27 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Harp, Almanyaya ayda 3 buçuk milyar marklık masrafa mal oluyormuş Sene 23 — No. 7609 — Piati her yerde 5 kuruş İsveç, Norveç tehlikede mi? Fransız gazeteleri Almanya ile Rusya arasında görüşmelerden bahsediyor Gazeteler “ “İsveç ve Norveçe karşı bir hareket Fransa Vel vi iin an: V05 ü Küytye ek İngilterenin müdahalesini icab oEğipeeenlin diyorlar Paris 26 — Stalin, altmışıncı yıl. dönümü münasebetile Hitler tara- fından çekilen tebrik telgrafına -şu cevabı vermiştir: — «Tebriklerinizden dolayı minnetlarlığımı ve Sovyet milletinin saadeti hakkındaki temen- nileriniz hakkında teşekkürlerimi be- yan ederim.» Gazeteler bu telgrafı kaydederken Alman - Sovyet münasebetlerini tet- kik ediyorlar. Ve Finlândiya hi de bir değişiklik husule geldiğini ya: lar. Pertinax, Ordre gazetesinde 1 kalede diyor ki: «Hitler ile Stalinin vaziyetlerinde göze çarpan bir.değişiklik vardır. Şimdiye kadar Hitlerin Staline ihti- yacı vardı, Stalin Hitlere mubtaç de- gildi. 30 ikinci teşrine kadar Stalin serbes olduğundan Orduları karada ve denizde meşgul olan Hitlere yük- sekten hitap edebilirdi. Fakat Fin. lândiya seferi ve Kızilorduya indiri- len, darbeler işi değiştirdi, Rusyayı Almanyaya karşı daha müsamaha- kâr davranmağa mecbur etti, Bu hal Alman Hariciye .Nazın Ribbentropu ümide düşürmüştür. Almanya ile Rusyanın yeni nüfuz mıntakalarından ve bilhassa Skandi- navyada müşterek hareketi hususun- dan bahsediliyör. Bunun ne derece doğru olduğu yakında anlaşılacaktır. | Fin - Rus İ ve Norveçe karşı hare İsveçin merkezi Stokholm şehrinin umumi görünüşü Herhalde şu noktayı unutmamak lâzımdır: Fransa ve İngiltere Finlân- diyaya yardım etmekle beraber Rus- yaya karşı açıkça vaziyet almış de- ğillerdir. Fakat Sovyet ordusu İsveç ! ta kalkışır. larsa iş değişecektir, Stalin ihtiyatlı hareket etmelidir. Zira Milletler ce. | miyetinin son kararından sonra İn- giltere ve Fransa A! ya arasında gittikçe az yorlar» Madam Tabouis de Ocuvre harbi kar | fark görü- gazete fırtınası yüzünden durdu. Soğuktan hücum tankları bile idare edilemiyor. Tanklar yollarda kaldı Roma 27 — Petsamo mıntakasın- da şiddetli bir kar fırtınası hüküm sürmektedir. Bu yüzden harekât dur- muştur Soğuktan hücum tanklarını bile idare güçleşmiş, - hepsi yollarda kalmıştır. Londra 27 — Finlândiyalılar, Rus- ların Mannerheim hattina yaptıkları yeni.bir hücumu püskürtmüşlerdir. Koreli berzahında harekâtta Rusların 700 ölü bıraktıkları bildiriliyor. Son | Iktisadi korunma Esasları hazırlanan bu kanun lâyi- hası üzerinde müzakere yapılacak Parti Grupunun dünkü i dünkü içtimamda. görüşülen işler Ankara 26 (A.A) — C, H. Partisi B, M, Meclisi grupu bugün . (26/12/ 939) reis vekili Hasan Sakanın riya- «setinde mutad içtimaını akdetti. Ruznamede. hükümetçe alınması lâzım gelen bazı tedbirler hakkında Mar mebusu Refik İn n takri- rini t k eden grup koı porile Antalya mebusu R. nın Türk tütün ve sigarala; rikadaki beynelmilel sergidi edilip edilmediği hakkındaki suâline Gümrük ve İnhisarlar Vekilinin ve Erzincan ve Tercanın bazı nahiye ve köylerinde vukua gelen yer sarsıntisı hakkında Eszinean mebusü Abdülhak | iki gün içinde Rusların resi düşürülmüştür, Londra 27 — Askeri müşahidlerin kanaatine göre, Finlândiyalılar, - Le- ningrad - Mürmansk hattını geçmeğe muvaffak olurlarsa şimaldeki Rus kıtaatırın -vaziyeti çok müşkül ola- caktır, Kopenhag 26 (A.A.) — 23 ts; Politiken | gazetesinin Finlândiyadaki muhabiri, (Devamı 10 uncu sahifede) İ | | | Fıratın takririne Sıhhat ve İçtimat Muavenet Vekilinin cevabı vardı. Ruüznameye geçilmeden evvel alarak kürsüye gelen Başvekil Refik Saydam hükümetçe esasları hazırlanmış olan İktisadi korunma kanun lâyihası üzerinde grup umumi heyelince müzskere cereyan etmeşi- ini vebu tedkikâtı yapmak ve alâkadar devairle temas etmek üzere bir komisyon teşkit edii- | mesini umumi heyet teklif etti. Tek- | lif müttefikan tasvib olunarak ruz- nameye geçildi (Devami 2 nci sahifede) SÖZ Dr. | sinde diyor “ki: «Stalin harpten evvel Hitlere, kendisine -hiçbir . zaman muhtaç olmayacakmış gibi muamele etmekte idi. Finlândiya seferinden sonra işin değiştiği ve yakında Sla- linin Hitlere muhtaç olacağı iddia ediliyor. Nazi mahafiline göre, bu ayın 20, 21; 22-inei günleri Berlin ile Mosko- va arasında mühim görüşmeler Ol- müşlur, 21 birincikânunda polibüro Moskovada toplandı, Milletler cemi- (Devamı 10 uncu Mali) .Büyük bir kayıp İstanbul Komutanı General Halis Biyıktay vefat etti General Halis Bıyıktay (Yansı üçüncü sahifemizde) —————— ———— nDikkmiler: —— — ——ş——ş— 300 kuruşa bir yemek! Beyoğlunun tıklım tıklım dolu 10- kandalarından biri, Gayet geniş bir sahası ver ve tek iskemlesi boş değil. Beş on kişilik bir dans müziği heyeti mevcudsa da numara yapan artistler filân tutulmamış. Caz çalıyor, halk oynuyor. İki arkadaş, iki kadeh rakı (duble değil, alelâde rakı) içiyor; birer çor- ba, birer tek kap yemek, birer de komposto yiyorlar. Bahşişlerie bera- ber kapıdan ancak altı buçuk liraya çıkabiliyorlar. Eğlence yerleri İstanbulda ucuzla- tilde diye biliyoruz. Acaba evvelce daha” mi pahalıydı? Zannetmiyoruz! Bir kişinin üç yüz küsür kuruşa ye- mek yemesi (rakıları ikinci kap ye- rinde sayabilirsiniz) bu senenin mö- İlk Avustralya hava kuvvet- lerinin bir kısmı İngilterede karaya çıktı Reisicümhur am a Malatyaya hareket etti İnönü, Kayseride fabrikaları gezdi, halkın dileklerini dinledi Kayseri 26 (AA) — Mili Şefimiz diler. Etraf karlı ve hava soğuktu. İstasyonda vilâyet erkânı tarafından karşılandılar, İlk ziyaret ettikleri vi- lâyet konağına kadar olan bülün gü- zergâhta dükkânlarını kapayarak di. zilmiş olân halk Cümhurröisimize candan hürmet ve muhâbbet teza- hürlerinde bulundu. Buradan Tay- yare fabrikasını ve sonra Parti bina sını şereflendiren Cümhurreisimiz halk mümessillerini kabul ederek dileklerini uzun uzadıya dinlediler, Halıcılar, pastırmacılar, tuhafiyeciler, çilçiler, tabaklar, ayakkahıcılar, İsa- fını istedikleri rical: arzettiler. Mili Şefimiz, Kay: kadınlarının iş hayatına ve umumü hayata girmek» te gecikmemeleri ve kız çocuklarının ilkmektepten sonra tahsile devam et- meleri lüzumu üzerinde ehemmiyetle durdular, Yonca tohumu temizleme istasyo- nunu gezen Alli Şefimiz bu husuş- ta izahat aldılar. Buradan kız ensti- tüsüne gidildi, Genç kızların el işleri görüldü, Hazırladıkları çay içildi. Son ziyaret Kayseri dokuma kom- binasına “oldu. Kombina müdürün- den gerdk buranın ve gerek diğer mensucat fabrikalarımızın umumi vaziyetleri hakkında izahat aldılar, 'Fabrikada yetişmiş olan genç usta- Jar İhönünün huzuruna gelip ellerini öperek oarkadaşlarının tazimlerini arzettiler. Saat 12,30 da kombinadan ayrıldılar. Hususi tren saat 13 de Malatyaya doğru hareket etti. Sıvas 26 (AA) Reisicümhur İsmet İnönüyü hamli olan hususi tren saat 18,09 da şehrimize muva- i salat ve yarım saat tevakkuftan son- ra Malatyaya doğru yoluna devam etmiştir. Kızılırmak faciasında 20 kişi boğuldu, zarar ve ziyan 200 bin lira Vapurun Sinoba sığınmak isterken geceleyin kayaya çarptığı anlaşılıyor Kızılırmak faciasında boğulanlardan' Soldan sağa doğru ikinci kaptan Ahmed Yusuf, bay makinist İbrahim Yesilkaya, ikinci makinist Hasan Şevket, tayfa İsmail, tayfa Salih Kırzadelere ait Kızılırmak runun Son fırtına esnasında Karada. nizde Sinop civarında Feryadbumu mevkiinde kayalara çarparak battı- ğını yazmıştık. Vapurun içinde bulu- natlardan” hiç kimse kurtulamadığı için kazanın ne suretle vukua geldi- ği hakkında malümat almak kabil olamamıştır. Kaza (şu suretle mey- dana çıkmıştır: Sinop civarında avlanmağa çıkan bir avcı, sahilde vapur enkazına ben- ziyen bazı cisimler görerek keyfiyeti Sinop liman reisliğine haber vermiş- tir. Liman riyaseti, tarif edilen yere, derhal müfreze göndererek tahkikat yaptırtmış ve bu enkazın Kızılırmak şilebine ait olduğunu meydana çıkar- ö. ram «Hacı yatmaz. vapu- | | Vapur, baş tarafı yukarıda olmak üzere kayalara bindirerek batmış bir halde bulunmuştur. Keyfiyet dörhal İstanbul liman relsliğine telgrafla bildirilmiştir. Vapurun uğradığı son iskele Kızılırmak; inhisarlar idaresi na- muna İzmirde Çamulli -Tuzlasından tuz yükliyerek muhtelif Karadeniz Ilmanlarına götürmek üzere on gün evvel İzmirden hareket etmişti, Son olarak; ayın 21 irde İneboludan bir az ötedeki Meset iskelesine Luz çıkar- mış, buradan 22 kânunuevvel akşa- mi Çatalzeytine ve Ayancığa uğra. mak üzere ayrılmıştı. (Devam: 19 uncu sarifede) amma aman Bana