22 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Amerika parlâmentosu dün ilk toplantısını yaptı Italya yakında bir sulh teşebbüsü yapacakmış Bu sabah gelen Hariciye Veki Bene 22 — No. 7515 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 22 Eylül 1939 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 li diyor ki: “Sovyet memleketinden iyi havadisler getireceğimi ümid ediyorum,, Hariciye Vekili istasyonda | merasimle karşılandı Öğleden sonra Kadeş vapurile Odesaya hareket ediyor Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğ- lu, maliyeti İle beraber bu sabah 8,55 eksprese bağlanmış olan hususi va- gonla Haydarpaşa istasyonuna gel- miş, vali ve belediye reisile Sovyet ve Rumen başkonsolosları, kalabalık, Sovyet kolonisi tarafından karşılan- mıştır. B. Şükrü Saraçoğlu, istikbaline ge- lenlerin ellerini sıkarak teşekkür el- tikten sonra refakatındaki zevatla bir- likte Akay vapuruna binerek köprüye gelmiş, Perapalas oteline inmiştir. Ha- riciye Vekili ve maiyeti bugün saat on beşte Kadeş vapurile Odesaya ha- reket edecektir. Hariciye Vekili ile birlikte Sovyet Rusyanın Ankara büyük elçisi B. "Trentief de İstanbula gelmiştir, Mos- kova seyahatinde Hariciye Vekilimize refakat edecektir. Vekilin refakatin- de hariciye umumi kâtip muavini B. Cevad Açıkalın, * Hariciye Vekâleti müdürlerinden B. Feridun Cemal ve hariciye hususi kalem müdürü bu- Yunmaktadır. Ankarada teşyi Hariciye vekili dün akşam Ankara isatsyonunda Relsicümhur namına umumi kâtipleri, başyaverleri ve ka- lemi mahsus müdürü, Meclis reisi, Baş- vekil, vekiller ve birçok zevat tara- fından uğurlanmıştır, Sovyet Rusya- nın Ankara sefiri B. Trentief de ayn! trenle hareket etmiştir. Hariciye Vekiline Başvekil vekâlet edecek Anikara 22 (Telefonla) — Hariciye Ve- kill B, Şükrü Saraçoğlunun Moskova seyahati esnasında Hariciye Vekâleti Hariciye vekilinin muharririmize beyanatı “Memleketlerimiz arasında dostluk ve emniyet hissi arzu edildiği kadar -sağlamdır,, Son zamanların beynelmilel karışık hadiseleri emniyet ve menfaat birliği | vaziyetini sarsmak şöyle dursun takviye etmiştir Hariciye Vekili B, Şükrü Saraçoğlu bu sabah 10,30 da Perapalas otelinde gazetecileri kabul ederek şu beyanatta bulunmuştur: — B. Potemkinin ziyaretini iade için Moskovaya gidiyo- rum. Orada iki memleketi alâkadar eden meseleleri konu- şacağım. Her şeyden evvel Türk efkârı umumiyesine tav- zih etmek isterim ki memleketlerimiz arasında dostluk ve emniyet hissi arzu edildiği kadar sağlamdır. Son zamanların beynelmilel karışık hadiseleri o aramız- | daki emniyet ve menfaat birliği vaziyetini, sarsmak şöyle dursun bilâkis takviye etmiştir. Size Sovyet memleketinden iyi havadisler getireceğimi ümid ediyorum. Türk milletinden Sovyet milletlerine dost- luk hisleri götüreceğim. Bu hareket ile memleketin sami mi arzularına tercüman olacağıma eminim.» hüküm Romanyada sükün sürüyor Süikasdçıların kargaşalık çıkarmak teşebbüsü neticesiz kaldı yapılan suikasdla Dollffus suikasdı arasında bir benzerlik görüyor Bükreş 22 — Başvekil B. Calines- co'nun uğradığı suikasd memleketin her tarafında büyük bir tesir uyan- dırmıştır. Hükümet âsayişin muha- fazası için şiddetli tedbirler almıştır. Bu sayede sükün bozulmamıştır. Suikasd esnasında Bükreşte bomba- lar atılarak bir kargaşalık uyandır. mak istemişse do buna meydan ve Bükreş 22 — Yeni kabinede Dahi- liye Nezaretine müsteşar general Ma- İ rinesko, Milli Müdafaa Vekâletine ge- neral Görgi Kuş tayin edilmiştir. Di- ğer Nâzırlar mevkilerini muhafaza ediyorlar. Yeni Başvekil general Argeseanu ve Nazırlar dün akşam yemin etmiş- ler ve kâbine Ilk toplantısını yapmış- tır. Romanyada sükün hüküm sü | rüyor. Bokovinada tevkifler Londra 2i — Bükteşten bildirildi- Bine göre Rumen polisi Bokovina eyaletinde ihtilâl hazırliyan bir çok Almanı: tevkif etmiştir. Bunlar, Po- lonyadaki Alman ordusu hududa ge lir gelmez Bokovinanın Almanyaya ilhakını ilân edeceklerdi. Rus ordu- sunun harekete geçmesi Almanların gelmesine mâni olmuştur, Bir takım | beyannameler de bulunmuştur. Bükreş 21 — Yakalanan katillerin üzerinde bir liste bulunmuştur. Bun- da 9 isim yazılıdır. Bir benzerlik Bern 22 — İsviçre siyasi mahafi- linde, Romanya Başvekiline yapılan suikasdle Avusturya Başvekili Doli- | l | Sulkasta uğrıyan Rumen Başvekili B. Calinesco fus'un öldü; zerlik göt rülmesi arasında bir ben- nektedir. Cinayette &©- nebi p: ı olduğu ve Romanyada karışıklık çıkararak bundan istifsde | etmek istendiği anlaşılmaktadır. Fa- kat Rumen hükümetinin çok azim- | kâr hareketi buna İmkân bırakma» mıştır. | İ Başv apılan sulienzd tafsildtı dör- İ düncü işleri Başvekil doktor Refik Saydam tarafından idare edilecektir, Dahiliye Vekili bu sabah 10,30 da Perapalasta Hariciye Vekilini ziyaret etmiştir. B. Şükrü Saraçoğlunun Moskovaya seyahati on gün Kadar sürecektir. Son dakika 3 Polonya süvari livası muhasara hattını yardı Londra 22 — Üç Polonya süvari livasi muhasara hattıni yararak Varşovaya girmeğe muvaffak olmuştur. Yeni Rumen Başvekili ka- tillerin idamında bulundu Bükreş 22 — Yeni Başvekil general Argesesnu dokuz katilin idamında bulunmuştur. Sulkasda uğrıyan Kalinesko, Demir muhafızlar şefi Kudreano kaçmağa teşebbüs ederken öldürüldüğü zamandanberi büyük bir tehlike için- de bulunduğunu biliyordu. Birkaç haftadanberi Alman ekalliyetini temsil eden Demir muhafızlar memlekette bir kargaşalık çıkarmak için her fırsattan istifade etmekteydiler. Demir muhafızların hedefi başlıca düşmanları olan Kalinsko'yu ortadan kal- fırmaktı, | 2Dilzikintle m: İhtikârla mücadele için ne bekliyoruz? Harp memleketimize de, civarına da yü- yilmiş değildir. Yayılmaması için de basi- retkâr tedbirler alıyoruz. Fakat harp has- talığı olan ihtikâra daha şimdiden zebun olduk Tesadüfen şu maddenin, bu maddenin stoku bitmiş olabilir. Fakat flat fırlayışları pek çok ithalât mevaddında umumileşmiş gibidir. Hattâ münasebeti olmıyan eşyada bile bir arttirmadır başladı. Karilerimiz- den buna dair mütemadiyen nazarı dik- kati celbedecek mekzuplar aliyoruz. Kendi müşahedemizle de bunun böyle olduğunu görüyoruz. İhtikârla mücadele diye birçok yazı yas zıldı. Fakat ne kanun, ne de idare yolile | ciddi bir tedbir alınmış değildir. «Patarlık- Si: saliğe kanununu da destekliyecek esaslı bir iktisadi inzibat İstiyoruz. Esnafın ve tüccarın fikrinde de şu yer etmelidir — «balım değil mi? Kaça ist nak, iç- Binaen- ni bir an evvel kanun yolile alarak ihtikâ- rın pencesine düşmemeli. Meclisimiz açık, hükümetimiz faaliyette. Ne bekliyoruz? — Kâğıd var mı?... — Mürekkep?... — Ne duruyorsun yahu, bir gazete çıkarsana!... — Mürekkep de var bayım...