13 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransa, milli kıyafeti lâbis olmıyan Alman paraşütçüle- rini derhal kurşuna dizecek Sena 22 — No. 7744 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 19 Mayıs 1940 Haziranda çıkıyor Bahibi: Neçmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Almanlar Maçginot'ya taarruza başladılar 60 kilometrelik bir cephede şiddetli muharebeler oluyor Belçika ordusu mukabil taarruzla Almanları çekilmeğe mecbur etti Almanlar Belçika ile Hollanda arasındaki rabıtayı kesmek ve Maginot hattını arkadan çevirmek istiyorlar. Buna karşı hazırlanmış olan plâna tevfikan hareket ediliyor Londra 12 — Almanlar Sarre hav- sasında Maginot hattına karşı taar- Tuza başlamışlardır. Bu taarruz, har. bin iptidasındanberi yapılan ilk ciddi hücumdur. Nevyork 12 — Paristen bildirildiğine Böre' Almanlar bugün Fransada Maginot atma. arkasına Reims ve Verdun'un şimaline paraşütle asker indirmişlerdir. Bunlar deyil yakalanmışlardır, Belçikadaki muharebeler Paris 12 (A.A.) — Dündesberi'pişe sında başlamış olan büyük ide büyük bir ehemmiyet ot hattı üzerinde ırasında 6Ö kilos ıtaat a muhareh ika cephesin- de de taarruza geçmişlerdir. Almanlar, dün Liâge'in şimal ve cenubunda iki taarruzda bulunmuşlardır. Bu taarruzla- rın birincisi, Hollandahlara ait olan Lim- bourz ile Albert kanalı arasından yapılı #miştar. Diğer taarftan Ardennes'lerde Al manların Lüksemburg tariki ile yapmış oldukları kuvvetli bir taafruz, şiddetli Sarpışmalarla o Newfehatenau (o (Nöfşato) istikametinde ilerlemektedir, Bu taarruz, dolayınile Belçika kıtaatı, garp istikame- tinde umumi bir ricate başlarnıştır. Maamafih kuvvetli İngiliz ve Fransız kıtantı, Belçika ve Hollandalıların yar- dımına yetişmek üzere süratle ilerlemek» tedir, (Devamı $ nci sahifede) Harp tebliğleri Cephelerdeki harekâta dair Hollanda, Belçika, Fransız ve harp tebliğleri sekizinci iri , , ürmlaği Hasbey 4 çe? ” gi çi İ folonyi, e Almanların taarruz istilkametlerini ve başlıca barp Norveçte vaziyet Almanlar Norveç meclis binasına ve kral şalosuna gamalı bayrağı çekmişler Stokholm 12 — Social Demokraten gazetesinin bildirdiğine göre, Alman- lar Norveç metlis binası ile Krel şâtosunu işgal etmişler ve buralara gamalı «Bayrağı dikmişlerdir. Almanlar üç günde 300 tayyare kaybettiler Londra 12 — Alman zayiatı çok müul MA taarruz etmekle tasavvur ettiği zayiattan daha fazladır. Yalnız bugün 100 den zİa tayyare düşürülmüştür. Bualarla birlikte Almanlar üç günde 300 den fazla | “yare kaybetmiş oluyorlar ki günde 100 tayyare demektir. r. Bu zayiat, Hitlerin Mağinot hattı- Dikkatle: Yeni yeni marifetler Seyyah kılığına girmiş Almanların Norveç limanlarını basmaları, bütün dünyada turistlere karşı bir emniyet- sizlik uyandırdı. Her yerde tedbirler | alındı, Hollanda harbi başlar başlamaz da, © memlekete eskidenberi yerleşmiş olan Almanlar, — paraşütlerle gök- lerden inen hemcinslerinin faaliyetini kolaylaştırmak ister gibi — karakol ları basmışlar, Bu hareket, cihanın bütün karakol. larında «Dikkat!» diye haykıran bir alârm zili çalacaktır, Yeni aksülümel- lerle karşılaşacağız, Hergün taptaze bir marif, nız bitaraf memleketleri çiğnemek hususunda değil; bu gibi yakası açıl madık usuller keşfetmekte de... Son dakika İ Son askeri vaziyet Maginot'da korkunç topçu muharebesi Almanlar, Fransızların şimale imdat göndermemeleri için Fransız müstahkem hatlarına hücum ediyorlar Paris 13 — Son askeri vaziyet şudur: Garpte büyük muharebe başlamıştır. Muharebe çok geniş bir cephede cereyan ediyor. Fransız kıtaalı, Belçika ve Hol lande kıtalarile irtibatı tamamile tesis etmişlerdir. Almanlar, görünüşe göre Fransızların Belçikaya ve Hollandaya yardım göndermelerini menetmek mak- sadile Maginot hattına hücuma başlamışlardır. Lüksemburgtan Rhin nehrine kadar ve Sarre ile Vosges arusında, bütün gece korkunç ve müthiş topçu mu- harebeleri olmuştur. Almanlar, görünüşe göre Fransız müstahkem hatlarına saldırmağa hazırlanıyorlar. Maginot hattı boyunca otomatik silâhlar ve obüs- ler de faaliyete başlamıştır. Lüksemburgda, Fransız kıtaatı ilerilemeğe devam etmekte ve düşmanı ağır zayiata uğratmaktadır, Belçika kıtaatı Meusede muvaffakıyetle mukâvemet ete mektedir. Mâastrihtin garbınde Alman taarruzu durdurulmuştur. Belçika kis taatı, hafif surette ricat etmişlerdir. Hollanda cephesinde Alman taarruzu İjselde durdurulmuştur. Bu mınta- - kada Alman ilerleyişi 20 kilometteden fazla değildir, Almanlar paraşütçüler indirmeğe devam etmişlerdir. Bu paraşütçülerden bir kısmı teslim olmuşlardır. Diğer kısmının tathirine devam edilmektedir. Hollanda tebliği Fransız kıttatı, Hollandada da Almanlar ile muharebeye tutuşular Amsterdam 13 — Dün gece saat 1,15 de neşredilen resmi Hollanda tebliği. ne göre Almanlar, İisel ve Meuse'u bazı yerlerde geçmişlerdir. Hollanda kı- taatı, kısmen ricat ey ektedir. Hollandada Fransız kıtaatı, düşmanla temü- sa gelmişlerdir. Şimali Hollandada tahkimat mevcud olmadığı cihetle, bura- daki Hollanda kıtaatı muntazam bir surette ricat ediyorlar. İndirilen Alman paraşütçülerinin tathir ve imhasına devam edilmektedir. Hollanda donanması, memleketin müdafaasına iştirak ediyor. Hükümet, memleket ahilinde va- ziyete hâkimdir; EE YAREN AEEEANEEEAUABESAEURESAANEEAARASAUEEEUEAABAKAASAN. AAASAAAAAA SAYAN AeAN Bar sahibi — İyi misin? ... Artist Ayten — Âlâsını yapanım!... Yalnız kendimi bedbaht bir kontum kızı, yahut tahtı yıkılmış bir hanedanın son torunu diye yutturamami...