15 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Liğse'deki kıtaat silâh başı etti Belçika ve Hollânda Alman hudu- dunda fevkalâde tedbirler alıyorlar Alman tayyarelerinin Belçika istihkâmları üzerinde uçuşları asabiyet uyandırdı Paris 14 (A-A.) — (Havas): Bu sa- bah Belçikadan gelen haberler Liege munlakasında derin bir endişenin hü- küm sürmekte olduğunu ve oradaki kıtaatın silâh başı ettiğini bildirmek- tedir. Meuse vadisindeki! bütün fabrikalar mevcud stoklarını tahliye emrini al muşlardır. Diğer taraftan Hollandadan gelen haberlerde de Alman casuslarının tev- kif edilmiş olduğu bildiriliyor. Orduda mezuniyetler kaldırılmış, mezunlar süratle geri çağırılmıştır. Londra li — Belçika hükümeti müdafaa tedbirlerini artırmaktadır. Bir kısım amele, askeri işler için se- ferber edilecektir. Bu tedbirlere sebeb hudud civarındaki oAlman harekâtı ve Alman tayyarelerinin Belçika is- tihkâmları üzerinde uçmasıdır. Dün Alman tayayreleri iki defa Liyej is tihkâmlârı üzerinde uçmuştur. Tay- yareler, tayyare dafli topları vasıta» sile tardedilmiştir. Bu hareketler hak kın âsabını bozmaktadır. (Devamı 10 uncu sahifede) Almanya Skandinav devletlerine teminat vermek için heyet göndermiş Buna mukabil İngiliz ve Fransız as- kerlerinin geçirilmemesini talebedecek Londra 14 (AA) — «Sunday Grafhle> gazetesi Finlândiyada sulh yapmak ihtimallerini araşlırmağa mö mur Alman mümessillerinin, cumar- tesi günü hususi tayyare ile Kopen- hâgu geldiklerini yazmaktadır. Bun- lardan biri, kapalı araba ile Alman elçiliğine gitmiştir. Bu mümessillerden her üçünün de, yüksek nazi memurları olup Göringin emrile hareket ettikleri söylenmekte- dir. Yine söylenildiğine göre, vazife» leri, İsveç, Danimarka ve Norveçten hiç bir müttefik asker kıtasının Fin- ândiyaya gitmek üzere kendi top- raklarından geçmiyeceğine dair temi. Sovyat askeri rüesası nat almaktadır. Buna mukabil, Alman- yanın, İskandinav arazisini işgal et- miyeceğine dair teminat verecekler ve Fin - Sovyet münazaasını halletmek | vaadinde bulunacaklardır. Tavassut rivayeti doğru mu? Roma 14 — Stefani ajansının si- yasi muharriri Almanyanın tavassut teklifine inanmamaktadır. Muharrir, Almanyanın Şimal memleketleri üze- rinde bir tazyik yapmak tasavvurun- da olmadığını temin etmesi üzerine Almanya ile Skandinav memleketleri arasında gerginlik zail olduğunu söy- lüyor. (Devamı 10 uncu sahifede) arasında temizlik mi? Paris 14 — Moskovadan gelen haberler bir çok askeri rüesanın seri bir muhakeme neticesinde kurşuna dizildiklerini bildirmektedir. Bunlar ara sında hava kuvvetleri kumandanı Kağanoviç de varmış. B. Kössivanof ifalya elçisile görüştü Roma 14 — Bulgar Başvekili B. rek uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Zelzele devam ediyor İzmir ve havalisinde yeniden | şiddetli zelzeleler oldu İzmir 14 (Akşam) — Vilâyetimiz. de zelzele devam ediyor. Dün gece ve bugün şehrimizde iki hafif zelzele oldu. Tire kazasında gece yarısından sonra iki şiddetli zelzele hissedilmiş, sabaha kadar fasılalı kafiıf zelzele de- vam etmiştir. Halk, evlerinden dışarı çıkmıştır. Hasar yoktur. Çeşme kazasında saat 3,30 da şid- detli, 5,30 da hafif iki selzele, Foça kazasında üç zelzele oldu, hasar yok- tur. Bulgaristan, Rusyadan pamuk alacak Solya 14 (A.A) — Haber verildiği he göre bir Bulgar heyeti Bulgaris tanda Rus pamuğunun işlenmesi hu- #usunda prensib itibarile hasıl olan Milâfın teferruatını tesbit etmek üze- re yakında Moskovaya gidecektir. Berlinle Moskova arasında otomobil yolu yapılıyor Kaunas 4 (AA) «Rletwas Adas» gazetesinin Berlin muhabirinin bildirdiğine göre, Almanyada Berlin fle Moskova arasında otomobil yolla- Tı inşası için projeler hazırlanmakta dır. Bu yollar Lituanya arazisinden geçecektir, Kuseivanof İtalyan elçisini kabul ede- Almanya galip gelirse Müttefiklere kabul ettirilecek sulh şartları nelermiş? Londra 14 (A.A.) — Sunday Chro. nicle gazetesinin siyasi muharririne göre Hitlerle Von Ribbentrop Alman. yanın harp hedefleri hakkındaki plâ- ni hamrlamışlardır. Bu plân Almanya galip geldiği takdirde müttefiklere | kabul ettirilecek şulh şartlarını ihti- va etmektedir. Bu şartlar yakında Al manyâda neşrolunacaktır ve daha İ şimdiden bazı İsviçre mahafili bun- dan haberdar edilmiş bulunmaktadır. I — Pransa ve İngiltere Afrikadaki bütün topraklarını Almanyaya terke- deceklerdir. 2 — Fransa Alsace - Lorraine'i AL manyaya iade edecektir. 3 — Fronsa ve İngiltere Almanya. nın vaziyetini düzeltmeğe kâfi gele cek miktarda altın olarak harp taz minatı vereceklerdir. 4 — İngiltere Almanyaya en ziya» de müsaade gören millet muamelesi tatbik edecektir. Bu, dominyonlara ve Bindistana da şamil olacaktır. 5 — Pransa ve İngiltere, Almanya. nın hegemöhyasını temin İçin mali ve iktisadi imtiyazlar vereceklerdir. 6 — Fransa Almanya ile 25 senelik bir ittifak aktedecektir. Felâketzedelerin nakline devam ediliyor Dün İzmir, Maraş ve Kayse- riye gelenler yerleştirildiler Ankara 14 — Buraya gelen malü- mata göre dün Kayseriye iki trenle bir kısmı yaralı olmak üzere Erzin- candan 140 felâketzede gelmiş, yara- lar hastanelere nâklolunmuştur. Bu- gün de 77 felâketzede gelecektir. Dün Maraşa da 90 felâketzede nak- Tolunmuş, kendilerine hazırlanan ev- Tere yerleştirilmişlerdir. Bursaya gelen 100 den fazla Erzin- canh felâketzede arasındaki lise ve orta mekteb talebeleri mekteplere yer- leştirilmişlerdir. İzmir 14 (Akşam) — Erzincan fe lâketzedelerinden 44 kişi gece Afyon trenile şehrimize gelmiş, otellere yer- leştirilerek istirahatleri ve ihtiyaçları temin edilmiştir. Felâketzedelerden iş tutmak için müracaat edenlere kolay- ık gösterildiği gibi bir orta mekteb talebesi de Ege lisesine parasız yatılı kaydedilmiştir. Bütün felâketzedelere kalm kumaştan elbiseler dağıtıldı. Sivas 14 (Akşam) — Erzincan fe- lâketzedelerinden diğer vilâyetlere gitmek üzere Sivas istasyonundan ge- çen yurddaşlara çay, çorba. çosuklara süt, ihtiyacı olanlara da giyecek eş- yası dağıtılmaktadır. Su baskınına uğrıyanlar Karacabey ve Kemalpaşada- ki muhtaç köylülere yardım edil r Bursa 14 (A.A.) — Dün valimizin riyaseti altında toplanan milli yardım komitesi Karacabey ve Mustafa Ke- malpaşadaki muhtaç köylülere odun ve erzak tevzi işile uğraşmıştır. Bun- dan bâşka buralardaki köylerin Acil #htiyaçları karşılığı için de bin Hira gönderildiği gibi Mustafa Kemalpaşa- da felâketzedelere dağıtılmak üzere de İstanbuldan 100 battaniye 300 çift ayakkabı mübayaa ettirilmiştir. Va- Mmiz arazisini su basan ve mezrualtı mahvolan köylülere tohumluk olarak dağıtılmak üzere Karacabey harasın- da satılığa çıkarılan 200 bin kilo buğ- dayın vilâyet emrine verilmesi için Ziraat Vekâleti nezdinde teşebbüste bulunmuş ve Ziraat Vekâleti de buğ- dayları vilâyet emrine vermiştir. Vilâ- yet yine su baskınına uğrıyan mınta- kadaki köylülerin kredi kooperatifle- rine olan borçlarının tecili Ziraat ban- kasınca köylüye yeniden kredi açıl- ması, koyun yetiştiricilere de aynı su- retle kredi verilmesi hususunda Zi- raat Vekâleti nezdinde teşebbüslerde bulunmuştur. Karadenizde fırtına Gemiler Giresuna mal çıkaramıyorlar Giresun 14 (Akşam) — Beş gün- dür fırtına devam ediyor. Vapurlar yük veremiyorlar. Soğuklar şiddetini gittikçe arttırmaktadır. İstanbuldan buraya çadır, giyecek, yiyecek getiren Karadeniz vapuru fırtınaya rağmen müşkülâtla biraz eş- ya çıkararak Trabzona hareket etti, İzmir vapuru da Kızılaya aid eşyayı çıkaramadan buradan ayrıldı. Felğ- ketzedeler için gelmiş bulunan eşya kâmilen Karahisara sevkedilmiştir, Erzincandan buraya gelen yedi yaralı tedavi altına alındı. Kızılay faeliye. dine devam ediyor. Ege denizinde hava sakinleşti İzmir 14 (A.A) — Hava nisbeten sükün bulmuş ve açılmıştır. Limanı- mıza ve Foçaya iltica eden Yunan va- purları yollarına devam için hareket etmişlerdir. Poyraz fırtınası hafifle. miş olmakla beraber soğuk devam et- mektedir. Ankarada lig maçları Ankara, 14 — Şehrimizde soğuğun bütün şiddetile hüküm sürmesine ve sahanın karlı olmasına rağmen İlg maçlarına devam edildi. Muhafızgücü, Askeri fabrikalar gücünü 5 - 1 yendi. Harbiye ile Demirspor 3 « 3 berabere kaldı, Bir Alman, bir Yunan, bir Estonya vapuru battı Bir Ingiliz balıkçı gemisi de mayne çarparak battı Tallin 14 (AA) — Kereste yüklü oarak Tallinden Brem'e gitmekte oan «Dietrich Hasseldichs adındaki motörlü Alman vapurunda bir intilâk | olmuş ve vapur Estonya sahilleri ci. | yarında süratle batmıştır. İnfilâka | bir mâyn veya torpilin mi söbebiyet | verdiği malâm değildir. Vapurun mü. | rettebalırı teşkil eden. yedi yi | beşi kurtularak Pladiskiye meal muvaffak olmuştur. Bir Yunan vapuru karaya oturdu Londra 14 (A.A.) — «Huclada; 1s- mindeki İngiliz balıkçı gemisinin bir mâyne çarparak battığı bildirilmek- tedir, Geminin mürettebatından 12 kişi ölmüştür, Diğer cihetten 3161 tonluk «Tonis Chandris» ismindeki Yunan vapurunun bir tahtelbahirin takibinden kurtulmağa muvaffak ol- duktan sonra İsveç sahilinin şima- linde bir kayaya çarptığı bildirilmek- tedir, Vapurun O kurtarılmasından “ümid kesilmiştir, rılmıştır. Bir Estonya vapuru battı Tallin 14 (AA) — “Kostem is minde 5200 tonluk bir Estonya vapu- ru bir mayne çarparak İsveçin Moelle manı civarında batmıştır. Vapuma mürettebatı iki sandala binerek va- puru terketmiştir. Sandallardan biri sahile gelmişse de içinde vapurun kaptanı bulunan ikinci sandal kay- bolmuştur. ” 400 tonluk «Vegas isminde ikinci bir Estonya yük vapuru ii kişiden İbaret olan mürettebatı ile Baltık de- nizinde bir Sovyet harp gemisi tara- fından durdurulmuş ve içinde yapıs lan bir araştırmadan sonra Sovyet- lerin Estonyada başlıca Geniz üsleri olan Baliskiye sevkedilmiştir. «Vegas da Finlândiyaya giden Estonya gö- nüllüleri bulunduğu zannedilmekte- Gir, Mürettebati kurta» Prens Pol Hırvat meclisinin toplanmasına dair kararı imzaladı Londra 14 — Yugoslavya kral naibi prens Pol bugün Zağrebe vasıl ol- muş, halk tarafından tezahüratla karşılanmıştır. Prens burada Hırvat mec- Hsinin toplanmasına dair bir kararı imzalamıştır. Kararın imzalandığı Hırvat lideri Maçek tarafından millete bildiritmiş, Zağrepiiler büyük tezahü- rat yapmışlardır. Papa İngiliz elçisini kabul etti Londra ii — Büyük Britanyanın Vatikan nezdindeki elçisi Papa tara- fından kabul edilmiştir. Bu ziyaret hakkında hiç bir tebliğ neşredilmemiş. tir, Zannedildiğine göre sefir Papara sulh teklifleri hakkında hükümetinin noktai nazarını şifahen bildirmiştir. 1 Alman tayyaresi| Rosenberg gözden düşürüldü Pilot kurtuldu, üç kişi boğuldu Londra 14 (AA) — Haber verildi- ğine göre, dün sabah İngiliz tayyare- lerinin Firdh of Fordh üzerinde çar- pıştıkları Alman tayyaresi bir. Henkel tayyaresidir. Alman tayyaresinin denize düşü- rülmesile biten bu taarruz esnasmda Henkel tayyaresi dimdik denize dal- miştar, İngiliz tayyareleri bunun her zamanki gibi bir manevra olduğunu anlamışlar ve düşmana ateş etmekte devam etmişlerdir. Tayyare az sonra denize düşmüş, pilot kauçuk sandala atlamak suretile kurlulmuş ve Herikel 5 dakika sonra batmıştır. Alman pilo- tu kurtarıldıktan sonra tayyâre mü- rettebatından diğer üç kişinin öldük- lerini söylemiştir. Paris 14 (A.A) — Fransanın şimal mıntakasında dün öğleden sonra iki kere tehlike işareti verilmiştir. Bu mıntakalar üzerinde düşman tayyâ- teleri uçmuş ise de hiçbir hadise kay» dedilmemiştir. İngiliz tayyarelerinin Al- manya üzerinde uçuşları Londra lâ — İngiliz tajyarelerinin Al manya Üzerindeki uçuşları büyük ehem- miyetie karşılanmıştır. Tayyareler yalnız Alman şehirleri üzerinde değil, Avurtur- ya, Çekoslovakya üzerinde de uçmuşlardır. Almanyada şehirler geceleri tamamen Xa Tanık olduğu halde Avusturya ve Çekos- Wovakyada kısmen aydınlıktı. İngüis tay- yarelerinde bulunan bir zabit: «Münih, Nürenberg ve Viyanayı çok iyi tefrik ettim. İins çebri ışıklar içinde İdi. Prag kısmen aydınlıktı; fakat vaziyetinden şehri tani- dam» Bir kısım teyyareler Prankfurta kadat itmişler ve hepsi salimen dönmüşlerdir. Niz tayyareleri şimdiye kadar Alman- yanın her tarafında uçmuşlardır. Üzere: rinde uçtukları başlıca şehirler: Vihelms hafen, Berlin, Potadam, Stütgard, Frank furt, Bremen, Mağdeburg, Hamburg, Man haym, Nürenberş ve Ruhr havzasıdır. İngilir gazeteleri diyorlar ki; «Alman tayyareleri sivillere ye askeri olmıyan he- derlere taarruz ederlerse derhal mukabele edilecektir. Plân hazırlanmıştır. Keşif uçuşlarında, başlıca hedefler tayin edii- miştir.» “ düşmüş Sovyetlerle dostluk siyaseti- ne muhalefet ediyormuş Londra 14 (A.A.) — Havas ajansi bildiriyor; «Observer» gazetesinin hususi muhabirine göre, Nasyonal sosyalizmin resmi mürebbisi OAlfreo Rosenberg, Hitlerin, Sovyetler Birliği hakkındaki siyasetine o muhalefetin- den dolayı gözden düşmüştür. Polonyalılardan radyolarıni teslim etmeleri isteniyor Paris 14 (A.A) — Pat ajansından: « Polonyadaki Alman valilumumisi, Polotiyalılara ald radyoların bu aym on beşine kadar işgal kuvvetlerine teslim edilmesi lüzumunu natık bir karamame neşretmiştir. Japon Kabinesi Saray amiral ı Mitsumasa tarafından kuruldu Londra 14 — İmparator Kabineyi teşkile Saray amirali Mitsumaruyu memur etmiş ve amiral Kabineyi kurs muştur, 'Tokio 14 (A.A.) — Eski Hariciye Nazırlaından Arita yeni Yanai Kahi- nesinde Hariciye Nazırlığını kabul et- miştir. Arila, 1938 danberi Hirota ve sonra da Hiranuma Kabinelerinde takib et tiği Çin siyaseti İle iştihar etmişti. Amiral Yoshida yeni Kabinede Bah» riye Nazırlığını m muhafaza, edecektir. Galip Efgani | hudud haricine çıkarılıyor Perapalas oteli sahibin! dolandırmak su- edilerek yapılan İçinde bulunmasında mahzur görülen Galtb Biganinin yanındaki üç kadınla beraber hudud haricine çıkarılması Dahiliye Vekâ» letince kararlaştırılmış ve keyfiyet İstanbul wilâyetine bildirilmiştir. Galib Biganiye üç gün müddet verilmiş olup bu müddet içinde hududlar dışına Am kacaktır.