor. Çarşamba günü Franoo ile uzun bir mülâkat yapıyor. Franco kendisine şu sözleri söylüyor: — Cenubi Amerikaya sefir olarak gideceksin. Sen yaman bir propagan- dacısın. Bu mevkide büyük iş göre- cek, İspanya için her tarafta büyük nüfuz temin eyliyeceksin, Guiepo, Franconun yanına girmez- den evvel polis müdürü Ongrin ile karşılaşmıştı. Vaziyeti anladı. Derhal Ted cevabı vermek ihtiyatsızca bir hareketti, Evvelâ Sevile dönmek mu- vafıktı, Perşembe günü, 936 temmu- Sinek, Sivri sinek, Güveler Temas suretile mücadele ve imhası »- KUTU e. KRİS mak kabil olur. LERİ, KARINCALARI ve HAMAM BÖCEKLERİNİN İMHASI İÇİN ve kürklere, elbiselere, da halılara, dolap çekmelerine ve sandık. ROMATİZMA - LUMBAGO - SİYATİK ARKA - BEL - DİZ - DıLKO TESİİN ve İZALE E EDER zunda kendisinin işgal ettiği Sevil şehrine döndü ve geniş bir nefes aldı. Çulepo, emri altındaki garnizon kumandanlarının fikirlerini sördu. Cordoue ve Grenade gârnizonlarına sonuna kadar itimad edebilirdi. Bu- nu anlayınca müsterih oldu, Fakat çok zaman geçmeden general Saliğuer Sevile geldi. Arkasından âskir yüklü trenler gelmeğe “başladı. Ya hemen harekete geçmek, yahut bundan ta- mâmen vazgeçmek lâzımdı. 936 tem- muzunda pek çabuk karar vermiş olan Gulepo şimdi tereddüd ediyordu. Hastalık bahanesile evine kapandı, Fasa Beigbeder'e bir mütemedini ve derdi. 'Tetuan'da tayyareden inen bu 74- bit kendisini karşılayan eski arkada- şının boynuna atıldı: — İkinci milli ihtilâle hazır olmal, Allah için, Kral için, vatan içini... dedi, t Beigbeder cevap vermezden evvel bir miktar düşündü. Masasının Üze- rinde Pranconun bir resmi vardı. Bu resim çok samimi bir kaç satırla ken- disine hediye edilmişti. Kumandan buna baktı, bu sırada telefon çaldı: — Gelen zabiti ne yapalım? — Kurşuna dizin, — Getirdiği mektubu? — Yakın... Guiepo bekledi, bekledi. Bu sırada Franco kışlalara yüksek rütbeli me murlar gönderdi. Pazar sabahı gene-' ral Saliguer, Guiepo'nun kapısını çaldı, Gülerek kendisini kilisede duâ- ya davet etti. Çuiepo gibi bir masonun kiliseye gitmesi garipti,. Fakat yor- gun, cesareti kırılmış bir halde olan Guicpo generali takib etti, AÂyinden sonra bir otomobile bindi, Kendisini Burgosa götürdüler. Gülerek: «Gulepa kuzu gibi> deniyordu. İşte bu sebeble İspanya cenubi Amerikaya çok parlak bir sefir gön- deriyor.» KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, kira işlerin» de Iş ve işçi bulmak için istifade ediniz! TABLETİ Yemek salonlarına, yatak ve ban- yo odalarına, mutfaklara, aptesa- nelere, kahvelere, gazinolara, 10 kantalara, eşya depolarma asmakla ve diğer haşaratı uzaklaştır. lâzım gelen “GÜVELERİN SÜRFE- STALİZE ASEPTAYI KALÇA AĞRILARI