12 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ve çocuklar geri çekiliyorlar. Romanyada hudud mıntakasındaki kadın ŞAM TAYYARE PIYANGOSU Kazanan numaraları 8 inci sahifemizde okuyunuz. Sene 21 — No, 7505 — Fiali her yerde 5 kuruş SALI 12 Eylül 1939 Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Fransız kuvv etleri 20 kilometrelik bir cephede ilerliyorlar Ingiliz itibaren ordusu dünden cephede yer aldı Almanlar Fransız topçusuna gözetleme yeri olacak tepeleri müdafaa ediyorlar Fransada kurulan Çek lejyonunun mevcudu ge Hakkımıza ve kuvve- timize dayanıyoruz! Ankara 12 — Başlıyan büyük barp- te Türkiyenin vaziyeti nedir? Günler var ki bu suali bütün vatan- daşlar kendi kendilerine sorüyorlar- dı. Coğrafi vaziyetimiz, Avrupada ve | bilhassa Balkanlardaki mühim mev- kimiz, ve nihayet İttifaklarımız ve dostluklarımız odolayısile Avrupayı dehşetle saran fırtınada Türkiyenin oymiyacak bir rolü, söyliyecek bir sö- zü #iirdir. Başvekil Dr. Refik Saydam, dün Milet Meclisinde Türk efkârıumumi- yesinin bu haklı merakını izale ede- cek beyanatta bulundu. Hemen söyliyelim ki, Başvekilin bu beyanatında gördüğümüz umumi s- fatlar, sükünet ve sekinet, itidal ve serinkanlılıktır. Bu bakımdan Dr. Refik Saydamın ağzından ifade edilen Türkiye politikası, bu nazik günler. de yüreklere ferah vermiş, günlerden beri bir çok kimselerde sezilen endi. şeleri tamamen ortadan kaldırmıştır. İ Başvekil, Türkiyenin şimdiye kadar takib ettiği ve şimdiden Sonra edece. ği yolu hiç bir şüpheye yer vermiye- cek şekilde, bir kaç Kisa cümle için- de, fakat samimiyetle, sarahatle an- lattı: Türkiyenin siyaseti değişmemiş- tir. Türkiyenin ne kimseden bir ala- cağı, ne kimseye bir vereceği vardır. Ortalığı ateşe veren bugünkü ihtilâf. larda yakın alâkamız yoktur. Fakat Avrupa sulhünde umumi menfaatle- rimiz, ve bir Devlet zümresile müşte» rek ideallerimiz vardır. Bundan dola- yı İngiltere ve Fransa ile başlanmış teahhüd anlaşmalarının, dostane hava İçinde görüşülmesi devara etmekte- dir. İstediğimiz neticelere varirsa, bü nihai muahedelerin gayesi müşterek menfaatlerin korunması, lüzumunda ve hiç olmazsa Avrupanın bir kıs- mında - sulhün kurtarılmasıdır. Ak manya İle doğrudan doğruya aramız- da hiçbir ihtilâf yoktur. Fakat, bü da, beynelmilel politikada takip edi- len ve son sene zarfında şahidi oldu- ğgumuz usullere taraftar olduğumu- zu asla ifade etmez. Harbe sebep olan ahvalin şimdiki halde bizimle, milli mevcudiyet ve yakın menfaatlerimizle alâası yok» tür. Henüz harp sahasından da uzak- tayız. Başvekilin dediği gibi bugünkü harbin haricindeyiz ve bu harbin memleketimize bulaşacak inkişaflar göstermemesini temenni ederiz. Men- #aatlerimiz gibi taahhütlerimiz de, Balkanlarda ve Şarki Akdenizdedir. Harp ateşi buralara sirayet etmedik. çe, Türkiyenin hem menfap tleri, hem Necmeddin Sadak (Devamı 5 inci sahifede) elli bini buldu Siegtried hattında bir blokhavz ve tanklara karşı manialar Paris 11 (A.A;) — 11 eylül sabah | tarihli harb tebliği: l Gece, heyeti umumiyesile, sükün içinde geçmiştir. Kıtalarımız, mabal- li bir ilerleme başarmıştır. Paris 11 (A.A) — lleylül akşam resmi tebliği: «Düşmanın mukavemetine rağmen hücumlarımız Sarın doğusunda tak- Son dakika İngiliz ordusu garp cephesinde mevzi aldı Londra 12 — İngiliz ordusu dündenberi garp cephesinde Fransızların yanında mevzi almıştır. Bu ordu çok mükem- mel surette hazırlanmıştır, İngiltere 914 de olduğundan fazla askeri yardımda bulunacaktır. Fransızlar Sarbrük'e çok yaklaştılar İleri hareketi yavaş, fakat emniyetli bir şekilde devam ediyor Londra 17 — Fransızların Almanlara karşı ileri harekeli devam ediyor, Al. manlar ilk defa olarak süngü hücumu yapmak suretile bu taarruzu durdurmak istemişler, fakat muvaffak olamamışlardır. Varnd ormanının işgulile Fransız- lar mühim bir stratejik muvaffakiyet kazanmışlardır. Burası Alman cephe ge risini tehdid etmektedir. Fransızlar Alman arazisinde 900 kilometre murabbat arazi ele geçirmişlerdir. Paris 1? — Fransızlar Sarbrük istikametinde ileri hareketlerine devam ediyorlar, Bu hareket yavaş, fakat emin bir surette oluyor. Almanların Satbrük- ten çekilecekleri zaman uzak değildir. riben 20 kilometrelik bir cephe üze- meler tahakkukunâ imkân vermiştir.» Paris 11 (A4.4.) — Havas ajansı | tebliğ ediyor: Kıtaatımızın Alman kı- | taatı ile temasları çarpışmalara in- kılâp etmiştir. (Devamı 5 inci sahifede) : i M8 Son dakikada gelen diğer haberler Zci sahifemizdedir rinde bugün de ehemmiyetli ilerile- | Meclis dün açıldı Başvekil vaziyet hakkında mühim bir nutuk söyledi “Muharip taraflarla münasebetlerimiz nor- maldir. Bugünkü harbin haricindeyiz. Bu harbin memleketimize bulaşacak inkişaflar göstermemesini temenni ediyoruz,, “Memleketimizin bazı yerlerinde aldığımız askeri tedbirler, ancak ihtiyat tedbirleridir., Başvekil iktisadi ve ticari vaziyeti, ihtikâra karşı alınan tedbirleri izah etti ve Trakya manevra- larında ordumuzun muvaffakiyetini iftiharla bildirdi maalesef müsbet bir neticeye varma mış, emrivaki oluncıya kadar berta- raf edileceğini ümid etmekten hâli kalmadığımız harp başlamıştır. Ümit. lerimizin tahakkuk edememesinden hepimiz muztaribiz, Türkiye Cümhuriyetinin siyaseti, bu son zamanların mühim vakayii içinde, aynı istikameti muhafaza et- miş, aynı teyakkuz ve dikkatle mun- tazar inkişafını takip eylemiştir. Muharip taraflarla münasebetleri. miz normaldir ve beynelmilel müna- sebat kaidelerine uygundur, Almanya ile aramızda doğrudan doğruya bir siyasi ihtilâf mevzuu yoktur, Polon- ya ile münasebetlerimiz ise hemen daima ârızasız ve dostane olmuştur, İngiltere ve Fransa ile malümunuz Ankara ll (44) —B.M M bu. gün içtimalarına başlamış ve ilk top- Yantısını B. Abdülhalik Rendanın baş- kanlığında yapmıştır. Celse açılır açılmaz, başkan B, Ab- dülhalik Renda, söz Başvekilindir, demiş ve bunun üzerine Başvekil Dr. Refik Saydam kürsüye gelerek aşağı- daki beyanalla bulunmuştur: Muhterem arkadaşlarım; İki aylık bir tatil devresinden ve müntehiplerinizle yakından temas- tan sonra, verdiğiniz karar veçhile bugün toplanmanız, hükümetiniz için çok ferahlı ve kendisine kuvvet vere- cek bir hadisedir. Hepinizi hürmetle selâmlarım. (Alkışlar) Bu iki ay içinde Avrupa vaziyetin. | de vukua gelen elim hadiseler malü- munuzdur. Aylardanberi sulhü mu- hafaza için yapılan (Devamı 8 inci sahifede) di Yabancı ocaklardan: — Türk demiri dünyanın en dayanıklı demiri olacak!., — Neden anladınız patron?.. — Baksana hem Türk, hem demiri. Mya ali