18 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Kânunusani 1949 a a Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler İsveç istiklâlini müdafaa edecek İsveç Beşvekili diyor ki: «Finlândiya ile münasebetleri miz hakkında yabancı mem- leketlerden talimat alma ğa ihtiyacımız yoktur» Son dakika Romanya da bir Maginot hattı vücuda getirdi Karol hattı adı verilen bu istihkâm silsilesi çok kuvvetlidir Paris 18 — Romanyadan alman haberlere göre bütün Rumen huduğdların- da, bilhassa Basarabya hududunda bir Maginot hattı vücude getirilmektedir. Karol hattı adı verilen bu istihkâm silsilesi hendekler, tankları karşı manla- lar, mitralyöz yuvaları İle doludurur. Münih anlaşmasındanberi yapılmakta» dır, Rumen köylüleri ve askerleri, kral Karol'un emri üzerine İnşaata hura- retle devam ediyorlar. Hendekler o suretle yapılmıştır ki, icabında nehirler- den almacak su ile doldurulabilecektir. Kral son nutkunda Komanyayâ bir taarruz olursa müthiş bir duvara çarpacağını söylemişti, Bununla yeni istihkâm hattını kasdettiği anlaşılmak- © Türk tüfünleri İngiltere gayri muayyen bir müddet Amerikadan tütün almıyacak Londra 13 — İngiltere hükümeti gayri muayyen bir müddet Amerikâ- dân tütün almıyacaktır. Fabrikalar Türk ve Yunan tütünlerini, İngilterede mevcud Virjinya tütününe yüzde 10-15 nisbetinde karıştıracaklardır. 'Türki- yeden geniş miktarda tütün ithaline yakında başlanacak ve sigaralarda Vir- jinya tütünü miktarı azaltılacaktir. B. Sandlerin bir nutku di . . Sovyet emperyalizmi, Çarlık emper- yalizminden daha şiddetlidir,, diyor Paris 18 — İsveç meclisindeki dünkü müzakere İsveçin, Rus tehdidine rağmen Finlândiyaya yardıma devam edeceğini göstermektedir. İsveç baş- vekili ve Iiariciye Nazırı bunu açıkça söylemişlerdir. Müzakere esnasında söz alan eski Hariciye Nazırı Sandler; «Sovyet emperyalizmi, Çarlık emperyaliz- minden daha şiddetlidir.» demiştir, İsveç sığınak yapacak Paris 18 — Finlândiyada Abo civarında düşürülen bir Rus tayyaresinde Leningrad - Stokholm yolunu gösterir bir harita bulunmuştur. İsveç gazete- eri İsveçin her tarafında sığınaklar yapılmasını istiyorlar. Yeni bir Alman - Sovyet anlaşması Polonya arazisi yeniden teksim edilecek Paris 18 — Alınan baberlere göre Almanya ile Sovyet Rusya arasında ye- ni bir anlaşma yapılmak üzeredir. Bu anlaşma mucibince Polonya arazisi ye- niden taksim edilecektir. Pulonyadan Romanyaya giden şimendifer hatları Alman kontroluna geçecektir. Almanya ile Sovyet Rusyanın Balkan devlet. lerini korkutarak iktisadi hâkimiyet temin etmek istedikleri anlaşılmakta- Hollândanın cenubunda rfi idare ilân edildi Fransadaki Ingiliz askerlerine tekrar izin verilmesine başlandı Londra 18 — Haber verildiğine göre Hollandanın cenubunda örf idare Dün edilmiştir. Löndra 18 — Fransadaki İngiliz kıtaatının izinleri kaldırılmıştı. bazı kayıtlar altında tekrar izin verilmeğe başlanmıştır, Fransız trenleri izinlile- ri taşımaktadır. Londra 18 — İngiltere kralı bugün İngilterenin cenubunda bir askeri fırkayı teftiş etmiştir. Bu firka pek yakında garp cephesine sevkedile gektir. İsveçrenin Finlândiyaya yardımı Zürih 18 —-Finlândiyaya yardım komitesi Finlândiya sefirine 500 bin İsviçre franklık bir çek vermiştir. Londra 18 — İsmini gizliyen yaşlıca bir adam, bugün Finlândiya sefaret- hanesine giderek sefire bir zarf içinde 5000 İngiliz lirası vermiş ve bu parayı Pinlândiyaya yardım için verdiğini söylemiştir. Lord Halifax bir nutuk söyliyecek Roma 18 — Iondradan bildirildiğine göre, Hariciye Nazırı lord Halifax cu- martesi günü mühim bir nutuk söyliyecektir. Fransız - Mısır dostluğu Kahire 18 — Dün sarayda veliahd prens Mehmed Alinin reisliği altında Fransız - Mısır dostluğunu gösteren bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda kral Faruk da bulunmuştur. Zelzele mıntakasındaki mahkümların cezaları Tevkif kararlari ve ceza hükümleri oinfazının tehir edileceği yerler Ankara 17 (Telefonla) — Zelzele mintakasında ceza hükümleri ile tev- kif kararlarının infazının tehiri bak- kındaki kanunun aşağıdaki mahal- lerde tatbik edilmesi Vekiller Heye- tince kararlaşmıştır. Erzincan, Tokat, Erbaa, Niksar, Amasya, Reşadiye, ile Şibinkarahisar Suşehri, Kuyulhisar, Mesudiye, Aluc- ra, Hafik, Zara, Ordu, Fatsa, Ünye, Giresun, Görele, Gümüşhane, Bay- burt, Kelkit, Şiran, Çarşamba, Pülü- Yıldırım tahribat Yenifoça hükümet konağı harap oldu nahiye müdürü ile bekçi ve jandarma yaralandılar İzmir 17 (Telefonla) — Dünkü şiddetli yağmurlar esnasında yeni Foça nahiyesi hükümet konağına yıldınm düştüğü mahallinden bildi- rTilmektedir, Konağın duvarları yıkıl- mış, camlar kırılmıştır. Nahiye mü- dürü kulaklarından, bir jandarma Ayağından, bir bekçi de yüzünden ya- ralanmışlardır. Jandarma erat kovuşu da kısmen harap olmuştur. Menemen ve Manisa ovaları su al tındadır. Kışlık mezruat mühim 7â- rar görmüştür. Gediz nehri suları yine yükselmektedir. Ödemişin Kuş- çu bumu istasyonuna sular hücum etmiş bu yüzden Ödemiş treni, İzmi- re altı sanat geç gelmiştir. Bitlis valiliği Ankara 1T (Telefonla) — niyet umum müdür muay Hulüsi Devrimerin açık bulunan Bit- lis valiliğine tayini Vekiller Heyeti- nin tasdikine iktiran etmiştir. Sümer bank idare meclisi' reisliği Ankara 17 (Telefonla) — Emekli general Sami Sabit Karamanın Sü- merbank idare meclisi relsliğine ta- yini hakkındaki kararname bugün- kü Resmi gazetede neşrolunmuştur. İmralı hapishanesinden kaçan mahkümlar Emedli Yusuf Kuşadasında yakalandı. Arkadaşları da tutulmak üzeredir İzmir VT (Telefonla) — İmralı ha- pishanesinden Kaçan Yusuf, Halil ve Hüseyin adlarında üç mahküm jan- darmalar tarafından sıkı bir surette takip ediliyordu. Bunlar Salihli civa- rında bazı soygunculuk da yapmış- lardı. Firari mahkümlardan Emedli Yusuf Kuşadasında yakalanmıştır. Arkadaşları Halil ve Hüseyin de bu günlerde yakalanacaktır, Jandarma- lar bu iki mahıkümun İzi üzerinde- dir. İnebolu limanına iltica eden Sovyet bandıralı gemi hareket etti İnebolu 11 (A.A.) — Fırtınadan ve makinedeki arızadan rüzgârların ce- reyanı ile Ilmanımiza 1lica edip bir kaç gündenberi litnânımızda bulu. nan Sovyet bandırali otuz tonlük Vo- ola ismindeki balıkçı gemisi arızala rını ve noksanlarını İkmal ederek bu gün Yaltaya mütevectihen limanı. muzdan ayrılmıştır. Dört gündür İneboluda bulunduk- ları müddetçe gördükleri misafirper- verlikten çok memnun ve mülehassiş olan kaptan, bilhassa teşekkürlerini liman komiserliği delâletile kayma kamlığa bildirilmiştir. , edecektir. İsveçin bitararlığını Stokholm 17 (A.A) — İsveç Başvekili B. Hansson bugün Mecliste aşağıdaki beya- natin bulunmuştur: İsveç istiklâlini ve bitaraflığını müdafaa Jâle matuf her türlü harekete elimizdeki bütün vasıta» lariş karşı koyacağız. Bizim de bitaraflığı- muzı her Barıgi bir suretle ihlâl etmemiz ve meselâ muharip kılanın topraklarımızdan geçmesine ve yahut Üslerimizin kullami- masına müsaade etmekliğimiz mevzuu5a- his olamaz. Finlândiya hakkındaki bütün sempatimi. ze iağmen, ihtilâfa sürüklenmemek için in- tiyat tedbirleri almaklığımız icab eder, Finlândiya ile münasebetlerimiz hakkın» da yabanci memleketlerden ta) ğa ihtiyacımız yoktur. Finlindi; ve Şimal devletleri davasına ne şekilde hizmet edebileceğimiz hakkında bir hüküm vermek bize terttüp eden bir iştir. Stekholm 17 — Hariciye Nazırı beyanatia, bütün İsveç millet diyaya müzaheret arzusunda duğunu bildirdikten sonra demişti etimizin ana hatti bu Oi Finlindiyanın düyası bizim davam İsveçin StiKbalI, Finlânı mn e bitraraflığımızı muhafaza etmek azmimizdir, İsveçte bir şehri bombardı- man eden Sovyet tayyareleri yere indi Hesinki 17 (AA) — İsveçte Luleo şeh rini bombardıman eden üç Sovyet tayyara- si İsveç topraklarında mecburi bir iniş dir. Fransız Reisicümhurunun riyasetinde bir yardım komitesi teşekkül etti Fransa, 5 milyona ilâveten 12 milyon frank daha teberrüde bulunmağa karar verdi Ankara 17 (A.A.) — Aldığımız ma- lümata nazaran, Anadolu felâketze- delerine yardım toplamak Üzere Fran- sız Reisicümhuru B. Albert Lebrun'ün riyasetinde Fas sultanı, Tunus beyi ve Fransız imparatorluğuna mensup birçok yüksek zevatın iştirakile yük- sek bir komite teşekkül etmiş bulun- maktadır. Diğer taraftan Fransız hükümeti evvelce yapmış olduğu beş milyon | franklık yardıma ilâveten yeniden on ilâ 12 milyon frank arasında bir yar- ağa karar vermiştir. italyada zelzele Hasarat mühimdir, tarihi bir kilise de kısmen harap oldu Roma 17 (A.A) — İki gün içinde Palermo'da ikinci defadır ki şiddetli bir zelzele olmuştur. Mühim hasar vardır. Tarihi Monreale Kilisesi de kısmen harap olmuştur. Palermo 17 (A.A.) — Şehirde hafif bir hareketiarz vuku bulmuştur. Dün- kü zelzele esnasında bazı zayist ol- muş ve ezcümle Monreal kilisesi 2za- râr görmüştür. Tuna dondu Almanyaya gitmekte olan 1200 vapur hareketsiz kaldı Budapeşte 17 (A.A.) — Tuna nehri birçok kısımlarında vo bilhassa Ma- caristanda, donmuştur. Yüzde 85 i Almanyaya gitmek üze- re bulunan 1200 vapur hareketsiz kalmıştır. Bu vapurların 200 ü pet- rol ve 400 ü de Almanyaya hububat Soryellar — “İran Ticaret anlaşması için müzakereye e Moskova 17 di— — Sovyetler Bir- liği He İran aresında ticaret görüş- melerine pek yakında başlanacaktır. Malüm olduğu üzere 1938 hazira- nında müddeti biten Sovyet - İran ticarte mushedesi tecdid edilmemiş bulumaktadır. Yeni bir anlaşma için 1939 bidayetinde müzakereler yapıl mış İse de bunlardan da bir netice alı- namamıştır. ai İzdiham badisesinin muhakemesi İzmit VI (Telefonla) — İzdiham. hâdisesi muhakemesine bugün de devam edildi, Şahitlerin İstinabeleri tamamen gelmediğinden muhakeme şubatın İ2 sine talik edildi. onun yüksek relsinin, Türkyienin büyük felâketi karşındaki bu âlice nap hareketleri, bütün Türkiye mu- hitlerinde çok derin intibalar uyan- dırmış ve büyük hassasiyet ve minnet- tarlıkla karşılanmıştır. İngilterenin yardımı Londra 11 (A.A.) — 'Türk - İngiliz yardım komitesinin reisi Lord Uoyd tarafından radyoda yapılan hitabe Üzerine, Saint - Thomas hastanesine binlerce paket gelmiştir. Bunlar Tür. ki sevkedilecektir, , Rüştü Aras, irsalat toplamaya memur olanlara teşekkür etmiştir. Amerikadaki ihtilâlci grup Polislerin de alâkası olup olmadığı araştırılıyor Nevyork 17 (A.A.) — Devletin em- niyetine karşı sulkasd hazırlayan gizli «Hiristiyan cephesi» teşekkülü hak- kında tahkikat devam etmektedir. Mevkuflardan altısının mili muha- | fız teşkilâtına mensup olduğu anlaşıl dıktan sonra bu askeri teşekkül ile «Hıristiyan cephesi» arasında bir mü- nasebet olup olmadığı araştırılmakta dır. İhtilâleı grupa polis memurlarının da dahil olup olmadıklarının anlaşıl- ması için ayrıca tahkikat yapılmakta- dır. Tahkikata memur edilen baş müd- detumumi Kennedy şimdiye kadar an- cak cemiyetin belli başlı azasının tev- ini beyan etmiştir. Tahkikatın son inkişaflarından tah- Trikçilerin başlıca gayesi müttefiklere cephane gönderilmesine mâni olmak olduğu anlaşılmıştır, Bitaraf mıntaka Amerikada da bu m mıntakanın daraltılması taraftarları artıyor Riv-deJancito 17 (A.A.) — Ameri- ka kıtası sahillerinin bitaraflık mınta- kası hakkında Panama konferansı ta- rafından hasırlanan karar suretine İngiltere hilkümetinin verdiği cevâp radyolarla neşredilmiş ise de gazeteler henüz bu hususta hiç bir mütalfa be yan etmemişlerdir. Amerikanın diplomatik mahfillerine de Alman ticaret gemilerine erzak ves rilmemesi ihtimali hakkında ileri süs rülen şartlar kabule şayan görülme. mektedir. Bitaraflık mıntakasmın daraltılma sı imkânlarına gelince, bu şekilde bir daraltmağa taraflar olanların adedi gittikçe arlmaktadır.