1 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

linear E Bahçe, Veli ve Galatasaray da Beşiktaşı 9 - 2 yendi Beşiktaş ilk devreyi berabere bitirdi, ikinci devrede 8 gol yedi Milli köme maçlarına dün Şeref sta- dında az bir seyirci önünde devam edil. “ müşür. Havanın banalncı scaklığı altın- da ilk karşılaşmayı Fenerbahçe ile Ve- fallar hakem Saminin idaresinde yaptı- lar. İki takım da maça şu kadrolarile çıkmışlardı: , Esad, Fikret - Fikret, Yaşar, Mes fih, Naci, Rebii. Vefa: Azad - Vahid, Süleyman - Se- fer, Lâlfi, Sükrü - Abduş Dimitri, Hak- (© kı, Haydar, Bülend. Oyuna Vefalıların ortadan yaptığı bir hücumla başlandı. Ve Vefanın ilk daki- kalarda yaptığı birkaç münferid hücum- dan sonra Fenerliler oyunda hâkimiyet tesisine muvaffak oldular. Yedinci da- kikada sağaçık Fikret şahsi bir hücumda attığı bir şötle takımının ilk golünü çı kardı. Oyun tekrar Fenerlilerin hücum- Jan altında devam ederken 25 inci daki- kadu Naci ikinci Fener golünü de yaptı. Bu gole Vefalılar ciddi bir mukabelede bulündular Haydarn attığı kuvetli bir şütü Cihad maharetle kurtardı. Bu mrada Vefalı Hakkı sakatlanarak oyundan cıktı. Ve Vefalılar 10 kişi ile | Fenerin hâkim oyununa mukavemete çalışırken 35 inc! dakikada Melik ve 36 ncı dakikadı. da Yaşar mütenkib iki gol daha yaparak gol adedini dörde çı” kardılar Ve birinci devre bu suretle Fe- serin hâkimiyeti alında 4-0 biti İKİNCİ DEVRE İkinci devreye o Fenerliler başladılar. Vefalılar bu devrede 10 kişi ile oyuna devam ediyorlardı. İlk anlarda iki taraf da gayretli çalışyordu. Bu mütevazin çalışma uzun sürmedi. Fenerlile; 15 inci dakikadan itibaren ye» side. hâkimyet tesisine muvaffak oldu- lar. Fakat şağaçık Fikretin şahsi oyunu Fenerbahçeye bir türlü gol kazandıramı- yor ve Vefa xzüdafaası iyi bir tabiye ile Fener muhacimlerine firsat vermiyordu. 30 uncu dakikadan itibaren Fenerli. | ler Vela müdafaası önüne yerleştiler. Fakat gol yapmağa muvaffak olamadı- lar. Bu esnada Melih sakatlanarak oyun- dan çıktı, Fenerliler de son beş dakika- yı on oyuncu ile oynadılar ve müsabaka Fenerlilerin birne? devrede yaptıkları sa- yılarla 4-0 Vefa aleyhine neticelendi. Galatasaray - Beşiktaş Günün en mühim karşılaşmasını Gala- tasaray ile Beşiktaş hakem Ahmed Ade- min idaresinde yaptılar. Bu maça iki takım da şı, kadrolarile çıkmışlardı: Galasaray: Osman - Faruk, Salim « Eşfak, Enver, Musa - Sarafim, Salâhad- din, Gündüz, Cemil, Süleyman. Beşiktaş: Mehmed Ali - Taci, Ahmed - Hüseyin, Hukkı, Cihad - Rauf, Hayali, Nazım, Şeref, Eşref, Galatasaray muhacimleri gol peşinde Beşiktaş kadrosunda Hüsnü, İbrahim, Rifat ve Feyzi yoktu. Oyuna Galatasa- raylılar başladılar. Beşiktaşın çok eksik İ olan bu kadrosu ilk anlarda Galasaray bücumlarina mukavemette güçlük çeki- yordu. 7 nci dakikada mukabil hücuma | geçen Beşiktaş muhacimleri Galatasaray | kalesine inmeğe başladılar, 12 nci dakikada Eşrefin bir ortası Os- man şaşırttı ve Hayati bir kafa vüruşile Beşiktaşın birinci golünü yaptı. Bu gol- den sonra oyun mütevazin bir hale gir- di. 22 nci dakikada kuvveti bir hücum yapan Galatasaray muhacimleri bir gol fırsatı yakaladılar bunu Sarafim çekti top kale direğine çarparak dışanya çikti. 30 uncu dakikada Beşiktaşın yeniden inkişaf eden : bir hücumunda Osmanın terkettiği kaleye Eşref muhakkak bir golü atamadı. Galatasaray bir türlü oyu- na hâkim olamıyor.Ve gelişi güzel hü- cumlarla Beşiktaş o müdafaasını zorlu yarda, Mayer ea öpen dakikada Salan. | yaptı Bu scada Hakkı oyunu terketti ve düz güze, bir kafa vuruşile. beraberlik | golünü yaptı, Ve birinci devre 1-1 bitti. İKİNCİ DEVRE İkinci devreye Beşiktaşlılar başladılar. İlk anlarda iki taraf da mütekabil hü- cumlarla birbirini tehdid ediyordu. Oyun umumiyetle birinci devreye na ran daha durgundu. Gündüzün kaçırdığı hrsatın akabinde Süleyman 4 üncü daki- kada çok güzel ve ustalıklı bir şütle Ga- laaarayın ikinci golünü yaptı. Bu ikinci gol Galatasarayı canlandırdı ve Beşiktaş müdafaası Sarıkırmızılıla- rın akınlarını kesmek için fazla gayret sarfetmeğe başladı. 9 uncu dakikada birbirini takib eden hücumlardan birin- de Gündüzün verdiği bir pası Süleyman tekrar gole çevirdi. Beraberlikten 9 da- kika içinde 3-İ mağlip vaziyete düşen Beşiktaşlılar Galatasaray o tazyikinden Dünkü yüzme müsabakaları güzel oldu Mahmut sırtüstü yüzmede yeni bir rekor yaptı Su sporları ajanlığı tarafından tertib edilen mevsimin Ikinci yüzme yarışdün Büyükderede Beyaz Park yüzme havuzunda büyük bir kalabalık önünde yapılmıştır. 19 sportuntn iştirak ettiği bu müsabakalar yapmıştır. ahnan derecleri srasile bildiriyoruz: 200 Serbes büyükler: 1 - İbrahim (Beykoz) 239, 2 - Sadullah <G. 6), 3 - Vedad (G. 209 Serbes küçükler, 1-A1(6.)31,2- Bedri (Beykoz) 3 - Bahahaddin (0, 8), 100 Sirtüstü büyükler: 1 - Mahmud (G. 8) 1211 (Yeni Türkiye Tekoru), 2 « Yund (Beykoz) Suad (G, 5). 100 Sırtöstü küçükler: 1 - Necati (Beşiktaş) 132, 2 » Kemal (G. 8) 3 » Kemal (Beykoz). 200 Kurbağalama büyükler: 1 - Musa (Beykoz) 3.247, 2 - Şamlı (G,5) 3 - Reşid (G.S). 106 Kurbağalama küçükler: 1 - Hikmet (Beşiktaş 1328, 2 - Mehmed (a. 8. £ 1000 Serbes büyükler: 1 - Sadullah (G, 8) 16455, 2 - Mehmed (G. 5), 3 - Nezih (Beş'kiaş), 400 Serbes küçükler: k 1 - Sadullah (6G. 5) 6.502,2 - Ziya (G.8) 3 - Receb (Beykoz). 4X200 BAYRAK: 1 - Gaiatasaray.takımı 11154, 2 - Bey- koz takımı, 3 - Beşiktaş taktmı. “Tramplen atlama: 1 - Sabri (G. 8) 6132,2. Kemal (G. 8), 3 - Talât (Beykoz). Su topu: Son olarak yapılan #u topunda Galata- saray ile Beykoz takımları karşılaşmışlar ve Galatasaraylılar hâkim bir oyundan sonra 7 - 0 kazanmışlardır. Dikkat: Şirketi Hayriveden : Yaz tarifesi temmuzun dördüncü Perşembe gününden İtibaren tat- bik olunacaktır. Cep ilânları Pazartesi akşammıdan itibaren bütün iske- lelerde yedi buçuk kuruş mukabilinde satılacaktır. ! kendilerini bir türlü kurtaramıyorlardı. Bu sırada Gündüz plüâse bir vuruşla dördüncü golü de yaptı ve bu gellerden sonra Beşiktaşlılar da harekete yeçtiler ve 16 ocı dakikada Eşrefin bir Pasından Şeref günün en şık golünü yaptı. Oyun yeniden mütevazin bir hal aldı. 25 inci dekikadan itibaren Galatasaray hücumları ağır basmağa (başladı ve 28 inci dakikada Gündüz beşinci gelü de güzel bir şütle yapmağa muvaffak oldu. Bunu 30 uncu dakikada Gündüzün yap- ğı altıncı gol takib etti, 32 rci dakikada Süleyman yedinci golü de yapınca Besiktas müdafaa adam akıllı karıştı. 36 ncı dakikada Beşiktaşlılar bir Pen- altı kazandılar, fakat Hakkı bunu çok yüksekter ayuta att. Tekrar Galntasm- raylılar Beşiktaşı çember içine aldılar ve 42 nci dakikada Cemil çok uzaktan bomba gibi bir şütle sekizinci golü de müteakip bir hücumda Gündüz dokt” zuncu golü de yapı. Oyanun son daki kalarında Beşiktaş takımı 9 kişiye kadar inmiş bir haldeydi. Bu mühün karşılaşma ümüdin hilâfina ve hiç beklenilmiyen bir netice ile 9-2 gib çok yüksek bir farkla Galatasarayın lehine bitti. Puan cetveli B.MA.Y.P, 1441535 3401131 MG. 310 2 5 4 HM 3 4 “ NV Takım Pener G. Saray Muhafız Gençler Beşiktaş Altay A. Ordu Vefa Gil kunasını Fenerli atletler kazandı ——— İstanbul atetizm ajanlığı tarafından tertib edilen Gül kupası atletizm müsaba- 71312128 5363526 S406 916” 9s | ği dün Fenerbahçe stadında yapılmış- yar bir atlet grupunun iştirak ettigi | bü müsabakalarda Fenerbahçe 42 puanla birinci, Galatasaray 21 puanla ikinci, Be- şiktaş 20 puanla üçüncü olmuşlardır. Müsabakalarda alman derceler yınlardır: 209 METRE: 1 - Melih (Feher) 23,2 - Güren (G.S) 400 METRE: 1 - Gören (G. 8) 515,2 - Ahmed (Fener) 400 MÂNİALI; 1 - Kâmil 603, 2 - Neriman (Fener) 1500 METRE: 1 » Riza Maksud (Pener) 449, 3 - Galib (Kocaeli) 4Xx200 BAYRAK; 1 - Fenerbahçe takımı 1.38, 2 - Kurtuluş takımı. 5090 METRE: 1 - Artan (Beşiktaş) 16129, 2 - Hüseyin (Fener) GÜLEK: 1 - Arat (Beşiktaş 147, 2 - İbrahim (Fener) YUNAN DİSKİ: : 1 - Arat (Beşiktaş) 3470, 2 - İbrahim Fener) CİRİD: 1 - Melih (Fener) 67/70, 2 - Şerif (Be- 1 - Falk (G. 8) 173, 2 - Necib (Beşiktaş) UZUN: 1 - Üçtek (Wener) 635, 3 - Palk (0.8) ÜÇ ADIM: 1 - Yavra (G. 8) 13525, 2 - Üçtek (Fener) SIRIK: 1 - Viçerepolos (Kurtuluş) 3.25, 2 - Budi (ener) TTefrika No. 198 Meclisin tatili, Kabinenin oyalama Siyaseti Seferberlikle beraber örfü dahi ilân olundu. Beş gün sonra telgraf muhabere- Yerine ve mafbuala sansür konuldu. (1) Seferberliğin ilânı günü Mebusan meclisin tatiline irade de almdı. Da- hiliye Nazırı Talât bey, Meclis kür. süsünde şu iradeyi okudu: (Avusturya - Macaristan ile Sırbis- tan Arasında ahiren tehaddüs eden harp bir şekli umumi almış olmasına ve zaten Meclise mevdu kavanini mühimmenin hemen Kâffosi todkik ve ikmal edilmis bulunmasına nazaran Kanunuesasi mucibince önümüzdeki idare teşrinisani iptidasında bilâ davet iç- | tima etmek üzere Meclisi umuminin bu devri fevkalâdesinin bugünden İ itibarer. talilini irade ederim.) 10 ramazan 1332 - 20 temmuz 330 Bunun üzerine Meclis reisi Hali bey de bir nutuk irad etmişti. Bu nuü- tuktan dikkati calib şu söz ve fikir- leri alıyoruz: (Mebusan meclisi toplanınca gene ihtiraslara cereyan verileceği, mem- leketim sükünm yeniden bozulacağı endişesi mevcut idi, Hamdolsun bu endişenin varid olmadığı anlaşıldı. Müzakereler muntaşaman, sükün ve bamiyetle vaki oldu. Mühim kanunla. nn birçoğunun müzakeresi hitam | buldu. Memleket Mebusan meclisinin hamiyet ve gayretle, zamanın icab et- tiği sükün ile vazifesini hitama erdir- diğinden dolayı emin ve memnun ola- bilir, Biz de vicdan huzurile gelecek teşrinisanlde içtima etmek üzere ay- rilabiliriz. Sırbiye İle Avusturya - Macaristan arasında İlân edilen harp bütün Av- rupada büyük tesirler husule getirdi. Dün Avrupa (haz'r ol!) vaziyetinde iken bugünkü mesmuata göre Al manya ve Rusyadahi harp haline geçtiler. Bu umumi ahval içinde bütün Os- manlılar büyük bir vazife karşısında bulunuyorlar: Saltanat tac ve tahtı etrafında mültehiden ve mütlefikan bir «kütlef muhibbe> halinde, bizim kâvmimize mahsus tevekkül ile, fakat ihtiyat We, tedbir ile her vatandaş fe- dakârlıkla valanın muhafazasında birleşmek lâzımgeliyor. Mebusan meclisinin müttehiden ve intizam ile hareket suretile millete gösterdiği büyük nÜMünenin umu- mMiyetle tesiratını iktitaf edeceğimizi Ümid ediyorum ve cümlenizi selâmet. Te uğurluyorum.) Ayni günde Maliye Nazırı Cavid bey ayni iradeyi Âyan meclisinde oku- mü$, umumi meclis bu suretle tatil edilmişti, Hükümet Meclisi tatil etmeğe ne- den lüzum görmüştü? Bu kararın hü- kümetin başlı erkânile ekseriyet fır- kasınca müttehiden ittihaz olundu- ğunda şüphe edilemez. Bunun saiki böyle günlerde Mec Hste ulu, orta sözler söylenmesine meydan verilmek islenilmemesi ve hükümetin nüfuzlu âzasının ittihaz edecekleri tedbir ve hareketlerde btüs- bütün serbes kalmağı tzu eyleme- leri olmalıdır. Meclisin tatilile beraber bir mora- toryom Kanunu muvâkatıda ilân olunmuştu. Gene o gün İttihad ve Terakki mer- kezi umumisinde akdolunan bir içti- mada Osmanlı ordularının düşman memleketlerinde hareketlerini kolay- Jaştırmak için «Teşkilâtı mahsusa> kurulmasına de karar verilmiş ve bu işe hemen Kafkas cephesinde başla- mağa Merkezi umumi âzasımdan Dr. Bahaeddin Şakir bey memur edik mişti. Bahaeddin Şakir bey Merkezi umu- mide ateşli bir harp taraftarı iği, Kaf- kasya cephesinde de âteşi tutuştur- mağı kendisine bir hamiyet vazifesi biliyordü! Matbuatta Turancılık, İslâm itti- hadı mâkâleleri biribirini takip edi- yordu. Almanlar bu emelleri teşvik etmek- te kendileri için menfaat görüyorlar» dı. Turancılık, Rusyayı, İslâm e İngiltere ve Fransayı Kuşkulandıf yordu. İ Bu neşriyat ile ittihad ve Teraki Merkezi Umumisinin alâkası olduğü nu öğrenmekte hiç müşkülât çekdi i yen Rusya, Pransa ve İngiltere hü metlerile Osmanlı devletinin araf nın büsbütün açılması Almanlaff işin» yarıyacak bir hal aldı. Faki İtilâfı müselles devletleri bugünlerÖ böyle meseleler üzerinde didişmedöl İhtiraz ediyor gibi idiler, Babıâli, Almanya elçisinin de mf vafaktile bitaraflığın ilân etmiş İtilâf hükümetleri elçileri vasıtasif bu bitaraflığın muhafazasında Bab âliyi teşvik ve bu vaziyette kalırs# mülki tamamiyetini temin ediyorlaf dı, Hattâ İngiltere: (Türkiye hükü meti, mubarebenin devamı“ müddö tince mutlak bir'biterafık muh faza ettiği ve intizar edilmiyen hak İ ler zahur etmediği takdirde, İngiltet İ re hükümeti Mısırı ne bak, ne Misırdâ bugün cari hal ve şekli tebii dil etmek niyetinde değildir) yolun da aymen teminat dahi vermişti Fakat Balkân muharebesinden evvöl de bu devletler statükonun muhafaz$ edileceğini temin etme İtilâf devletleri Bakıâli karsı tutulan meslekte bitaraflık görü müyorlardı. Ancak İtilâf elçileri bu sırada Babâlinin bitaraflığa mugaylf buldukları hareketlerini hafif itiraz« Jarir geçiştiriyor, Osmanlı deyletile bir harp vesilesi ihdas etmemek siyâ“ selini takip ediyorlardı. İtilâf hükümetlerinin Babiiliye i karşı bu taızda düvranmaları ancak harbi Balkanlara sirsyet ettirmemek ve kendileri için yen! bir harp sahası ikdas etmemek emelinden İleri geti- yordu. Hele İngiltere müstemlekele- | rinden Misir yolile asker celbi husu- sunun bir sekteye uğramaması ve Mı- | sırda külüyetli asker bulundurmasına , İ mecburiyet hâsıl olmaması için şim- | dilik Osmanlı hükümetine karşı ş'd- | detle harekeli tasvip etmiyordu. | i Almanlarla ittifaktan haberdar olan vükelâ, İstanbulda İtilâr elçi- | lerine bundan renk ve şüphe verme- mek için bütün dirayetlerini sarfedi. yorlardı. Rusya elçisi Dö Glers, Al man tehlikesine karşı memleketi he- sabma ne Kadar fazla kuvvet tedari- ki kabi) ise, o kadarının temini arzu- sile, Rusyanın İstanbul ve Boğazlar hakkındaki niyetlerini unutmuş gibi davranarak Sadrazam Sald Halim pa- şayı İtilâf tarafına meyletttirmeğe çalışıyordu. Fransa elçisi Bompard'ın hüküme- tine gönderdiği bir raporda denildi- ğine göre: (Dö Gierş İle Sadrazam arasında hergün cereyah etmekte olani muhavereler müsalç bir şekll'aliyor. Rus mümessili Sırplara, Bulgarlara, Yunanhlara Avusturya zararına men- fantler gösterilmek üzere Türkiyeye Balkanlarda cülken tevessüe.müsaa- de edilirse, onu İtilâf devletlerile bir ittifak dairesine celbetmek bile müm- olacağı kanaatinde bulunu- yor.(2) Bu beyanat güsteriyor ki Talât bey- le Cemal ve Said Halim paşalar, Frân- wz ve Rus elçilerile müzakereler ya- pan Cavid bey oyalama siyasetini iyi İdare ediyorlardı. (Arkası var) (1) Dahiliye Nezaretince bugünlerde (Ta- nin)den başka bütün gazete ve mocmuala- rn kapatılması ve Tüninin bunların hep- sine muadil hacimde ve adedde çıkarılarak bu gazete ve mecmualarda çilişanlara iş bulunmam yolunda bir tâsavyüra düşüldü- günü general Kâzım Karabekir Cihan har- bine hami girildiğine dalr neşrettiği eser- de bildiriyor. Tanin Bazetesi .cemiyrtçe 20 kânunucvvel 1914 de Mithat Şükrü bez namına sahibi Hüseyin Cahid beyden &a- tan alınmıştır. (2) Reymond Polhcari: Linraslon. —...11serer saree REK İstenbul müddelumumiliğinden: Ha- dım hâkim münvini ullah Arişe- nin maaş kanununun 4 ürcü maddesine tevfikan yüksek Adliye Vekâletinee müs- tafi addedildiğinin ikametgühinda buluna” maması hasebile gazete ile ilân olunur. mar,