9 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

mi a, neden ei Sahibinin Sesi nin ilk okuyucusu FİKRİYE Her akşam NOVOTNİ'de YA e A A ŞA ŞAN YAYA ŞA AŞA AKŞAM Tokatlıyan Kış Bahçesi: Hergün GREGOR İdaresinde 12 kişilik meşhur Konser ve Caz orkestrası, Zengin varyete programı, Bayramınızı Tokatlıyanda geçiriniz, Sene 22 — No. 7563 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 8 Teşrinisani 1939 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Hitlere süikas d yapıldı, altı kişi öldü, altmış yaralı var Bomba, Hitler hareket ettikten sonra patladı, Hitlere birşey olmadı Olenler arasında Hitlerin muavini Rudolf Hess de bulunuyor Alman ajansı, süikasdın ecnebi parasile hareket edenler tarafından tertip edildiğini bildiriyor, Paris mahafili ise “Gestaponun eseridir, diyor Muahedenin tasdiki münasebetile Türkiye, İngiltere, Fransa arasın- da, geçer ayın on dokuzunda Anka- tada imzalanan karşılıkı yardım muahedesi, dün Millet Meclisinde tasdik edildi. Fransa ile İngiltere bu müahedeyi daha önce Lesdik etmiş bulundukları için şekle ail muamele de, bu suretle tamamlanmış oluyor, Türkiye Büyük Millet Meclisinin hararetli lezahürlerile tasdik ettiği bü muahede Türkiye ecimhuriyeti ta- rihinin harici polillkada en büyük eseridir. Beynelmilel oakımdan, bu muazzam vesikanın ilk tesiri, Türki- yenin Avrupa siyaselindeki «Büyük Devlet» mevkiini tasrih ve tesbit el- iş olmasıdır. Mili politikamız iti- e manası da, st Türkiye- nin Avrupada sulhu koruyon bir dev- let sıfatlie kudretinin yettiği vazife ve mesuliyetleri yüklenmekten çe- kinmemesidir, Bu muahedenin açık hedefleri ve yüksek değeri hakkında gerek bura- da, yerek bütün dünya matbuatında her şey söylenmiş old i izahlara lüzum kalm. cumhur İsmet İnönü, Milet Meclisi- ni açarken söylediği nutukta bu mü- ahedenin gayesini, tereddüte yer bi- rakmayan keskin cümlelerle izah etti: Milli emniyetimiz kadar Avru- pa sulhuna da hizmet etmek... Millet Meclisinin dünkü müzakereleri ve Haricişe Vekili Saracoğlu Ştikrünün beyanatı, #buahedenin bu hakiki ru- hunu bir daha tebarüz ettirmiştir, İngiltere ve Fransa ile bu karşı. | lıklı yardım tsahhüdlerine girmekle, Türkiyenin harp cephesinde yer 'aj- | iddia edenler, | mayı tercih ettiğini vaziyetin hakikatini değil, kendi hu. susi niyetlerini, yahut boşa çıkmış ümüdlerini ifade ediyorlar, Bir kere biz, İngiltere ile Fransayı harp cephesi değil, sulh cephesi ad- dediyoruz. Hak ve adalet prensipleri. ne sadakatimiz kadar, tecavüz mef- humuna karşi telâkkimiz de asla de- gişmiş değildir. Tecavüz, kimden ki- me karşı, herhangi vesile ve bahane ile gelirse gelsin bizim için daima menfur bir hâreket olmak sıfatını - eskiden olduğu gibi - şimdi giş- | i # >. ş de değiş i şimdi karnı doymuş olduğundan, in- tirmiş değildir. İmza ve tasdik etti- ğimiz muahede vasfının en büyük Necmeddin Sadak (Devam: 5 inci sahifede) İ riplerinin toplantısında söylemiştir. | 1914 de olduğu gibi 939 da da Alman- Münih 9 — Hitler, dün ak- şam Münihte Burgerbrau'de Nazi muhariplerinin toplan- tısında söylediği nutku biti- rerek toplantı yerinden ha- | reket ettikten az sonra bir bomba patlamış ve mühim tahribata sebep olmuştur. D. N. B. Alman istihbarat ajan- sının tebliğine göre 6 ölü, 60 yaralı var. Ajans suikasdin ecnebilerin parasile hareket edenler tarafından yapıldı- ğını bildirmektedir. Amsterdnm 9 — Berlinden gelen haberlere göre dün akşamki suikasd- de ölenler arasında Hitlerin muavini Rudolf Hess de bulunuyor. Suikasd Tütlere karşı idi, Bomba Hitler gittik- ten az sonra patlamıştır. Suikasd nasıl oldu? Paris 9. — Dün akşamki sulkasd hakkında Münihten şu haberler alın- miştır: Hitler kısa bir müddet kalmak üzere Münihe gelmişti. Nâzi muharip- lerinin toplantısında Hess nutuk söy- liyecekti. Onun yerine kendisi söz ala» rak şiddetli! bir nutuk söylemiş ve tah- min edildiğinden daha evvel toplantı yerinden çıkmıştır. Hitler çıktıktan az sonra bomba petlamıştır. Hitler mucizo kabilinden olarak kurtulmuş- tur. Suikasi failini bulacak olana yarım milyon mark verileceği ilân edilmiş- tir. Suikasdi Gesta; etti Pariş 9 — Dün akşamki suikasdda dikkate şayan noktalar vardır, Evvel- ce Hess'in dün akşam değil bügün akşam üzeri nutuk Söyliyeceği ilân edilmişti; Halbuki toplantı dün akşam yapılmış ve Hess yerine Hitler nutuk söylemiştir. Her sene yapılan bu (op- lantı hususi mahiyette olurdu. Bu se- ne Hitlerin nutku radyo-ile neşredil- miştir, mu tertip Bütün bu vekayi sulkasdın Gestapo | tarafından tertip edilmiş olması ihti- mallerini kuvvetlendiriyor. Gestapo Bolşeviklerle anlaşmaya taraftar ol- miyanları yakalamak için büyük bir | tertip yapmıştır. Almanyada heyecan Londra 9 — Dün akşamki suikasdi müteakib Berlin ile Münih arasında telefon mükâlemesi kesilmiştir. Hadi. | İ ediyorlar. Fakat vesikadan yana fakir ol- İ düklurı derhal dikkati eelbelmekledir. Me- #6 Almanyada büyük heyecan uyun- dırmıştı Hitler yeni bir nutuk söyledi, İngilizlere şiddetle h Münih 8 (A.A.) — Hitler nutkunu bu akşam nasyonal sosyalist muha- Hitlerin bu nutku İngiltereye kar- şı çok şiddetli hücumları ihtiva et- mektedir. Hitler İngilttereyi 1914 harbinde olduğu gibi şimdiki harbi de tasar- lamış olmakla ittiham © etmektedir. ya İevkalâde kuvveilenmişti. Bina- enaleyh, Almanya 48 mülyon İngili- zin idare ettiği 480 milyonluk bir nü- fusu ve dünyanın bütün zenginlik- lerini ibtiva eden İmparatorluk için bir tehlike teşkil ediyordu. Hitler İngiltereyi yözlülükle it- ham etmektedir; İmparatorluğunu süngü ile kürmuş olan İngiltere, sanlığın bir rehberi olarak ortaya çı- kıyor, Bizzat kendi tahakkümü al lında bulunan milletlere hiçbir hür- riyet. vermezken diğer. milletlerin ücum etti hürriyetini müdalar etmek iddiasın- dadır. Hitler İngillereyi daima ve bilhas- sa Almanyaya karşı sözünden dön- müş olmakla İtham eylemektedir: 1914 - 1918 harbinin bütün imtida- dınca İngiltere Almanlardan bir şey istemediğini ve hedefinin münhası- ran Almanyanın milletlerin ahenkli camlası içinde yaşamasını temin et- mek olduğunu iddia eyleirişti. O zaman demokrat olan Almanya tes- lim oldu ve İngiltere onun elinden Mmüstemlekelerini ve filolarını aldı, ticaretine mani Gldu. * Ezici yükler yükledi ve nihayet manevi en son hakareti yaptı. Hitler diyor ki: «İngiltere eski usullerine aydet edi- yor, Fakat Almanya bugün o saman- ki Almanya değildir. Bugün onu İ- dare edenler o zaman siperlerde bu lurmuş olanlardır. ve bu millet de (Devamı 5 inci sahifede) Türk - Ingiliz - Fransız muahedesinin tasdikine dair lâyiha kabul edildi Hariciye Vekili ile müstakil grup reis vekili beyanatta bulundular Mebuslar, muahedenin ehemmiyetini tebarüz ettirdiler. Bu anlaşma ile üç devletin sulh için çalışmaları daha müessir ve müsmir olacaktır Ankara 8 (A.A.) — Büyük Mille Meclisi bugün doktor Mazhar Ger- menin riyasetinde toplanarak Türki- ye - Fransa - İngiltere arasında An- karada imzalanan üç taraflı muahe- denin tasdiki hakkındaki kanun lâyi- hasını müzakere ve tasvip etmiştir. Celsenin açılmasını müteakip Kas- tamonu mebusluğuna — seçilen Rauf Orbay ve Urfa mebusluğunu seçilen Razi Soyerin intihap mazbatası tas- vip olunmuş ve her ikisi de and iç. mişlerdir, Muğla mebusu Dr. Hüseyin Avni Ercanın vefat ettiğine dair olan Baş- vekâlet tezkeresi okunarak bir daki- ka ayakta süküt edilmek suretile mü- teveffanın hatırası taziz edilmiş ve bunu takiben de Hariciye ve Mili Müdafaa muhtelit encümeni reisi general Cemal Mersinli kürsüye gele- rek hükümetçe meclise tevdi edilmiş olan Türkiye, Fransa ve İngiltere arasında münakit üç taraflı mua- hedenin meclisin aldığı karara ter. fikan Harlelye ve Milli Müdafaa en- cümenlerince müştereken telkik edi. lerek mütlefikan tasvip olunduğunu (Devamı 5 inci sahifede) Alman tahşidatı Alınan haberler Romada büyük tesir yaptı Roma 9 — Hollanda ve Belçika hududundaki Alman tahşidatı Romada ! büyük tesir yapmıştır. İtalyan gazeteleri, Almanların izahatının bu iki hü- kümeti teskin edecek mahiyette olmadığını yazıyorlar. Dikkatle nr: “ Osmanlı nazırı,,? Yeni Türkiye, garbin nazarında zaten 52 vimli bir mevcudiyeti; son siyasi tayrı hareketi doleyisile medeniyet üleminin büsbütün takdir ve ha; Dünya güzeteleri ve me mizde bulunmak için biribirlerile rekabet gelâ, Cümhuriyet hükümetimizin bir vekili- ne «Osmanlı Nazırı,, hâtife Bekir hanıma «Kadınlık hareketinin mübeşşirie ve saire diyenler, keza bu Kabil türlü türlü hatalara kapılanlar var, Kendimizi tanıtan iyi dokümanlar bas- tarıp icap eden yerlere İyice dağıtamadığı- muza bariz bir delil. RR Bir Alman vapuru | zaptedildi Vapur Amerikada Sierra Leona sevkedildi Londra 8 — İngiliz gemileri At lantikte, Aferikanın garp sahillerine yakın Urnfels adında bir Alman va- purunu yakalıyarak Sierra Leonaya sevketmişlerdir; Urmfels 7600 tonluk güzel bir vapurdur. IsRapor mütehâsşısın münukaşası münasebetilej — Sinir doktorunun cevabı guharriri epey sinirlendirmişi ...' ği — Doktor bir taşta iki kuş vurdu .desebel.., ir ediy yy A A MM