29 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Belgrad toplantısı Balkan Antantı konseyinin içtimaı her tarafta alâka uyandırdı Bir Macar gazetesi Türk - İtalyan münasebetleri hakkında ne diyor? Balkan antantı konseyinin 2 şubat- ta Belgradda yapacağı toplantı her tarafta alâka uyandırmıştır. Ecnebi gazetelerin çoğu bu toplantı hakkın- da maküleler yazıyorlar, Budapeştede çıkan Nemzeti Ujsag gazetesi yazdığı makalede diyor Ki: «Son günlerde cihan efkârı umumi. yesini, gene Balkanlar işgal etmeğe başlamıştır. Belgraddan alınan haber- Jere nazaran, yakında akdi mukarrer bulunan Balkan konferansında, Bal- kan devletlerinin tam bir bitaraflık muhafaza etmeleri hususunda israr edilecektir. Balkun blokunun hedefi hiçbir tarafa tecavüz etmek olmayıp, ancak, Avrupanın bü bölgesinde sul- hün muhafazası için icab eden gayret leri sarfetmek olacaktır. Menemencioğlunun Bulgaristanı zi- yareti münasebetile her iki memleket matbuatı pek dostane neşriyatfa. bu- Yunmuşlar ve Türkiye ile Bulgaristan arasında ihtilâfı hiçbir mesele olma- dığını tebarüz ettirmişlerdir. Bu su- retle Balkan konferansına Türkiye ile Bulgaristanın dostluk havası içinde iş- | tirak edecekleri gni naenaleyh Balkan konfcra di, eskisinden duha büyük bir ümlidle bakılabilir. Bundan başka, bugün İtalya da Bal. kan konferansının toplanmasına tâ- raflar bulunmaktadır. Gerçi, İtalya hükümetinin bu konferansa iştirak edeceği pek tahmin edilmemekle be- raber, Balkanlarda hiçbir hudut de- gişikliği yapılmaması ve sulbün mü- hafazası esasına dayanacak bir Bal- kan blokunun kurulmasını arzu ete mekte ve bu gayenin tahakkukuna yardım edeceği de muhakkak bulun- maktadır, Türkiye ile İtalya arasındaki belli- başlı bütün ihtilâflar da halledilmiş gibidir. Hattâ son zamanlarda Roma siyasi mahafilinde, Çanakkalenin Türklerin elinde bulunmasının, dün- ya sulhü için lüzumlu olduğu söylen- meğe başlanmıştır. Buda gösteriyor ki, pek yakın bir âtide bir Türk - İtal- yan anlaşması bahse mevzu olacaktır. Esasen, Türkiye ile İtalya Balkanlara karşı yapılacak her hangi bir harici tecavüzde bülün kuvvetlerile müda- halede bulunacaklarını söylemekle, en esaslı noktada birleşmiş bulunmak» tadırlar.» Türkiye ve garp devletleri Sofyada çıkan Mir gazetesinde, Bulgar Adliye Nazırı M. Macarov «Türkiye ve garp devletleri başlığı al- tında yazdığı bir makalede diyor ki: «B. Menemencioğlunun bir hafta evvel Londra ve P, ekonomik » de büyük che şumuzun açık ve k ie açılan krediler bir berekettir. Şimdiye kadar Almanyaya giden Türk mallarının bundan teahhütlerle İngiltere ile Fransaya sürülmeleri de ayni zamanda Türkiye Için memnuniyet verici alâmetler- dir. Bir mil va etrâfinda olan 28 milyon İngiliz Hira 1 ibares ikraz, eski döst- huğun ve ermiyetin ihya edildip, Bulgaristan toplantıyı alâka ile takib edecek Sofya 23 (A.A. — Havas e: Bal kari antantı konseyinin yakında yapacağı Belgrad toplanti Sofyada büyük bir alâ- ka uyandırmaktadır. Sofyadaki umumi düşünce Telgradda görüşülecek bazı mes iz : yakından alâkadar ler olacağı merkezindedir. tantının bâlen Bulgaristanda z endişe uyandırdığı bir vakıadır. Bulgaristanda, Balkan an- ün, hartci tehlikelerin nar Balkan sulhünü müdafaa vazifesi bulunduğu memnuniyet- Ie kâbul edilmektedir. Resmi bir müşahid göndermemekle be- komşularile mevcud mü- leri -pek az zaman bugünkü kadar Ayi olmuştur. Bir kaş gün evvel, Bulgar - Yugoslav paktının üçüncü yıldönümü münasebetile, Iki hükümet reisi ve (ki memleket matdua- tı, dki kardeş mületi birbirine bağlıyan lostluğu tebarüz ettirmişlerdir. Bulgaristan ile Türkiye arasında da ii- mad, hududdaki kıtaların karşılıklı olarak ger! alınması ve son zamanlarda Sofyada kral Boris, Başvekil Köselyanof ve B. Me- nemencioğlu arasında dostane görüşmeler vukun gelmesi gibi hadiselerle yeniden tecssüs eylemiştir, Bulgaristanın Yunanistan e olan mü- hasebetleri normaldir. Bulgaristanın Romanyaya karşı olan hattı hareketine gelince bu hususta Bul- gar Başveklli B. Köselvanofun son beyâ- natını hatırlamak kâfidir. B. Köselvanef, bu beyanatında yalnız bitaraflık vadetmek- Bulgaristanın hiç bir zaman işinde bulunacakları güş- iadeye kalkışmıyacığını söy- mi da ilâve edelim ki, önü- müzdeki ay içinde bir Rumen ekonomik heyeti, yeni bir ticaret anlaşması akdi için Solyaya yelecektir. İçtimaa Gafenco riyaset edecek Bükreş 28 (A. A.) — Havas bildi- riyori Cuma günü Belgradda Türkiye, Yu- nanistan, Yugoslavya ve Romanya Ha riciye Nazırlarının iştirakile toplanacak olan Bali nta konseyinin senelik içtmama B. Gafenco riyaset edecektir. Bulgaristan ve Macaristan pek muh- temel olarak Belgrada hususi müşahid göndermiyeceklerdir. Fakat bu iki mem- leket, Belgraddaki elçileri vasılasile te- ması muhafaza eyliyeceklerdir. Konferansın ruznamesi, o Markoviç - Gafenco mülükatı esnasında tesbit olun- muştur. Bu ruzname, gizli tutulmaktadır. Fakat iy sx alan mabfiller, Balkan Aantantı âzasının, cenubu şarki avrupa” sında sulhün ve statükonun idamesi, bü- tün komşu memleketlerle sulhpervar, yapıcı, iş birliği arzusu ve bitaraflığın ida- mesi bahsindeki müşterek gayretlerini tebarüz ettirmekte ,en seneler zarfında esaslı mese- leleri, Macaristan ve Bulgaristan ile an- tantın bazı âzası arasındaki ihtilâflar teşkil ediyordu. Bugün bü meseleler ce- nubu şarki avrupası memleketlerini yeni Berlin - Moskova mihverinin fa ile tehdid eden tehlikeler karşısında, ikinci plâna geçmiştir. Romanyanın gay- retleri, komşuları ile gerginliğin umumt bir izalesini istihdaf eylemiştir. Tâki Tuna ile Karadeniz arasındaki bütün memleketlerin istiklâl ile hürriyet- le temin edebilecek yegâne vasıta 0- lan bir anlaşma ve işbirliği havası vücu- de gelebilsin. İtalyanın hattı hareketi, bilhasın mü- himdir. İtalyanın bu mıntakada sülhü dame için elinden geleni yapacağı bura” da temin edilmekter Balkan antantı Azası, bunu mem etle karşılamıştır. Hitlerin hazırladığı yeni diplomatik iaarruz neimiş (Baş tarafı 1 inci sahifede) «Şimdiye kadar, Alman stratejisinin esasını teşkil eden hattı hareket, Holan- da ve Belçikaya, İskandinavyaya ve Bal- kanlara, birbiri ardına ve birbirini müte- akip tehditlerde bulunmaktır, denilebi- lir. Halen en ziyade tehlikede bulunan memleketler, İskandinavya (O memleket- leridir. Bazı haberlere göre, Kiel kanalı etrafında askeri harekât vardır. Almanyanın Romanya petrolü ve Bal- “kan emtiası almak üzere Balkanlara doğ- ru harekete geçeceği tahmin edilemez. Eğer Rusya Finlândiyada galip vaziyette bulunmuş olsaydı ve eğer diğer taraftan Almanya Rus demiryolları islâh etmiş ve Alman ekonomisine lüzumu olan mad- deleri vermek üzere Rus istihsalini nize için eksperler gönderebili dı, bu hedefe çok daha kolayca varla” bilirdi, Fakat her halde, Rus kaynakla” rından istifade için Alman - Rus işbirliği daha ziyade sklaşscak ve Almanya bu sene Garp cephesinde her bangi geniş harekâttan tevakki tevakki eyliyecektir. Fransız milli takımi Portekizi yendi Paris 28 (AA) — Burada Franss ve Portekiz milli takımları arasında yapılan yen maşı, Fransız mill) takımı, 1-2 kai SANMIŞtI, Macaristanda | yeni Matbuat nunu Budapeşte 28 (N A.) — Nazırlar Meclisi yeni bir matbunt kanunu lâyiha- # kabul etmiştir. Lâyiha yakında Parla» mentoya tevdi edilecektir. Dr. HORHORUNİ hastalarını akşama kadar Sirkeci Viyana Oteli yanındaki u- an ant ayenehanesinde tedavi eder. Telefon: 24131 Köylerimiz ve köylülerimiz > 6 ıncı rap Dedikten sonra kendisinin kaymakam iken bir tecrübe mahiyetinde olmak üze- re köylünün vereceği salma parasını ar- tırdığını ve bu parayı vermek istemiyen köylünün bedeni mükellefiyete (imece) doğru bir meyil gösterdiğini ve kendi kendini programlaştırarak mektep, köy binası ve yol inşası için taşını, toprağı" ni kendisinin tedarik ettiğini ve bu ener- jik vaziyetinde çok ileri giden köylünün, meselâ mümkün olsa iyi havası varsa bu havayı satışı ve köye varidat te- mini gibi çareleri düşünecek (derece- de faaliyet ibraz ettiği anlattı, Ve köylüden alınacak paradan ziyade, me- murun göstereceği hüsnüniyetli bir ça- lışma ile köylerin refahına imkân elde edileceğini canlandırdı Bundan sonra köylünün a; da şehir ve zilarının yüzünden de muzt duğunu ve bunların köylüyü nasıl istis- mar ettiğini anlatan B. Rifat, köy kanu- nununun 14 maddesinin 26 na bendindeki salâbiyetle köy bankaları tesisi lüzumunu ileriye sürdü ve sözünü köy düğünlerine temas etitrdi: B. Rifatın verdiği izahata göre, «me- ni israfat» kanunu mucibince düğünlerin yirmi dört saatten fazla devamı müm- kün değildir. Ancak bir köyde yapılan bir düğüne, yalnız o köy halkı değil, ci- var köylerin halkı da davet edilir. B. Rifat, bu itibarle civar köylere gitmek istiyen davetlilerin zaman sarfı itibarile ne kadar zarar gördüklerini anlattıktan sonra köylerdeki evlenme işlerine inti- kal etti. B. Rifat, ve köyü kurtarmak, köylü; felerin elinden tahlis etmek özere genç- liğe, bılhassa üniversite gençliğine dü- şen milli vazifeleri anlattı ve köye, köy- lüye âşık olmamız takdirinde on yedi milyon Türkteri tahminen on dört mil- yonunu tutan köylünün tam bir refaha kavuşacağını canlı bir surette anlattı.» Güzide bir gençlik karşısında B. Rifat Yenalın tığı bu müsahabe alkışlarla piheyet buldi ,BULMACAMIZ gözlerini bitirirken köylüyü kötü hura- 1 — Tersi kıraat et demektir - Meseleler, 3 — Almanların son icad ettiği manyle- rin hususiyeti, 3 — Porvaneye nazar kıl. 4 — Tersi dip demektir - Tersi rekabet edendir. 5 — Tersi kuzunun başıdır - Tersi üse- radır. 8 — Öpücük - Meylet, 7 — Başının ve sonuna birer «S8» konulsa ahır müstahdemi olur - Bi£ peygamber - Tersi bir âzamızdır. 8 — Tersi eski Franmz krallarından « Baş. 9 — Üstüne köprü kurulan büyük ge- manı Ju — Yama - Lâyik. Yukardan aşağı: 1 — Şehir işleri, 3 — Kuyruğu uzun değil. 3 — 1203 gram - Tersi sebep demektir, 4 — Glimüş külçesi - Suriyenin merkezi, $ — Tersi muti demektir - Bıfat edatı, 6 — Mürssese, 77 — Rusyanın işimalindeki erizi « Tera güzel sanattır. 8 — Askerler. 9 — Vazetmesile. 10 — Sıfat edatı - rayan başerelerdir. Geçen bulmaesınızın halli Soldan sağa: 1 — Çelik, Adar, 3 — Okatan, Ulu, $ — 4 — Anırmak, 5 — Bulaştıran, 8 — Etik, 7 — Kastıvarmı, 8 — Nemr, Şair, 9 — Kademe, Meg, 10 — Anakalbi, Yukandan aşağı: 1 — Çorab, Ka, 7 — Eke, Utanan. 5 — Laval, Beda, 4 — İtinaetmek, 5 — Karıştır. ma, 6 — Nirtiy, 7 — Amıkaş, 8 — Duçar, Rami, 9 — Alâka, Me, 10 — Run, Irğa Tersi insanı 1sırıp #1Ş- Çocuk hekimi Dr. Ahmet Akkoyunlu “Taksim - Talimhane Palas 4 numafa, Pazardan manada her gün saat 15 den sonra Tel: 40177 Lokmanhekim * (Dr. HAFIZ CEMAL) Dahiliye mütehassisi Muayene #atleri Pazar bariş her gün B5-6 Bah, iel en fukaraya persian iki Söhie zayiatı 150 (Baş tarafı 1 inci sahifede) keri soğuktan ve mahrumiyetten öl- müşlür. 50tank karlara sâpalarıp kalmıştır. Fin tayyareleri büyük far âliyet göstermekte, Sovyet cephe ge- risini bombardıman etmektedir. Yine İtalyan gazetelerinin aldıkları haberlere göre Sovyet MW Müdafaa komiseri Voroşilof, Fin komünist hü- kümetinin merkezi olan Teriokiye gelmiştir. Ladoga gölünün şimalindeki muharebeler Helsinki 28 (A.A.) — Ladoga gölü- nün şimalinde Sovyet taarruzunun şiddetle devam etmesi, yüksek Sovyet kumanda heyetinin yürüyüş kollarile taarruz usulünden vaz geçerek cep- heden taarruzu terçih ettiğini göster- mektedir. Filvaki Sovyetler İlomantsi'den Laskelaya kadar durmadan taarruz etmekte, fakat hiçbir muvaffakıyet elde edememektedirler. Finlândiya hatları mütemadiyen yer değişlir. mekte ve harekât icablarına göte mu- kavemet noktalarının üzerinde dön- mektedirler. Birçok Rus esirleri soğuk ve mahrumiyetten sersemlemiş bir halde bulunmektadırlar. Üç Sovyet bölüğü teslim olmak için Lvajervi ve Soaulahti'de Finlândiyallarla temas etmek fırsatını beklemektedir. 11 ağır Sovyet tankı, tank topları- nın âteşile tahrib edilmiştir. Dün Sovyetler sahada binden fazla ölü bi- rakmışlardır. Fin tebliği Helsinki 28 (A.A.) — Pinlândiya resmi tebliği: Ladoga gölünün şimali şarkisinde, düşmanın hücumları, bundan evvelki günlere nazaran da- ha zayıf olmuştur. Fakat, buna rağ- men düşman yine yüzlerce zayiat ver- miştir. Aittojoki mıntakasında karşılıklı keşif kolu faaliyeti kaydedilmiş ve bazı yerlerde topçu ateşi açılmıştır. İlomantsi'de Finlândiya kıtaları, düşmanın oldukça zayıf bir hücumu- nu tardetmiştir, Dün düşman tayyareleri şimal Finlândiya üzerinde uçuşlar yapmiış- tar. Bu uçuşlara pek büyük kutvetler iştirak eylememiştir. Sovyet tayyareleri, o Savokoski, Huhma, Sotkamo ve Lieksaeyi bom- bardıman etmiştir. Dünkü bombardımanlar neticesin- de, şimdiye kadar bir tek kişinin öl müş olduğu bildirilmektedir. Dünkü hava faaliyeti esnasında düşmanın üç tayyaresi düşürülmüştür. Sovyet tebliği Moskova 28 (A A.) Leningrad bini bulmuş | genel "genel kurmayının tebliği: Keşif kol- ları faaliyeti kaydedilmiş ve Sovyet hava kuvvetleri de keşif uçuşları yap- İ mıştar. Sovyet esirleri ne diyorlar? Paris 28 — İntranisigeant gâzete- sinin Finlândiyada Ladoganın şima- linde bulunan harp muhabiri gazete- sine gönderdiği bir mektupta diyor kiz «Bazı Sovyet esirlerile görüştüm. Bunlar o kadar fena köokuyorlardı ki beş dakika bir yerde durunca pences releri açmak ve havayı değiştirmek lâzım geliyordu. Esirler uzun suale hacet bırakmadan maceralarını seve seve anlatıyorlar. Bunlar umumi çif- liklerde, yahut fabrikalarda çalışır- ken beyazlara karşı harbe gönderik diklerini, harbi kolay zannettiklerini, fakat bir taraftan açlığın başgöster- | mesi, diğer taraftan Finlerin muka- vemeti zanlarının doğru olmadığını gösterdiğini söylemişlerdir.» Bazı Sovyet gemilerinde yangınlar çıktı Helsinki 28 (A.A) Stokholm 'Tidningen gazetesini muhabirine göre, Finjindiya tay erinin Kren- ştadı bombardımanları esnasında bâzı gemilerde yangınlar çıkmış ve bu a tayyarecileri ta- Fin sisbüğu cephede öldü Helsinki 28 (AA.) — Finlândiya parlâmentosu azasından Lauri Simo- jeki, cephede ölmüştür. Simojoki, 1938 isanisinde fesheğilmiş olan Faşist nin Mderlerindendi. Protestan ojokl, 20 yaşında iken, Pinlândiya istiklâl harbine de kayak. çı çlarak iştirak eylemişti, Mahkümlar da cepheye gidiyor Helsinki 23 (A.A) — Finlândiyada birçok hukuku umumiye mahkümları hareketlerinin fidyesini cephede öde- yebilmeleri için, Reisicümhurdan hâ- İ pis cezalarının affını taleb etmişler dir, Reisicümhür, bu mahkümların talebini isaf eylemiştir. Mahkümların birçoğu, bir kaç gün evvel Relsleümhura teşekkür mektup- ları göndermiş ve vatan için ellerin- den geleni yapabilmekten duydukları memnuniyeti bildirmişlerdir. 42 yaşındaki Finliler de askere çağrıldı Helsinki 28 (A.A.) — 1898 doğum- lular, silâh altına çağırılmıştır. Bun- lar, 2 şubatta şubelere müracaat ede- ceklerdir. Bu suretle 21 sınıf silâh al- tına alınmış bulunmaktadır, Asker- lerin kayak levazımı ve kayak ayak- kabılarile müracaatları bildirilmekte- dir. Yeni zelzeleler (Baştarafı 1 inci sahifede) kadın hastalara, depo kısmının bir | salonu da erkeklere tahsis edilmiştir. 15 ikincikânun 1940 tarihine kadar hastaneden 62 kişi taburcu edilmiştir. Aynı tarihte hastanede 44 hasta ve yaralı bulunuyordu. Elektrik, kalori- fer gibi vesalt ve konforu cami bulu- nan fabrikanın hastane Ittihazı çok faydalı olmuştur. Hasta ve yaralıların iaşe ve ihti. yaçları mahalli yardım komitesi ta- rafından temin edilmiştir. Hastaların yemekleri fabrikanın işçi mutfağında pigirilmektedir. Felâketzedelere yardım faaliyeti devam ediyor Ankara 28 (A.A.) Hareketiarz felâketzedelerine yardım olarak yö pılmakta olan teberrüat etrafında bu- | gün verilen haberlere göre 'Tekirda- ğında vilâyet itibarile yapılmış olan para yardımı 22,125 lirayı bulmuştur. Bundan başka 6,848 parça giyecek eşyasile 14,898 kilo da muhtelif yiye- cek maddesi toplanmış ve Kızılay merkezine gönderilmiştir. Çine Kızıl- ayı bugüne kâdar 1724 lirası merkez nahiyesinde, 360 lirası Akcaovada, 416 Hrasıda Karpuzluda olmak üzere 2500 lira para teberrüü kabul etmiş ve bu pâralar Kızılay umumi merke- zine gönderilmiştir. Bunlardan başka Çineliler 406 parça giyim eşyası top- ladıkları gibi 60 baş koyun ile 17 te- neke kavurma vermişlerdir. Kızılay umumi merkezine yatırılan paralar Ankara 28 Felâketzedeler için Kımlay umumi merkezi veznesine 26 kânunusani günü akşamına kâ&- dar 98,854 lira 27 kuruş yatırılmış, bu suretle umumi yekün 3,129,782 ra 23 kuruşa baliğ olmuştur. Banka Komerçiyale İtalyana Sermayesi ve ihtiyat akçesi: 847.596.198.95 İtalyan liretidir. Merkezi idare: MİLANO İtalyanın başlıca şehirlerinde ŞUBELERİ İngiltere, İsviçre, Avusturya, Maen- ristan, Yugoslavya, Romanya, Bulga- ristan, Misir, Amerika Cemahiri müt- tehidesi, Brezilya, Şil, Uruguay, Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kolumbiyada Afilyasyonlar İSTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galatr Voyvoda caddesi Karaköy palas CPek, 44841 2/3/4/5) Şehir dahilindeki acenteler: İstanbulda: Alalemei; Telef, 22900 /3/11 lunda: İstiklâl caddesi Telef, 41048 İZMİRDE ŞUBE