4 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Maliye Vekâleti taksitle verilecek erazi hakkında bir talimatname hazırladı Sena 22 — No. 7821 — Flati her yerde 5 kuruş REİSiCUMHUR Avrupada yeni İngiltereye karşı türeyen korkunç düşman Dün, akşam yemeğini Parkotelde alemci yor: Kıtlık, Almanyanın işgali altın. daki bütün memleketlerde, Polonya, Norveç, Danimarka, Hollanda, Belçi- ka ve Fransada başlıyan muharebe ve işgal zorlukları açlığa, açlık kıtlığa döndü. Kış yaklaştıkça bu memle- ketler yiyecek ve yakacak bulmak için "Amerikadan yardım istemeğe başlar dılarr Amerikadan “gelen haberler yalnız Polonyada Varşova bölgesinde Açlıktan her gün binleree insanın öl düğünü bildiriyor. Daha dün bolluk içinde yüzen bu zengin ülkelerde en kara sefaletin hüküm sürmesine başlıca sebep hiç şüphesiz harptir. Birçok şehirler yı kılmış, fabrikalar, depolar yanmış, tarlalar harap olmuş, milyonlarca in- m san hicret etmiş, işsiz kalmıştır. İşgal a orduları da esasen bolluktan çıkma- dıkları için, gittikleri yerlerde halka yardım etmekten âcizdirler, bilâkis bulduklarını alıp kendi ihtiyaçlarını gidermek yolunu tutuyorlar. Fazla olarak, bu memleketler en zaruri ib- tiyaçlarını Avrupa dışından, denizaşi- rı yerlerden temin ederlerdi. O yollar da kapanmıştır. Harp henüz bitmediğine ve kolay kolay bitmiyeceğine göre Almanya, bu hâle nasıl çare bulacak? Yalnız Bâlkanları harp felâketin- den korumak, belki sırt almanlar için iktisadi faydalar temin etmeğe yete. bilir, fakat Balkanlar — Almanya ve Gayda'ya göre, mihverciler ” İngiltereye karşı başka usuller kullanacaklarmiş Londra 3 (AA) — Döwning Aroet tara- Başvekil doktor B. Refik Saydam Haydarpaşa istasyonunda Relsle İnönü, dün akşam | Eeisl, parti müfettişi, üniversite Pektörü, emmeyen ve akşam yo- ve merkez kumandanları, şehri meğini Parkotelde Başvekli Dr. Refik Say- | mizde bulunan mebaslar, vali muavini, em- damla birlikte yemişlerdir. niyet müdürü ve kalabalık bir halk kitleai pi tarafından karşılanmıştır. Bağvekti, Haydarpaşa rıhtımından beta» Dün sabah İstanbula geldiğini yazdığı- Londra 3 (AA) — (Reuter)i Res men bildirildiğine göre Başvekil, Lord Beaverbruk'u harp kabinesinde aza ol- maya davet etmiştir. Şimdilik Lord Beaverbruk tayyare imalât Nazırı olmak- ta devam edecektir. Romanyanın istiklâli müdürü, Maliye Vekili, vali ve belediye Türk - Yugoslav ek | Rumen - Bulgar ticaret mukavelesi | müzakereleri Mübadele edilecek ve hususi | Romania gazetesi müzake- Kaza — amı | Medeni yen Rana gezi ene tehliksas mi? Garbi Avrupayı çabucak tanzim GL olacağı ümidinde İngilizler R Da ederek verimli hâle sokmak İmkânı hatıra gelebilir. Almanların, malüm Ankara 3 ÇALA:) — Türkiye de Yı olan teşkilât kabiliyetleri ve fen kud- | lavya arasındaki 28 ilkteşrin 1936 tarihli retleri bunu yapabilir mi? ticaret ve seyrisefain an iki büyük engel ol- ek olmak üzere 2 ağustos hi pe Ankarada münzam bir protokol imza masaydı... : Evvelâ Garbi Avrupa hâlâ bir harp ere ptotokölda, Türkiye menşeli sahasıdır. Bütün bu memleketler â5- | pamuğun, Yugoslavya menşeli etler ve keri işgal altındadır ve sulh oluncaya | selüloz ile mübadele edileceği ve aynca kadar işgal altında kalmaları zaruri- | protokola bağlı Kistelerde yazılı Türkiye dir. Böyle muazzam bir işgâl ordusu, (Devami 2 nci sahifede) her seyden önce kendi gündelik ihti- | massasanansasasannunassunsuassrsunsanass000 yaçlarını düşünür ve bütün imkin- | rar. Buralarda, Almanyanın istediği ları yalnız zaferi kazanmaya hasre- | tarzda, kendi başına yetecek iktisadi der. Düşman tarafından işgal edilmiş | bir taazzuv vücude getirmek, Avru- bir memlekette, halk aç ve sefil kalsa | panın bir asırdır kökleşmiş iktisadi da, hata esir gibi zorla çalıştırıMa” | nizamini değiştirmek için M. Şaht'ın milli faaliyet göne verimli olmaz, is“ | bütün dehâsı mucize yaratsa bile elli tihsal norma) şekle giremez. Halk bi--| sene lâzımdır. lir ki yetiştirdiği seylerden kendisi, Bu kış harp devam ederse Gârti çoluğu çocuğu değil, düşman İstifade | Avrupayı kıtlık ve sefalet kasıp ka- edecektir. Zoraki nizam, hürriyet ve-| vuracaktır. Bu öyle bir düşmandır ki milliyet devrinde insanları köle yapsa | en heybetli bünyeleri kemiren meç da müstahsil yapamaz. hul mikroplar gibi, en kuvretli ordu- Bundan başka, yeni bir iktisadi dü- | ları bile yere serer. Karşısında ne tay- ?ene Avrupanın bir asırlık iktisadi | yare para oder, ne tank.. İçin için, tenkilâtı enğeldir. Garbi Avrupa mwem- | habersizce birikmiş bir sel kuvvet ve leketlerinin iktisadiyatı ingiliz ticare- | dehşetile birdenbire ortalığı istilâ et fine, müstemleke ithaltına ve deniz | tiği vakit kınp devirmediği kale, sıft- mübadelesine dayanır. Ne Norveç, | ra indirmediği haşmet ve azamet kal- ne Danl; maz, kendi kendilerine yeter “mömleketler Bunun tek çaresi, hür ve müstakil değildir. Fransa bile, en tam iktisadi '| Avrupa milletlerinden kurulmuş bir müvazenesine, yani hem zirsat, hem i nizama süratle giderek sulha yahaş- Romanyanin faza kanaatinde olduğu hakkındaki ha- berler Londrada biraz safderunluk olarak telâkki edilmektedir. Slorakyanın ve Da- nimarkanın âkibeti hatırlardadır ve Ro- manyanın, şimdiki protestolarına rağmen yukarıdaki memleketlerin âkibetine uğra- ması muhtemeldir, Rumen devlet adamları Fütler tarafın- dan Romanyada «Wağner. kâri diye tav- sif edilen bir şekilde karşılanmış ve ken- dilerine Macar İsteklerinin süratle tatmi- n! Tüzumu bildirilmiştir. Eski köylü partilinin şefi B, Manlu bü- tün Translivanyalıların mükavemet niye- tinde olduklarını Başvekil Gigurtu'ya bil- dirmiştir. Aynı merfu hakkında Datiy Telegraph gazetesinin Balkan muhabiri dikkate İk- yık bir makale göndermiştir. Römanya Hariciye Nazırının beyanatın- da toprak terkinden bahsadilmemekle be- raber şuram aşikârdır ki Romanya ekal- Niyetlerini azaltmak istediği takdirde Tran- sliranyanın büyük bir kıamımı Macarlara terketmek mecburiyetindedir. Rumen teklifleri şu üç noktayı ihtiva etmektedir: 1 — Nüfus mübadelesi, ? — Rumen kalmakla bötaber daha İf- beral ve Macar taraftarı bir rejim, 3 — Toprak tavizleri, ,B. Manollesku'nun Almanyanın bundan böyle Romanyanın en iyi müşterisi olarak kalacağını bildiren beyanatınin sıhhatin- den şüphe edilmesi caizdir. Almanya Ro- manyadan - kendisine (lâzım olan bütün servelleri çekmek için müşteri : olacaktır. beynelmilel teşriki mesainin tesisi gaysle- rini müştereken istihdaf etmekte oldukla- ri mânasını çil » Gazete devam ediyor: , «Görüşmeler hiç şüphesiz zor olacaktıf. , gerekse cu ve müsbet neticelere vartlabileceğini ümld ettirmektadir.» Bulgarlar neticeden ümidli Solya 3 (A.A) — Stefani ajansından: Romanyanın Belgrad sefiri, ihtimal Dob- ruca meselesinin halli için Sofyadaki Ru- men sefirile görüşmek üzere buraya gel- miştir Yakında Sofyaya dier Rumen ekapar- leri geleceklerdir. Siyasi Bulgar mahafilin- de pek yakında her iki memleket için memnuniyete şayan bir *tâf elde edile- ceği ümidi beslenmektedir. Rumen - Macar müzakeresi haftaya baslıyor Budapeşte 3 (AA) — Stefan! ajansın- dan: Henür teeyyüd etmemiş olan bir şa- yiaya göre önümüzdeki hafta içinde Ma- | carlatan ile Romanya arasında sanayi memleketi olmasına maktir denir muvasalası kesilince felce recaği şeyin büyük bir kıymeti olacağını Necmeddin Sadak tasavvur etmek müşküldi Siyasettel... Paraşütçülerimiz Akhisarda atlama gösterileri yaptıktan yıldırım harbinden hazır bir vaziyettedir Pakat bunun mukabilinde Romanyaya ve- |, sonra İzmire geçtiler e m — | Bu sabah gelen telgraflar İngiltere - Japonya Londrada iki Japon tacirinin tevkifi Japonyada heyecan uyandırdı Tokyo 4 (AA) — Iki mümtaz Japon İş adamının Londrada tevkifleri Japon hü- kümet ve milleti arasında şiddetli bir hs- yecan uyandırmışlır. Seşmi mahfiller res- mi malâmat alınmadan ba hususta bir mütalaa yürütmekten imtina etmektedir- ler. Fakat Japon malbuati haberi tebarüm Londra 4 (AA) — Reuterin diplomatik muharririnin öğrendiğine göre Japon se- firi Makihara ve Tanado ismindeki böyük Japon tüccarının Londrada tevkifleri hak- kında tahklkat yapmak üzere bugün öğle den sonra Marleiye nezretine gitmiştir. Londra 4 (A.A) — Japon sefirinin Hari- elye nezaretine yaplık: sirayet canasında Lord Halifax, sefire tevklfatın yabancılar hakkında cari emirnameye tevfikan ve milli emniyet ieaplarından olarak yapıldı» gını ve hiçbir suretile bu tevkifatın Japon» yada tevkif edilen İngilizlere bir mukabele biimisi! olürak tavsif edilemiyeeeğini söy- Terniştir. Japon sefiri, mevkuf iki Japonyalının İngilterenin emniyetine karşı hiçbir. sup İşlemediklerinin süratlş meydana çikaca- gını sarilmiyetle ümid ettiğini beyan et- miştir. A 4 Yeni mahsul Romanya ve Yunanistanın vaziyeti hakkında tahminler Bükreş 4 (A-A) — DNB bildiriyor: Ze rant mezareti hasat hakkında muhtelif tahminler neşretmiştir. Bu tahminlrs gö- ro Romanya mahsulleri aşağıdaki rakam- ları bulacaktır: at neraretinin bir raporunu neşretmsktediş, Bu rapora nazaran bu senenin mahsulü hakkında yapılan tahmil aşağıda terilmiştir: e > Buğday 9,058,/000, çavdar 2, N 1074,000 kental, ri le ai İsanyol Fasında petrol bulundu Madrid 4 (A.A) — Havas ajası bildiriyor: Melilladan öğrenildiğine nazaran teknise yenler orta kabilede Bamanolita elvarında, mühim petrol damarları bulmuşlardır. Bon» daj yapılmıştır. Afrikada geniş harekât eylül ortasında başlayabilecek Londra 3 (AA) — Daliy Telegraph gas şetesinin Habeş hududundaki hususi mu- habiri yazıyor: İngiliz kıtaları mümkün olduğu kadar süratle hareket etmekte iseler de geniş mikyasta harekât hara şartları “dolayısile ancak eylül ortalarında yapılabilecek$ir. , Mmikkatler: ğş—m Biranın cinsi Mâtbuattar... Beher vağon 10 ton iibarile munr 300,009,