4 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ankaranın Kavaklıdere şarabı İstanbul merkez Bayileri: ERMİS BA| Beyoğlu Sahne sokak ANKARA PAZARI Taksim meydanı Sene 22 — No, TI0$ — Fiati her yerde 5 kuruş — —— — Gaziantep BAKLAVASI » BÖREĞİ Türk Hamurculuğunun Şaheseridir. Merke» #4: Karaköy, Taksim Öümhüriyet Pastaneleri, Şubeleri: Divanyulunda Şekersi Rıza, Şekerci Rıfat ve Çarşıkapıda Şekerci Sami, Galatada 56 No.. Mabmet Muradoğlu ve Asmaaltında 13 No. da satılı PERŞEMBE 4 Nisan 1940 —aarmaa a Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbassı İtalyan mahafili Yarı resmi Italyan gaze ve Fransızlara hücum ediyor Nutuk Amerikada iyi karşılandı. Bir Norveç | gazetesi nutkun endişeleri VERİN etiğin yazıyor Paris 3 — Chamberlain'in dün Avam Kamarasında söylediği nutku Fransız malbuatı uzun uzadıya mev- Zuu bahsetmektedir. İngiltere Basvekili Fransa ile müt- tefikan ve Yüksek - MW Müdafaa Meclisinin kararı mucibince dün ikti- sadi harp ilân etmiştir. Petit Parislen gazetesi bilhassa Chamberlain'in dü beyânatının harbin sevk ve idaresinde mühim bir dönmek noktası teşkil ettiğini kay- deylemektedir. Roma 3 (A.A) — B. Chamberlain'in nutkundan bahseden Romanın siyasi malifilleri, nutkun bilhassa müttefik. ablokayı daha ziyade sıklaştır- tmiş olduklarına ve her çareye baş vurarak İktisadi sahada anya aleyhindeki faaliyeti artır. iklerine dâir olan kısmını tebarüz ettirmektedirler Bu m , İngiliz Başvekilinin bu böyânatınn beynelmilel vaziyetin in- Kişafı sahasında belki kati bir safha teşki olduğu dır. İtalyan siyasi mahafili, bitarafla- rın ticaret hürriyetlerini tehdit eden | tedbirlerin teşdid edilmesi ihtimalin. | den bahsetmektedir. Akdeniz devletleri ile harbe sürüklü. fil, müttefiklerin Alman-| yebilecek bir hegemonya tesis etmek Bono sahtekârlığı yapanlar yakalandı yânın komşuları olan memleketler it- halâtını, muayyen istatistiklere göre hesap edilmiş olan ihtiyaçları esas it tihaz edilmek suretile, kontenjan mana tabi tutmak projelerini şiddet- le tenkit etmektedir, Roma 3 (A.A.) —. Stefani ajansın- dan: Giornale d'İtalin, Populaire ga- zetesinin İtalyanın Akdenizdeki emel- leri hakkındaki bir makalesine cevap vererek diyor ki: 4Fransız alistlerinin so: organı Tutulanlar dört kişidir, matbaa âletleri denizden çıkarıldı Yakalananlar yukarıda Arşak; aşağıda soldan sağa doğru Yervant, İstelyo, ilüsnü ve Galatada içinde sahte bonoları bastıkları bina Sahte olarak tanzim olunan mübe- le Ankara ve İstanbul Zi- bankalar ından elli bin lira kadar ara alındığını ve'bu İşin hin şehrimiz Emniyet müdürlüğü ikinci olduğunu yaz- | Bono sahtekârlığı, bankı cu isi Ankara Ziraat ında; Mehmed Nihad Özkoyun- de biri tarafından ibraz olu- sahte . bono İle para alınmakta iken meydana çıkarılmış, bunun Üze- rine sahtekârlığın İstanbulda da alâ- kâdarları “olacağı kuvvetle “tahmin iğinden © şehrimiz zabıtası da geçmişti. (Devamı 4 üncü sahifede) nan Şubesince aranmak! muştık. Bu sahtekârlık işinin faal rol oynıyan dört suçlu bulunduğu” de- Yâilile tesbit edilmiş ve bunlar da ya- kalermışlardır. Ingiliz Başve- kilinin nutkunu beğenmedi Akdenizi ve muhtelif devletlerin başlıca deniz üslerini gösterir harita Akdeniz hâkimiyeti meselesi | İ müyan Fransa Mussoliniye Akdenizde İtalyayı diğer | etesi Ingiliz | ale Fn | | Denir? | | emelleri isnad eylemekle büyük bir hala irtikâp ediyor. Bilâkis asırlar. danberi Akdenizde hegemonya siyase- ti takip edenler, İngilizlerie Fransız. | lardır, Akdeniz devletlerinin kuyvet- leri ile hâkları arasında bir muvaze- | ne vücüde getirilmesini isteyen İtal- İ ya, kendisini bu denizde mahpus kal- mak tehlikesine karşı müdafaa etmek mecburiyetindedir. İtalya giti “mili hayatlarının merkezi Akdenizde ol- ile İngiltere, İtalyanın harekât serbestisini tehdit eden bir- takım araziye ve kontrol üslerine sa- hiptirler, (Devamı # üncü sahifede) | : : | Deniz muharebesi | Şimal denizinde iki kruvazör ârasında muharebe cereyan etmiş Oslo 3 (A-A.) — Bergen'e gelen bir Norveç vapurunun imürettebalı, dün Şimal denizinde iki kruvazör arasın- da top ateşi teati edildiğini gördük- lerini söylemişlerdir. Karşılıklı on, on #ki top atılmıştır. Norveç vapuru çok uzakta olduğundan mürettebat müu- hârebenin sonunu görememiştir, Türk - İngiliz - Fransız askeri müzakereleri Londra 3 (A.A) B. Buttler, Avam Kamarasında beyanatita bulu» narak, Türk - İngiliz ve Fransiz as keri mümessilleri arasında karşılıklı yardım muahedesinin askeri madde- lerinin tatbikatı hakkında ahiren mü- zakereler yapıldığını bildirmiştir. — m a Dikkatle: ..etmesinin olmamış bulunduğunu... Anadolu ajansının telgraflarından bir cümle: «Norsk Telegram Bureau, B, Cham- berlain'in nutku hakkında şimdiye kadar resmi bir mütalen elde etmek imkânunın hasıl olmamış olduğunu, fakat... ilk.» Bu cümlede: «... elde etmek müm- kün olmadığını...» dense ne kaybedi- lirdi? Bin misal içinde sade birini teşkil etmeseydi, bu çetrefil ibare üzerinde durmazdık bile. Kanliz ki, Anadolu İngiltere ve Fransa tek bir Kuvvet olarak harbe devam edecektir Fransız Başvekili dün radyoda Amerikalılara hitap etti i B. Reynaud, Kabineyi kurmayı kabul etmesindeki maksadın harbi mütezayid bir enerji ile devam ettirmeğe matuf olduğunu söyledi Paris 3 — Başvekil B. Reynaud bu âkşâm radyoda ingilizce olarak Ame- rikalılara hitaben bir nutuk söylemiştir. Fransız Başvekili «Amerikalı dostla. ıma» diye başladığı nutkunda harbin mahiyetini anlatmış ve harbin Alman- lar tarafından demokrasilere karşi açılmış olduğuna işaret ettikten sonra müttefiklerin muzâfferiyetinin bitaraflar için hayati bir mesele olduğunu söylemiştir. Başvekil, Almanyanın bitarafları korkuttuğunu, bu telkin altında kalan bitarafların kendi zararlarına hareket ettiklerini, hattâ bahriyelilerinin öldü- rülielerine bile seyirci kaldıklarını söyledikten sonra: — Onlar içlerinden müttefiklerin galebesini ârzu ediyorlar, Fakat kork- tukları için Almanyaya müzahir olmak mecburiyetinde kalıyorlar. Bir çok s9- nelerdenberi Hitlerle uyuşmağa çalıştık. İki hüsnü niyetin karşı karşıya oldu. gunu sanıyorduk. Halbuki bir anlaşmaya varmak için yalnız bir tarafın şe refli olması kâfi gelmiyormuş. İngiltere ve Fransa bugün tek bir kuvvet ola- rak harbe devam ediyor ve edecektir. Sulhu de beraber tanzim edeceklerdir. Başvekil, Kabineyi kurmayı kabul etmesinin, harbi mütezayid bir enerji ile idare etmek maksadına - matuf olduğunu söyliyerek sözlerini bitirmiştir, Amasyada zelzele ve seylâp tehlikesi Şehirde ırmak kenarındaki bütün evler ajansı gibi her telgrafı on binlerce kişi tarafından okunan bir müessese, türkçeye daha fazla itina temin edeceği fayda pek büyük olur, boşaltıldı, birçok köyler su altında Dün birbirini takiben iki zelzele oldu. Seylâptan hasara uğrayan bazı evlerin duvarları yıkıldı Amasya 3 (Akşam) — Yeşilirmağın taşması gittikçe tehlikeli bir vaziyet al- maktadır, Şehir civarındaki Mert ve Kurtun ırmakları da tüşmiştır. Amasya şehri içinden geçen Yeşilirmağın iki ta- rafındaki bütün evler tehlikeye maruz kaldığından boşaltı Seylâp yü- zünden barap olanı evlerin duvarları bu gün 3 buçuk sularında vukubulan bir zelzele ile yıkılmıştır Güllük, Karaköprü, Kavakçayırı, Ka- pıkaya, Sırabocukluk, Sigere ve Yenice köylerile Amasyanın etrafındaki yüzler- ce bağ ve bahçeleri istilâ etmiştir. Bu köylerin bütün mezruatı ve meyva ağaç- ları ve birçok evleri kâmilen su altında kalmıştır. Tuğyandan daha önce haber dar olan vilâyet, derhal bu köylerde icap eden tedbiri alarak halkı bu teh- like muntakalarından uzaklaştırmış oldu. ğurndan şimdiki halde insanca zayiat ol- mamıştır. Gittikçe | yükselmekte olan irmak Amasya şehrini tehdit etmekte olduğun- dan halk derin bir korku ve heyecan İmaştır. Kapıcı — Bir antre, bir oda, bir hamam 75 lira! Müşteri — Mutfak? muştır. Hüsarat derecesini tesbit etmek mümkün olmadığından suların çekilme- sine intizar edilmektedir. Şehrin iki sahilini birleştiren guklar devrinde inşa edilen beş göz- İü kâgir köprünün gözleri hemen he- men kapanmak üzeredir. Bu gözler ta- mamen kapandığı takdirde geriliyecek olan su şehirde çok büyük bir fi sebep olacaktir. Diğer taraftan d rin şimalinde ve hemen yakın bir nok- Yeşilrmağa karışan Tersanakan ıt mağı tuğyan ederek Çeltek köprüsü ile şehir arasında 35 kilometre mesafede Suluova nahiyesi köyleri mezruatını ve Boğaz vadinindeki yüzlerce bağ ve bah» geleri de istilâ etmiştir. ve Sele Yeşilirmağın tuğyanı yüzünden Sam- suri » Sevas demiryolu ile “kara yollari Üzerinde münakalât durmuştur. Zelzele Amasya 3 (A. A.) — Bu sabah si 3.30 da şehrimizde birbirini takiben zelzele olmüş ve bazı duvarlar yıkılmış- Altı aylık da peşini. — Mulfak.da ne olacak bayım?.. Bu kadar parayı veren adam ne yer, ne İçer ki...