10 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Almanyada un, buğ- day, pirinç vesika ile verilmeğe başlandı Sene 21 — No. 7503 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZAR 10 Eylül 1939 KŞAM Fransadaki Polonya- lardan bir kıta teşkil ediliyor Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yarı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Fransız askerleri Siegiried'in mevzilerinden bir kısmına Sirdi Alman tuzak inşaatı ile dolu bir orman zaptedildi Alman zabit ve askerlerinden bazıları ordudan kaçarak Belçikaya gittiler | “ Alman siyasi mahfillerinin dikkati, şimdi şarktan garbe teveccüh etmiş bulunuyor. Garpteki hazırlık Alman devlet adamları üzerine gittikçe daha ağır bir surette çökmeğe başladı,, İtalyanın vaziyeti Mihver bukalli mu? İtalya bitaraf mı kalacak, yoksa hesabına en ın gördüğü zamanda mu harbe girecek? Bu esnada zihinleri en çök meşgul eden sual budur, Öyle bir devirdeyiz ki ne verilmiş sözlerin, ne im anmış vesikaların kıymeti var. Devletlerin kararına hâ- | kim tek amil; o andaki menfaat hesâ- bıdır. Harb başlayınca, bitaraflığını ilân eden, hattâ müttefikinin parça- lanmasına seyirci kalan devletler gör- dük. Bu harpte de şimdilik bitaraf ka- lip günün birinde devletler de olabilir, Bilhassa, genişli- ğİ ve uzunluğu henüz meçhul böyle bir harpte yarın kimin işe karışmaya | mecbur kalacağı, hangi devletin bita- raflığını muhafaza edeceği şimdiden tayin edilemez. Bilaraflık denilen şey, | her zaman bir devletin sırf kendi arzu | ve ihtiyarıra bağlı da değildir. Bugün bitarafım diyen Romanya, Polonya- dan sonra Alman taarruzuna uğrarsa gene bitaraf mı kalacak”? Onun için, İtalyanın hakikaten ve devamlı surette bitarat kalıp kalmıya- cağı, sadete kış mevsimini mi, yoksa Polonyanın istiylâsını mı beklediği kestirilemez. İtalya, her an menfaatle- rini hesab edecektir. Nihayet devletler arasındaki münasebetlerin, plânların ancak şeflerce malüm esrarı da vars dır ki bunu uzaktan keşfetmeye çalış- mak beyhudedir. İtalya şimdi bitarafdır. Harbin 80- nuna kadar böyle kalabilir, Yarın Ak manyanın yanında harbe girmesi de imkân haricinde değildir. Harbe gir- meden bitaraflığını ya Almanya, ya. hut müttefikler iehine kullanması da pek mümkündür. Şu halde, suali lacak mı?» diye sormamalı, daha müs- bet hâdiselere istinad edebilmek için; «İtalya ile Almanya arasındaki itti. fak ciddi ve samimi midir?, şeklinde ortaya koymalıdır. Gerek Duçe, gerek Pührer tarafın- dan zaman zaman söylenen nutüklâ- ra, İtalya ile Almanya arasında dört ay, evvel imzalanan öÇelik» ittifaka bakılırsa, iki devlet “arasında Su siz- dırmıyacak derecede sıkı bir beraber- lik olduğuna hükmetmek lâzım gelir. Halbuki siyasi vukuatın tecelli tarzi bunun aksinedir: İtalya ile Almanya arasındaki birliğin, zahiri, suni ve ge- çici olması hakikate daha uygundur. Italya ile Almanya, Avrupada men- faatleri biribizine en zıd Iki devlettir, Onları yakınlaştıran, daha ziyade, re- Jimden doğma bir rabıta, bir ideo- loji dâvası idi. Almanyanın -İtalyaya Necmeddin Sudak (Devamı 8 inci sahifede) harbe karışacak | Ttalya bitarâ! ka- | Varşovada Opera meydanı Londra $ — Pransızların Sarbrük | istikametinde taarruzları muvaffaki- yelle devam ediyor. Maginot ile Sieg- İried hatları arasinda Ruhr havzasi- nm ormanlık tepelerinde şiddetli bir müharebe olmuştur. | Pransız askeri Neue Kirchen İstikâ- metinde de İlerliyor Paris 9 — Fransız kıtaları Siegfried | hâttının önüne gelmiştir. Bu hatta | karşı taarruz, bütün hazırlıklar ta. mamlandıktarı sonra yapılacaktır. Paris 9 (A.A.) — 9 eylül sabah harb raporu: Kara cephesinde, bütün gece ilk hatlarımızın o İaaliyetile geçmiştir. | Forbach ormanının o garbindeki bü- yük Warndt ormanının kısmı kül -Yugoslavyada askeri tedbirler Bu, bütün sınıfları alâkafar &den büyük celb değilmiş Belgrad 9 (A.A.) — Yugoslavyada alınan askeri tedbirler hakkında ya» bancı memleketlerde yanlış haberler | intişar etmesi mürasebetile, iyi malü- mat alan mahfiller normal çerçeve dışına çıkmıyan bu tedbirlerin diğer | memleketlerde alınan tedbirlerin vüs- | atından uzak olduğunu Kaydediyörlâr; | Bu mevsimde daima ihtiyatlar çağtı- | )ır. Manevralar her sene olduğu gibi yaz başlangıcında ve şimdiki ha: dişelerden çok evvel başlamıştır. Her | halde bütün sınıfları alâkadar eden büyük mikyasta celp değil, tallm dey- resi için ferdi celpler mevzuubahistir. Atina sefirimiz Yeni Atina sefiri B. Enis bir müd. dettenberi mezunen memleketimizde | İ bulunuyordu. Mumaileyh dün geceki | ekspresle Atinaya müteveccihen şeh- | rimizden ayrılmıştar. İ İ eemup, gömlek gömlek sigortalanmış gibi | yor: lisi elimizdedir. Bu orman, birçok tuzak inşaatı ile dolu bulunmuştur. Hava kuvvetlerimiz, hareketlerini ka- ra kuvvetlerimize tevfik etmektedir. Paris 9 (AA) — 9 eylül akşamı resmi tebliğ: Düşman bütün cephede muka- vemet ediyor ve duşman tarafından muhtelif mevzii mukabil hücumlar yapılmıştır. Fırkalarımızdan biri ta- rafından yapılan parlak bir taarruz mühim arazi elde etmekliğimize im- kân vermiştir. Düşman topçusu mu- kabil steşler açmıştır. Bugün, düşman! avcı tayyarelerinin müdahalesine rağ- men hava istikşaflarımız devam ey- lemiştir. (Devamı $ inci sahifede) EDülzizintle x: —.şz : “Sulh cephesi,, | Harbi mevziileştirmelidir | Harp belki de kendiliğinden merziileşe- cektir. Yani Almanyanın şarkında' ve gar- bında kalacak, şimaline ve cenubunu sıp- ramıyacaktır, «l zaten mevzuu bahiş değdi; cenup ic, Balkanlardır ve Akde- dir. Bizi de doğrudan doğruya alâka- dar eden budur. N İ Balkan devletlerinin ve Macaristanın | ihtiyatlı bir bitaraflık ilân ettiklerini gö- | rüyoruz. Keza İtalya bitaraflık siyasetini fili hareketlere o teyld etmek istiyor; Pransa ile hududunu açtı, transâtlantik- lerini uzun söferlere çıkardı. Öyleyse, Türkiyeye. gölinceye kadar, duruyor. Bunda da, Türkiyanin sulh cep- hesinde tuttuğu mevki başlıca âmillerden biridir. İliyaklarımız. 9 Yi vermiğ olu- Dostlarımızın mâlarile bir- likte, biz Türkler csnup ğini yapıyoruz, yette böyle açık sökün ması Almanya ile harp halin müttefiklerimizin . muvaffakiyet, nupta muzaffer bir cephenin açılmış ol- ve | yor. Ahali ,Varşoraya girmemiştir. Şehrin şi- mali şarkisinde ve cenubu garbisin- de, 10 kilometre mesafede harp olu- müdafaaya yardım et mektedir, Bem 9 (A.A.) — Polonya sefareti Alman kıtalarının Varşovaya girdiği- ni tekzib etmektedir. Sefaret, Breslau radyosunun Varşova radyosunda hu» | sule gelen bir arızadan İstifade ede- rek bu haberi verdiğini iddia ediyor. Breslau radyosu, Varşora İstasyonu İ ile ayni dalga uzunluğunda olduğun- dan, panik husule getirmek maksa- retmiştir, Sefaret, Polonya hükümet merkezinin nevmidane bir mukave- mette bulunmağa hazır olduğunu ilâ- ve eylemektedir. i Almanların işgal ettiği yerler Berlin 9 (A.A.) — Umumi karar. gâhın tebliği: Bütün cephelerde mağlüp edilen Leh kıtaatının ricati dün de devam etmiştir, Alman seri kıtaatı ekseriya düşmanın geri kıtalarına hücum ede- rek Vistülün muhtelif noktalarında Sandomiez ve Varşovaya varmış ve öğleden sonra batı cenubdan Leh hü- kümet merkezine girmişlerdir. Cenup Polonyasmnda Wislokadan ölede muharebelerden sonra doğuya doğru ilerledik ve motörlü kıtaat Raos70wa, vardılar, Sandofmierz yakınında Lublin is- mm as masından #iyade »- yardım denizden istifade “eden - Al onlardır. «Sulh çephesi. adiyle kurulan cephemi ilk karakterini muhafaza etmeli, bu Sefer de harbin yayılmamasına çalışmalı, - dile, kendiliğinden yalan haberler neş- ! Alman ordusu henüz .Varşovaya giremedi Şehrin yakınındaki muharebeye Leh | halkı da kahramanca yardım ediyor Alman başkumandanı Şark hududunda ordunun işi kalmadığını Hitlere bildirmiş Londra 9 — Alman ordusu henüz (“#5784 5X5 Z.. İN ausya Poznan suoVakva “ ak Polonyanın Almanların işgal ettikleri yerleri ve Varşovanın vaziyetini gösterir harita tikametinde Vistülün doğusuna göç- meye muvaffak olduk. Vistülün bali sında Zwolen Radom zapdedilmiştir. Daha şimalde Kalwaja yakınında Vistüle kadar ilerledik. Todzu bugün cenahtan ilerliyen kıtalarımız tarafından işgal edilecek. tir. Muharip kıtalardan ekserisi mü- dafaa ederek kaçan düşmanı takib et- mekte ve şehre buranın cenubunda iki cihetten yaklaşmaktadır. (Devami 8 inci sahifede)