17 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

suln ümidleri azaldı m — Sene 21 — No, 7510 — Fiati her yerde 5 kuruş Almanyada yakın ea üç! giz, bir Belçika vapuru batırıldı PAZAR 17 Eylül 1939 Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Sovyet - Japon anlaşması her tarafta büyük tesir yaptı Fransız ordusu Siegfried müdafilerile çarpışıyor Alman kıtaları terkettikleri köy ve kasabaları tahrip ederek ii Fransızlar hâkim mevzilere doğru ilerliyorlar, Almanlar en muntazam vasıtalarla yaptıkları mukabil taarruzlarda muvaffak olamıyorlar Macaristan da mı harekete geçiyor ? Ankara 16 — Ne yazık ki harp talihinin Polonyaya gülümsemediği anlaşılıyor. İki tarafın resmi tebliğ- lerinden vaziyeti tam bir açıklık ve katiyetle anlamak henüz mümkün olmamakla beraber, kanlarını asla esirgemeden vâtan topraklarını kah- ramanca müdafaa eden Polonya mil | etinin çok elemli günler yâşadığı âr- “fak inkâr ölümamıyan aci bir haki- kattır. Polonya ordusunun âkibeti ve bun- dan sonra az çok dayanıklı bir mü- dafaa hattı Lesis ederek Alman akr- Bıfı bir müddet daha durdurup dur- duramaması, yalnız Polonya toprak- larının süratle istilâsı bakımından değil, harbin yakın bir istikbalde ala- cağı şekil itibarile de ehemmiyetlidir, Polonya orduları, Fransız ve İngiliz kuvvetlerine esaslı taarruza geçecek vakit brakacak kâdar Alman ileri hareketini. durdurmaya muvaffak olurlarsa hiç şüphe yok ki harbin mevzii kalması ihtimali çoğalır. Fran- 82 ve İngiliz orduları henüz Alman kuvvetlerile temasa gelmeden, az za- manda Polonyanın baştarı başa istilâ edilmesi, harbin yeni ihtilâtlar do- urmasına, belki de şümülünü arttır- masına sebeb olabilir. Böyle bir va- ziyet basıl olursa, hareket halinde bulunan motörlü Alman ordusu bü- yük benzin ihtiyacını, yiyeceğini, içe- eeğini temin etmek için, bunlari alk tınla satın almak değil, yine kuvvetle elde etmek hevesine kapılabilir, Bu hadiseler ortasında, dün akşam Budapeşteden, Macar ajansının teb- İiğ ettiği telgraf dikkatle okunmağa değer. Bu telgraf, Macaristanın bu harpte dostlarına » yani Almanyaya - sadakatını ve Macar ordusunun kuv- vetini tebarüz ettirdikten sonra, Ma- cariştanın Romanyaya vaktile teklif etmiş olduğu ekalliyetler muahedesi- ni hatırlatıyor ve buna cevap istiyor. Bundan başka, Romanyanın Maca- ristana teklif etmiş olduğu ademi tecavüz muahedesinin bir manevra olduğunu da İmâ ederek, herşeyden önce iki memleket ârasındaki bozuk havanın ekalliyetler işini halletmek guretile ıslahı lâzım geldiğinde israr ediyor, Telgrafta bir taraftan Bulga- ristan, diğer taraftan Mussolini ile Bitler hakkındaki sitayişlerin mâna- s da gözden kaçırılmamalıdır. Necmeddin Sadak (Devam: 4 üncü sahifede) Garp e Magiast v6 ve Siegtried h Dia ve civarında omuharebeler olan yerleri gösterir harita Paris 16 (A.A.) — 16 eylül akşam | talarını durmadan takviye etmekte- tarihli. Fransız tebliği: | dir. Bir çok noktalarda düşman, ge. Cephenin heyeti umumiyesinde iki | rilerken, bazı köylerini terk ve tahrip taraf topçusu şiddetli faaliyette bu- | eylemiştir. Tunmuştur. Düşman, karşımızda; kı- (Devamı 4 üncü sahijede) Sovyet Rusya Tokyoya elçi gönderiyor Amerika mahafili Sovyet - Japon anlaşmasını endişe ile karşıladı. Anlaşma, infiradcı- ların mevkilerini zayıflattı Komisyon teşekkül eder etmez, işe başiı- yacaktır, Hariciye Vekili Moskovaya gidiyor İki devleti alâkadar eden meseleler konuşulacak Moskova 16 (A.A.) — Tass ajansı yazıyor. Japonyanın Moskova sefiri Togo ve-Sovyet Hariciye Komiseri Mo- lotof arasında son günler zarfında ce- reyan eden müzakereler, iki taraf, yani Japon « Mançu ve Sovyet - Mogol ta- rafları arasında aşağıdaki itilâfa mün- cer olmuştur: 1 — Japon - Mançu ve Sovyet - Mogol Yotaları sabaha karşı saat 2de - Moskova saati - muhasamata nihayet vereceklerdir. 2 — Japon - Mançu ve Sovyet - Mogol kıtaları 16 eylülde saat 13 te işgal etmekte oldukları hatlarda kalacâklardır. 3 — İki taraf kılalarının mümessilleri mahallinde derhal işbu itilâtın birinci ve ikinci maddelerini tatbik edeceklerdir. Iki tiraf arasında esirler mübadele edi- Jecektir. İki taraf kıtalarının mahalli mü- messilleri bu hususta derhal mutabık ka- | larak tatbikata geçeceklerdir. Bundan başka Tozo ve Molotof, Sovyet, - Mogül tarafından iki Japon - Marıçu tara- fından iki mümessilin iştirakile derhal bir komisyon teşkil edilmesine karar vermiş- lerdir. Bu komisyon, son itilâfın çerçevesi içinde Mogolistan Halk Cümhuriyetinin ve Mançukunun budutlarını tesbit ede- cektir, Ankara 16 (A.A.) — İcra Vekilleri Heyeti bugün sanat 11 de Başvekâlette bir toplantı yapmıştır. Ankara 16 (A.A.) — Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu Ankaraya yapılan ziyaretleri iade için vukubulan davet üzerine Moskovaya hareket edecek ve bu vesile ile İki devleti alâkadar eden meseleler konuşulacaktır, Ankara 16 (Telefonla) — Mosko- vaya gidecek olan Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlunun yarın (bugün) hareket etmesi muhtemeldir, ,Son dakika . Gerlin Radyosunun bir haberi: Sovyet kıt ” Polonya: Ye tomalıniı Berlin 17 (Radyo) — Sovyet kıtaatı bu sabah erkenden Polsk ile Kamienesk Podolsk arasında geniş bir cephede Polonya toprağına girmiştir. Sövyet ordusunun bu hareketi bitaraflığa muhalif değil, halkı himaye içindir. (Gazetemizin intişarına kadar bu hususla diğer menbalardan malü- mat alınamamıştır.) Sovyet - Japon anlaşması ve Alman gazeteleri Berlin 17 (A.A) — Alman istihbarat bürosu, Japon - Sovyet itilâfınn akdinden dolayı gazetelerin izhar etmekte oldukları memnuniyeti tebaYüz ettirmektedir. Deutsche Allgemeine Zeitung, bu-itilfa ne kadar fazla ehemmiyet, verlirse verilsin mübalâğa edilmemiş olacağı mütalâasındadır. Hamburger Fermdenblatt, bu itilâfın âkdi hususunun Avrupa ibtilâfının başlangicmdanberi vukua gelen hâdiselerin en mühimmi olduğunu ve ak- di tarihinin bu vesikanın kiymetini artırmakta bulunduğunu yazmaktadır. Varşova kumandanı teslim teklifini getiren zabiti kabul etmedi Almanlar 12 saat mühlet verdiler. Şehir kahramanca mukavemete hazırlanıyor Berlin 17 — Dün sabah saat 8,30 da bir Alman zabili Varşovada beyaz bay- rakla Polonya hatlarma gitmiş ve Varşova kumandanına bir tebliğde bu- lunmak istediğini söylemiştir. Bu tebliğ şehrin teslimini istemeğe dairdi. Alman zabiti bir buçuk saat bekledikten sonra kumandan tarafından kabul bile edilmiyeceği bildirilmiştir. Bunun üzerine tebliği başka bir vasıta ile kumandana verip veremiyeceği sorulmuş, buna da red cevabı verilmiştir. Zabit dönmüştür. Bunun üzerine Alman tayyareleri şehrin üzerinde uçarak beyannameler | atmışlardır. Beyânnamelerde şehrin, Polonya kuvvetlerile 12 saat zarfında teslim olması, teslim olmazlarsa sivil halkın şehri terk etmesi bildirilmek- tedir. Bu müddet bu sabah saat üçte bitmiştir. e m m a, İN me Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir — İhtikâr yaparak paraları cebimize atacak değiliz a!.. Şehri Kimbilir ği muhteşem apartımanla, kaç vill& ile süsliyeceğtiz!.. Kimbilir kaç konar dilberinin göğsünü elmasla, parımâklârını, pırlantayla -colduraceğız!.. Kimbilir kaç bar sahibini iflâstan kurtaraca- Çı! Yediğimiz yemeklerin “artıkları kimbilir kaç vatandaşı doyuracak...