15 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

15 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 4 AEŞAM 16 Şubat 1940 Tünelbaşı cinayeti tahkikatı bitti Polis tahkikatına göre Fatma ve Halil ayni keskin bıçakla ölmüşlerdir, hadisede başka Beyoğlunda Tünelbaşında genç bir er- kekle genç bir kadının boyunlarından Xe- Milinek suretile ölü bulundukları işi etrafın- da zabita ve Adliyenin yaptığı tahkikat bitmiştir. Yalnız Tıbbı adli müessesesinin yersceği son rapor beklenmektedir. Bugünkü tahkikata göre Halil ile Fatma ayn! keskin Bursa bıçağile mücadele edar- erken biribirlerini yaralamış ve bu yara- lardan akan #asla kan tesirile ölmüşlerdir. abıtaca yapılan tahkikat sırasında, dün imiz gibi, Halli ile Fatmanın n evli bulunmadıkları, Halilin mem- leketinde kayalık bir yerden düşmesi neti- sinde husyelerinden hastalandığı ve er- tesbit edilmiş- hnin edildiğine göre Fatmayı çok se- * ihtiraslarını, hastalığı dolayasi- edemiyen, ayni zamanda işsiz ve kaldığı İçin yavaş yavaş Fatmanın «inden el çekeceğini anlıyan Halil, manın dadı olarak çalıştığı evde ahçi bayan Emineye söylediği gibi, onu öldür- meğe karar vermiş, fakat mücadele esna- sında kendisi de can vermiştir. Zabıta tahkikatı, Halili bir senedenberi tanıyan Palmanın yavaş yavaş ona gözük- memek çarelerini aradığını göstermekte Bursa koza ve ipek böceği alâkadar yoktur dir. Patma, Taksimde Lâmartin caddesin- de Murad apartmanında kapıcı bulundu- ederek dadı oluştur. Pakat Halli, Fatma» yı delen sevdiği işin araştırmış, gene bul- mağa muvaffak olmuş, mütenddid defalar tehdid etmek suretile arasıra gene kendi- ile buluşmazını temin edebilmiştir, Halli saten evvelce Murad apartımazın- da da Fatmayı müteaddid kereler ölümle | tehdid etmiş, hatt Fatma bir gün büyük bir Bursa biçağını apartıman sahibi ma- dam Diruhiye getirerek, — Aman madam, bu bıçağı eaklayıver, Halli bununla beni öldürecek; demiştir. O zaman camekfini bir dolapta sakla- Dan bu bıçak, bilâhare tekrar Half) tara- fından aranarak bulunmuş, yalnız, dolap- ia biçak Üzerine dökülen bir likör çigesi, bıçakta paslı izler bi Bu bıçağın, faciada katil Aleti olun biçak olduğu da anlaşılmış, hattâ üzerindeki kan lekelerinin tahlili sırasında, altında bulu- nan Mkörün yapmış olduğu paslar bile maydama, çıkmıştır. tohumcuları birlik yaptı Yaş meyva ve sebzeciler de bir birlik yapmağa karar verdiler Bursa (Akşam) — Son günler içinde Bursu ipekçiliğini gok yakından alâka- landıran mühim bir teşebbüs yapılmıştır. Bu teşebbüs, koza ve ipek böceği to- bumcuları arasında vücude getirilen bir- İiktir. Türkiye ipek böceği tobumcuları limited şirketi adını alan birliğin ilk te- siz toplantı Bursada oyapılmışur. Bu toplantıya Bursa tohumcularından baş- ka Şarköy, Edincik, Bilecik tohumcuları doğrudan doğruya ve Elâzığ, Malatya, Diyarbakır, Amasya, Aydın tohumcula- m da mümessil göndermek suretile işti- rak etmişlerdir. Tohumuclar birliğinin ( sermayesini, pek böceği enstitüsünün kışlağında bu- İman doksan bin kutu töhumun kıymeti teşkil edecektir. Bu sene, kışlakta mev- cut tohumlardan alınacak para, birlik sarmına bankaya ecek ve gelecek seneden itibaren piyasaya (yalnız birlik firmasını taşıyan tohumlar arzedilecek- tir, Bu suretle, şimdiye kadar muhtelif #obumcular tarafından müstahsile dağı tılan tohumlar, doğrudan doğruya tek «ilden tevzi olunacaktır. Enstitünün ilmi ve fenni mürakabesi altında bulunan İpek böceği tohumlarının satışı da, birlik #ayesinde düzenlenmiş olmaktadır. Bu len, bazı yıllarda olduğu gibi, nis- tevzatın, binlerce kutu tohum im bamnın ve kalite düşüklüğüne sebeb olan vaziyetlerin de önüne geçilmiş bu- İunuluyor. liğin satışa çıkaracağı tohumların dağıtılmasını ayrı bir Bu teşkilât, Bur. ihsal Biri halk ve köylüye teşkilât üzerine alacaktır. koza tarım satış kooperatifleridi sada ve civar vilâyetlerle inüihim merkezlerinde, bu kooperatiflerin kurul- masına nmaştır. Bunların ilki, De- mirtaş köyünde kurulmuş ve Ticaret Ve- kâletinin raportörlerinden B. Sabri Po- zam ilk kooperatifi açmıştır, Bunlardan başka, Bursanın en mühim ve hayati mevzularından biri olan yaş meyva ve sebze istihsal ve satışı da bir bağlanmak (üzeredir. Geçen gün. yüzden fazla sebze ve meyvacının iştirakile bir toplantı yapılmış, müstah- silin bu yüzden maruz kaldığı zorluk ve zahmetler, birer birer tedkik edilerek ü il al bir tarzda halli için tek çarenin birleşmek olduğu Alâkalı zevatla ir komisyon kurulmuştur. Bu komisyon, en kısa bir zamanda tedkiklerini bitirip raporunu verecek ve bir satış kooperatifi kurul- mas yolundaki faaliyetini müsbet bir İ setieeye ulaştıracaktır. Bu seneki şarap rekoltemiz “Tekirdağı Haber aldığımıza göre bu seneki şarap kumpanyasında hususi âmiller tarafından Yapılan şarap miktarı 7 milyon Htreyi teca- Yüz etmiştir. Geçen seneki imalât 7,7111 Btre idi. Son on sene zarfında hususi Ami- erin şarap imalât mühim nisbetie art- bü yükselişin Dalaman çifliği Devlet işlet- me kurumu tarafından satın alındı susam, yonaj gayır, mısır. pamuk ekilecektir. şaraphanesi 1008 28 1920 31, 1000 22, 1681 33, 1982 43, Hi 41, 1904 4-, 1835 69, 1938 98, 1991 4.5, 1938 Y.T ize, İnhimrlar idaresi imalâtı 3 milyon Wire Füddesinde olduğuna göre bütün memleket şarap rekoltesi 10 milyon litreyi mütecaviz- dir. Demiryolları kongresi Sotya 14 — Simplon Örieni Expres ve di- ğer beynelmilel irenler tarifesi ve vazire kan devletleri arasında demiryolları sefer- leri meselesi görüşüleceklr. Bulgaristanı seyrisefer şefi mühendis Todor Georgley 2) temsil etmektedir. Polonya hükümeti, hir kısım kuvvetlerini Fin- lândiyaya göndermeğe karar verdi (Baştarafı 1 inci sahifede) 14 şubat tarihinde Sovyet kıtaatı, düşmanım 16 istihkümmi işgale muvaf- fak olmuşlardır. Bunlardan 8 i betonar- me topçu tabyalarıdır. Sovyet tayyareleri, düşman kıtastını ve makeri hedeflerini muvaffakiyetle bombardıman etmiş ve keşif uçuşları yapmıştır. Finlândiya Cümhurreisinin beyanatı Stokholm 15 — Kareli cephesindeki muharebe, Mannerheim hattının ilerisin- de, tahkim edilmiş noktalarda oluyor. Mannerheim hattı 16 kilometre geride dir ve bu 16 kilometrelik saha hep tab- yalar, telörgüleri, mitralyöz yuvaları ile doludur. Finlândiya Cümhurreisi bugün beya- natta bulunmuş ve: «Bizi imha etmek istiyorlar, son adama kadar harp ev maekten başka çare yoktur» demiştir. Almanya - Yugoslav iktisadi müzakeresi Belgrad 15 (A.A.) Gazeteler, Yugoslav - Alman daimi ekonomi ko. mitesinin mutad içtima: çerçevesi dahi- Ende Almanya ile müzakerelere buşla- macağını haber vermektedirler. Gazete- lere nazaran Yuğoslavya, Leipziş ve Lion beynelmilel | panayırlarına resmen iştirak edecektir. Radyom hastalıklar hakkında bir Keşif Berlin 15 (A.A) — Frankfurt'da biofizik milessesesi direktörü profesör Rajeweki, Radlum hastalıklarını teşhis için fevkalA- de hassas bir âlet icad etmiştir. Profesör Mmsan vücudunun normal radioaktiyitesini Glçmüş ve bir gram radtumun bir mile da birinin insanı öldürmeğe KA geldiğini tesbit eylemiştir. Yeni âletler sayesinde hastanın vücudu- nu araştırmak ve radlumun nerede bulun- duğunu kati olarak tesbit eylemek imkân dahiline girmiş TEŞEKKÜR Beveili eşim ve babamızı vefatı dolayı- sile mektup, telg siyette bulunan dostlarımız ve akrabaları- muza ayrı ayrı teşekküre teessürümüz mâni olduğundan ve cenaw merasiminde bizzat yüksek hizmetleri dokunan Yeşilköy hava komutanı kaymakam bay Sami ve yüzbaşı bay Halis ve Atatünrk yaveri emekli su- baylardan Samiye ve Karagümrük komi- seri bay Lütfiye teşekkürlerimizin iblâğına gazetenizin tavassutunu dileriz. Eşi: Fehmistan, oğulları Zeki Doğa Sabri, LüMİ, kısları: Şefika, Atiye, Nüz- het, Nimet, damadı Rifat Bekman, to- runu Cihat Bekman. Hü ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısım Gece saat 20,30 da O KADIN İstiklâl end. Komedi kısmı | Gece saat 20,30 da OĞLUMUZ ZAYİ — İstanbul liman dairesinden al- miş olduğum 11 numaralı makinist ehliyet- namemi kaybettim, yenisini alacağımdan eskisinin hükmü y Sami Değer Memleketimizin en büyük Tiyatro artisti yarattığı ilk sözlü filim Amerika ile Almanya arasında bir mesele Muharip limanlardaki Amerikan vapurlarını Almanya batırabilirmi? Londra 15 — Alman bükümeti tah- telbahir kumandanlarına verdiği bir heyecan uyandırmıştır. Amerika gazete- leri şiddetli makaleler yazıyorlar. Vaşinglen 15 (A.A) — İstiyerek veya i- temiyerek muhariplerin Wmanlarında ve meselâ Cebelüttarıkta bulun pallerinin torpillermesinin meşrul; aelesi hükkında Berlinde yapılan nata dalr resmen mütalâa sibahiri, Almanyanın türülmek Üzere Kaçak eğya nakletmekte 0l- ma emniyet hası! etmedikçe bir Ameri- kan gemisini torplilemesi meşru olamaz. ? — Bitaruflık kanunu, Amerikan gemi- lerinin muhariplerin 1 ma Gaya ve Yolcu nakletmelerini menetmekte olduğun- dan bir Amerikan gemisinin muhariplerin bir kontrol Umanında ve meselâ Cebelüt- tarıkla kalmağı mecbur olması takdirinde bu geminin İtalyaya veya başka bir bitaraf memlekete gitmekte olduğundan asla şüp- he edilemez, Şu halde Alman tahtelbahirleri kuman- danlarını Amerikan efkârı umumiyesinin. infialini davet edecek bir harekette bulun- mak tehlikesin! göze almalarına ihtimal ve« rüemes, Almanyanın «Yarı resmi polasıının Bizlerin serbestisini, Alman tahtelbahirl rine karşı müdafna etmeğe azmetmiş olan Amerikanın harbe girmesi üzerine Alman aeliri Bornstorff'un Amerikayı terketmesi tarihinden günü gününe tam 33 sene sonra Amerikaya gelmiş olduğunu hatırlatmak enteresandır. Âyan hariciye encümeni reisi ne diyor Vaşington 19 (A.A) — Berlinin «Nütâmı hakkında tefsiratta bulunan âyan harlet e relsi B, Pittman, demiştir ki «Resmi bir Alman menbaina atfedilen ve Alman hükümetinin istiyerek veya istemi- yerek Fransız veya İngiliz Ilmanlarına gi- ren Amerikan gemilerini torpillemek tasav- varunda bulunmakta olduğuna dair olan beyanat, Amerika hükümeti için çok ağır bir meseledir. Bu beyanatta Hollanda - Amerika hattın- da işleyen bir vapurun torpillenmiş olma» Mindan bahsedilmesi bu beyanatı daha ma- nldar bir hale getirmektedir. Amerika kon- Jeres, bitaraflık Kanunu ahkmına berfikan | tp “| ve birçok büyük fedakârlıklar behasına Amerikan seyrisefainini ve ticaretini tah did etmiş ve Amerikan denizeilerinin hı yatlarını kurtarmak ve Avrupa ihtilâfı ha- rieinde kalmak için çalışmıştır. , Bilaraflık kanunu, Amerikan gemilerinin İngiliz ve Fransız limanlarına ve relslcüm- hurun bir beyarınamesi ile tayin edilmiş olaz. barp mıntakalarına girmelerini mutlak su- rette menetmektedir. İngiltere kaçak eşya bulunup bulunma- dağını araştı ere Amerikan gemil rini İngiliz ve Fransız llmanlarına götür- mek hakkına malik o Wedirler, Filhakika bu gibi şeyle mizin protestosuna re maktadır ihl etmektedir. Hukuku dü kaş düvel ku kendisini Korumak için hukuku kümum ihlâl ğini iddin e İRTİHAL Eski kürenadau Nişli Mahmud b rimesi ve esbak Dahiliye Nazıri merhum Al! Daniş bepin refikasi bayan Muhibbenin Üsküpte vefat ettiğini teessürle haber al- dik Merhumenin cenazesi, Üsküpten Prişti- neye nakledilmiş, evvelce orada vefat eden münevver gençlerimizden oğlu Edip Dani- gin kabri yanına defnedilmiştir yan Muhibbe, sühaveti ile tanınmış simaların b- barlığı, pek hassas bulunan merhume ve bir müdet-evvel Anadolu ze! n meye mağferet dilerken Ki Pakize Ahmede ve oğlu B. ziyetlerimizi sunarız. martesi günü akşamı saat 303: de Halkalı Ziraat mektebi munlit İ. Hakkı Arıcı tarafından (Küçük ehil temsil kolumuz tarafından caktır. Davetiyeler ev kâ- tipliğinden alınır. gemmmzmmznn Mevsimin 3 üncü Fransız Süper Şilan SAMARA A DON Baş Rollerde; VERA KORENE KAZAKLARI — ROGER DUCHESNE LISETTE LANVIN — CHARLES VANEL vg, Don Kazakları teganai heyeti. Pek yakında SÜMER SİNEMASINDA erkenden aldırınız. BUGÜN MATİNKLERDEN İTİBAREN ERTUĞRUL MUHSIN"'IN ŞEHVET KURBANI MELEK ve I PEK sinemalarında Görülmemiş muvaffakiyetler kazanmaktadır DİKKAT: Filmin uzunluğu dolayısile Seanslar ber gün saat 2 . 4,15 - 6,30 ve 9 dadır. Yarın 12 ve 2 de Pazar günü sabah saat 10 ve 12 de tenzilâtı matineler vardır. Geceleri için Loca ve numaralı koltuklar TAKSIM SiNEMASINDA Garkın en güzel masallar... Şarkın en güzel hikâyesi... Sevimli komikler : iSMAiL DÜMBÜLLU ve ŞEVKi ŞAKRAK'ın eğlenceli ve çok gülünçll Türkçe Sözlü - Türkçe Şarkılı Eserinde memleketi in en meşhur musiki üstadları muhteşem saz heyetinin ve rakkaselerin iştirakile