11 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

11 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

11 Eyldi 1939 Fr / A ağ Ingiliz 1914 cihan harbine girerken İngi- Yiz donanması Alman donanmasına karşı büyük bir faikiyeti haiz değildi Aradaki kuvvet farkı ancak üçe iki nisbetinde idi. Fakat İngiltere har- bin ilk senelerinde yeni inşaatla bu farkı kendi ehine hayli çoğalttı. 1916 senesinde vukubulan meşhur Iskajerak muharebesine 18 Alman zırhlısına mukabil 29 İngiliz zırhlısı iştirak etmişti, Almanların ellerinde inşa malzemesi bulunmadığından harpte bu farkı telâfiye imkân bu- Jamadılar ve mevcut malzemelerini denizaltı gemisi yapmağa hasreti. ler, Eski Alman imparatorluk donan- ması Umumi harbin sonunda ağır sulh şartlarını yerine getirmek üze- re İngiltereye teslim edilerek nihayet Skapaflov Ilmanında kendi mürette- batı tarafından balırıldıktan sonra Almanya büyük mikyasta donanma yapmaktan menedildi, Bu suretle harbin sonunda Alınan donanmasın. da birkaç eski zırhlu başka bir şey kalmadı. Almanlar Versay mua- hedesinin mecburiyetleri altında ve tahdit edilen tonaj. dahilinde olmak üzere nihayet 032 ve 935 senelerinde cep zırhlısı namile herbiri 10,000 tonluk üç zırhlı ile altı hafif kruva- zör meydana getirdiler. Bitler mevkii iktidara geldikten sonra karada olduğu gibi denizde de harp hazırlığına başladı ve tersane leri faaliyete getirerek donanma in- şasına koyuldu. Senelere taksim eği- leri muayyen bir programla “donan- ma için her sınıftan harp gemileri yaptırmaya obaşladı, İlk olarak 26,000 tonluk iki dritnot İle üç ağır kruvazör vücuda getirdi bu meyan- da açık deniz muhribi ve bilhassa denizaltı gemisi inşaatına azami ehemmiyet verdi. İki sene evvel tez- güha konulan 35,000 tonluk iki drit- nottan biri bitmek üzere olup diğeri de son zamanda denize indirilmiştir. Almanlar şimdiye kadar 75 denizaltı gemisi yapmışlardır. Bunlardan bir kısmı küçük tipte ve bir kısmı da orta cesamette. botlardır. Bundan başka iki büyük tayyare gemisi ile altı hafif kruvazör de hali inşada- dır. Şu halde Alman bahriyesi 934 se. nesinden bugüne kadar geçen altı sene zarfında donanmasına ancak iki dritnot, 24 açık deniz muhribi ve 12 torpidobot ile 75 denizaltı gemiri Mâve edebilmiştir. Donanmanın ağır topları 36 tane 28 santimetrelikten İbarettir. Man mafih bir dritnoutun inşa müddeti vasati üç sene olduğundan kuvvetli bir donanma yapabilmek uzun sene- lere vabeste olduğu muhakkaktır. Bir donanmanın âna unsuru dritnol olduğuna göre Alman donanmasının henüz mütecanis dört dritnoltan müteşekkil bir harp filosu mevcut değildir. Binaenaleyh Almanyanın bu sefer harbe girişinde İngiliz do- masına kafa tutacak bir donanması yoktur. İngiliz donanması İngiliz donanmasına gelince; Ak. denizde bulunan 6 dritnot, iki bü- yük tayyare gemisi, bir ağır kruvu- zör fırkası, bi. hafif kruvazör fırka- sı, üç muhrip filolilâsı ve müteaddid denizaltı gemilerinden müteşekkil filo hariç olmak üzere İngüteredeki harp limanlarında bulunan anava- anması İngilizlerin Kamillies dıitnotu ve ikinci kruvazör filosu tan filosunda 9 dritnot bulunmakta- dır. Bunlardan üçü dünyanın yük dritnotlarıdır. Anavatan 18 tane 40,6 santim 38 santimetrelik olmak üzere ceman "i2 ağır top taşımaktadır. Bu fileda 6 Lâne büyük tayyare gemisi 13 ağır kfüvazör, 24 h ,72 açık deniz muhribi ve 58 denizaltı gemi si vardır. Halihazırda İngiliz anava- Lari filosu Alinan donanmasına beş. misli falktir ve bugün Almanyayı abluka eden bu filodur. Binacn n Alman donanmasının bir açık deniz muharebesine hiçbir zaman cüret edemiyeceği tabiidir. Bu zayıf vazi- yeti ile acaba Alman donanması İn- giltereye karşı denizlerde ne tarzda bir harp sistemi tatbik eşecektir? Alman donanmasının kuvayı kül- Miyesi Şimal denizinde Vilhelmsbaicn harp limanında bulunmaktadır. Bal- tık denizinde Polonya sahillerini ab- İuka ve bombardıman eden filo Sch- lewig Holstein sımfı bir iki eski hdan mürekkeptir. Almanlar akın yapabilir- ler mi? Harbi umumi bidayetinde Alman: lar zırhlı kruvazörlerile İngiltere sa- hillerine müteaddit akınlar yapmış. lardı, Şimdi bu akınlar için ce rh- hiarı mevzuubahs olabilirse de ana kuvvetin pek zayıf olması hasebile bü akin harekâtında İngilizlerin ta- kibine maruz kalan akıncı filoyu hi maye için ana kuvvet denize açılma- ya teşebbüs edemiyeceğinden ricatta Uzun zaman yüksek sürat kullarima- şüpheli olan cep zırhlılarının İn giliz donanması tarafından yakalan. mak ihtimali fazladır. Diğer tarsflan İngilizlerin Norveç, Danimarka ve Hollandadan yapacakları ham 1 de ve yiyecek eşya nakliyatına mani olmak için Almanların cep z rile haflf kruvazörlerini tavzif etme leri ihtimsli varsada bu nak daha kuvvetli İngiliz harp gt himayesinde yapılacağından akınları metlup sem i ver cektir. Kezalik gerek cep zırhlılarının ve gerek hafif kruvazörlerin Okyanus. lardaki İngiliz makliyatına karşı en bü filosu mak için İn- korsan imuharebesi yap i , İ geçmeleri abluka rini kabul ettiğimize te bazi muvaffa- tler temin edebilirlerse de tek- yaya dönmeleri pek müm- kün görülemiyeceğinden faik İngiiz kuvvetleri takibi neticesinde im. erdir. Binaenaleyh anlar denizlerde düşman hasara uğratmak Korsan harbi Un nakliyatın boz mâk için Almanla' toplarla teslih edilmiş süratli ticaret ovapurlarını larak Okyanusları yollaya r. Nitekim Korsan harbi için ayzör haline sokulmuş lâh vapur Şimal de. donan s | tarafından yakalanarak o batırılmış rpte te Almanlar mü- korsanlığa çıkmış- ve ve Wolf yar- vuvaffaki sa Seaad bir gemiyi de yetler elde etmişlerdi jı ninde yelke | teslih ederek bite apuru ? $, fakat a adalarından birinde karşısında bugünkü Alman donanması Bu iki donanma arasında bir açık deniz muharebesi mevzuubahs olamaz fırtınaya tutularak karaya düşmüş ve parçalanmıştı. Yardımcı kruvazör haline sokul. muş Alman müsellâh ticaret vapur- ları şimdi de Şimal denizinden Atlas Okyanusuna çıkmak için fırsat kolla- yacaklar ve geceleyin İngiliz abluka hattını yarmağa teşebbüs edecekler. dir. Bunların Manş kanalından çık- maları mümkün olamayacağından İskoçya ile Norveç arasından geçme- ğe mecbur kalacaklardır. İngilizler burasını muhtelif deniz kuvvetile sıkı kontrol altına almış bulunmak- tadırlar. Binaenaleyh Alman korsan gemilerinin buradan da çıkmaları ancak şansa bağlıdır, Mayn barajları Iman bahriyesinin Şimal denizin» deki faaliyeti esas itibarile hafif kruvazör ve yardımcı kruvazörlerle ve mubriplerle İngiltere sahillerine Mayn dökmek, İngiltereden Frânsa- ya ve bitaraf memleketlerden İngil- tereye yapılan naklyata denizaltılar- İa taarruz etmek, bu denizde umumi denizaltı harekâtı yapmak, kendi sa- hillerine müdafaa maynları dökmek ve düşmana mayn döktürmemeğe çalışmak; İngiliz maynlarını tara- mak, Alman sahillerini İngiliz do- nanmasının taarruzuna karşı müda- faa etmek olacaktır, İngiltere sahli- lerine yapılacak mayn harekâtının hedefi İngiliz donanmasını ve nak- liyatinı hasara uğratmak olacağı aşi- kür olmakla beraber bu harekâtın ekseriya faik İngiliz kuvvetleri tara- fından menedileceği şüphesizdir. Al manların mayn döken denizallıları mahdut olduğundan ve bunlarda külliyetli miktarda mayn yükleyemi- yeceklerinden denizaltılarla İngilte- re sahillerinde muntazam mayn ba rajları vücuda getirmek düşünüle- mez. Bunlar ancak Ilman ağızlarına serpme olarak mayn dökebilirler. O halde İngiltere sahillerine vukubu- lacak mayn harekâli ancak bir fir- sat işi olacaktır İngiltereden Fransaya Oo yapılan nakliyatın denizaltılarla menedilme- sine imkân yoktur. Çünkü Manş ka- nah denizaltılara karşı kapanmış ve bu kanalda şiddetli denizaltı müca- delesi başlamıştır. Esasen kanalın coğraf! vasiyeti denizaltı harekâtına isait değildir. Şu halde burada de- nizaltılardan esaslı (muvaffakiyet beklenmiyecektir. Alman sahilleri nin geniş bir körfez etrafında bulun- ması ve Britanya adasının Atlas Ok- an kapılara tamamen hâkim bir vaziyette durması sebebile Almanya sevkulceyş bakımından İngil tereye karşı çök gayri müsait bir va ziyette bulunmaktadır. Binaenaleyh İngilizlerin Alman körfezi methaline mayn dökmeleri daha kolay cereyan edecektir. Nitekim Harbi umumide bu mıntakalar binlerce İngiliz mayni ile doldurulmuştu. Almanlar da İngiliz mayn dökücü filotillâlarını batırmak ve kendi sa- hillerini İngiliz donanmasının bom- bardımanından korumak için bu ge- niş körfezin muhtelif sahalarını mayn manislerile kapatacaklardır. Bu mütekabil mayn harekâtı şimdi. den başlamiş bülunuyor, İngiliz do. nanmasınin Alman sahillerine taar- Tuzu halinde Alman donanmasının zırhlı ve kruvazörleri düşmanı deniz- de karşılamaya kuvvetce muktedir olamadıklarından müdafaa işi deniz- altı gemilerile sahil istihkâmları ta- rafından deruhte edilecektir, Alman mayn hatlarından mütearız İngiliz donanmasının geçmesi müşkül de ğilse de sahilleri bombardıman et- mekte iken denizaltı gemilerinin hü- cumuna uğrayarak zayiata duçar olabilir. Gayri müstahkem Alman şehir ve kasabalarının bombardıma- nile temin edilecek muvaffakiyet sa- naylin ve liman tesisatının tahribin- den ziyade kuvvel maneviyeyi sarsa- caktır. Alman “körfezinin ağzındaki müstahkem Helgoland adası fle Vil belmshafen üssübahrisi civarındaki diğer adalar üzerinde ağır toplarla mücehhez ve denizden vaki olacak donanma tâârrüzuna mukabele ede. cek kuvvetli sahil istihkâmları bu- Tunmakta olduğundan İngiliz donan- masının Alman üssübahrisini mües- #ir bombardımanına ihtimal verile- mez. Kezalik İngiliz veya Fransiz or- dularının Alman sahillerine asker ihraç etmek teşebbüsleri halinde Al. man denizaltılar müessir rol oyna. yacaklardır. Maamafih bu ihracın muvaffak olup olmayacağı karadan gösterilecek mukavemetin derecesine bağlıdır. İngiliz donanması giriştiği bu harpte Alman donanmasını yalnız uzak abluka ile iktifa etmiyerek Al- man körfezi ağzında ve sahillere ya- kın mıntakmlarda Alman deniz kuv- vetlerinin her türlü harekâtını kon- trol edecek ve sahil şehir ve kasaba. ları sık sık bombardıman etmek su. retile kısmen yükın abluka usulünü de tatbik edecektir. Bu yakın ablu. kayı Alman donanmasının yarmak teşebbüsünde bulunacağı şüphelidir. Denizaltı gemilerin faaliyeti Alman donanmasının denizlerdeki faaliyetinin merkezi sıkletini deniz- altı gemileri teşkil edecektir. Bu se- bepten Almanya harbe girer girmez bilâ kaydüşart denizaltı harbine şid- detle başlamıştır. Alman bahriyesi Harbi umumide bitarafları ve Ame- rikayı kendi âleyhine tahrik etme- mek düşünceşile diplomatlarının en. dişesi yüzünden denizaltı harbini çok çekingen bir tarzda tatbik etmiş ve bu suretle İngiltereyi tehdit ede- miyeceğini anladıktan sonra kayıtsız 2 denizaltı harbin! ilân et- j imdi Almanların denizalti silâhını biçbir kayıt ve şarta tabi kılmaksızın kullarıde: ve U- mumi harpten aldıkları acı dersten islifade edeceklerine hükmelunabilir, A.B